Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Men vad då ska ha fler möjligheter?
Hon HAR fler möjligheter och om var och en som inte vill ha barn själva att skyldig att vidta de åtgärder som krävs så får hon vackert göra abort om hon inte vill ha det liksom han vackert får skydda sig tillräckligt eller så får båda stå sitt kast.
Om hon själv väljer att varken skydda sig tillräckligt ieller göra abort, är det inte hennes fel att hon får barn då?
Om han väljer att inte skydda sig tillräckligt, är det inte hans fel att hon får barn då?
Förstår mig inte alls på dina frågor, kring vems "fel" det är...
Notera för övrigt att mitt tankeexperiment förutsatte att åtgärder
HADE VIDTAGITS, då dessa ej är hundraprocentigt effektiva.
Men i ett fall där preventivmedel ej använts så är så klart
bägge personer ansvariga över att graviditeten har uppstått.
Att graviditeten
fullföljs däremot, det är kvinnans val - då får hon ta ansvar för hennes val om hon inte har faderns samtycke till detta, eller så har båda samtycke och då har båda ansvar.
Min tes är ganska simpel.
Antingen har
både män och kvinnor rätt att
efter ett sexuellt misstag välja att avsäga sig ansvaret över föräldraskap, eller så har
varken män eller kvinnor denna rätt - då valet att ha oskyddat sex innebär ett godkännande till barn för bägge parter.
Om kvinnans val kan ske många veckor
EFTER dess att graviditeten uppstått, bör även mannens val kunna ske flera veckor
EFTER dess att graviditeten uppstått.
Den eller dem som väljer att få barnet är den eller dem som ansvarar för barnet.
Om mannens val att få barn sker vid faktumet att han hade oskyddat samlag, då sker också kvinnans val att ha barn i och med att hon valt att ha oskyddat samlag.
Om ditt svar till män är "ha inte oskyddat samlag då", så hänvisar jag dig till alla abortmotståndare här, som säger exakt samma sak till dig - "ha inte oskyddat samlag då", 'för då har du samtyckt till att få barn'.
Du tycker det är fasansfullt när någon säger detta till dig, men du tycker det är helt rimligt att säga det i närmast identiska ord till män, som kanske också vill ha
någonting att säga till om kring om de vill bli föräldrar eller inte...?
Vill du att dina barn skall finansieras av någon annan - skaffa explicit samtycke till ett barn. Har du inte samtycke från fadern till ett barn och väljer på helt eget bevåg att ändå fullfölja graviditeten så är det endast
ditt val och med
ditt val kommer också
ditt ansvar och ansvaret för valen
du själv fattar gäller endast
dig och ingen annan.