2019-05-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Skitsnack. Bara i år har flera ton skräp forslats bort från Everest.
(För 10 år sedan däremot, såg det ut som en soptipp på Everest.)

https://edition.cnn.com/2019/05/02/a...ntl/index.html

https://www.straitstimes.com/asia/so...-dead-climbers
Du kanske missat att det är ett pågående projekt som nyligen påbörjats. Det är fortfarande en otrolig massa sopor kvar på berget och det kommer fram nya varje dag i takt med att glaciärerna minskar.
Citera
2019-05-25, 21:49
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
De tar väl ner de som går att ta ner p.g.a tillgänlighet osv, resten lämnas kvar. Som någon redan varit inne på finns det ju avlidna som legat på berget i decennier som också används som markörer, t.ex. "Green boots".

Tack

Precis. Finns en tråd om ME i MGB forumet som du säkert känner till. Men bilderna är mest från gamla klättrare.
Citera
2019-05-25, 21:50
Medlem
Ännu en död.
Citat:
Den brittiske mannen dog på väg ner från berget efter att ha svimmat i den så kallade ”dödszonen” med låga syrehalter.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...rligare-en-dod
Citera
2019-05-25, 22:44
Medlem
Proras avatar
Av de åtta personer som dött den senaste veckan, har fem varit män över 50 år, nämligen 52, 54, 55, 56, 65 år gamla.

Mönstret går igen om man kikar på statistiken över drunkningsolyckor i Sverige. Över 80% av dessa utgörs av män, vanligtvis äldre.

Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Citera
2019-05-25, 22:49
Medlem
Presentpappers avatar
Minns en tråd i Gore-forumet som handlade om bilder på döda klättrare på Mount Everest. Det är något väldigt kusligt med dessa lik som uppenbarligen i många fall blir kvar på berget.
Citera
2019-05-25, 23:03
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Betala en halv miljon för att bestiga ett berg och riskera sitt liv. Vilken galenskap! Visar hur dysfunktionella och innehållslösa liv många människor lever.

Ingen vettig och normal människa gör detta.

Jag skulle kunna tänka mig att göra detta eller liknande äventyr. Tyvärr är jag i för dåligt fysiskt skick, så jag får avstå.
Det finns dock personer med allt för mycket pengar, som inte inser sina begränsningar, och därmed stryker med.
Det borde införas någon sorts fysisk och psykisk test innan man får ge sig upp på berget.
Citera
2019-05-25, 23:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om det är 350 sålda permits, betyder det att det är typ 700 som ska upp på toppen? En sherpa i tillägg per permit!?

Jag tror inte man kan räkna en i snitt sista biten till toppen, inte alla som har höghöjdsbärare. Men det blir ju inte direkt färre folk uppe på berget med alla sherpas...
Själv tycker jag att det verkar farligt. Bättre att gå på nordsidan, även om den (till skillnad mot vad BBC påstår i sina artikel) är tekniskt besvärligare.
Citera
2019-05-25, 23:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygbyxorna
Appropå det här med att alla ska upp samtidigt, det var väl exakt så det gick år 1996. Då Rob Hall och Scott Fisher båda omkom där uppe, för att alla skulle klättra upp på kullen samma dag vilket lede till det vi ser nu, sen måste det ju vara lite taskigt att stå i kö och känna att syrgasen tar slut. Men sen spelade andra faktorer in som att vädret slog om och det blev lite blåst och snö på kullen. Allt det här lede till en ganska dödlig utgång. Om jag inte minns fel var väl Göran Kropp också på kullen samma år.

Blir ju tyvärr så eftersom det är blir en kortare tid där det är bra förhållanden. Det är inte många dagar per år som är bra (från början tills vädret ställer om). Vissa år har de fått stänga helt så folk står redan på kölistor för att komma med. Sedan när det blir en tid som nu när vädret tillåter så försöker man pressa in så många som möjligt. Med resultatet vi ser nu.

Undrar när de stänger helt. Har ju blivit mer av ett jippo och med alla dessa dödsfall om det gällt något annat hade man stängt av det för längesedan.
Citera
2019-05-25, 23:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygbyxorna
Appropå det här med att alla ska upp samtidigt, det var väl exakt så det gick år 1996. Då Rob Hall och Scott Fisher båda omkom där uppe, för att alla skulle klättra upp på kullen samma dag vilket lede till det vi ser nu, sen måste det ju vara lite taskigt att stå i kö och känna att syrgasen tar slut. Men sen spelade andra faktorer in som att vädret slog om och det blev lite blåst och snö på kullen. Allt det här lede till en ganska dödlig utgång. Om jag inte minns fel var väl Göran Kropp också på kullen samma år.

Delvis. Ett bidragande problem 1996 var också att vädret urartade, något som en av gästerna på Rob Halls expedition påpekade (han var flygkapten) och gick ned till läger 4. Han klarade sig, men knapp marginal.
Det blev lite konkurens mellan Hall och Fisher, både ville ha upp sina gäster på berget. Och man lyssnade inte på flygkaptenen, som ju inte var proffesionell klättrare. Hade man hört på honom och vänt så hade alla klarat sig.
Citera
2019-05-25, 23:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Av de åtta personer som dött den senaste veckan, har fem varit män över 50 år, nämligen 52, 54, 55, 56, 65 år gamla.

Mönstret går igen om man kikar på statistiken över drunkningsolyckor i Sverige. Över 80% av dessa utgörs av män, vanligtvis äldre.

Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Nämner statistiken övriga kön och åldrar under veckan?
Några 20åriga damer eller så.
Tänker mig att har man över en halv mille till att klättra uppför ett berg så tillhör man en specifik målgrupp.
Citera
2019-05-25, 23:36
Medlem
Kanske låter hemskt men jag kan inte se något jätte problem. Dom riktiga entusiasterna som är där för sin genuina kärlek till berget och det dom håller på med klarar sig i regel och dom som stryker med är förmodligen mest nyliberaler med, för oss andra, outhärdligt överskattat självförtroende.
Citera
2019-05-25, 23:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nämner statistiken övriga kön och åldrar under veckan?
Några 20åriga damer eller så.
Tänker mig att har man över en halv mille till att klättra uppför ett berg så tillhör man en specifik målgrupp.

Jag stödjer mig på en lista som tidigare har refererats till i tråden, här igen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._Mount_Everest
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in