2019-05-23, 19:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ursäkta - men hur kan en vuxen individ sitta vid ett tangentbord och skriva något sånt här?.
Det är vedervärdigt! Enormt långt från hyffs och god ton. Dessutom i en tråd som handlar om något mycket tragiskt där två oskyldiga barn fått sätta livet till.

Alla dessa påhopp, raljerade hemska angrepp. Idiot, blåst, imbecill, hycklare, Dr Mengele, du kan inte ditt jobb, du missköter ditt jobb, du är oempatisk, du kränker, du är , du är, du är, du, du ,du......

Folk mår ibland skit ute i vårt samhälle, 40 personer per dygn försöker ta sina liv. Vi diskuterar ett fall där en eller två föräldrar inte såg att nästa dygn hade något värde att uppleva. Där det inte fanns en enda person som betydde tillräckligt mycket eller gav tillräcklig glädje för att den som tog sitt liv kunde motiveras att leva vidare.
Och ändå flödar näthatet och angreppen här likt en gröngul sörja som smetar ner var och varannat inlägg. Hat ger smärta och sorg - varför skada och göra illa någon under en diskussion om att folk gjort illa och suiderat?

Vi tycker och tänker olika kring vad som kan ligga bakom, vad som hänt och hur informationen om detta presenterats. Det är tillåtet att ha olika åsikter om Bjärredsfallet och just på FB också tillåtet att ventilera dem. Men hur kan det vara så förbannat svårt för vissa här att hålla en normal samtalston?

Ja det är självklart, Zilvereko, att det kommer att komma mer info om detta i framtiden.
Kanske inte all info men definitivt betydligt mer. Varje person och framför allt varje journalist som lägger ner kraft och tid på att försöka få fram sanningen som samhället kan lära och få del av borde få en särskild stjärna i himmelen, tycker jag.
I en himmel där förhoppningsvis de mördade barnen finns. För det är för dem som oskyldiga mordoffer - och för alla eventuella framtida barnoffer - som det som hände Agnes och Moa aldrig ska glömmas bort, aldrig ska gömmas undan och helst förhindras från att någonsin upprepas.
Det är drama, det är förfasan, det är överdrifter - det är offerroller. Ryggdunkande från ankflocken.
Vilket OT svammel, sök in på dramaten istället.

Tråden är helt nerskitad av ditt förtal och dina kränkningar. Hycklare.

Zilvereko begriper inte ens att det inte är min sanning:
Det är förundersökning.

Zilvereko begriper inte att Hanna är en barnmördare.
Zilvereko tror att det är att håna anhöriga.

Zilvereko tror att det bara är ett mantra som upprepas - dvs gemensamt och i samförstånd.
Det är medgärningsmannaskap.

Zilvereko har uppenbarligen missat att det är identiskt samma förfarande, samma mordutredning som andra rättsfall. Det är samma rutiner.
Det är samma som som ligger till grund som inför ett väckt åtal - och det är lika utrett gällande skuldfrågan, enda skillnaden är att de är stendöda och hamnar inte inför rätta.

Att du sen gapar om en ME-lobby, rädda Hanna med NOLL insyn, NOLL kunskap och NOLL profession.
Imponerar inte.

Så ligger det till.

Vad det beträffar Selfie Höglund påstår hon att anhöriga och polis döljer nåt. Hon inbillar sig att det finns ME-läkare som fått paret att döda barnen.

.... och hon försöker tjäna pengar på de döda barnen. Säger sig ha prestationsångest, vill vara i rampljuset, suktar efter scoop i sann narcissistisk anda.
Imponerar inte.
Senast redigerad av develi 2019-05-23 kl. 19:14.
Citera
2019-05-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ska vi upprepa en sammanfattning?

Mamman hittades död i sin säng på bottenvåningen. Nedbäddad (med täcke över kroppen)
Barnen hittades döda i var sitt rum. Nedbäddade, men täcken över sina kroppar
Mannen hittades hängd i trappräcket mellan kök och vardagsrum
Förklaringsbrev där man berättade att man i samförstånd beslutat morden och självmorden. Daterat 3/1 2018 (jag fick datumet bekräftat via mail från ACA, vilket jag meddelat denna tråd). Låg på bord i vardagsrummet
Testamente finns daterat 3/1 2018. Låg på bord i vardagsrummet
USB-minne låg på bord i vardagsrummet
Pekdator med öppen inloggning där mailkonversation fanns (hittades i köket tror jag)
Iphonetömning där uppgifter som var ”relevanta för fallet” tillvaratogs
Två barn med diagnosticerad ME
Två föräldrar som inte såg framtiden med någon livskvalitet pga barnens sjukdomssituation
Mamma som ett par år tidigare haft bröstcancer
Pappa som (enligt pianolärarinnan) varit avmagrad och såg sjuk ut i årsskiftet 2016/2017. (Inte fakta – enbart hennes ord)
Ett barn med hemundervisning åtminstone sedan 2015
Ett barn med hemundervisning sedan hösten 2017
Beslut om mord och självmord sedan hösten 2017
Rykten om film finns – obekräftat
Rykten om att något hände runt 3 advent (cancerrecidiv för Hanna?)
Testamente bevittnat 3/1 av H*nssons, grannar till paret
Det fetade. Det brukar väl stå i tråden att det var möte om att starta hemundervisning för A i maj 2016? Eftersom hon inte längre orkade skolmiljön.
(Stämmer det hade hon då bara en kort period hemundervisning under VT 2016, och hade i praktiken haft hemundervisning ett läsår när det började diskuteras för M i juni 2017.)
Citera
2019-05-23, 19:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Det fetade. Det brukar väl stå i tråden att det var möte om att starta hemundervisning för A i maj 2016? Eftersom hon inte längre orkade skolmiljön.
(Stämmer det hade hon då bara en kort period hemundervisning under VT 2016, och hade i praktiken haft hemundervisning ett läsår när det började diskuteras för M i juni 2017.)
Så många inlägg. Vet ej. Men jag vill minnas att A fick hemundervisning 2015. Och hade haft det i två år. Men det kan vara fel av mig.
Citera
2019-05-23, 19:30
Medlem
Solglittrets avatar
Du har inte ens koll på fakta när du påstår att en viss postare skrivit något. Det finns till och med en sökfunktion som du inte ens idds använda. Plumpt och vidlyftigt fäller du felaktiga kommentarer och citat om vad EGW sagt eller vad andra postare, skrivit, tänkt eller tyckt.

Du har så förbannat dålig koll på fakta så att du inte ens kan citera vilken postare som skrivit vad. Det var jag som i denna tråd skrev Stenmarks kommentar att det inte var lönt att försöka förklara för någon som inte begriper, inte postaren Picasso som aldrig postat något sådant i tråden. Det är patetiskt att du just du uttrycker att det är ”fakta som gäller”.
Tror man ska revidera det hela - ”de ä int lönt att förklar för någn som int kan eller vill begrip. ”
.
Trots alla dina och din flocks nedvärderande och elaka kommentaren kommer jag framöver sannolikt tillhöra den grupp som under sekretessförsäkran får tillgång till FUP. Tyvärr kommer det betyda att min önskan om att samhället och alla andra kan lära något av det som hänt inte kommer uppfyllas. Sekretess håller jag stenhårt på.
Mitt hopp står därför istället till EH och alla andra målinriktade erfarna intresserade grävare.
Citat:
Det här är sunt förnuft och självklar logik. Förstår man inte det då är det faktiskt bortkastat tid att diskutera mer här. Som Stenmark sa. ”Int’ lätt att förklara för nån som int begrip”
Citat:
Jag hade ungefär två timmar på jobb idag där jag mest satt och filade naglarna. Tillbringade tiden med att lusläsa EHs blogg angående Bjärred vad gäller faktafel. Orkade inte till slut. Det blev för mycket. Och jag blev bara förbannad. HUR kan man fabulera på det viset? Raderade skiten och gick hem.
Citat:
. Jag upprepar Picassos ord, som jag tyckte var väldigt träffande i tråden när hen citerade Stenmark: "Int lönt och förklar för de som int begrip".
Citat:
Äh, lägg ner. Lär dig stava. Du skriver "tipps", du skriver "hyffs". Har du inget rättstavningsprogram?
Nej, det är inte tillåtet att vare sig ljuga eller fabulera, och det borde du veta med ditt yrke. Här är det fakta som gäller. Du kan inte sitta och hitta på saker även om du råkar sitta på din kammare och skriva.
Citera
2019-05-23, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du efterlyser respekt, men bara mot dig och den ena av Bjärredsstryparna? Den enda som får hata är du och då endast Oskar och hans pappa?
Du vill att du och den ena mördaren ska särbehandlas och hanteras med silkesvantar medan du får hugga och slå fritt.
Det är höjden av självgodhet.
Ja, minst sagt.

Nu funderar jag på en sak.
Hanna pratar inte sjuka barn med sina kollegor. Mer sluten.
Chefen dementerar inte varningssignaler, vill inte uttala sig pga hennes anhöriga.
Det är förtecken på det suicidala i mitt tycke, hon har börjat gå in i kokongen.
Man ser ingen konkret trigger, inget som fått bägaren att rinna över.
Moas diagnos torde dock ha samröre med tanke på start självmordsplaner och familjeutrotning.

Finns det nån uppgift kring hur hon betedde sig under sommaren? Var det nåt om att han tog med barnen och hon var kvar hemma?
Citera
2019-05-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, minst sagt.

Nu funderar jag på en sak.
Hanna pratar inte sjuka barn med sina kollegor. Mer sluten.
Chefen dementerar inte varningssignaler, vill inte uttala sig pga hennes anhöriga.
Det är förtecken på det suicidala i mitt tycke, hon har börjat gå in i kokongen.
Man ser ingen konkret trigger, inget som fått bägaren att rinna över.
Moas diagnos torde dock ha samröre med tanke på start självmordsplaner och familjeutrotning.

Finns det nån uppgift kring hur hon betedde sig under sommaren? Var det nåt om att han tog med barnen och hon var kvar hemma?
Han åkte till Öland med barnen. Det kan ha varit en flykt från mordplanerna. Det var även Oskar som var på utvecklingssamtal både på skolan och på sitt jobb. Han såg uppenbarligen en framtid, men inte utan Hanna. En för alla alla för en.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-05-23 kl. 21:32.
Citera
2019-05-23, 21:22
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafsande raderat.

Skärpning, tack.

/Mod
Citera
2019-05-23, 21:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Han åkte till Öland med barnen. Det kan ha varit en flykt från mordplanerna.
Ok, tack. Jag hade nåt i bakhuvudet om nån resa. Funderar vidare.
Citera
2019-05-23, 23:38
Medlem
Citat:
Han åkte till Öland med barnen. Det kan ha varit en flykt från mordplanerna. Det var även Oskar som var på utvecklingssamtal både på skolan och på sitt jobb. Han såg uppenbarligen en framtid, men inte utan Hanna. En för alla alla för en.

Så vitt jag minns var det Elli09 som sa att det var Hanna som ville vara för sig själv, utan resten av familjen, för att vila upp sig.

Varför O tog med A och M samt for till sin syster till Öland.

Jag kommer ihåg det särskilt för att jag tänkte, varför for inte H bort och bytte miljö, än att flytta på två sjuka barn?

Uppgiften finns i tråden.
Citera
2019-05-24, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack. Jag hade nåt i bakhuvudet om nån resa. Funderar vidare.

Det som stör mig en hel del som framkommer i samband med inläggen om Ölandsresan är hur Missan27 vid flera tillfällen hävdar att O;s släkt inte kände till barnens sjukdom. Jag hoppas verkligen att Höglund använder all sin erfarenhet och kompetens till källkritik när hon väljer ut vilka vittnesmål hon ska basera sin kommande bok på. På bloggen får man konstatera att hon missanlyckats totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det var mycket symbolik ovan. Då och då får man tala sanning. Enkel sanning. Man får ta ner diskussionen. När man beskriver barnens hälsotillstånd som ovan så får flesta av oss bilder i huvudet på barn som är väldigt sjuka el som några har påstått här - barn som efter ansträngning blir orkeslösa med smärta osv-
Jag vet inte hur det är med andra barn men det stämmer inte med Moa och inte med Agnes heller. Allt skedde i Oskars huvud. Ev i Hannas också men det gör inte henne till mördare. Enligt mig.
Oskar utnyttjade Lomma kommuns naivitet och ordnade privatundervisning till sina barn. Glöm inte hans företag heter Utbildning.
Barnens sk sjukdom var obekant för släkten. Skulle inte släkten märka om barnen var me sjuka? Varför berättade inte Oskar om sjukdomen, barnens sjukdom? För han skämdes. För släkten såg helt normalfriska barn på Öland.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
En läkare gav dom. Inte SUS. Du kan överallt hitta folk som går i dina ärenden och därför borde Bjärred fallet anmälas. Hur gick det till ? Och hur kunde det gå så långt ?
Vem är läkaren? På vilka grunder med vilka undersökningsmetoder satt han en och samma diagnos till två barn i samma familj? Tänk på att hela släkten på Öland märkte inget och dom kände inte till nån diagnos. Bättre tänka på det tycker jag.
Citera
2019-05-24, 08:43
Medlem
Solglittrets avatar
Fallet du liknar vid Bjärredshändelsen, handlade om en psykiskt sjuk kvinna som haft många kontakter med psykiatrin, hon var sjukskriven pga psykisk sjukdom. Hon åkte med sin dotter till en avskild plats där hon dödade dottern och tog sitt liv.

En mycket tragisk händelse. Dock har det offentliggjorts vem - släktrelationen - som handgripligen begick mordet och att den personen sannolikt inte var vid sina sinnens fulla bruk pga psykisk sjukdom. Det har framgått att det rör sig ett mordfall och ett suicid. Någon flera månader lång planering verkar inte heller förekommit.

Vida skilt från Bjärred.
Där nämns tvärtom att det inte finns en psykisk sjukdom i botten, där finns ingen trigger enligt polisen. Det hela ska ha beslutats flera månader tidigare - men de utpekade mördarna fungerade och jobbade som vanligt.
Polisen uppger att de utpekade mördarna angett omständigheter hos offren som mordorsak, men denna uppgift lämnas märkligt nog inte ut i omaskat FUP.
Bjärredshändelsen har därtill föregåtts av mycket märkliga omständigheter med flera år /terminslång dubbel heltids hemundervisning - något som man efter det som hänt beslutat aldrig mer får upprepas i kommunen utan utredning från Soc.
Att kommunen håller presskonferens när de döda hittas hör inte heller till vanligheten.

I Bjärred rör det som om tre mordoffer, något som inträffat vid endast ett tjugotal tillfällen sista hundra åren.
Polisens uppgift om två planerande föräldrar som gemensamt beslutar att mörda sina barn utan något socioekonomiskt hot från omgivningen har inte hänt i Sverige tidigare. Knappt någon annanstans i världen heller.

Det är väldigt många omständigheter som skiljer Bjärred från andra tragiska fillicid och mordfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag funderar snarast över vad som driver vissa att skriva Wall of Text som medverkade till att Moderator efter flera varningar låste tråden. Läs hela tråden så förstår du vad jag menar.
-------------
I en annan tråd där en mamma nyligen mördade sin dotter samt tog sitt liv och som nedlades efter undersökning blev det ett helt annat utfall. En skribent var särskilt aktiv och tog upp likartade argument som här typ antydde om ekonomi (spelskulder), incest, skilsmässa mm. Den skribenten tog dock nyligen till sig av kritiken och hade förstånd nog att önska att det hon skrivit kunde tas bort.´Den självinsikten hedrar skribenten.
-------------
Här saknas den totalt hos vissa skribenter. Som nu bara skadar anhöriga i djup sorg, under en falsk självpåtagen mantel av att det är för barnens skull! Det är rent Hyckleri! Som om inte far- och morföräldrar mfl sörjer och hedrar barnbarnen nog mycket? Som har följt och varit med dom sedan den dag dom föddes.
-------------
Nu skall man profitera på dessa sjuka barns öde och ytterligare vrida om kniven i hjärtat på de anhöriga. Ge ut en spekulativ bok! FY FAN!
-------------
Den rimliga frågan alla bör ställa sig är VAFFÖ GÖR DI PÅ DETTA VISET? (Rumpnissarna, Ronja Rövardotter, Astrid Lindgren).
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-24 kl. 08:57.
Citera
2019-05-24, 09:07
Medlem
Citat:
Fallet du liknar vid Bjärredshändelsen, handlade om en psykiskt sjuk kvinna som haft många kontakter med psykiatrin, hon var sjukskriven pga psykisk sjukdom. Hon åkte med sin dotter till en avskild plats där hon dödade dottern och tog sitt liv.

En mycket tragisk händelse. Dock har det offentliggjorts vem - släktrelationen - som handgripligen begick mordet och att den personen sannolikt inte var vid sina sinnens fulla bruk pga psykisk sjukdom. Det har framgått att det rör sig ett mordfall och ett suicid. Någon flera månader lång planering verkar inte heller förekommit.

Vida skilt från Bjärred.
Där nämns tvärtom att det inte finns en psykisk sjukdom i botten, där finns ingen trigger enligt polisen. Det hela ska ha beslutats flera månader tidigare - men de utpekade mördarna fungerade och jobbade som vanligt.
Polisen uppger att de utpekade mördarna angett omständigheter hos offren som mordorsak, men denna uppgift lämnas märkligt nog inte ut i omaskat FUP.
Bjärredshändelsen har därtill föregåtts av mycket märkliga omständigheter med flera år /terminslång dubbel heltids hemundervisning - något som man efter det som hänt beslutat aldrig mer får upprepas i kommunen utan utredning från Soc.
Att kommunen håller presskonferens när de döda hittas hör inte heller till vanligheten.

I Bjärred rör det som om tre mordoffer, något som inträffat vid endast ett tjugotal tillfällen sista hundra åren.
Polisens uppgift om två planerande föräldrar som gemensamt beslutar att mörda sina barn utan något socioekonomiskt hot från omgivningen har inte hänt i Sverige tidigare. Knappt någon annanstans i världen heller.

Det är väldigt många omständigheter som skiljer Bjärred från andra tragiska fillicid och mordfall.
Hela sannolikhetsresonemanget låter som Tage Danielssons monolog om kärnkraftsolyckan i Harrisburg som var så osannolik så den förmodligen aldrig har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in