2019-05-22, 18:53
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
För lågt underlag? Vilken originell bortförklaring du lyckades kläcka ur dig (det fetade). Du vinner pris för överlägsen originalitet när det gäller att bortförklara kvinnors prestationer.

Om du anser att alla de här många resultaten på åtskilliga tävlingsplatser under en massa år här nedan är i ultrasimningens tidigaste fas, då gör du rejält bort dig.

Resultaten i Manhattan Island marathon swim (46 km) åren 1982-2015: Tobie Smith simmade i juni 1999 runt ön på den snabbaste tiden, endast 6:32:41 i juni 1999. Ingen man har ännu lyckats slå hennes rekord.

https://db.marathonswimmers.org/events/swim-miami/2019/
https://db.marathonswimmers.org/events/swim-miami/2018/

https://db.marathonswimmers.org/events/auckland-marathon-swim/
2016 Apr 23 St Heliers buoy course (10 km)

https://db.marathonswimmers.org/events/scar-swim-challenge/2019/ (bläddra ner)

https://db.marathonswimmers.org/events/tampa-bay-marathon-swim/
2008 Apr 19 Sunshine Skyway to Campbell Causeway (37 km) näst snabbaste tiden!

https://db.marathonswimmers.org/events/boston-light-swim/2002/
https://db.marathonswimmers.org/events/boston-light-swim/2010
Två av de snabbaste tiderna på sträckan 12,6 km 2002 resp 2010. Under 2 tim 50 min.

https://db.marathonswimmers.org/events/mentone-marathon-swim/
Snabbaste tiden 2:06:10 av Kate Murphy, drygt 11 minuter före tvåan Finn Proepper. Hon satt förmodligen i solstolen med en iskall drink och väntade på att han skulle simma klart sträckan. Kanske hann hon ta en stärkande tupplur under tiden.

Minns du att jag nämnt att kvinnor simmar snabbare i kallt vatten än män beroende på mer underhudsfett? I Tampa, Florida, brukar havsvattnet vara varmare än i nordligare regioner, t ex i Boston och Manhattan. Män har i regel större chans att vinna över kvinnliga motståndare i mer tropiska vatten.

Som jag tidigare påpekat har kvinnor en stor konkurrensfördel gentemot män i kallt öppet vatten < 20 grader och på längre sträckor än 20 km.

Det finns redan sporter där kvinnor i genomsnitt är lika bra eller bättre än män. T ex balett, konståkning, gymnastik, hästdressyr och motorsport (racer, rally).

Jag är man. Utan planer på att börja med maraton. Varken på land eller i sjön. Föredrar hastiga 45-50 minuters långpromenader med min Jack Russell Terrier varje eftermiddag i skogen. Räcker mer än gott och väl.

Apropå maraton på land kom jag att tänka på den extrema versionen av uthållighetsgrenen Ultramaraton. Nu snackar jag inte ”futtiga” ultramaratonssträckor på 50 km och 100 km på jämna vägar, utan minst 200 km och 400 km i ojämn terräng.

Två fenomenala ultramaratonlöpare av kvinnligt kön:

Nicky Spinks
https://www.bbc.com/sport/athletics/48306722 och hennes bragder:

The Double Bob Graham Round (2016), 132 miles (212 km) 45 tim 30 min (snabbaste man var Roger Baumeister 1979 med tiden 46 tim 34 min). I Lake District, ett bergsområde där man måste klättra en hel del.

The Double Ramsay Round (2016) 116 miles (187 km) 55 tim 56 min (hittills har ingen man fullföljt denna tvåvarvsrunda). Även här en bergig region som kräver klättring på vissa ställen.

Jasmin Paris och hennes bragd i ett av världens tuffaste ultramaratonlopp:

Spine Race (2019), 268 miles (431 km) - 83 tim 12 min (snabbaste man var tvåan Eoin Keith med tiden 95 tim 17 min). Över 12 timmars skillnad!

Vad är dina bortförklaringar till dessa kvinnors överlägsenhet i Ultramaraton både på land och till sjöss? För du lär inte acceptera faktumet att det finns kvinnor som kan spöa skiten ur män i extremt tuffa uthållighetstävlingar.

Jag vet att det känns surt för dig, men det är bara att bita ihop och svälja din manliga stolthet. Du får lov att acceptera att både män och kvinnor är jämbördiga i princip alla avseenden. De enda områden som män i regel utklassar kvinnor är där muskelstyrka är avgörande.

Det är ju inte så komplicerat egentligen. Man kan inte säga att grupp a är bättre än grubb b på aktivitet x om underlaget är skralt. Det är som med vilken vetenskap som helst.

Jag är mycket väl insatt i långa ultramaraton och jag kan plocka fram mängder med resultat som visar att kvinnor även där ligger en bit efter män. Världsrekordet för kvinnor på 24-timmars löpning är ca 10% lägre en det manliga. 10%.....har vi hört den siffran förut?

När det gäller 48 timmars löpning skiljer det även där 10%.

På 6 dagars lopp skiljer det också där drygt 10%.
Citera
2019-05-22, 19:06
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det enda som representerar någonting på gruppnivå är fysisk styrka. Det är den stora majoriteten män "bättre" på. Därmed kommer en viss kategori yrken som män också är bättre på. De som kräver fysiskt kapital.
Kvinnor är då "bättre" på att föda barn och ta hand om dessa vid spädbarnsåldern.
Män är mer slutna och mindre verbala än kvinnor. Kvinnor är därmed motsatsen. Dessa generaliseringar går att göra. Sedan tar det stopp.

Utöver detta finns det individer och nej jag anser inte att man kan generalisera på gruppnivå nej. Jag ser nämligen inte män och kvinnor utan jag ser människor.

Vår hjärna är mer eller mindre ”konstruerad” för att upptäcka skillnader och kategorisera saker. Till viss mån även överanalysera eftersom vi som art tjänar på det.

Skillnader mellan kön är inget som ”lärs in” utan väldigt små barn börjar väldigt tidigt göra skillnad mellan män och kvinnor. Konstigt vore väl annat då vi också är däggdjur med allt vad det innebär.

Det går alldeles utmärkt att generalisera på gruppnivå så länge man påpekar att det just är en generalisering på gruppnivå. Det gör vi ju också hela tiden.

Ex; ”svenskars kondition blir allt sämre” men tittar vi med högre upplösning ser vi tydliga skillnader mellan olika grupperingar i samhället.

Drömmen om ett samhälle där man inte placerar in människor i olika fack är fånigt, meningslöst och framförallt extremt opraktiskt.
Citera
2019-05-22, 19:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det är ju inte så komplicerat egentligen. Man kan inte säga att grupp a är bättre än grubb b på aktivitet x om underlaget är skralt. Det är som med vilken vetenskap som helst.

Jag är mycket väl insatt i långa ultramaraton och jag kan plocka fram mängder med resultat som visar att kvinnor även där ligger en bit efter män. Världsrekordet för kvinnor på 24-timmars löpning är ca 10% lägre en det manliga. 10%.....har vi hört den siffran förut?

När det gäller 48 timmars löpning skiljer det även där 10%.

På 6 dagars lopp skiljer det också där drygt 10%.

Vilket inte har någon betydelse när det kommer till uthållighetsjakt vilket Homo Sapiens ägnade sig åt. Alltså jagade även kvinnor stora bytesdjur, jag menar klart som fan att kvinnor höll sig nära protein- och blodkällan för att återställa järn/vitamin/mineral förlust vid menstruation och graviditet. Inte satt fertila kvinnor och väntade i flera dagar på ett färskt byte, (som då inte vore så färskt längre)
Citera
2019-05-22, 19:15
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kanske tycker som jag? När jag (tvingas/av misstag) ser på damsport så grunnar jag ständigt på varför de som är snygga ens orkar hålla på. De är ju så mycket intressantare som snygga kvinnor än som ordinära handbollsspelare, de skulle inte ens behöva träna tidig måndagsmorgon, de kunde bara vara. En snygg sport-tjej är i första hand en snygg tjej, i andra hand en sportare.

Det stämmer riktigt bra. Det är liksom onödigt för en vacker kvinna att ta en omväg till status, pengar och kändisskap genom hårda fotbollsträningar under x antal år av livet. En sådan brud måste nog klassas som snygg men efterbliven. Antingen det, eller flata.
Citera
2019-05-22, 19:18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vilket inte har någon betydelse när det kommer till uthållighetsjakt vilket Homo Sapiens ägnade sig åt. Alltså jagade även kvinnor stora bytesdjur, jag menar klart som fan att kvinnor höll sig nära protein- och blodkällan för att återställa järn/vitamin/mineral förlust vid menstruation och graviditet. Inte satt fertila kvinnor och väntade i flera dagar på ett färskt byte, (som då inte vore så färskt längre)

Jag har också läst ”born to run”

Det finns ju egentligen inga större belägg för den här typen av jakt även om den säkerligen förekommit.

Nu är handlar inte tråden om det finns kompetenta kvinnor inom tex olika idrotter, utan snarare om det finns saker som kvinnor gör bättre än män. Inom idrott får man titta på elitens rekord. Inom ultralöpning är skillnaden på rekorden ca 10%.

Däremot är det ju intressant att se om kvinnor på längre distanser kan slå sig in närmare toppen än vad dom kan på tex ett maraton.
Citera
2019-05-22, 19:29
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag har också läst ”born to run”

Det finns ju egentligen inga större belägg för den här typen av jakt även om den säkerligen förekommit.

Nu är handlar inte tråden om det finns kompetenta kvinnor inom tex olika idrotter, utan snarare om det finns saker som kvinnor gör bättre än män. Inom idrott får man titta på elitens rekord. Inom ultralöpning är skillnaden på rekorden ca 10%.

Däremot är det ju intressant att se om kvinnor på längre distanser kan slå sig in närmare toppen än vad dom kan på tex ett maraton.

Äntligen någon som också läst boken. Jag tycker teorin om uthållighetsjakten låter mycket logisk, fanns ingen anledning för Homo Sapiens att jaga som de mycket starkare och robustare byggda neandertalarna där det inte krävdes. Och vid buffel- mammutjakt var ju hela stammen inblandad.

Men som sagt, bara teorier.

Ja ultralöpning är intressant, vad kroppen och psyket klarar.
Citera
2019-05-22, 20:06
Medlem
Citat:
Du kanske tycker som jag? När jag (tvingas/av misstag) ser på damsport så grunnar jag ständigt på varför de som är snygga ens orkar hålla på. De är ju så mycket intressantare som snygga kvinnor än som ordinära handbollsspelare, de skulle inte ens behöva träna tidig måndagsmorgon, de kunde bara vara. En snygg sport-tjej är i första hand en snygg tjej, i andra hand en sportare.

Det måste ju bero på att du är totalt ointresserad av sport, att du tänker så? Och att du aldrig sysslat med något du gillar i sportväg själv, för i såna fall kan det omöjligt vara så svårt att förstå att tjejer också gillar diverse olika sporter och, precis som killar, emellanåt t.o.m. pallar att satsa allt på att bli så bra de bara kan.

I din blick är de i första hand snygga tjejer och ska så förbli. I sin egen, och allt fler människor över hela världens, är de som alla andra människor som älskar sin sport och vill utöva den så ofta som möjligt och så bra de kan. Kanske inte alltid bäst i alla lägen men det hindrar en inte från att göra vad man kan för att få syssla med det man vill så mycket som möjligt.

I en del länder tvingas flickor som vill spela ex.vis fotboll att låtsas vara pojkar. Man orkar hålla på för att man älskar det man gör. Så enkelt är det. Hur kan det vara så svårt att förstå?
Citera
2019-05-22, 20:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tror mäns hjärnor överlag "klickar" lättare, de är inte lika väl sammansatta som kvinnors. Därmed har vi män som kan läsa en bok på 500 sidor och återge 80% av innehållet korrekt ord för ord, men kan inte knyta sina skosnören själv.

Eller ägnar ett helt liv åt att planera, fantisera, spana, reka, förfölja och genomföra ett stort antal mord.

Bara två exempel av många.
Som sagt, vi är inga Einsteins i den här tråden.
Citera
2019-05-22, 20:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
[quote=Moment22x22|67650561Så, tråden har verkligen inte handlat om den procent som är eliten inom olika sporter.[/QUOTE]
För mig handlar tråden enbart om eliten. Det måste verkligen förvåna dig. Läs nu om alla mina texter så kanske du förstår dem efter denna nya input.

Brasklapp att eliten kommer från en bredare bas. Och om t.ex nästan alla i basen slutar spela schack när de är 12 år så blir det ingen elit. Och på så sätt kan man även kommentera elitens bas i denna tråd. Men huvudsaken i mina inlägg är eliten.
Citera
2019-05-22, 20:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det måste ju bero på att du är totalt ointresserad av sport, att du tänker så? Och att du aldrig sysslat med något du gillar i sportväg själv, för i såna fall kan det omöjligt vara så svårt att förstå att tjejer också gillar diverse olika sporter och, precis som killar, emellanåt t.o.m. pallar att satsa allt på att bli så bra de bara kan.

I din blick är de i första hand snygga tjejer och ska så förbli. I sin egen, och allt fler människor över hela världens, är de som alla andra människor som älskar sin sport och vill utöva den så ofta som möjligt och så bra de kan. Kanske inte alltid bäst i alla lägen men det hindrar en inte från att göra vad man kan för att få syssla med det man vill så mycket som möjligt.

I en del länder tvingas flickor som vill spela ex.vis fotboll att låtsas vara pojkar. Man orkar hålla på för att man älskar det man gör. Så enkelt är det. Hur kan det vara så svårt att förstå?
Jag älskar elitsport, ännu mer när jag var yngre. Jag har fem barn som jag kört till fotboll, basket, pingis, allt möjligt.

Jag behöver inte förstå något alls. Jag behöver inte be om ursäkt för hur jag tänker. Det är inte fel att tänka som jag gör. Jag behöver inte känna någon skuld för vad jag tänker. För jag är inte skulddriven (kvinna).
Citera
2019-05-22, 21:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Det stämmer riktigt bra. Det är liksom onödigt för en vacker kvinna att ta en omväg till status, pengar och kändisskap genom hårda fotbollsträningar under x antal år av livet. En sådan brud måste nog klassas som snygg men efterbliven. Antingen det, eller flata.
Såå bortkastad tid och träning, tänker jag varenda gång. Fast det finns verkligen inte massor med snygga sport-tjejer. Men dam-volleyboll-lagen är alltid magiska.
Citera
2019-05-22, 21:33
Medlem
Citat:
Jag älskar elitsport, ännu mer när jag var yngre. Jag har fem barn som jag kört till fotboll, basket, pingis, allt möjligt.

Jag behöver inte förstå något alls. Jag behöver inte be om ursäkt för hur jag tänker. Det är inte fel att tänka som jag gör. Jag behöver inte känna någon skuld för vad jag tänker. För jag är inte skulddriven (kvinna).

Fast du låter jävligt skulddriven i det här inlägget faktiskt, när du håller på och förnekar det så intensivt och fixerat fast jag inte har sagt ett ord om skuld i mitt inlägg För min del kvittar det i alla fall, jag har varken krävt dig på en ursäkt eller bett dig känna något skuld, det läser du in alldeles själv.

Jaja, för mig är det bara så totalt obegripligt att man kan säga sig älska idrott och ändå inte fatta att folk vill hålla på med det, hur får man ihop det liksom? Som att älska glass men se det som jättekonstigt att andra också äter det. Visst, man skuttar kanske inte upp och ut varenda tidig måndagsmorgon med ett glatt hurra! men är man på elitnivå så njuter man ju lite smått av att lida också. Man vet ju att det ger resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in