2019-05-21, 19:19
Medlem
UF är av samma skrot och korn som HF. Två potenta häradsbetäckare eller som man säger nuförtiden: kåtbockar! Inte ens makten skiljer dem åt, de "äger" kvinnorna och Åsa äger dem.
Det som blir mysko i den här soppan är att hela historien kan upprepas efter den stora händelsen 2004. Inget senare fall av någon som "gått hem" är väl skillnaden. Inget i församlingen har vid den tiden blivit annorlunda och allt startar om i samma anda som tidigare.
Hur är det möjligt med tanke på all mediabevakning? Hur lyckades de upprätthålla församlingen i flera år efter allt som hänt?

Nu har korthuset fallit och det visste vi alla som följt spektaklet att så skulle ske förr eller senare.
Nu råder en annan dialekt i rösterna och ingen har givetvis varit ovän med någon utom möjligen en liten knuff någon gång. I vart fall inget som är av betydelse.
"Faan tro´t, sa Kolingen! /Albert Engström
Citera
2019-05-21, 20:51
Medlem
Alltså, jag brukar ju inte skriva här speciellt ofta, men man undrar ju hur många som kommenterar det här inlägget som bott i Knutby någon gång.

Jag skulle nog gärna ha gjort det. Människor är ganska intressanta tycker jag. :-)
Senast redigerad av Allthatmatters 2019-05-21 kl. 20:54.
Citera
2019-05-22, 20:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Absolut, jag håller med, speciellt när det gäller flickor som blir stympade för livet.
Men nu är det inte fråga om könsstympning.

åter igen går du vilse... man kan inte blanda apelsiner och tomater. I en sexuell relation krävs ett medgivande vilket per definition alltså inte leder till en anmälan. Däremot är jag inte övertygad om att sexuellt våld är tillåtet ifall det anmäls. Naturligtvis en bevisfråga för åklagaren men inte helt ok om det anmäls...

nu gick du vilse igen men jag vet inte om jag orkar förklara. En person under psykisk påfrestning kan ”frivilligt” gå med på mycket. Tänk bara på alla kvinnor i sjuka förhålanden... det friskriver emellertid inte förövaren eftersom brottsoffret var i en beroendeställning.

För övrigt tror jag att du trollar så jag bemöter inte flera inlägg i denna fråga.

Nej, jag menar givetvis allvar. De här människorna sysslade med gemensamt religionsutövande och det är viktigt av många orsaker att bevaka rätten att frivilligt göra det, även om det sker under former som verkar underliga för oss som står utanför.

Att det finns beroendeställningar här i världen, att det finns sekter som utövar stark kontroll och att det finns falsk frivillighet är jag helt enig om, men det luktar riktigt mycket efterhandskonstruktion att tjänandet, späkningen och det milda våldet som förekom inte var frivilligt.
Citera
2019-05-22, 23:07
Medlem
För övrigt så springer ÅW runt i nora som om inget har brytt henne.
Citera
2019-05-23, 10:14
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Den pastor som verkar ha varit den med starkaste kopplingen till ÅW när hon tvingades lämna församlingen var väl UF? Eller?
När kommer FUP:en? Vet man det?

På tal om FUP, har du kvar FUP:en från 2004? Min kopia är tyvärr borta sedan länge.
Citera
2019-05-23, 15:24
Avstängd
https://www.msn.com/sv-se/noje/tv/knutbydramat-blir-tv-serie/ar-AABMYIF?li=BBqxP8M

"Knutbydramat ska bli en tv-serie. B-Reel Films har köpt rättigheterna till Jonas Bonniers kommande bok "Knutby - en roman", som ges ut i mitten av oktober. Produktionen planeras starta under nästa år."
Citera
2019-05-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.msn.com/sv-se/noje/tv/knutbydramat-blir-tv-serie/ar-AABMYIF?li=BBqxP8M

"Knutbydramat ska bli en tv-serie. B-Reel Films har köpt rättigheterna till Jonas Bonniers kommande bok "Knutby - en roman", som ges ut i mitten av oktober. Produktionen planeras starta under nästa år."
Hoppas på Nour El Refai som Kristi brud, Ola Rapace som Ubbe och Joel Kinnaman som Helge.
Citera
2019-05-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag menar givetvis allvar. De här människorna sysslade med gemensamt religionsutövande och det är viktigt av många orsaker att bevaka rätten att frivilligt göra det, även om det sker under former som verkar underliga för oss som står utanför.

Att det finns beroendeställningar här i världen, att det finns sekter som utövar stark kontroll och att det finns falsk frivillighet är jag helt enig om, men det luktar riktigt mycket efterhandskonstruktion att tjänandet, späkningen och det milda våldet som förekom inte var frivilligt.
ok, vi tycker olika, helt okej...
...kom ihåg bara att säga ”-skyll dig själv” ifall det var dina barn/bror/syster som blev misshandlade.
Citera
2019-05-27, 14:26
Medlem
Jag postar en grej till. :-)

"men det luktar riktigt mycket efterhandskonstruktion att tjänandet, späkningen och det milda våldet som förekom inte var frivilligt."

Är ni dumma i huvudet?

Det är klart att det går till på precis det viset.

Och alla var med på det.

Människan är en idiot

:-)
Citera
2019-05-27, 14:34
Medlem
I annat fall så skulle ju Knutbyborna inte gå med på det
Senast redigerad av Allthatmatters 2019-05-27 kl. 14:38.
Citera
2019-05-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allthatmatters
Jag postar en grej till. :-)

"men det luktar riktigt mycket efterhandskonstruktion att tjänandet, späkningen och det milda våldet som förekom inte var frivilligt."

Är ni dumma i huvudet?

Det är klart att det går till på precis det viset.

Och alla var med på det.

Människan är en idiot

:-)

Jag tror inte du är helt fel ute i detta men när förtrollningen bryts kommer smärtan.
Citera
2019-05-29, 09:32
Medlem
Angel of Peaces avatar
Kristi brud om sexriterna: ”Nu har frestelsen gjort något ont”

https://www.expressen.se/premium/nyheter/kristi-brud-om-sexriterna-nu-har-frestelsen-gjort-nagot-ont/

Efter dramat i Knutby tog Åsa Waldau över församlingen. Men 2016 tvingades hon lämna den.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Pastorn säger att Åsa Waldaus uppdrag till honom var att ”strida för det sexuella” – då hade han sex med den 17-åriga flickan.

Kristi brud vittnar i stället om att det var pastorn som styrde – även henne.

I förhör ger hon sin bild av sexriterna med pastorn.

– Egentligen så gick det mest ut på att jag skulle göra som han sa och lyda honom, säger hon.

Från Expressen , som lagt artikeln under Premium/Betal.
Vi här på Knutbytråden förstår ändå vem det gäller....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in