2019-01-11, 14:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phrik
Konstigt fall detta. Varför erbjöds inte familjen mjölkfri mjölkersättning? Det diskuterades enbart sojabaserad ersättning, men det finns andra ersättningar, som dock är dyrare.

I Indien finns 850 miljoner veganer, så jag förstår inte varför man i Sverige är så trångsynta att man kräver en icke-vegan kost för barn? Detta fall luktar illa...

Det är uppenbart att du inte varit i Indien.

I Indien dricker man lassi (en yoghurtdryck), lagar mat med smör (ghee) samt använder mjölk i mat och bak.

https://www.tweentribune.com/article/junior/milk-something-special-india/

Så I Indien låter man som regel inte barnen leva på en renodlad vegandiet. Däremot äter en del vegetarisk diet. Men absolut inte alla. Ca 20% är vegetarian/veganer.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-43581122

Du får gärna komma med ett bättre förslag på ett land som låter så små barn leva på vegankost och må bra på det. I de flesta fattiga länder har man dessutom inte till gång till B12-tabletter.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-01-11 kl. 14:24.
Citera
2019-01-11, 21:24
Medlem
chairmanmjaus avatar
Det här är ju verkligen ett udda extremfall, och som det står i originalposten så åt barnet inte en vegansk diet utan också fisk. Skulle inte rubriken lika gärna kunna vara Barn tvångsomhändertaget - familjen serverade fisk?

Det säger iallafall rätt lite om hur familjer med vegansk diet mår i allmänhet. Exempelvis är det alltid noja kring protein, något som ju är det minst svåra att få in sig av allt (förutom baljväxter så finns ju korv, färs och allt du kan tänka dig i närmaste matbutik). Förutom B12-tillskott (även om B12 nu är tillsatt i de flesta växtmjölker etc) kan man behöva tänka på att ha extra matfett eftersom det inte finns naturligt i fejkköttprodukter. Å andra sidan lider ju 51% av befolkningen av övervikt eller fetma enligt Folkhälsomyndigheten och det är nog rätt få veganer med i den riskgruppen.

I allmänhet skulle jag säga att barn i veganfamiljer får en bättre kost än genomsnittet, eftersom deras föräldrar har blivit tvungna att skaffa så bra koll.
Citera
2019-01-12, 01:06
Medlem
Denosynliges avatar
Ursäkta, det här kanske är aningens OT men jag stör mig på att så många verkar tro att man bara kan få i sig protein via animalier. Sen verkar det rent allmänt som att många inbillar sig att vi människor har högre behov av protein än vad vi faktiskt i själva verket har. Det är inte svårt att få i sig tillräckligt med protein även om man inte äter kött eller andra animaliska produkter och proteinbrist är väldigt ovanligt att folk drabbas av.

https://www.livekindly.co/5-myths-about-protein/

Ni som kallar er "köttätare", äter ni uteslutande bara kött och inget annat än kött? För det är vad köttätare innebär, äter man annat också är man allätare nämligen. Folk verkar ha svårt med dessa begrepp. Äter ni pommes eller klyftpotatis till lövbiffen så är ni inte köttätare.

Carnivore = Äter bara kött
Omnivore = Äter allt
Herbivore = Äter bara plantbaserat

Men för att återgå on topic och svara på frågeställningen i ts; Ja det var rätt att ingripa när barnet var så pass undernärt. Jag pratade med min barnmorska om just detta fallet idag och hon tyckte det var väldigt beklämmande och påtalade att veganskt är alldeles för sträng/fattig kost för ett barn i den åldern. Vegetariskt hade kunnat funka om man vet vad man gör men veganmat är för strikt.

Och nej innan någon frågar så är jag varken vegan eller vegetarian. Däremot så är jag övertygad om att man inte behöver äta så jävla mycket kött hela tiden så jag utesluter gladeligen kött från vissa måltider lite titt som tätt.
Citera
2019-01-12, 16:15
Medlem
RickRozays avatar
Det fråmgår i artikeln att barnet vägrat äta sedan 6 månaders ålder. Då har familjen alltså inte erbjudit barnet kött/animaliska produkter under hela fasta födolivet. Nu avbröt socialtjänsten familjens sjuka experiment och barnet lär må bra snart
Citera
2019-01-13, 00:07
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Familjen åt vegankost – barnet omhändertogs av socialtjänst
[...]
Enligt läkaren befann sig barnet i ett svälttillstånd, som skulle kunna få konsekvenser för barnets psykiska och fysiska utveckling. Läkaren tyckte inte att föräldrarna tog barnets näringsbrist på allvar.

– Vi har gjort allt de har sagt till oss att vi ska göra för att få upp vikten, säger pappan till NVP.

Vegansk kost
Till saken hör att familjen äter vegansk kost. Barnen får emellertid även fisk för att få i sig vissa näringsämnen som är svåra att tillgodogöra sig annars.
[...]
Den svaga viktutvecklingen fortsatte under hösten och vintern och i januari bestämdes att barnet skulle börja matas med sond, för att undvika näringsbrist.

Ville inte ge mjölkersättning
Föräldrarna blev till att börja med lovade att en vegansk ersättning, baserad på soja, skulle matas in via barnets sond. Men istället fick de en mjölkbaserad ersättning, enligt pappan med förklaringen att den sojabaserade inte var anpassad för så små barn.

Föräldrarna ska då ha gett beskedet att de skulle återkomma samma dag om huruvida de gick med på att ge den mjölkbaserade ersättningen eller inte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKawPg/familjen-at-vegankost--barnet-omhandertogs-av-socialtjanst

Läs hela artikeln för att få en rättvis bild.

Jag anser att det är rätt att man ingriper när föräldrarna trots långvariga problem som påtalats hänger fast vid sin idé och inte självklart inser att barnet behöver annan kost än de själva.

Vad anser ni?
Rätt eller fel att ingripa?

Helt rätt att omhänderta barnet från veganerna. Är man så pantad att man lever efter en kosthållning som kräver att man tar kemiskt framställda kosttillskott av B-12, järn, mm i stället för att äta naturligt framställda produkter, så ska man inte ha barn. Alla veganer och även vegetarianer jag känner är anorektiskt smala och har brist på B-12 och järn. De kutar hos läkaren hela tiden och tynger ned sjukvården, men fattar fortfarande inte vad de gör fel.
Citera
2019-01-14, 23:42
Medlem
Jag tycker det är rätt. Jag tycker inte ens när ett barn är vegetarian. I sådant liten ålder behöver man näring och energi. Jobbar i en skola, och känner en 7årig flicka som sa att hon aldrig i sitt liv inte ens smakat kött. Och hon är ganska small, samt ser jag under jumpa lektionen hur hon inte har kraft att leka som alla andra barn, som är i samma vikt/träning nivå, hon är en av dem första som blir trött. Jag är säker att det är pga vegetarianskt kost. För barnen rör så mycket mer än vuxna och behöver verkligen mer energi, vi är köttätande varelser fyfan.
Citera
2019-05-23, 15:50
Medlem
"Vidare i förhör berättar mamman om parets livsstil och att de inte har någon fast bostad utan flyttar runt bland vänner och bekanta.
– Det kortaste svaret skulle bli att vi lever som nomader. Det mesta som vi behöver kommer liksom till oss och det är ju en del av vår tro, att universum tar hand om oss."
Den lilla flickan har inte besökt någon sjukvårdsenhet efter att hon fötts hemma.
– Hon var frisk så det fanns ingen anledning, säger pappan i förhör och tillägger att de vill leva som världsmedborgare och därför inte registrerade flickan hos Skatteverket.
– Jag anser att Sverige som stat inte ska få äga henne och ta lån i hennes namn. Jag ska också avsäga mitt svenska medborgarskap för jag tror inte på det här med nationer och sådant.
– Jag vill vara som bina som åker runt och pollinerar."

Vad är det för jävla pack? Någon med domen?

https://www.aftonbladet.se/a/Vb58XW?fbclid=IwAR2brIrwf9l3T_QN73oUrxIBfCAuzLYYOx 5fi1iXAN5qThN4uxrQM3bjHm4
Citera
2019-05-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Vad är det för jävla pack? Någon med domen?[/url]
https://www.docdroid.net/ocU53Bc/goteborgs-tr-b-2918-19-dom-2019-05-23.pdf
Citera
2019-05-23, 22:55
Medlem
F.Hansens avatar
Ja så går det när två idioter skaffar barn.
Citera
2020-01-28, 22:55
Medlem
https://mitti.se/nyheter/foraldrar-svalte-hovratten/?omrade=nacka
Citera
2020-02-03, 17:11
Medlem
Mittåt, blandade ihop två olika case.
Senast redigerad av d0bbd51 2020-02-03 kl. 17:12. Anledning: Helt fel case
Citera
2020-02-05, 13:07
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.domstol.se/svea-hovratt/nyheter/2020/02/svea-hovratt-har-idag-frikant-foraldrarna-till-en-15-aring/

"Hovrätten har nu frikänt båda föräldrarna helt. Hovrätten har i och för sig ansett det visat att barnet har stagnerat i vikt under den åtalade tiden. Men hovrätten har funnit att åklagaren inte har bevisat sitt påstående om att viktstagnationen har berott på att föräldrarna gett barnet för energifattig kost. Skälet till den bedömningen är att barnet mycket tidigt har visat en ovilja att äta (något som föräldrarna har sökt hjälp för) och att det är oklart hur detta påverkat viktstagnationen. Därmed är det inte visat att det är just kosten som orsakat viktstagnationen.

I frågan om det andra brottet (egenmäktighet med barn) så gällde det att föräldrarna ca ett halvår efter att barnet omhändertagits av socialtjänsten skulle ha skiljt barnet från den som vårdade det. Hovrätten har konstaterat att brottet förutsätter att någon, person eller institution, reellt vårdar barnet enligt aktuell lag och att så inte var fallet under den åtalade tidsperioden. Detta berodde på att socialtjänstens beslut om placering i ett jourhem ännu inte hade verkställts.

En ledamot i hovrätten var skiljaktig och ansåg att båda föräldrarna skulle dömas för egenmäktighet med barn till skyddstillsyn i förening med samhällstjänst."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in