Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Du exemplifierar väldigt väl vad MDrive skrev för en liten stund sedan. Detta har ju absolut inget att göra med något av det vi diskuterade.
Eh, jo?
Du påstod att det är jag som "flyttar målstolparna", när jag blott belyser vilket narrativ det är klimatalarmister brukar föra (och framförallt media) och ville belägga det med källor.
Det är som att du vill inte riktigt kännas vid att hela grejen med klimathotet är sjukt överdrivet, som om det är något som jag och andra "klimatförnekare" har kokat ihop.
Det är det ju inte, vi kommer ju bara med en
motreaktion på just hur sinnessjukt allting är, från problemformuleringen till alla "lösningar".
IPCC har ju själva gått ut med att temperaturen max får öka 1.5 °C för det inte ska orsaka för stor skada på ekosystem och mänskligheten. Vid 2 graders ökning så kommer tydligen alla korallrev att vara borta år 2100 (
källa).
Citat från samma källa:
Citat:
The report finds that limiting global warming to 1.5°C would require “rapid and far-reaching” transitions in land, energy, industry, buildings, transport, and cities. Global net human-caused emissions of carbon dioxide (CO2) would need to fall by about 45 percent from 2010 levels by 2030, reaching ‘net zero’ around 2050. This means that any remaining emissions would need to be balanced by removing CO2 from the air.
Intressant, nu fick jag i alla fall ett årtal. Vid 2030 måste koldioxidutsläppen ha minskat med 45%, annars kan man inte nå målet på 1.5°C.
Bra, då får vi se om 10 år om deras prognos med utslagna ekosystem, minskad havsis i Arktis och mer extremväder har slagit in, och hur hög koldioxidhalten är då. Den kanske är samma som idag, men inget inträffar? Vore intressant att se.