2019-05-25, 16:01
Medlem
Tygbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapatKonto
Jo jag kan absolut förstå varför dessa regulationer och kostnader förekommer. Är bara nyfiken på hur de egentligen kan se till att dessa efterföljs. Jag menar, är man riskbenägen nog att vilja ta sig upp på det berget från början så lär man nog inte tveka att klättra illegalt heller. I synnerhet inte när man sparar tiotusentals dollar på det viset.

Det är en enkelt, det finns en snäv period som kullen anses vara lämplig att bestiga och kanske under ett dussin rutter du kan ta för att ta dig upp för kullen. Det här och andra förhållanden som hur pass olämpligt väder det kan vara på kullen och hur många besökare kullen har den här säsong gör det svårt att inte bli upptäckt. Dem som troligen skulle stoppa dig vore sherpas som generellt sätt bör undvikas uppe på kullarna i Himalayas bergskedjor. Om du ändå skulle klättra kullen utan att följa några av reglerna så skulle du behöva klättra väldigt snabbt och alpin stil.
Citera
2019-05-25, 17:49
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Betala en halv miljon för att bestiga ett berg och riskera sitt liv. Vilken galenskap! Visar hur dysfunktionella och innehållslösa liv många människor lever.

Ingen vettig och normal människa gör detta.

Har man en stor passion av att klättra och haft som dröm att bestiga mount everest. Plus att man har väldigt gott ställt.

Då ser jag knappast det som galenskap, ej heller som ett innehållslöst liv.
Citera
2019-05-25, 18:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Förstår verkligen dessa välbärgade 50-plussare i tveksamt fysiskt skick det? De har köpt en dyr gruppresa till Mount Everest, jag är inte helt säker på att de faktiskt förstår vad det handlar om. Sedan vet jag inte om några lik till där är hela världen, kan alltid fungera som riktmärken för andra, den allmänna nedskräpningen verkar vara ett större problem.

Man borde väl åtminstone ha läst en bok eller sett en dokumentär om en så pass stor grej som en Everest-bestigning, innan man ger sig in på det själv? Och i så fall framgår de fakta jag skrev precis överallt. Men de kanske räknar med, att när de betalar så mycket, så ska sherpas vid behov dra dem upp på berget och bära ner dem igen...
Citera
2019-05-25, 18:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygbyxorna
Jag tror att köer uppstår eftersom dem flesta "klättrarna" är "guidade" av kommersiella "expeditioner" det här innebär att alla kommer klättra samma rutt eftersom den är säkrast och målet för alla företag som erbjuder såna här "expiditoner" är att få dem som betalt upp till toppen.

Det finns guidede turer som går upp nordsidan också. Men det är inte samma problem med köbildning där eftersom nordsidan är allmänt mer besvärlig än standardvägen.
Kö är inget nytt, det har varit problem ända sedan 90-talet. I år är det värre än vanligt eftersom man har sålt rekordmycket summit-permits och vädret har varit ovanligt dåligt. Nu hade man en kort lucka i vädret och typ 300 pers skulle upp samtidigt. Ganska tursamt ändå att inte fler tvingades kasta in handduken och sannolikt tack vare att höghöjdssherpas gjort hjälteinsatser. Det brukar dom får göra varje år med folk som blir dödssjuka på hög höjd. 7 döda av 350 sålda summit permits är ändå väldigt bra säkerhetsstatestik på en 8000-meterstopp. Jag vill minnas att svinnet numera ligger på ca 2,5% per år i snitt på Everest så det varkar som att det är ett normalår.
Citera
2019-05-25, 18:54
Medlem
Madagascars avatar
Enligt nedanstående lista har 11 omkommit på Everest i år. En britt dog idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._Mount_Everest
Citera
2019-05-25, 19:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det finns guidede turer som går upp nordsidan också. Men det är inte samma problem med köbildning där eftersom nordsidan är allmänt mer besvärlig än standardvägen.
Kö är inget nytt, det har varit problem ända sedan 90-talet. I år är det värre än vanligt eftersom man har sålt rekordmycket summit-permits och vädret har varit ovanligt dåligt. Nu hade man en kort lucka i vädret och typ 300 pers skulle upp samtidigt. Ganska tursamt ändå att inte fler tvingades kasta in handduken och sannolikt tack vare att höghöjdssherpas gjort hjälteinsatser. Det brukar dom får göra varje år med folk som blir dödssjuka på hög höjd. 7 döda av 350 sålda summit permits är ändå väldigt bra säkerhetsstatestik på en 8000-meterstopp. Jag vill minnas att svinnet numera ligger på ca 2,5% per år i snitt på Everest så det varkar som att det är ett normalår.
Om det är 350 sålda permits, betyder det att det är typ 700 som ska upp på toppen? En sherpa i tillägg per permit!?
Citera
2019-05-25, 19:27
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Hur fungerar det nu för tiden om någon mular på berget? Låter de kroppen ligga kvar som förr eller släpar de ner liket?

De tar väl ner de som går att ta ner p.g.a tillgänlighet osv, resten lämnas kvar. Som någon redan varit inne på finns det ju avlidna som legat på berget i decennier som också används som markörer, t.ex. "Green boots".
Citera
2019-05-25, 19:39
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
De tar väl ner de som går att ta ner p.g.a tillgänlighet osv, resten lämnas kvar. Som någon redan varit inne på finns det ju avlidna som legat på berget i decennier som också används som markörer, t.ex. "Green boots".

Green boots flyttades för ett par år sedan och är nu utom synhåll för alla klättrare på Everest.

Här är två bra dokumentärer om tragedin 1996 på Everest:

https://www.youtube.com/watch?v=AvBB...C0voVIx4oZOT1a

https://www.youtube.com/watch?v=SDDfrQCniag
Citera
2019-05-25, 19:48
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om inte annat av miljöskäl - berget har ju förvandlats till en gigantisk soptipp. Ser ut som fan där uppe numera.

Skitsnack. Bara i år har flera ton skräp forslats bort från Everest.
(För 10 år sedan däremot, såg det ut som en soptipp på Everest.)

https://edition.cnn.com/2019/05/02/a...ntl/index.html

https://www.straitstimes.com/asia/so...-dead-climbers
Citera
2019-05-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Har man en stor passion av att klättra och haft som dröm att bestiga mount everest. Plus att man har väldigt gott ställt.

Då ser jag knappast det som galenskap, ej heller som ett innehållslöst liv.

Att det bland vissa ses på det sättet är det jag menar. Var rädda om er själva och era familjer. Spela inte rysk roulette för töntiga troféer som i slutändan inte betyder ett dyft.
Citera
2019-05-25, 20:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Att det bland vissa ses på det sättet är det jag menar. Var rädda om er själva och era familjer. Spela inte rysk roulette för töntiga troféer som i slutändan inte betyder ett dyft.

Nej, det är ju det allra värsta, när folk som har familj gör sådant. Särskilt om de har barn, såklart - men en förälders sorg över sitt vuxna barn är inte heller något att ta lätt på.
Citera
2019-05-25, 20:51
Medlem
Tygbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Appropå det här med att alla ska upp samtidigt, det var väl exakt så det gick år 1996. Då Rob Hall och Scott Fisher båda omkom där uppe, för att alla skulle klättra upp på kullen samma dag vilket lede till det vi ser nu, sen måste det ju vara lite taskigt att stå i kö och känna att syrgasen tar slut. Men sen spelade andra faktorer in som att vädret slog om och det blev lite blåst och snö på kullen. Allt det här lede till en ganska dödlig utgång. Om jag inte minns fel var väl Göran Kropp också på kullen samma år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in