2019-05-24, 21:21
Medlem
Dags att binda räntan? Professorer rekommenderar rörligt. Contrarian brukar funka.

https://omniekonomi.se/professorer-valj-rorlig-ranta-har-varit-lonsamt-i-25-ar/a/Wb8zqr
2019-05-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Ni som skriver här mycket. Har ni anekdoter från verkligheten? Bekanta som hamnat i rävsax? Inte får sålt eller fått möjlighet att köpa till skampris? Måste finnas mer "snack på stan" om det ska vara så illa som målas upp.

Har några nära mig som sålt bostäder senaste tiden. Det har gått överraskande enkelt. Men då handlar det om en stad utanför Stockholm/Göteborg. Dock ska tilläggas att i princip alla förväntningar på något budkrig är borta. Alla har varit glada med att ta ~utgångspriset och några större budkrighar uteblivit. Det var vanliga lägenheter/hus det handlade om. Inget extraordinärt direkt.

Men normalt brukar en bostadsbubbla ta 4-6 år från topp till botten sägs det. Många som antagligen sitter kvar i sina bostäder och fortfarande hoppas på att marknaden vänder upp. Om det inte sker snart lär de acceptera verkligheten, sälja och då inleds nästa fas nedåt.

De som ligger illa till nu är antagligen de som köpt nyproducerade bostadsrätter och måste sälja eller inte får sålt sin gamla lägenhet för det som krävs. Detsamma gäller nybyggda villor där det finns en del halvfärdiga villor ute som man undrar historien bakom.
2019-05-25, 02:31
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag tjänar 35k+ och fick max 950.000:- i lånelöfte från SBAB

Du kanske har övriga skulder och skit? Har massa barn eller så.

Dessutom stoppar han in 30% kontantinsats och har förutom de 700-800k till. Skulle han flytta över några hundra tusen till den banken och ha sina aktier där hade de säkert beviljat honom flera miljoner.
2019-05-25, 07:47
Medlem
Fokus kommunranking är intressant läsning. Om jag själv skulle välja boplats så skulle utbildningsnivån och säkerheten vara viktigast. Danderyd toppar utbildningsligan. En lämplig bostad skulle kanske vara för dyr. En vänfamilj flyttade därifrån och fick ett jättestort hus i Nacka för försäljningen av bostaden i Danderyd. Lidingö skulle kanske vara ett alternativ. Vad gäller säkerhet ligger Danderyd femma.

Upplands-Bro leder säkerhetsligan men är något mindre utbildade på plats 45.

https://www.dropbox.com/s/ungng2gkyy31ty9/BALEpdfen.pdf?dl=0
2019-05-25, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Fokus kommunranking är intressant läsning. Om jag själv skulle välja boplats så skulle utbildningsnivån och säkerheten vara viktigast. Danderyd toppar utbildningsligan. En lämplig bostad skulle kanske vara för dyr. En vänfamilj flyttade därifrån och fick ett jättestort hus i Nacka för försäljningen av bostaden i Danderyd. Lidingö skulle kanske vara ett alternativ. Vad gäller säkerhet ligger Danderyd femma.

Kommunal ekonomi kanske också borde hamna högt på rankningen när man väljer sin framtida ort.

Förvånad att Solna rankas så högt.
2019-05-25, 11:44
Medlem
Citat:

Rätt märklig rankning, hur kan Danderyd ligga så mycket högre i säkerhet än många småkommuner ute i spenaten? Är det för att man räknar när Pundar-Roger och Fylle-Lisa slår kniven i varandra som otryggt?
Gnesta hamnar hyfsat långt ner gällande miljö?
Känns väl knappast som en riktigt genomtänkt lista.
Upplandsbro är väl knappast säkrare än många småkommuner ute i landet.
Hela Sthlm lider av närheten till blatteghetton.
2019-05-25, 11:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inte mig emot att tillåta försäljning av hyreskontrakt. Det är ju möjligt i andra legala sammanhang att man kan sälja ett avtal under vissa förutsättningar. Nu är det möjligt att överlåta hyreskontrakt vid byten mellan hyresrätter, men pengar är emellan är inte tillåtet. Kommer inte ihåg om hyresvärdar har rätt att köpa tillbaka förstahandskontrakt. Har för mig att det går. Borde kolla om vi skulle vilja lägga vantarna i hyresrätter i vår BR-förening.

Vad gäller höjda hyror i gamla beståndet så kan jag sträcka mig så långt att då de äldre trillar av pinnen så kan hyran höjas. Jag ser att det finns massor med Göstor och Margaretor som skulle hamna snett om deras hyror höjdes. Eller att det i slutändan skulle vara jag som skattebetalare som fick betala höjningen.
Jag håller med om att reglering borde ske efter det att kontrakten förnyas.
Men generellt så borde både en marknad för kontrakt och friare hyror öka tillgången på just hyresrätter.
2019-05-25, 11:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Låt mig regna lite på er parad. Iofs slår jag in öppna dörrar, men det kan vara värt att få sig en reality check.

Signaturen Uppsala93 är med rätta orolig för de höga priserna, och om han/hon kan klara framtida månadskostnader med lönen på 30k/mån (som säkert kommer att stiga snabbt, tror på dig!)

Om marknaden sjunker med en säg 40% så ska nog inte den som hyrt, och nu köper billigare, jubla över ett klipp och tänka "nu fixar jag det med den inkomst jag har."

Blir det en kraftig sättning på bostadsmarknaden så är jag övertygad om att arbetsmarknaden tankar samtidigt. Likaså behöver man inte oroa sig för höga bränslepriser, för bilen behöver man knappast ha för att ta sig till jobbet. Med stor sannolikhet så har man inget jobb längre att åka till.

Det är bara att inse att vi alla sitter i samma båt, även om bolånetorskarna kommer att ha det mest jävligt när skiten träffar fläkten.
Nog skulle en kraschad bubbla påverka arbetsmarknaden. Men att den skulle döda den är väl lite överdrivet. Även under 90 talskrisen så hade 90 % jobb att gå till.
Sen är de stora problemen i storstäderna, bubblan finns ute i landet med men är inte alls lika hårt uppblåst.
2019-05-25, 13:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag håller med om att reglering borde ske efter det att kontrakten förnyas.
Men generellt så borde både en marknad för kontrakt och friare hyror öka tillgången på just hyresrätter.
Det är ju en marxistisk lösning. Att tillåta köp av kontrakt är en ordentlig brainfart; det eliminerar den marxistiska modellen och håller kvar förstörande reglering helt utan anledning. Hela motivet till den extremt destruktiva regleringen är att inte tillåta kapitalism.

I praktiken är det OK att sälja och köpa kontrakt, bara man inte ringer till polisen och berättar det (även då ska dock mycket till för att de ska göra något åt det).

Situationen är inte unik för Sverige eller just den här marknaden. Detta är precis vad som brukar hända vid kommunism i naturligt organiska marknader (se tex Venezuela och mat). Situationen upprätthålls naturligt eftersom folk i godtycklig maktposition (tex generationsarv) har självklara incitement att upprätthålla tokigheterna. I en kommunism blir frimarknads-resurser dyra/värdefulla.
Senast redigerad av Trillske 2019-05-25 kl. 13:17.
2019-05-25, 13:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är ju en marxistisk lösning. Att tillåta köp av kontrakt är en ordentlig brainfart; det eliminerar den marxistiska modellen och håller kvar förstörande reglering helt utan anledning. Hela motivet till den extremt destruktiva regleringen är att inte tillåta kapitalism.

I praktiken är det OK att sälja och köpa kontrakt, bara man inte ringer till polisen och berättar det (även då ska dock mycket till för att de ska göra något åt det).

Situationen är inte unik för Sverige eller just den här marknaden. Detta är precis vad som brukar hända vid kommunism i naturligt organiska marknader (se tex Venezuela och mat). Situationen upprätthålls naturligt eftersom folk i godtycklig maktposition (tex generationsarv) har självklara incitement att upprätthålla tokigheterna. I en kommunism blir frimarknads-resurser dyra.
Jag uttryckte mig otydligt, när äldre hyresgäster flyttar eller avlider så borde hyran kunna skruvas upp.
Att kunna sälja sitt kontrakt borde även det rimligen vara möjligt om värden ger sitt tillstånd.
2019-05-25, 13:50
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Kommunal ekonomi kanske också borde hamna högt på rankningen när man väljer sin framtida ort.
Precis. Kommunala avgifter för diverse service kommer säkert att höjas kraftigt nu. Sophämtning, vatten, avlopp, dagistaxor, mm. Förutom skattehöjningar då.

Citat:
Nog skulle en kraschad bubbla påverka arbetsmarknaden. Men att den skulle döda den är väl lite överdrivet. Även under 90 talskrisen så hade 90 % jobb att gå till.
Sen är de stora problemen i storstäderna, bubblan finns ute i landet med men är inte alls lika hårt uppblåst.
Med tidens gång tenderar arbetslösheten att bli allt högre med varje lågkonjunktur. Dessutom är kreditbubblan mycket större nu. Landsbygd, regionstäder och storstäder är också väldigt sammanflätade ekonomiskt idag.

Min tro är att vi landar på 20% arbetslöshet. Sedan har vi fenomenet hitte-på-jobb som påverkar statistiken.
2019-05-25, 13:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag uttryckte mig otydligt, när äldre hyresgäster flyttar eller avlider så borde hyran kunna skruvas upp.
Att kunna sälja sitt kontrakt borde även det rimligen vara möjligt om värden ger sitt tillstånd.
Det är helt orimligt att tillåta att sälja kontrakt på en kommunistisk marknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in