2019-05-23, 07:16
Medlem
luckylucazs avatar
Hur har ni tjänat ihop er förmögenhet?

Jag har jobbat flera år utomlands med hög lön (>2 M per år), plus bonus och optioner på i snitt 1 M per år. Sedan har både börsen och bostadsmarknaden varit väldigt gynnsamma på senare år.

Hur gamla var ni när ni hade tjänat er första miljon, och vad var er reaktionen/ hur firades det?

Jag skulle tro att jag var ca 26 när jag hade en miljon, och 33 när jag blev dollarmiljonär. Jag reflekterade aldrig över det, dels p.g.a. att dessa nummer inte betytt så mycket för mig, och dels för att pengarna är spridda över många olika konton/investeringar i olika länder så jag har ingen bra överblick. Inte tydligt definierat heller -- inkluderar det värdet på privata pensionsfonder, bostad, fordon, etc?

Skulle du klassa dig själv som ekonomiskt oberoende?

Inte med min nuvarande levnadsstandard, men om jag bosatte mig lite billigare så borde jag klara mig resten av livet utan att behöva jobba mer. Jag har dock inget intresse av det -- jag jobbar för att jag tycker att det är roligt.

Har er förmögenhet gjort er lyckligare?

Tveksamt, det som gör mig mest lycklig hade jag lika gärna kunnat göra på en vanlig inkomst. Men jag har tagit flera längre ledigheter under karriären (uppemot 1.5 år i sträck) där jag rest, jobbat pro bono, jobbat på hobbyprojekt och sysslat med personlig utveckling. Detta hade förstås varit svårt utan att ha sparat undan pengar (även om det hade räckt med ett par hundra tusen).

Hur agerar folk runtomkring er? Blir det många "fejk-vänner"?

Det har jag inte märkt av. I fattiga länder ja (t.ex. Filippinerna), men det gäller ju alla västerlänningar.

Vill ni att det ska synas utåt att ni har gott om pengar?

Det är verkligen inget jag skyltar med. I synnerhet i Sverige känns det som att många tycker att det är väldigt orättvist att jag kan ha så mycket pengar när de själva inte har det, oavsett hur hårt jag jobbat för att nå dit. Jag växte upp i en familj utan pengar, och lever i många avseenden lika snålt som när jag var student. Det enda jag egentligen lagt pengar på är en optimalt placerad bostad så att jag inte slösar tid på att pendla till jobbet, och viss annan service som städning så att jag kan lägga min tid på annat.

Hjälper ni på något sätt samhället runtomkring er?

Jag försöker vara generös när jag reser i fattigare länder (mot folk som jobbar hårt och förtjänar det), och bjuder familj på mat och resor, annars investerar jag resten.

Hur ser en helt vanlig arbetsvardag ut för er?

För närvarande 9-17 jobb på kontor.

Hur spenderas er tid på helgerna?

Personlig utveckling. Lär mig något nytt. Hobbys. I princip gratis.

Vad är det sämsta respektive bästa med att ha mycket pengar?

Bästa är att inte behöva stressa över att ha ont om pengar. Sämsta är en komplicerad och tidskrävande deklaration
Citera
2019-05-23, 07:34
Medlem
richfucks avatar
1) Hur..?
Egenföretagare, investerat, styrelseuppdrag. Startade med 0 kr när jag va ung. Föräldrar är utfattiga.

2) När och Firade?
Jag var runt 30, firades inte alls, utan jobbade på 60-80 timmar i veckan ändå. Tror jag inte ens noterade det.

3) ekonomiskt oberoende ?
Nej, för man har så mycket ansvar mot alla anställda, familj och barn. Känns mer som ett fängelse. Jag kan vara avundsjuk på vanliga anställda som går till jobbet och stänger av hjärnan.

4) Lyckligare?
Jag gör mycket roliga saker, reser vare månad, långa och många semestrar. Men är jag lyckligare? Nej. Friare? Ja!

5) Hur agerar folk runtomkring er?
Har skalat av mina vänskapkrets rejält pga detta, då viss typ av folk inte tål framgång. Framförallt vänsterfolk. Har behållit vänner som är i samma sits som mig. Dom är riktigt glada för framgången och ingen avundsjuka/snålhet finns. Familjen är riktigt glada för min skull. Har blivit radikal höger på kuppen.

6) Försöker ni hålla det hemligt...?
Jag går runt i samma trasiga jeans och sliten t-shirt på jobb och hemma. Jag håller low profile så långt det går. Har inget Facebook, Instagram eller något socialt mediakonto. Jag är så anonym som jag kan vara. Tyvärr så förstör allabolag och merinfo osv det där jävligt hårt, då alla siffror är offentliga. Förut berättade jag allt för mina flickvänner.. Men har slutat med det nu, säger inga siffror till dom längre. Dom fattar att man har mycket pengar ändå. Ja, många golddiggers uppenbarar sig. Eller jag ska säga såhär.. Tjejer blir golddiggers hur man vänder och vrider på det till slut i ett förhållande.

Dom vänder gärna det till. "Jag vill känna mig säker för framtiden, om du lämnar mig så kommer jag bara kunna bo i en sketen lägenhet och DU kan bo där där och där.. Det känns inte bra." Då drar jag öronen åt mig och sakteliga lämnar förhållandet

7) Hjälper ni på något sätt samhället..?
Hjälper närmaste familj och mina andra rika vänner. Har lånat ut 500.000 till en kompis utan nått avtal. Bara för att man litar på denne. Fick tillbaka pengarna allt enligt det muntliga avtal vi sa efter 6 månader.
Ger familjen och deras barn resor och boende gratis utomlands lite då och då. Har även gett pengar till syskon som hamnat i knipa, pga galna pojkvänner. Gett XX.000 till nån sketen liten fotbollsklubb för att ett av mina barn gick där, dom behövde nya lagtröjor och träningskläder.

8) Hur ser en helt vanlig arbetsvardag ut för er?

Möten hålls ibland på ett tråkigt kontor i Stockholms förort kl 0800 en kall vinterdag eller under en palm i 27 grader varmt på en paradisö. Jobbar ofta utomlands, inte för att jobb finns där, men för att det är ett skönt med miljöombyte. Jobbar dvs på distans ofta utanför kontoret. Och ja, bubblande vin till lunch händer då och då.. distansmöte sker ofta vid nån öde strand eller vid poolbaren eller på hotellrummet med room service som lunch. Jobbar ca 30-35 timmar effektiva i veckan, men är tillgänglig 24/7/365, kan få samtal mitt i natten. Händer som tur är bara 2-3 ggr per år. Men oftast är det 0830-1500 på kontor som gäller.

9) Hur spenderas er tid på helgerna?
Ibland är det med gäng i Monaco och 20.000 försvinner på en kväll. Ibland är det en Fanta med chips och dipp hemma med familjen. Kan vakna upp en torsdag morgon och känna att helgen kommer bli tråkig, har hänt att jag då spontant köper en biljett till London och hänger där en helg. Oftast är det dock hemma och grill i trädgården och slappar framför Netflix. Resebudget per år är nog runt 200.000 per år skulle jag vilja gissa, all inklusive mat och boende osv.

10) Sämsta respektive bästa?
Bästa = Rörelsefrihet
Sämsta= Inget
Senast redigerad av richfuck 2019-05-23 kl. 07:36. Anledning: Stavfel
Citera
2019-05-23, 11:16
Medlem
Hej, och vad roligt med så mycket respons! Tack för att ni tar tråden seriöst allihopa. :-)

Ska sätta mig och läsa igenom alla svar ikväll när jag har tid!!!

Mvh noobie
Citera
2019-05-23, 12:58
Medlem
richfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suspiria88
1)
Den sämsta är att jag själv har utvecklats i takt med ökad framgång och har mindre gemensamt med mina kompisar. Jag har inte någon i min närhet som är på samma nivå ekonomiskt och frihetsmässigt, ingen att prata med om tex. ekonomi/företagande eller någon att resa med. Som tur har jag min sambo som får hänga med på mitt tåg så att säga. Skulle han försvinna skulle jag nog bli rätt ensam. Har ännu inte listat ut var jag kan hitta "likasinnade"....

Jag känner igen det där. Har haft samma problem, men faktiskt lyckats hitta några som man kan lita på och som man kan hitta på dyrare aktiviteter med. Som inte bryr sig om något kostar 10-20 tusen på en helg. Bara det är värt det.
Citera
2019-05-23, 15:44
Medlem
Mina pengar kommer från eget företag som jag grundat med min partner, men framförallt från investeringar i värdepapper.

Jag var 27 när jag hade en mille i SEK. Är inte ekonomiskt oberoende för resten av livet med tanke på att jag hoppas leva ett halvt sekel till åtminstone.

Kommer från humble beginnings, I min uppväxt gapade kylskåpet tomt i slutet av varje månad. Från det utgångsläget så har pengar absolut gjort mig lyckligare. Men jag har simpla prioriteringar och materiella ting är inget jag värdesätter. Däremot så blir jag lyckligare att förverkliga mina planer, idéer och visioner, ett kapital är ett nödvändigt medel på vägen, på så sätt gör pengar mig indirekt lycklig.

Får inte ut något av att flasha med min förmögenhet, är inte skriven i Sverige och reser mycket både privat och jobbrelaterat. På så sätt träffar vi inte mycket fake-vänner. Blir en hel del sporadiska bekantskaper och är man genuin så blir det ofta tydligt vilka som är likasinnade. I Sverige består kompisar av de barndomsvänner som fanns genom eld och lågor under omständigheter och dito.

Hjälper inte samhället i någon riktad kanal. Har dragit igång 5 utdelningsportföljer åt diverse familj och vänner, så de får förutsättningar att lyfta sig själva och blev egna oberoende entiteter. Har gjort fler än så 'rikare' genom tips om 'säkra' investeringar.

Företaget är ganska självgående har möten för att kvalitetssäkra eller uttöka produktion eller marknad. Annars jobbar jag med det jag tycker är kul, genom konsultering inom olika brancher inom teknik. Jobbar heltid ungefär 6 månader per år, övrig tid är inte arbetsfri, men mindre strukturerad, alternativt egna projekt utan vinstintresse.

Det bästa med pengar har jag skrivit ovan från min subjektiva sida, det sämsta har nog varit den skeva insikten att man behöver pengar för att få mer pengar kortfattat.
Senast redigerad av kwelity 2019-05-23 kl. 15:46.
Citera
2019-05-23, 16:01
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
Hejsan!

Dessa frågor är riktade till flashbacks egna multimiljonärer, så troll och oseriösa inlägg undanbedes. Tack!

Kanske ska börja med att förtydliga vad jag menar med multimiljonärer så att vi inte får onödiga kommentarer. Det jag menar är ett ni ska ha/ har haft en substantiellt högre lön än oss "vanliga" Svenssons som får ut 22 efter skatt, jag menar alltså INTE er som har betalat av på ett hus i över 40 år som i nuläget värderas för 3 miljoner kronor. Detta är jag inte intresserad av, trots att ni skulle klassas som "multimiljonärer" med en fastighet som är värd 3 MSEK.

Frågorna är riktade till er som är genuint rika. Ni ska kunna gå och köpa en sprillans ny Audi bara för att ni har tröttnat på färgen på er 2018 års modell o inte behöva låna pengar för att betala den. Helst ska det inte ens göra någon markant förändring på ert bankkonto...!

Ni förstår vad jag menar! ;-)

1) Hur har ni tjänat ihop er förmögenhet? Högt uppsatt/egenföretagare? Vinster? Etc. . .

2) Hur gamla var ni när ni hade tjänat er första miljon, och vad var er reaktionen/ hur firades det?

3) Skulle du klassa dig själv som ekonomiskt oberoende nu för tiden?

4) En kliché, men har er förmögenhet gjort er lyckligare? Det sägs ju att man inte blir lyckligare av mycket pengar, men vad är er åsikt?

5) Hur agerar folk runtomkring er? Tycker ni själva att det finns folk i er omgivning som umgås med er bara för att ni har pengar och hur reagerar ni på sådana människor? Blir det många "fejk-vänner"?

6) Försöker ni hålla det hemligt att ni har mycket pengar för att undvika onödig uppmärksamhet, eller är dyra kläder, snabba bilar, stora båtar och hus m.m vardag för er? Vill ni att det ska synas utåt att ni har gott om pengar?

7) Hjälper ni på något sätt samhället runtomkring er (kan vara allt från att skänka pengar till välgörenheter, gåvor till lokala förbund etc) eller är ni mer egoistiska och lägger pengarna på er själva/familj och vänner, eller sparar/investerar?

8) I korta drag, (eller långa, om ni föredrar det) hur ser en helt vanlig arbetsvardag ut för er? Är det fortfarande ett 8-16 jobb på kontoret, eller är det affärsmöten i Los Angeles med whisky till frukost?

9) Om vi ser bort från vardagens alla plågor, hur spenderas er tid på helgerna? Är det vilda båtturer med snygga tjejer/killar eller är det som alla andra med en påse chips i soffan framför mello?

10) Avslutningsvis, vad är det i särklass sämsta respektive bästa med att ha mycket pengar?

Låter som att det här skulle kunna vara en skoluppgift om människor som har det gott ställt insåg jag nu i efterhand. :-)
Är bara genuint nyfiken, hehe.

Om ni andra har något vettig att fråga, fråga på!

Mvh

Edit: Felstavningar.

1. Produktutveckling. Egen patent. Egen firma. Stora kontrakt. Massa projekt och samarbete med stora aktörer inom branschen.

2. Strax över 30. Märkte det knappt. Kommer inte ihåg. Var helt inne i jobbet och hade alldeles för mycket att göra.

3. Ja

4. Nej egentligen inte. Lycka har du i nuet och med nära och kära. Kan aldrig köpas för pengar. Men visst kan man göra saker man aldrig kunnat annars. Jacht-semester på rivieran tex, och sånt är jävligt nice, men du blir egentligen inte lyckligare av det. Det är kul, men efter x antal ggr så kommer du på det. Lycka har ingenting med mycket pengar att göra.

5. Många ”axelklappare”, fejkvänner och gold diggers, men sånna lär man sig urskilja sig fort. Inte så farligt egentligen. Jag vet vilka mina riktiga vänner är. Det värsta är avundsjukan och jantelagen. Speciellt i Sverige faktiskt. Helt horribelt. Vissa tål inte andras framgång och är tillochmed ute efter att skada. Men jag kunde inte bry mig mindre. Har lärt mig.

6. Syns inte direkt utåt. Klär mig normalt och nästan lite sluskigt ibland. Har iof hyffsade bilar, hus och ett par båtar, men det ser ju inte alla. Släkt och vänner vet det och de jag gör affärer med. Självklart många som snackar om det säkert, men annars är jag nog obemärkt.

7. Förutom alla arbetsmöjligheter jag skapat åt ganska många så investerar jag i en hel del projekt och saker jag tror på och gillar. Sånt som påverkar samhället positivt. Unga entrepenörer och nyvteknoligi osv. Folk med lite pengar fsmast med bra ideer. Skänker väl en del till välgörenhet, men kanske lite för lite.

8. Helt olika från en dag till en annan. Mycket resor och möten och ute för att reka affärsmöjligheter osv. Semester så fort tillfälle ges. Men om man tar en dag ”hemma”: sover ut, Vaknar, umgås med familjen och äter frukost innan ungarna körs till skolan. Drar till firman och börjar med morgonmöte. Sen är dagen ganska normal. Vanlig arbetsdag. Hem å leva familjelivet typ.

9. När jag är ”hemma” så blir det helst mysiga hemmakvällar med familjen. En del middagar också både hemma och på restaurang. Har ett par semestrar om året med kompisar dock då det oftast blir party å brudar i solen på båtar, på stranden, i klubbar och hotell etc.

10. Bästa är alla möjligjeter man har, det actionfyllda livet och friheten. Att man aldrig behöver tänka på ekonomi och att säkra sina barns framtid. Det är dock ganska mentalt krävande ibland. Mycket som står på spel och ett enormt ansvar. Man måste lära sig att skilja på arbete och fritid. Tog lång tid. Annars är det sämsta alla rykten, avundsjukan och fördomarna en del har.
Citera
2019-05-23, 16:21
Medlem
1 Eget jobb, lycksamma fastighetsaffäre och ett fett arv.
2 Runt 40, räknade ihop vad som fanns på de olika kontona och blev förvånad.
3 Ja
4 Ja, oroar mig aldrig för framtid pension osv.
5 De flesta vet inget
6 Lever enkelt, finner inget nöje i att flascha
7 Har gett till enstaka nätinsamlingar där jag känner till bakgrunden. Tar ibland fattiga vänners krognotor osv
8 Har ett deltidsjobb för att behålla strukturen livet
9 Som "vanligt folk" med " vanligt folk"
10 Finns inget dåligt
Citera
2019-05-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
1) Arbete, inte något från aktier typ, då jag inte haft några på minst 20 år, och då var det mest förlust, arbetat som civilingenjör, men jobbade som vanlig ingenjör några år först, innan jag utbildade mig mera...

2) Minns ej, så antar att jag inte firade, eller uppmärksammade det nåt särskilt.

3) Ja, är pensionär nu, men var så pass oberoende att jag slutade jobba många år (ett antal år mer än fem) innan jag pensionerade mig, och då pensionerade jag mig ändå vid 61

4) Man oroar sig för inflationen, men har kunnat sluta jobba (mot lön) när man känt för det. (Alltså haft 10/20 årslöner på banken)

5) tror inte så många vet...

6) Tja, anledning till att jag är miljonär är att jag varit sparsam, men köpt bilar nya och äger villa, fritidshus utan några lån.

7) Nej, får väl testamentera pengarna till NMR eller nåt sen, det kanske inte ses som välgörenhet av alla

8) Går upp nån gång på förmiddagen, och 'jobbar' sen med det som jag valt att pyssla med...

9) Ingen skillnad på vardag / helg tyvärr....

10) Det sämsta är inflationen, det bästa är att man kunnat sluta avlönat arbete i förtid.

Har villa, fritidshus utan lån och ca 4 mille på bankkonton som ger ca 40k före skatt (alltså naggas av inflationen)

Har alltså blivit miljonär mest genom små utgifter, mer än höga löner... Så antagligen inte en sån du ville skulle skriva här

Hur får du 10% i avkastning på bankkonton ?
Citera
2019-05-23, 16:30
Medlem
Funnits liknande trådar förut, det blir precis som alla andra trådar där man kan vara värst utan att bekräfta sig.
Exakt alla ligger åtminstone något över genomsnittet, medans de flesta är mycket bättre.
Citera
2019-05-23, 18:32
Medlem

Spel

Hur gamla var ni när ni hade tjänat er första miljon, och vad var er reaktionen/ hur firades det?

Dollarmiljonär vid 26 år.

Skulle du klassa dig själv som ekonomiskt oberoende?

Ja så länge jag inte "överdriver" min konsumtion

Har er förmögenhet gjort er lyckligare?

Endast lite lyckligare. Har ingen stress i form av att man måste prestera på sitt jobb, hålla tider osv vilket är positivt. Däremot fått en annan typ stress, dvs hur jag ska utnyttja min tid när alla andra jobbar och hur jag ska få min tillvaro att vara stimulerande.

Hur agerar folk runtomkring er? Blir det många "fejk-vänner"?

Samma som innan

Vill ni att det ska synas utåt att ni har gott om pengar?

Egentligen inte, dock börjar jag nå en ålder där många runtomkring en vill skylta med materiella saker och visa andra hur "framgångsrika" de är. Så Ibland får jag lust att blåsa de ur vattnet.

Hjälper ni på något sätt samhället runtomkring er?

Inte direkt

Hur ser en helt vanlig arbetsvardag ut för er?

Går upp på när jag vill (vanligtvis runt 10.00). Går och handlar, sen sätter jag mig och spelar och kollar börsen.

Vad är det sämsta respektive bästa med att ha mycket pengar?

Bästa = Ekonomisk frihet, känslan av att kunna göra vad du vill.

Sämsta = Ditt perspektiv för vad som gör dig glad ändras drastiskt. Tex när du var 18 år och fick din första skrotbil var du överlycklig. Köper jag en bil för 500 k nu gör det mig inte glad.

Jag rekommenderar verkligen att kolla på detta klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=0ZFjNlvmqsI

Detta är exakt hur jag känner nu.
Citera
2019-05-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz

Spel

Bästa = Ekonomisk frihet, känslan av att kunna göra vad du vill.

Din situation borde ju verkligen vara den ultimata. Jag menar, spela borde du ju kunna göra vartifrån som helst. Har du funderat på att tillbringa någon månad i Thailands övärld t.ex? Kanske skaffa en liten lägenhet på Lower East side? Flytta runt lite.

Sedan är väl ekonomiskt oberoende en bred definition. Om man känner sig rik kan man alltid kolla på båtar och fastigheter så känner man sig nog snabbt rätt fattig om man inte är miljardär.
Citera
2019-05-23, 18:55
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Funnits liknande trådar förut, det blir precis som alla andra trådar där man kan vara värst utan att bekräfta sig.
Exakt alla ligger åtminstone något över genomsnittet, medans de flesta är mycket bättre.

Faktum är att det antagligen finns väldigt få multimiljonär som har mindre än 162kkr (genomsnitt) undansparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in