2019-05-25, 12:28
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Se på hur Finland tjänat på att spela ihop laget i två månader.

Bra chans för SHL att spelarna får testa högre nivåer.

Tycker att det borde räcka med ett backpar och en center och någon sniper från NHL och sedan ha en samtränad och samspelad kärntrupp.
Nej, nej, nej. Vad du tycker är irrelevant, spelarna i NHL är där av en anledning. Det finska laget gjort i år gör man inte varje år.
Citera
2019-05-25, 12:31
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
Nej, nej, nej. Vad du tycker är irrelevant, spelarna i NHL är där av en anledning. Det finska laget gjort i år gör man inte varje år.

Vad jag tycker är irrelevant?
Haha.

Ja inte är jag Garpenlöv så jag kommer inte påverka Tre Kronor, lika mycket som eller rättare sagt lika lite som du kommer ha med det att göra.

Det här är ett diskussionsforum för skrivbordscoacher eller har du missat det?

För det är inte irrelevant.

Släpp sargen för helvete och kom med i matchen "Vapor21".

Haha.
Citera
2019-05-25, 12:35
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Hur hade ett SHL-lag stått sig mot Ryssland eller Kanada tror du? Om du tror att de hade klarat sig så är du jävligt naiv. Sverige vann guld -17 och -18, inte var det med SHL-spelare utan med NHL-spelare.

Och till din logiska tankevurpa, de förlorade med nästan enbart NHL-spelare i VM 2019.

Så.....? Hur får du ihop det?
Citera
2019-05-25, 12:36
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Vad jag tycker är irrelevant?
Haha.

Ja inte är jag Garpenlöv så jag kommer inte påverka Tre Kronor, lika mycket som elker rättare sagt lika lite som dig.

Det här är ett diskussionsforum för skrivbordscoacher eller har du missat det?

För det är inte irrelevant.

Haha.
Men då bör du ju har fan så mycket mer kött på benen än att bygga stommen med SHL-spelare. Senaste vinnarna fr.o.m. 2012 är Ryssland, Sverige, Ryssland, Kanada, Kanada, Sverige och Sverige. Ingen gång har ett lag haft mindre än 9 NHL-spelare. Slump?
Citera
2019-05-25, 12:37
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Och till din logiska tankevurpa, de förlorade med NHL-spelare i VM 2019.

Så.....?
Herregud, att du på fullaste allvar tror att ett SHL-lag som tränat i två månader har större chans att vinna VM-guld än ett NHL-lag med 3 veckors förberedelser... Jag ger upp.
Citera
2019-05-25, 12:45
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Herregud, att du på fullaste allvar tror att ett SHL-lag som tränat i två månader har större chans att vinna VM-guld än ett NHL-lag med 3 veckors förberedelser... Jag ger upp.

Vore ett lyft för SHL och det är den som Tre Kronor bör prioritera eftersom det är mycket skattepengar som plöjs ned i förbundet och SHL.

Vore intressant att kunna följa SHL-spelare i VM.

Då vet förbundskaptenen vilka spelare de har att tillgå och hur kärntruppen ser ut.

Nu flyger NHL-spelare bara in dagarna innan och bidrar med absolut ingenting. Se på tex Ekholm. Vilken jävla katastrof.

Jag förstår vad du menar. Om det kommer de absolut bästa vi har från NHL så fungerar det, men det är ett årligt lotteri, de som kom från NHL i år var inget toppmaterial.

Förutom Nylander, Ekman-Larsson och Hörnqvist vilka var extraordinära och bidrog med spjutspetskompetens till det här VM-laget?

Bara för att man spelar för ett NHL-lag är man inte automatiskt en superspelare som VM tydligt visade.

Jag förstår vad du menar men du kan väl ha en hyfsad ton ändå.
Senast redigerad av AtlasShrugged 2019-05-25 kl. 12:48.
Citera
2019-05-25, 12:47
Medlem
Citat:
Tre Kronors snöpliga förlust, vad berodde den på?

En av de största orsakerna var avsaknaden på centrar som håller på den här nivån och sedan omge dem med rätt spelare.

En annan stor anledning var att motståndarna läst sönder Tre Kronors offensiva taktik med backarna.

If you fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.

Går inte att köra den taktiken utan variation med offensiva backarna som kommer i hög fart och det ofta använda krosspasset i mittenzonen och blå linjen där motståndare vet precis vad som kommer hända.
Hur många gånger snodde motståndarna pucken där?

Sedan var det flera tveksamma uttagningar.

Kemparna? Ingen kommentar.

Elias Lindholm?

Ska Loui Eriksson med ska han spela i första kedjan med de bästa spelarna eller i alla fall en kedja med fysiska och/eller tekniska spelare som tex Sedinarna.

Annars är det ingen idé att ta med honom.

Varför tog Grönborg och Garpenlöv ut så många offensiva backar?

Räckt med två.

Sedan var sammansättningen av kedjorna underlig.

Men det kanske inte fanns bättre spelare att välja bland.

När Bäckström avböjde funderade jag på vilken center ska ta den platsen?

Nylander och Hörnqvist, Eriksson behövde en riktig bra center.

Dags att köra träningsläger med spelare från SHL två månader innan VM och fylla på med 3-4 från NHL? Ta fler från KHL och andra ligor?

Varför togs inte Magnus Paajärvi ut? Bra och stor tvåvägsspelare.

Marcus Kruger var bra i Chicago för längesen men han är inte tillräcklig för landslaget längre.

Hade Mattias Ekholm jetlag i alla sina matcher?

Tråkigt avslut för Henrik Lundqvist. Modigt att våga spela för Tre Kronor efter en dålig säsong.

Blir intressant att se var han kommer hamna nu? Tvivlar på att han stannar i NYR. Om inte Erik Karlsson kommer dit, då vill han nog stanna.

för att vinna måste man ha

1) en bra målvakt som spelar på toppen av sina förmåga och gör den där extra räddningen när det behövs

2) och en blandning av offensiva backar som kan fylla på i anfallszon och defensiva backar som kan hålla rent framför eget mål och gärna någon stor och tuff back som kan hålla motståndarna borta och spela 30 minuter per match typ en yngre upplaga av chara eller en elak tvilling till hedman

3) centrar typ bäckström

4) forwards som kan göra mål
Citera
2019-05-25, 12:49
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
för att vinna måste man ha

1) en bra målvakt som spelar på toppen av sina förmåga och gör den där extra räddningen när det behövs

2) och en blandning av offensiva backar som kan fylla på i anfallszon och defensiva backar som kan hålla rent framför eget mål och gärna någon stor och tuff back som kan hålla motståndarna borta och spela 30 minuter per match typ en yngre upplaga av chara eller en elak tvilling till hedman

3) centrar typ bäckström

4) forwards som kan göra mål

Och inte köra med samma sönderlästa taktik år efter år.
Citera
2019-05-25, 13:09
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Offside

https://twitter.com/grischen/status/1131876321880100865?s=09

Läs kommentarerna på den bilden så klarnar det kanske även för dig. Ingen offside då touchen spelar noll och ingen roll.

Det enda Tre Kronor kunde fått ut av att utmana där var en utvisning och att Finland avgjorde tidigare än OT.
Citera
2019-05-25, 13:34
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
https://www.facebook.com/tomppismemes/videos/1030738697315503/
Österbottnisk humor
Citera
2019-05-25, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
https://www.facebook.com/tomppismemes/videos/1030738697315503/

Heh! Typisk ironisk finsk humor och Grönholm sitter nog och tjurar med en ohälsosamt hög alkoholhalt i blodet i skrivande stund.

Summa summarum - Sverige var inte samspelt och coachningen var under all kritik.

Sen tror jag ändå att första målet avgör mellan Finland och Ryssland. Ryssarna är bättre på pappret men ett mål i baken får dem att hänga med huvudet som öststatarna brukar göra. Eller så har Ryssland en bra dag och vinner med 8-1 eller liknande humörspelare som de är.

Hellre Finland än Russki i finalen om ni frågar mig.
Senast redigerad av Rouen 2019-05-25 kl. 15:21.
Citera
2019-05-25, 15:24
Medlem
Ryssland tränare ser ut som en av pikkadorerna i tjuren Ferdinand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här