2019-05-18, 14:07
Medlem
Citat

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej moral baserat på vad någon anser vara rätt och fel...och en ateist kan som sagt kan mycket väl tycka att "rätt" vore att utrota hela mänskligheten. Beror helt på vad den personen prioriterar.

Fel. Moral baseras inte på vad som är rätt och fel. Vi baserar vad som är rätt och fel på moral.

Citat:
Tom religiösa kan tycka de har just "moralisk rätt" att utplåna andra människor pga deras religion eller sexualitet eller dylikt... detta ser du ske överallt.

Ja, det är inget jag argumenterar emot heller.

Citat:
Sen skrev jag ingenstans att jag tycker att människan förverkat sitt värde. Det tycker jag inte.
Jag skrev att man KAN tycka så och äga moral.

Ja du skrev så för att slippa framföra ett ateistiskt argument för människans värde som inte är godtyckligt.

Citat:
Mina moraliska skäl till varför vi ska ha aborträtt är följande:

1. Kvinnans rätt bestämma över sin kropp och speciellt i vår värld där män ideligen utsätter kvinnor och barn för sexuellt våld
Kvinnans rätt kan inte existera utan människans rätt vilket är min poäng.
Citat:
2. Mänsklighetens behov av att idag reglera födandet, om vi överhuvudtaget ska överleva på denna planet.
Ta självmord då. Varför ta andras liv på grund av detta men inte ditt eget?
Citat:
3. För alla idag icke födda människor som i en värld där människor ska tvångsfödas kommer få usla liv, utöver att de långsamt kommer svälta, törsta, plågas ihjäl av resursbrist.
Man har inte rätt att avgöra om någon annans liv är värt att leva. Det är ingen annans sak att avgöra. Får jag avgöra om ditt liv är värt att leva och avsluta det om jag inte tycker det är det? Om nej, varför anser du att du har rätten att göra det om nån annans liv?

Citat:
De logiska resonemangen till att vi kan acceptera aborträtt baserat på ovan moral är:

1. befruktade äggceller, embryon, foster upp till ett fastställt datum, äger inte de funktioner som en människa behöver äga för att kunna känna, tänka, vara en mänsklig individ.Där finns alltå inget biologiskt, praktiskt skäl till att dessa bara måste ges chans att utveckals vidare, lika lite som vi prompt måste ge en äggcell eller en spermie sin chans gå vidare till nästa fas i den mänskliga reproduktionskedjan.
Denna utveckling pågår även efter födsel och uppnår inte färdig utveckling förens många år senare. Du har inte heller argumenterat för varför just dessa funktioner är vad som ger människan dess värde och varför det endast är värt att skydda dem när de väl uppstått. Varför är potentialen inte värd beskydd?

Var nu snäll att bemöt detta lika strukturerat tack!
Senast redigerad av Ugglan-i-skuggan 2019-05-18 kl. 14:15. Anledning: Citat
Citera
2019-05-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Exakt.
Om kvinnor tänker ett steg längre innan de öppnar fittan och inte använder abort som preventivmedel så hade denna debatt aldrig behövt äga rum.

Trodde i min lilla snäva värld att det krävs en till individ för att kvinnan skall bli gravid.
Citera
2019-05-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Trodde i min lilla snäva värld att det krävs en till individ för att kvinnan skall bli gravid.

Ingen som har möjligheten att göra en abort, vilket är vad frågan handlar om.
Citera
2019-05-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Ingen som har möjligheten att göra en abort, vilket är vad frågan handlar om.

Så kvinnan har allt ansvar under samt efter ett samlag?
Citera
2019-05-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Du har naturligtvis helt rätt i det du säger, men det kommer aldrig dessa fundamentalister på forumet få in i sina trånga skallar.

ja, jag vet.

Men, jag har bestämt mig för att man måste göra sitt med att försöka resonera. Vår tids åsiktsbubblor där människor sitter utan minsta motstånd, är det farligaste som finns.
Citera
2019-05-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Fel. Moral baseras inte på vad som är rätt och fel. Vi baserar vad som är rätt och fel på moral.

Förklara vad du menar med detta så tydligt och sammanhållande du kan, tack.
"Vi baserar vad som är rätt och fel på moral."

För det implicerar att "moral" är ett fast värde och inte något som vi gemensamt ( eller individuellt) har bestämt.
Och är det det, enligt dig?

För nej det är det verkligen inte enligt mig.
Och bevis för detta ser du överallt.

Backa 300 år och det var "moraliskt" fel ha sex före äktenskapet, inte slå sina barn, fru, eller arbetskraft som ex.
Idag anser vi snarare att det är moraliskt fel att slå någon, eller att kräva av kvinnor att de ska vara oskulder.

Citat:
Ja du skrev så för att slippa framföra ett ateistiskt argument för människans värde som inte är godtyckligt.

Människor har ett "värde" precis som övrigt liv, för att de just är kännande och tänkande liv.
behöver inte vara svårare än så.

Citat:
Kvinnans rätt kan inte existera utan människans rätt vilket är min poäng.
Ta självmord då. Varför ta andras liv på grund av detta men inte ditt eget?
Man har inte rätt att avgöra om någon annans liv är värt att leva. Det är ingen annans sak att avgöra. Får jag avgöra om ditt liv är värt att leva och avsluta det om jag inte tycker det är det? Om nej, varför anser du att du har rätten att göra det om nån annans liv?

nej du får inte mörda mig, för jag är ett färdigutvecklat mänskligt liv, jag både känner smärta, kan lida, äger medvetande , kan tänka och reflektera etc.etc men du får avsluta ett embryos utveckling, för att vi har bestämt att värdet av ett embryo inte är detsamma som en född människa, och vi vet rätt säkert att ett embryo inte har någon av de förmågor jag just räknande upp.
Tycker du verkligen detta är svårt?

Citat:
Denna utveckling pågår även efter födsel och uppnår inte färdig utveckling förens många år senare. Du har inte heller argumenterat för varför just dessa funktioner är vad som ger människan dess värde och varför det endast är värt att skydda dem när de väl uppstått. Varför är potentialen inte värd beskydd?

Var nu snäll att bemöt detta lika strukturerat tack!

Jo visst, men tillräckliga nivåer på dessa färdigheter, för att man inte längre ska få göra vad man vill med ett foster, anses alltså ha uppnåtts nånstans runt vecka 22.

Du förstår inte varför ex. förmågan känna smärta är en vettig gräns för att efter att ett foster har uppnått den förmågan så får man inte göra det illa?

Potentialen till mänskligt liv finns i biljoner, biljoner...du har själv i dina testiklar, om du nu äger några, i detta ögonblick kanske tja??? ett par hundra miljoner potentiella mänskliga liv...om bara OM sker...
Så? vad väntar du på? Ut och ragga äggceller till alla dessa, de bara ligger där och väntar på att fåbli till alla dina "potentialer". Det är din "moraliska" plikt!
Citera
2019-05-18, 14:43
Medlem
Tycker självklart att kvinnor ska få bestämma själv, men samtidigt tycker jag att vi i Sverige har på tok för generösa abortlagar. Tänker ingen på barnet öht?
Barnets nervsystem börjar utvecklas i fjärde veckan, så 18 veckor som vi har här känns lite väl.
5-6 veckor borde vara mer rimligt, kanske upp till 10 om man har konstaterat Downs Syndrom (Man kan se detta innan vecka 14 redan).
Inget land i Europa har så hårda abortlagar och det är faktiskt feminismen som gjort att taket höjts genom åren.
Förstår verkligen våldtäktsoffer och att de vill göra abort, men att göra det efter 16-17 veckor? Varför ens vänta så länge?

Och på tal om Downs... I Danmark föds nästintill inga barn med DS idag, DS:are är mysiga personer med mycket kärlek och de kan lära oss "friska" så mycket.
Men pga ny teknik så gör man en "Hitler" innan barnet ens fötts, ända upp till vecka 24.
Man gör det möjligt för människor att selektera vilket jag anser är fel och rent ut sagt själviskt.

Mitt ex gjorde inte fosterdiagnostiken på sitt första barn, hon födde en tjej med Downs (inte jag som är pappa). Hon var helt förtvivlad när hon fick beskedet ett tag efter födseln. Hon tappade det helt och skrek och hade sig. Detta är några år sedan nu och de har fått en frisk pojke efter det. Flickan är så härlig och jag tror att en abort där hade satt ett djupare sår i exet än vad såret som uppenbarade sig efter födseln gjorde.
Citera
2019-05-18, 15:34
Medlem
Citat:
Förklara vad du menar med detta så tydligt och sammanhållande du kan, tack.
"Vi baserar vad som är rätt och fel på moral."

Du säger att moral baseras på vad som är rätt och fel, vilket inte är sant. Om moral baseras på vad som är rätt och fel, vad är det då som avgör vad som är rätt eller fel enligt dig?

Moral är nämligen det som avgör om något är rätt eller fel. Alltså vår moral talar om för oss vad rätt och fel är.

Citat:
För det implicerar att "moral" är ett fast värde och inte något som vi gemensamt ( eller individuellt) har bestämt.
Och är det det, enligt dig?
Ja moral, om den inte ska vara godtycklig, bör baseras på någon fast punkt. Man drar sedan sin moral utifrån denna fasta punkt. För religiösa personer är denna fasta punkt Gud. Vad är den för dig?

I frågan om värdet av människoliv har religösa människor synen att värdet ges av Gud och det är den objektiva utgångspunkten. Det betyder inte att religiösa människor aldrig är ett hot mot människoliv men du kan objektivt säga att det är fel, både för dig och för den religiösa som tar människolivet.

I ateistisk moral måste värdet vila mot något annat och om det är subjektivt så är du exponerad mot andras subjektivitet. Vilket leder till att ni inte ens kan komma till samförstånd om att ett människoliv är värt att skydda. Där är vi gällande abort i nuläget.

Citat:
För nej det är det verkligen inte enligt mig.
Och bevis för detta ser du överallt.

Backa 300 år och det var "moraliskt" fel ha sex före äktenskapet, inte slå sina barn, fru, eller arbetskraft som ex.
Idag anser vi snarare att det är moraliskt fel att slå någon, eller att kräva av kvinnor att de ska vara oskulder.
Moral utvecklas oavsett om den vilar mot Gud eller luft. Frågan är om ett moraliskt system som vilar på luft kan hålla under en lång tid, jag tror inte det. Det är helt för tidigt för att säga, det finns fortfarande mycket Gud kvar i dagens ateisters moral men titta hur vissa idag argumenterar för att döda foster i 9:e månaden, de för ett öppet krig mot familjen, krig mot vår natur där vi inte ens accepterar de mest centrala i vår natur och människans själ (manliga och kvinnliga könet). Om du tror att de senaste 50-100 årens utveckling är ett bevis för att ateism fungerar tycker jag du är naiv.

Citat:
Människor har ett "värde" precis som övrigt liv, för att de just är kännande och tänkande liv.
behöver inte vara svårare än så.

Så människan är bara ett i mängden av likvärdiga liv på jorden? Om inte, varför? Om ja, ska vi stoppa alla människor som äter djur? Ska vi fängsla alla djur som äter djur? Det håller inte.

Citat:
nej du får inte mörda mig, för jag är ett färdigutvecklat mänskligt liv, jag både känner smärta, kan lida, äger medvetande , kan tänka och reflektera etc.etc men du får avsluta ett embryos utveckling, för att vi har bestämt att värdet av ett embryo inte är detsamma som en född människa, och vi vet rätt säkert att ett embryo inte har någon av de förmågor jag just räknande upp.
Tycker du verkligen detta är svårt?

Jo visst, men tillräckliga nivåer på dessa färdigheter, för att man inte längre ska få göra vad man vill med ett foster, anses alltså ha uppnåtts nånstans runt vecka 22.

Ja jag tycker verkligen det är så svårt eftersom det mänskliga medvetandet är så sjukt komplext. Det är så komplext att jag tycker det är värt att diskutera dess potential, inte endast det som nått färdig utveckling. Om jag hade vetat till 100% att det mänskliga ”jaget” endast är en falsk upplevelse och i själva verket endast är en köttslig företeelse hade jag hållit med dig.

Citat:
Du förstår inte varför ex. förmågan känna smärta är en vettig gräns för att efter att ett foster har uppnått den förmågan så får man inte göra det illa?
Jag vill väga in potentialen/möjligheten att få känna kärlek, lycka, sorg och vad det innebär att beröva någon om detta. Det räcker inte för mig att den möjligheten berövas på ett smärtfritt sätt.

Citat:
Potentialen till mänskligt liv finns i biljoner, biljoner...du har själv i dina testiklar, om du nu äger några, i detta ögonblick kanske tja??? ett par hundra miljoner potentiella mänskliga liv...om bara OM sker...
Så? vad väntar du på? Ut och ragga äggceller till alla dessa, de bara ligger där och väntar på att fåbli till alla dina "potentialer". Det är din "moraliska" plikt!
Jag pratar inte om potentialen till mänskligt liv, jag pratar om potentialen för ett redan existerande liv att uppnå ett visst stadie. Det är stor skillnad.

[/quote]
Citera
2019-05-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så kvinnan har allt ansvar under samt efter ett samlag?

Hon har ansvaret att inte göra abort, eftersom hon är den enda som kan göra abort.
Citera
2019-05-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Du säger att moral baseras på vad som är rätt och fel, vilket inte är sant. Om moral baseras på vad som är rätt och fel, vad är det då som avgör vad som är rätt eller fel enligt dig?

Moral är nämligen det som avgör om något är rätt eller fel. Alltså vår moral talar om för oss vad rätt och fel är.

Det jag sa var i korthet moral = vad som anses vara rätt/fel.

Citat:
Ja moral, om den inte ska vara godtycklig, bör baseras på någon fast punkt. Man drar sedan sin moral utifrån denna fasta punkt. För religiösa personer är denna fasta punkt Gud. Vad är den för dig?

Logik, Vetenskap.
och ex: vad som utgör det bästa beteendet för att få den bästa utkomsten för flest möjliga och ex inte bara jag själv eller människor eller min lilla grupp.

Gudar finns det massor av, de säger alla att du ska tro på bara MIG/ OSS!!!
och några säger du har bara mänskligt värde om du tror på MIG, tror du på något annat så ska du stenas..typ.
Så? Vilken Gud har moralen på just sin sida? hmm?

Vidare så om du läser ex bibeln noga så är guden inkonsekvent på många platser, han säger en sak på ett ställe och dess motsats på ett annatt.
ex. Jesus säger att du ska ära din fader och moder.....10 guds bud.
Sen säger han till någon, minns inte vem nu, att han ska skita i sin fader och moders vilja och följa honom. Hur är detta att "ära din fader och moder"?
Bibeln kryllar av detta.
Så?

jag får ta resten senare.
Citera
2019-05-18, 16:20
Medlem
Citat:
Det jag sa var i korthet moral = vad som anses vara rätt/fel.

Nej, du sa att moral BASERAS på vad som är rätt och fel. Du kanske skrev fel men det är vad du skrev.

Citat:
Logik, Vetenskap.
och ex: vad som utgör det bästa beteendet för att få den bästa utkomsten för flest möjliga och ex inte bara jag själv eller människor eller min lilla grupp.
Logik och vetenskap kan endast berätta hur något är, inte hur det borde vara. Det som saknas är ett resonemang för vad som är den bästa utkomsten och varför den är eftersträvansvärd. Du måste först ha ett mått för detta och sedan måste du visa varför en individ ska jobba för något annat än bästa utkomsten för sig själv och varför man inte ska göra det på bekostnad av andras utkomst.

Visst du kan följa dessa värden men som system vilar det helt på varje individs egna subjektivitet.

Citat:
Gudar finns det massor av, de säger alla att du ska tro på bara MIG/ OSS!!!
och några säger du har bara mänskligt värde om du tror på MIG, tror du på något annat så ska du stenas..typ.
Så? Vilken Gud har moralen på just sin sida? hmm?
Visst, så är det. Det är därför ett samhälle bör formas där medborgarna enas kring samma gud och moraliska system. Då har man en objektivitet att utgå ifrån. I en ateistiskt demokrati är du helt exponerad mot majoritetens subjektivitet. Om majoriteten korrumperas har du inget på din sida.

Citat:
Vidare så om du läser ex bibeln noga så är guden inkonsekvent på många platser, han säger en sak på ett ställe och dess motsats på ett annatt.
ex. Jesus säger att du ska ära din fader och moder.....10 guds bud.
Sen säger han till någon, minns inte vem nu, att han ska skita i sin fader och moders vilja och följa honom. Hur är detta att "ära din fader och moder"?
Bibeln kryllar av detta.
Så?
Religiösa texter har ett övergripande budskap som inte kan brytas ned i enskilda eventuella textstycken.

Jag argumenterar dessutom inte specifikt för kristendomen eller bibeln. Jag argumenterar för att människans moral är svag utan Gud
Citera
2019-05-18, 16:32
Medlem
Citat:
Och känslogargumentet: Du använder känsloargument!, underförstått för du är kvinna... funkar inte på mig.

Ansvar för ett barn är nu en annan sak än att betala underhåll för ett barn, att försöka jämföra detta i frågan vad är "rättvist" blir ju snett från början.

1. Den mänskliga reproduktionen är inte "rättvis" från början, den är de facto rejält snedvriden. Kvinnor betalar från början ett avsevärt högre pris för sin reproduktion än vad män gör för sin.

2. De praktiska villkoren, konsekvenserna eller utfallet är också helt olikt fördelat mellan 3 parter, inte 2.
Och därmed blir det en praktisk omöjlighet fördela ansvar, lagar, sociala regler etc etc jämnt mellan alla 3 parter.

3. Det man däremot KAN göra är att strukturera upp samhället runt dessa frågor så att utfallet blir så bra och rättvist som möjligt för alla 3 parter. Och det är vad vi just gjort i vår del av världen.

det du står för är att endast 1 parts vilja och bästa utfall för just den parten ska överglänsa alla andras, medan de 2 andra parterna ska böja sig för denne.

Visst även män kan bli lurade....och visst det försätter honom i en krånglig sist, absolut så, men så är det i en uppsjö brottslighet att offret far illa, och som man inte kan "ta tillbaka".
Sexuellt våld ex.

Vill du inte bli pålurad ett barn för att där finns en risk för att kvinnor ljuger. så well....
det finns något du som man kan göra åt den saken, använd preventivmedel själv.
Ta ansvar över din egen situation. Förvänta dig inte att andra ska ta ansvar för din situation, eller ta mycket sämre villkor själva för att just "rädda" din situation.
Det kallas för att vara vuxen.

Allright?

Ska du svara på det jag skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in