2019-05-25, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men glouriouslife ....

Lena tog ju sin "Mats ur skolan" som det så fint heter , - och började leva ensam (skilsmässa), när hon kände att hon inte kunde tygla sin trohet ,eller hur ...

Annat var det ju med SD som inte levde som ensamstående , utan var gift .

Så den som i så fall gjort mest fel är väl ändå inte den som levde som singel
,utan den som levde i ett äktenskap !?

Att han såg sig ha rätt att göra detta , är ju inte alls bra. Lena hade inget ansvar mot någon man ,men SD hade stort och fullt ansvar för hur man skall bete sig inom äktenskapet ,enligt det som lovas vid bröllopsceremonin ,eller hur !?

Så vem är egentligen den riktige boven i den här otrohetsaffären egentligen ?
Den som är gift skall ju gång efter gång , påvisa att den , just som det heter ; ÄR GIFT , och därigenom förbjuden frukt ....

Sen vet ju ingen härinne på tråden hur det såg ut med vad som var okej eller inte okej inom deras äktenskap ,men OM det var OKEJ med otrohet enligt HD och SD , så skulle ju inte Lena få bära "hundhuvudet" för den överenskommelsen som det gifta paret i så fall kommit överens om ,eller hur ...

Lena var singelkvinna ,och hade som alla människor rätt till ett privatliv ,med bl a sex som ingrediens , och om det nu var så att hon hamnade med en man som inte kunde stå för hur han betedde sig mot fru och älskarinna , så skall inte hon bli dödad på grund utav det ?

Eller tycker Ni härinne att det är okej ?

Tror det hela inte är svårare än så , än att ; "Någon " ville både ha kakan och äta upp den ". Och därigenom varken skiljas eller förlora möjligheten till trevliga sexuella stunder utanför äktenskapet .

Det är få förunnat att både kunna vara gift och även otrogen ,och tur är väl det !?
Då får man vackert bli ungkarl då ,singelkille osv.

Det är ju därför det uttrycket finns ,så varför krångla med att vara gift när man inte kan leva upp till vad det innebär ?

Nuförtiden funkar ju det hela så att man är Gift om man trivs med den man är gift med och att det är den man vill ha sex med . De två sakerna hör ihop inom just äktenskap . Det är ju faktiskt därför man gifter sig ; man lovar varandra trohet . Thats it .

Och har man behov utav att vara med fler ,så får man dra , och leva ett eget liv . Den som säger emot det , är inte sjysst någonstans , mot sina medmänniskor , så det var ytterst tråkigt att inte Lena kunde ha vänt sig till en singelkille beträffande sitt privatliv .

Om hon nu var på väg att finna en sådan ,borde ju alla varit otroligt glada ...så vad hände egentligen?
Vad gick så fel ? Och Vem ville henne så illa ?

??????

Jag håller inte alls med dig, likadana kålsupare båda två.
Dels så hade hon vigd dom samt att HD va hennes vän, å sin väns man låg hon
med, i sex års tid.
Det visar med tydlighet vilka låga moraliska värderingar hon hade.
Båda två behandlade HD som skit.

Och, nej, jag tycker inte att det är okej och mörda någon p.g.a. låg moral.
Citera
2019-05-25, 01:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Var det otrohet som låg bakom LWs skilsmässa med UW? Isåfall har jag missat något under min långa semester.

Din kristna moralism upphör inte att förvåna mig. De flesta av oss sekulära tror inte att pastorer är annorlunda än vanliga människor. Vilket nog är ganska sunt. Se bara vilka friheter pastorerna i Knutby har kunnat ta sig pga att församlingen trott att de står nära Gud/Jesus. Uppenbarligen har dessa personer lika starka sexuella drifter som andra, men hyckleriet gör att det tar sig konstigare uttryck. Självklart längtade LW också efter närhet och sex, vilket SD utnyttjade.

Jag har ingen aning om varför LW och UW
skiljde sig.

Jag svarade på Landbandys inlägg:
”Lena tog ju sin "Mats ur skolan" som det så fint heter , - och började leva ensam (skilsmässa), när hon kände att hon inte kunde tygla sin trohet ,eller hur ...”

Jag har inga illusioner om att pastorer
är annorlunda än andra människor.
Men jag tycker att de åtminstone ska
försöka leva som de lär.
Om de vill ha någon trovärdighet när de
står i predikstolen och talar om för andra
hur de ska leva.

Givetvis så har även kristna sexuella
drifter men de förväntas att tillgodose
dem tillsammans med den de valt att
gifta sig med och som de har lovat att vara trogen.

Om LW längtade efter närhet och sex så
borde hon ha letat reda på någon som
var ledig och gift sig med honom.

Alla gör som de vill men om man ska
kalla sig för kristen så är inte det
viktigaste vad man själv vill
utan vad Gud vill.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-25 kl. 02:11.
Citera
2019-05-25, 02:06
Medlem
Rosamunds avatar
Vad betyder att Lena tog sin "Mats ur skolan"?
Citera
2019-05-25, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Efter att ha läst igenom denna mastodontråd finns det några saker som fångar uppmärksamheten:

1. Kvinnor och mödrar kan näppeligen ifrågasättas, i synnerhet döda sådana. Då kommer högafflarna fram. Istället måste den otrogna maken ifrågasättas, som om det finns en motsättning där. Ska inte alla skärskådas? Bara för att den ene tycks värre än den andra, kan kvinnor inte granskas? Matriarkatet briserar, för en kvinna kan endast vara ett offer, utsatt och aldrig delaktig. Speciellt sedan hon bevisligen är död. Den trånga åsiktskorridoren kväver debatten det är som en identitetskris hos en kvinnojustis. Den typen av partiskhet är ointressant och orättvis.

2. Det mesta i tråden är vittnesbörd, men vem vet om ursprungskällan avger ett sant statement speciellt om vederbörande lever ett dubbelliv eller är känslomässigt engagerad i någon av de inblandade? Därför är källorna relativt oviktiga. Snarare väljer man att tro på de källor som passar ens egen tro, intuition eller erfarenhet bäst. Eller så tar man parti för Lena för man exp sympatiserar med alla Sveriges misshandlade kvinnor, eller är påläst i saken. Eller har läst om Tovafallet eller liknande. Fup lär bli ovanligt engagerande i detta fall.

3. Att ljuga är samma sak som att sakna integritet.

4. Narcissistiska och självupptagna personer måste alltid stå i centrum.

5. Jag-svaga personer fortsätter att bete sig som tonåringar fastän de klivit in i medelåldern. Vuxna behöver inte bete sig som vuxna. Själviska, ansvarslösa personer gör sällan det.

6. En del bryr sig inte om att behandla andra som de själv vill bli behandlade, trots att det är en kungsregel, eller kardinalsynd inom kristen tro.

7. Hycklare finns det, men alla människor i världen är faktiskt inte lika usla trots att många använder det som en ursäkt för att acceptera svinerier hos både sig själv och andra. Om du gör fel, kan du ångra dig och börja handla annorlunda - den utvägen finns alltid.

8. Det är ingen idé att tycka synd om människor pga av deras egna val, barnen däremot är det synd om- främst om deras förälder saknar vishet.

Jag tror att en del lägger in för mycket känslor, man bygger en bild om offret, gärna
som utnyttjad och förtryckt, SD ser man gärna som busen som behandlar henne som skit,
och som hon helst ska vara rädd för.
Då blir det svårt å ta in negativa bitar hos offret, man värjer sig helt enkelt från
det för det stämmer inte med den bilden som man har målat upp för sig själv.
Citera
2019-05-25, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad betyder att Lena tog sin "Mats ur skolan"?

Ungefär så här avses nog.

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Ta+sin+Mats+ur+skolan

Citat:
Ta sin Mats ur skolan

Att ta sig ifrån en jobbig situation eller att inte göra sig till åtlöje. Eller att helt enkelt arr dra sig ur leken. Ordspråket är mycket gammalt.

Nä, nu drar jag och tar min Mats ur skolan.
Citera
2019-05-25, 02:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror att en del lägger in för mycket känslor, man bygger en bild om offret, gärna
som utnyttjad och förtryckt, SD ser man gärna som busen som behandlar henne som skit,
och som hon helst ska vara rädd för.
Då blir det svårt å ta in negativa bitar hos offret, man värjer sig helt enkelt från
det för det stämmer inte med den bilden som man har målat upp för sig själv.

Det är väldigt tröttsamt med denna
glorifiering av LW.
Hon har själv målat upp en tydlig bild
av sig själv på Insta, FB och geologgen.
Och den är inte enbart positiv.

Att ha en affär med sin väns make i
6 år visar på illojalitet, falskhet och
egoism.
Citera
2019-05-25, 09:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Var det otrohet som låg bakom LWs skilsmässa med UW? Isåfall har jag missat något under min långa semester.
Det har inte tidigare kommit fram något om att otrohet skulle vara orsaken till skilsmässan.

En del tråddeltagare har börjat fantisera om det den senaste veckan, när de inte hittar andra negativa saker att ta upp om LW.
Citera
2019-05-25, 09:57
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är väldigt tröttsamt med denna
glorifiering av LW.
Hon har själv målat upp en tydlig bild
av sig själv på Insta, FB och geologgen.
Och den är inte enbart positiv.

Att ha en affär med sin väns make i
6 år visar på illojalitet, falskhet och
egoism.
Vad jag tycker framgår är att hon anspelar mycket på sex.
Hennes vinst i att hela tiden leka med andras känslor på det viset ?
Att exempelvis bjuda på bullfika mitt i natten, när de ligger och sover bredvid sin fru.
SD kanske var orolig i snoppen och kunde inte kontrollera sig.
Citera
2019-05-25, 11:33
Medlem
Honan6s avatar
LW tycks som alla människor ha flera nyanser av olika egenskaper. Oavsett vilka sidor människor runt henne har upplevt, så har var och en sin bild.

Jag är en åskådare i en tråd och ser en intensiv kvinna som bejakar livet - kanske lite väl mycket. Därför tror jag hennes WIG Lyssna Till Livet var vikt för henne snarare än till någon annan.

Hon var en liberal kvinna, men hon gjorde ett fatalt misstag när hon lät sig inledas i ett förhållande med en gift man. Jag tror hon helt enkelt drabbades av kärlek och kunde inte stå emot, trots att hon kanske led av skuld- och skamkänslor för detta. Antagligen försökte hon bryta med SD många gånger - t ex genom att umgås med andra män. Hon kanske sökte ersätta kärleken till SD med en annan, men det fungerade inte? SD kunde inte med att hon gick vidare och fortsatte uppvakta henne i perioder? Eller, så uppvaktade de varandra, trots att de visste att en framtid tillsammans inte var att tänka på så länge det fanns barn med i bilden?

Jag ser två egoister som lät sig styras av såväl känslor som drift och inte minst besattheten till GC - barnen kommer då naturligt i kläm. Kanske NW gjorde revolt och protesterade med ett utåtagerande sätt? Kanske LW tappade kontrollen och hon slog till sin son? Ja, det kan ha hänt vid tiden då NW valde att bo hos pappa, men relationen såg ut att ha repat sig mellan mor och son som var ute och övningskörde under våren -18.

LW var livfull, vacker, kreativ och superdriftig. Hon kan ha varit inne i en livssnurr som gjorde henne förblindad att se om hon påverkade sin omgivning negativt. Jag tror hon var väldigt godhjärtad och kär i människor över huvud taget. Därför tror jag inte hon tänkte på att det var olämpligt att skicka sms till gifta män mitt i natten (om hon gjorde det).

Mordet på L*n* berör Jag har hela tiden försökt se alternativa misstänkta GM, men återkommer ständigt till SD. Han har uppvisat märkliga sidor - både före och efter mordet. Åklagaren håller honom som fortsatt misstänkt 1 år efter mordet. Hans advokat protesterar inte med överklagan till högre instans och inte ens hans vänner (i tråden) tycks vara 100 % övertygade om hans oskuld.

Hur länge ska utredningen pågå? Får vi ledtrådar om saken på måndag kl 11?
Citera
2019-05-25, 11:35
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har inte tidigare kommit fram något om att otrohet skulle vara orsaken till skilsmässan.

En del tråddeltagare har börjat fantisera om det den senaste veckan, när de inte hittar andra negativa saker att ta upp om LW.

Så vitt jag vet växte de ifrån varandra, eller hur man ska uttrycka det.
Citera
2019-05-25, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Tanken svindlar, men det skulle faktiskt kunna vara så att det "oerhört stora pussel" som åklagare och polis säger sig försöka lägga består av bl.a. de över 90 pusselbitar som Honan6 listar i sitt inlägg (se länk).

En sak som slår mig är att de flesta av pusselbitarna tydligt har med SD (men inte med brottet) att göra. Andra av pusselbitarna har med brottet (men inte med SD) att göra.

Den omtalade pusselbit som fortfarande sägs saknas är väl en sådan som både har med SD och mordet på LW att göra, dvs. en koppling mellan den misstänkte och brottet.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-05-25 kl. 11:50.
Citera
2019-05-25, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ett tips är ju att läsa tråden från början. De första 2-3 veckorna bör nog räcka så ser du hur många skribenter som skrivit om hennes affärer med dessa gifta män. Du kommer även kunna se att skribenter som kände Lena och skrev under samma tidpunkt om att "det fanns mer" inte protesterade det minsta.

Det är ju knappast för att de inte läste dessa inlägg som de inte protesterade om de skrev vid samma tidpunkter, eller hur?

Det är synd att du inte kan vara mer öppen för uppgifter om Lena på samma sätt som du är öppen för sådant som framkommer om SD.
Du har ändå hittills varit en av de mest rättvisa i denna tråd hittills.

Orkar inte förklara mer då det ändå inte går in då uppenbarligen du redan bestämt dig för att allt negativt om Lena är falskt och ifrågasätter våran trovärdighet. Som om jag skulle ljuga och hitta på saker om Lena nu helt plötsligt efter ett år. Allt finns i tråden som jag har följt sedan dag ett.

Jag har läst tråden från början. Har dessutom då och då zappat igenom den. Där finns flera skribenter som har kännedom om de nära inblandade.

Jag säger inte att du ljuger. Jag tror att vi båda är färgade av det vi tror på, vilket gör att man omedvetet "väljer" att lägga större vikt vid de inlägg som passar ens uppfattning. Man minns "det man vill minnas", annat stuvas undan i ett mindre tillgängligt utrymme. Helt normalt.

Jag säger bara att jag inte minns att det kommit uppgifter från fler användare än Schazz om detta att LW skulle ha haft förbindelser med flera gifta män, varav några parallella förhållanden. Och som du säger, jag kan inte heller minnas några protester runt dessa påståenden. Det är sant.

Därför vill jag ändå försöka ta reda på (om det nu är möjligt) hur det ligger till med den saken. Sanningen.

Här hittar jag den information du har om ett långvarigt förhållande med ML (Schazz). Så det blir information som krockar här, eller så är det olika ML?

Tyvärr är jag inte insatt i geocachingen och dess loggar, som är en källa till information. Cloudedcrystalbeam är en av användarna i denna tråd som gjort efterforskningar på hårddata som kan komma till användning. Tyvärr har tråden blivit så jobbig att leta i att man nästan inte orkar.

Nedan har jag citerat några inlägg.

28/5:

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja, det stämmer. Två killar har varit i längre förhållande med BO. Båda har träffat barnen.
(Källa: vän/bekant till BO)

M*ts L*rsson och J*n Hol*strö* (a/m)

Den förstnämnde geocachar.

Båda har minimerat sin Facebook nu. Precis som många andra i BOs närmaste krets.

29/5:
Citat:
" Ursprungligen postat av mirdidjul66
Det stämmer , oavsett hennes relationer så har hon alltid träffat Stefan
"

Energizer666 svarar:
29/5:
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Finns fortfarande inga bevis till att dem skulle ha haft ett förhållande så som du påstår
och lite konstigt isf att du är den enda som vet om det

3/8:
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
SD låg med LW under 6-7 år , oavsett att LW försökte träffa andra män och få en riktig relation så hade hon alltid SD som älskare hela tiden oavsett hur han betedde sig mot henne..
När det här fallet klaras upp så vet vi att SD till 100 % är gärningsmannen..

15/9:
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
När allt kommer upp på yta så kommer jag att har rätt, SD är den som dödade LW - LW och JH hade en relation, HD lämnade SD och LW ville inget mer med SD som nu förlorat sin älskarinna och sin fru , och är nu helt själv , blev för mycket och han dödade LW.
Odds : 1.05 på det..

För mig är mirdidjuls inlägg 3/8 ganska talande.
Jag misstänker att det var så det var. LW försökte få en fungerande relation med någon. Och hur än SD behandlade henne, så fortsatte de att ha sex med varandra.

Varför????????
Jag tror att svaret ligger här.
Att LW ville dra sig ur, men det accepterade inte SD.
Det är så jag läser det.
Med mina glasögon.

Du läser det kanske annorlunda.
Med dina glasögon.

Det är mänskligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in