Pure victim, som i Lisa Holms fall, där är det random person som utsätter en helt ovetandes tjej för ett bestialiskt brott när hon kommer ut från sitt jobb tillsammans med sina arbetskamrater.
Det är svårt att anklaga henne (eller hennes föräldrar som ringde strax efter det att hon slutat) för att ha utsatt sig själv i en farlig situation eftersom hon bara gick från sitt jobb.
Annars lever vi alla mer eller mindre i situationer där någon kan irritera sig på oss eller där du utsätter dig för faror mer eller mindre frivilligt.
Som chef på en arbetsplats måste du göra dig obekväm ibland.
Som granne kanske du gör dig obekväm för att du vill bygga ett Attefallshus mitt för utsikten mot sjön (ja, jag är utsatt för det, men jag tänker inte mörda dom för det

)
Om du har katt kanske katten bajsar i grannens grönsaksland/barnens sandlåda
Du kan utsätta dig för hat från någon för att du är vacker, driftig, framgångsrik och har en snygg man.
Du kan utsätta dig för faror genom att parkera på en parkering som är ödslig på natten.
Du kan utsättas för hat för att någon av dina mindre bra sidor som att du är skvallrig, för envis, inte lyssnar på dina underodnade, driver dina egna agendor hänsynslöst.
Det är mycket svårt att vara pure victim även om du är en god medborgare, och inte medvetet utsätter dig för onödiga faror.
Det är viktigt att inte blunda för risker/saker som kan utgöra motiv.
Att ta fram
fakta är inte fel.
Men det är på samma gång viktigt att ta reda på om det finns belägg för det man "anklagar" offret för. Om man inte har fakta, då är det bra att länka till inlägg eller liknande för att visa varifrån informationen kommer ifrån. Eller visa att det är ens egna spekulation.
Annars är och förblir risken att det som läggs fram framstår som försök till att svartmåla/smutskasta offret. Motivet till det kan variera som sagt.