Ursäkta, det här kanske är aningens OT men jag stör mig på att så många verkar tro att man bara kan få i sig protein via animalier. Sen verkar det rent allmänt som att många inbillar sig att vi människor har högre behov av protein än vad vi faktiskt i själva verket har. Det är inte svårt att få i sig tillräckligt med protein även om man inte äter kött eller andra animaliska produkter och proteinbrist är väldigt ovanligt att folk drabbas av.
https://www.livekindly.co/5-myths-about-protein/
Ni som kallar er "köttätare", äter ni uteslutande bara kött och inget annat än kött? För det är vad köttätare innebär, äter man annat också är man allätare nämligen. Folk verkar ha svårt med dessa begrepp. Äter ni pommes eller klyftpotatis till lövbiffen så är ni inte köttätare.
Carnivore = Äter bara kött
Omnivore = Äter allt
Herbivore = Äter bara plantbaserat
Men för att återgå on topic och svara på frågeställningen i ts; Ja det var rätt att ingripa när barnet var så pass undernärt. Jag pratade med min barnmorska om just detta fallet idag och hon tyckte det var väldigt beklämmande och påtalade att veganskt är alldeles för sträng/fattig kost för ett barn i den åldern. Vegetariskt hade kunnat funka om man vet vad man gör men veganmat är för strikt.
Och nej innan någon frågar så är jag varken vegan eller vegetarian. Däremot så är jag övertygad om att man inte behöver äta så jävla mycket kött hela tiden så jag utesluter gladeligen kött från vissa måltider lite titt som tätt.