2019-05-25, 05:26
Medlem
vemsfels avatar
Finns inte en chans att Nepal kommer att förbjuda bestigningen så länge det finns pengar att tjäna. Jag har sett en hel del dokumentärer om både Everest och K2. Klättarna är en rätt extrem typ av människor som inte har några problem att kliva över lik (bokstavligen kliva. över. lik) för att nå sitt mål.

Tror säsongerna har varit rätt korta sedan en tid, så när det är en dag med fint väder ska varenda kotte på Main camp försöka nå toppen samtidigt, därav köbildningen. Sen finns det stackare som chansar och ger sig av i halvbra förhållanden med resultat därefter.
Citera
2019-05-25, 06:42
Medlem
Citat:
462.000kr har jag för mej att jag läst för att försöka sej på toppen.. ME Camp var mycket billigare men man vill väll löpa linan ut..

Betala en halv miljon för att bestiga ett berg och riskera sitt liv. Vilken galenskap! Visar hur dysfunktionella och innehållslösa liv många människor lever.

Ingen vettig och normal människa gör detta.
Citera
2019-05-25, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Intressant ämne och reflektion.

Det diskuteras och tas upp i media att en eller flera dör både här och där om det så är skjutning, oupptäckt cancer, singelolyckor o trafiken, arbetsplatsolyckor osv., men att något dussin (give or take) stryker med på Mount Everest årligen lämnas kallt. Varför?

Är det äventyrarnas eget fel? Har de fått en status (Kropp) innan så blir det rubriker, men inte annars.

Det är väl ingen stor nyhet med folk som där i ME. Det har alltid varit så och kommer alltid vara risk när folk bestiger ME. Sen handlar det också om hur många % dör av dem som bestiger.
Tycker du att man ska rapportera om alla som dör i hela världen? På sjukhuset? Under arbetstid? Osv. Nej, det skulle bli för mycket.
Citera
2019-05-25, 07:25
Medlem
Valtieris avatar
Man har förstått att det var kö, men den bilden var nästan lite grotesk.

Synd att allting som en gång var unikt måste mjölkas på alla pengar som går tills dess att det bara återstår ett patetiskt skal av dess forna glans.
Citera
2019-05-25, 07:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Undra om berget snart kommer bli högre pga alla döda kroppar, lufttuber och tält som lämnas?

För att inte tala om all mänsklig avföring och sopor

Var nån you tube film från tidigare år som visade snösmältning vid Baslägret, det var inte direkt rent vatten som rann om man säger så.
Magsjuka pga dom ohygieniska förhållandena är visst normaltillstånd .

För mycket pengar inblandad i denna cirkus därför det blir så här med så många klättrare.
Citera
2019-05-25, 07:49
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReneMuhrer
Undrar om man låter liken liggq kvar. Som bergsklättrare borde de väl vara drömmen att begravas på världens högsta berg?

Liken skulle kunna symboliseras som Mount Everest trofeskåp 😂

Nae, jag håller mig till pulkabackarna här i Sverigestan. Det räcker med att livet som svensk är en konstant uppförsbacke

Ja dom blir kvar, finns punkter på vägen som typ "snubben med gröna kängorna" osv.
Citera
2019-05-25, 08:24
Medlem
Dör alltid folk. Både 2014 och 2015 var det ett par stora laviner som dödade fler personer än när Krakauer var uppe 1996 (som filmen Everest är baserad på).

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ath_statistics

7 personer är inte jättemycket. Att bestiga Everest är lite som att springa en livsfarlig hinderbana med pirayor och elstängsel helt frivilligt.
Citera
2019-05-25, 08:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalas911
Tycker du att man ska rapportera om alla som dör i hela världen? På sjukhuset? Under arbetstid? Osv.

Nej, självklart inte, det vore rent omöjligt och dessutom totalt ointressant. Jag påstod inte heller något i närheten av det.

Jag tog istället upp och jämförde med olyckor och missförhållanden vilka alltid tas upp i media. En omkommen på ME hör definitivt dit då det är en olycka.

Tycker fortfarande att det är märkligt att det inte uppmärksammas mer.
Citera
2019-05-25, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, självklart inte, det vore rent omöjligt och dessutom totalt ointressant. Jag påstod inte heller något i närheten av det.

Jag tog istället upp och jämförde med olyckor och missförhållanden vilka alltid tas upp i media. En omkommen på ME hör definitivt dit då det är en olycka.

Tycker fortfarande att det är märkligt att det inte uppmärksammas mer.

Okej, ursäkta. Då missförstod jag dig och ditt inlägg.
Citera
2019-05-25, 08:44
Medlem
Kosmos.s avatar
Bisarr bild med folk i trång kö upp för det där berget. Inte konstigt att många kolar med de mängderna. Statistiskt sett hade någon kolat i kön till ICA om kön var så lång, konstant, 24/7.

Men vad är grejen. Mer får-stämpel på att ta sig upp där nu. Ingen prestation när man har syrgas och sherpa som hjälper heller. Jag skyller det hela på instagram/facebook och folks ökade behov av att bevisa sig själva där igenom.
Citera
2019-05-25, 09:26
Medlem
paggans avatar
Hur fungerar det nu för tiden om någon mular på berget? Låter de kroppen ligga kvar som förr eller släpar de ner liket?
Citera
2019-05-25, 09:28
Medlem
Bästa lösningen är göra det brottsligt lämna folk dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in