Citat
Citat:
Fel. Moral baseras inte på vad som är rätt och fel. Vi baserar vad som är rätt och fel på moral.
Citat:
Tom religiösa kan tycka de har just "moralisk rätt" att utplåna andra människor pga deras religion eller sexualitet eller dylikt... detta ser du ske överallt.
Ja, det är inget jag argumenterar emot heller.
Citat:
Sen skrev jag ingenstans att jag tycker att människan förverkat sitt värde. Det tycker jag inte.
Jag skrev att man KAN tycka så och äga moral.
Jag skrev att man KAN tycka så och äga moral.
Ja du skrev så för att slippa framföra ett ateistiskt argument för människans värde som inte är godtyckligt.
Citat:
Kvinnans rätt kan inte existera utan människans rätt vilket är min poäng.
Mina moraliska skäl till varför vi ska ha aborträtt är följande:
1. Kvinnans rätt bestämma över sin kropp och speciellt i vår värld där män ideligen utsätter kvinnor och barn för sexuellt våld
1. Kvinnans rätt bestämma över sin kropp och speciellt i vår värld där män ideligen utsätter kvinnor och barn för sexuellt våld
Citat:
Ta självmord då. Varför ta andras liv på grund av detta men inte ditt eget?
2. Mänsklighetens behov av att idag reglera födandet, om vi överhuvudtaget ska överleva på denna planet.
Citat:
Man har inte rätt att avgöra om någon annans liv är värt att leva. Det är ingen annans sak att avgöra. Får jag avgöra om ditt liv är värt att leva och avsluta det om jag inte tycker det är det? Om nej, varför anser du att du har rätten att göra det om nån annans liv?
3. För alla idag icke födda människor som i en värld där människor ska tvångsfödas kommer få usla liv, utöver att de långsamt kommer svälta, törsta, plågas ihjäl av resursbrist.
Citat:
Denna utveckling pågår även efter födsel och uppnår inte färdig utveckling förens många år senare. Du har inte heller argumenterat för varför just dessa funktioner är vad som ger människan dess värde och varför det endast är värt att skydda dem när de väl uppstått. Varför är potentialen inte värd beskydd?
De logiska resonemangen till att vi kan acceptera aborträtt baserat på ovan moral är:
1. befruktade äggceller, embryon, foster upp till ett fastställt datum, äger inte de funktioner som en människa behöver äga för att kunna känna, tänka, vara en mänsklig individ.Där finns alltå inget biologiskt, praktiskt skäl till att dessa bara måste ges chans att utveckals vidare, lika lite som vi prompt måste ge en äggcell eller en spermie sin chans gå vidare till nästa fas i den mänskliga reproduktionskedjan.
1. befruktade äggceller, embryon, foster upp till ett fastställt datum, äger inte de funktioner som en människa behöver äga för att kunna känna, tänka, vara en mänsklig individ.Där finns alltå inget biologiskt, praktiskt skäl till att dessa bara måste ges chans att utveckals vidare, lika lite som vi prompt måste ge en äggcell eller en spermie sin chans gå vidare till nästa fas i den mänskliga reproduktionskedjan.
Var nu snäll att bemöt detta lika strukturerat tack!
Senast redigerad av Ugglan-i-skuggan 2019-05-18 kl. 14:15. Anledning: Citat
Senast redigerad av Ugglan-i-skuggan 2019-05-18 kl. 14:15. Anledning: Citat