2019-05-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har inte noterat någon "långsam förändring". Musik fungerar identiskt som förut, bara män.
Jag tycker Kate Bush förtjänar att nämnas i sammanhanget, både gällande begåvning, orginalitet och försäljningsframgångar:
https://m.youtube.com/watch?v=pSCQPSrlNbk

Hon var den första kvinna som hade en förstaplacering med en egenskriven låt på Englands singellista, med låten Wuthering Heights:
https://m.youtube.com/watch?v=BW3gKKiTvjs
Citera
2019-05-20, 18:21
Medlem
Citat:
Jag har inte noterat någon "långsam förändring". Musik fungerar identiskt som förut, bara män.

Att skriva en låt är det absolut enklaste man kan göra i världen, man köper en gitarr, sätter sig på sitt tonårsrum och skriver den. Att kvinnor inte kan det, är det "strukturers" fel?

Men kvinnor kan skriva musik och skriver musik. Din inställning att kvinnor inte kan skriva musik och att det bara är män inom musik är inte faktabaserad så vad är den då baserad på?

Utöver Kate Bush så känner jag till dessa framgångsrika, orginella och inflytelserika kvinnliga låtskrivare och producenter som förtjänar att nämnas:

M.I.A har nog inspirerat många artister. Hon är låtskrivare och producent. Den här låten kom 2005:

https://www.youtube.com/watch?v=VNJ96imMskk

Andra låtar med henne:
https://www.youtube.com/watch?v=HBECisSkAu4
https://www.youtube.com/watch?v=ewRjZoRtu0Y

Alicia Keys skriver mycket av sin musik själv, det är hon som skrivit och producerat låten som gjorde henne känd:

https://www.youtube.com/watch?v=Urdlvw0SSEc

och skrev låten Empire State of Mind part 2 tillsammans med några andra kvinnliga låtskrivare och en manlig:

https://www.youtube.com/watch?v=_W44NZvHc9I

Sia skriver musik med stora försäljningsframgångar till både sig själv och andra artister som Rihanna. Lady Gaga skriver mycket av sin musik själv.

Det här är bara exempel på artister som jag känner till skriver egen musik. Sedan är många kvinnliga låtskrivare med i till exempel melodifestivalen som du nämnt tidigare och vinnande bidrag i eurovision, men du räknar inte deras bidrag som något alls när de samarbetar med manliga låtskrivare, du antar att de inte bidrar med någonting. Det är just på grund av en sådan inställning man måste lyfta kvinnliga prestationer så att folk fattar att de inte bara finns där i bakgrunden nånstans medan männen bidrar med allt väsentligt, men du tycker det är sexistiskt att lyfta kvinnliga prestationer, att anta att de överhuvudtaget inte bidrar däremot går bra.

Edit:
Ville lägga till den här:
https://www.youtube.com/watch?v=i3Jv9fNPjgk

Azealia Banks har inte producerat musiken men hennes bidrag till låten är minst lika stort som musiken. Rösten är också ett instrument, det är inte som att det inte är något skapande eller någon kreativitet inblandad bara för att man inte producerar musiken.

Edit 2:
Beyonce har nämnts men kom på att hennes syster Solange Knowles skriver egen musik och den här låten är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Hy9W_mrY_Vk

Laleh skriver med framgång musik till både sig själv och andra artister. Sedan finns ju Robyn såklart men hon har redan nämnts.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-05-20 kl. 19:15.
Citera
2019-05-20, 21:12
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du agerar ju själv som om det är "strukturer" som gör att kvinnor inte skriver musik. Självklart agerar men efter den världsbild man har.

Jag har inte noterat någon "långsam förändring". Musik fungerar identiskt som förut, bara män. Fotboll fungerar exakt som förut. Företag. Politik. Jag är bra på film, det fanns oerhört mycket mer filmer efter kvinnors böcker på 1920 30 40-talet än nu. Tillbakagången är total.

Att skriva en låt är det absolut enklaste man kan göra i världen, man köper en gitarr, sätter sig på sitt tonårsrum och skriver den. Att kvinnor inte kan det, är det "strukturers" fel? Har du funderat på att du faktiskt tycker kvinnor är mähän? Så lättpåverkade av totalt osynliga strukturer. Min förklaring är betydligt bättre. Skriva musik gillar och gör män, kvinnor gillar och gör annat.

Om din förklaring är att intresset hos könen varierar så formulerar du dig väldigt märkligt när du lite högre upp skriver att kvinnor "inte kan" sätta sig på rummet med en gitarr och skriva en låt. Som ju är världens enklaste sak.
Ska du nu förringa hela musikbranschen?
Väldigt märkligt egentligen att inte du är självaste Michael Jackson, med tanke på hur enkelt det är att skriva musik. Det är säkert lika enkelt att dansa också.
Citera
2019-05-21, 08:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Om din förklaring är att intresset hos könen varierar så formulerar du dig väldigt märkligt när du lite högre upp skriver att kvinnor "inte kan" sätta sig på rummet med en gitarr och skriva en låt. Som ju är världens enklaste sak.
Ska du nu förringa hela musikbranschen?
Väldigt märkligt egentligen att inte du är självaste Michael Jackson, med tanke på hur enkelt det är att skriva musik. Det är säkert lika enkelt att dansa också.
Obegriplig rappakalja. Diskussionen gällde att kvinnor inte skapar musik därför att det finns strukturer. Jaha, vilken struktur stoppar just kvinnor från att köpa en gitarr och skriva en låt?

Det är män som står för nyskapandet och grupperna inom musik. Mitt kön, men i övrigt inga likheter. Och jag bryr mig inte om könet. Det är du lupac och merapi som tjafsar och tvingar mig att tala om sanningen som tydligen svider, kvinnor skapar inte musik. Det bryr jag mig inte heller om, kvinnor kan annat.
Citera
2019-05-21, 08:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Men kvinnor kan skriva musik och skriver musik. Din inställning att kvinnor inte kan skriva musik och att det bara är män inom musik är inte faktabaserad så vad är den då baserad på?
Jag listade precis topp 30 sålda låtar för 2018, samtliga skrivna av män. Vad mer behöver du som bevis?

Du listar enstaka kvinnor som Kate Bush. Cherry picking bevisar ingenting. 95% av kända låtar är fortfarande skrivna av män.

Kate Bush är den enda kvinna jag själv respekterar som kompositör, jag köpte hennes Wutering Heights 1977 den är fantastisk. Otrolig begåvning som sedan stannade i sitt hem i 30 år utan att turnera och visa upp sin begåvning. Hon tyckte det var jobbigt och föredrog att satsa på sin familj. Så kvinnligt. Och en liten ledtråd.
Citera
2019-05-21, 09:58
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Obegriplig rappakalja. Diskussionen gällde att kvinnor inte skapar musik därför att det finns strukturer. Jaha, vilken struktur stoppar just kvinnor från att köpa en gitarr och skriva en låt?

Det är män som står för nyskapandet och grupperna inom musik. Mitt kön, men i övrigt inga likheter. Och jag bryr mig inte om könet. Det är du lupac och merapi som tjafsar och tvingar mig att tala om sanningen som tydligen svider, kvinnor skapar inte musik. Det bryr jag mig inte heller om, kvinnor kan annat.

Vet du inte vad du själv skriver? Herregud. Hur står det till egentligen?
Läs om dina egna inlägg och säg sedan att du inte skiljer på män och kvinnor. Årets skämt!
Citera
2019-05-21, 21:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vet du inte vad du själv skriver? Herregud. Hur står det till egentligen?
Läs om dina egna inlägg och säg sedan att du inte skiljer på män och kvinnor. Årets skämt!
Det är jättestor skillnad på män och kvinnor. Jag har aldrig någonsin skrivit något annat. Män och kvinnor är bra på olika saker, så båda tillför samhället och familjen lika mycket, och är därför lika mycket värda. Det har jag också skrivit 10 gånger. Kanske är du lite för känslostyrd för att uppfatta detta?

Det är lustigt, jag har ingenting alls mot kvinnor. Medans du hatar män. Och det är mig du hackar på?
Citera
2019-05-21, 22:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är jättestor skillnad på män och kvinnor. Jag har aldrig någonsin skrivit något annat. Män och kvinnor är bra på olika saker, så båda tillför samhället och familjen lika mycket, och är därför lika mycket värda. Det har jag också skrivit 10 gånger. Kanske är du lite för känslostyrd för att uppfatta detta?

Det är lustigt, jag har ingenting alls mot kvinnor. Medans du hatar män. Och det är mig du hackar på?

Du har inte skrivit detta i någon debatt med mig. Och även om du så hade gjort det hade det mer eller mindre kvittat eftersom att det lyser igenom i samtliga dina inlägg hur du ogillar kvinnor. Du gör allt för att vinkla allsköns information till kvinnors nackdel, du hånar och tramsar om kvinnor. Du kan inte, oavsett vad du skyller på, förneka ditt mindervärdeskomplex som dessvärre verkar ha resulterat i kvinnohat.
Citera
2019-05-21, 22:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du har inte skrivit detta i någon debatt med mig. Och även om du så hade gjort det hade det mer eller mindre kvittat eftersom att det lyser igenom i samtliga dina inlägg hur du ogillar kvinnor. Du gör allt för att vinkla allsköns information till kvinnors nackdel, du hånar och tramsar om kvinnor. Du kan inte, oavsett vad du skyller på, förneka ditt mindervärdeskomplex som dessvärre verkar ha resulterat i kvinnohat.
Jag förstår att det kvittar för dig vad jag skriver eller inte. Du har uppenbarligen inte läst och förstått något utan går omedelbart igång känslomässigt på min avatar och blir då blockerad.

Det finns inget kvinnohat i mina inlägg. Det finns manshat i massor av dina inlägg. Nu börjar du bli så snurrig att jag ser framför mig en ambulans med två män och en tvångströja.
Citera
2019-05-21, 22:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag förstår att det kvittar för dig vad jag skriver eller inte. Du har uppenbarligen inte läst och förstått något utan går omedelbart igång känslomässigt på min avatar och blir då blockerad.

Det finns inget kvinnohat i mina inlägg. Det finns manshat i massor av dina inlägg. Nu börjar du bli så snurrig att jag ser framför mig en ambulans med två män och en tvångströja.

Det där sista var ju faktiskt hyfsat fyndigt för att vara dig. Men, får göra dig besviken, det är kolugnt här hemma, både fysiskt och mentalt.

Sedan måste jag ju säga att för att vara en "logisk rationell intelligent" och blablabla man, så är du oerhört driven av dina känslor inför kvinnor. Du kanske borde prata med någon angående det. Vill du att jag ordnar numret till psykiatrin? Jag hjälper gärna mina medmänniskor.
Citera
2019-05-21, 22:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det där sista var ju faktiskt hyfsat fyndigt för att vara dig. Men, får göra dig besviken, det är kolugnt här hemma, både fysiskt och mentalt.

Sedan måste jag ju säga att för att vara en "logisk rationell intelligent" och blablabla man, så är du oerhört driven av dina känslor inför kvinnor. Du kanske borde prata med någon angående det. Vill du att jag ordnar numret till psykiatrin? Jag hjälper gärna mina medmänniskor.
Jag har fem kvinnor bara i mitt hem just ikväll, vi har det väldigt trevligt, har precis köpt en hundvalp.
Citera
2019-05-22, 12:03
Medlem
Citat:
Jag listade precis topp 30 sålda låtar för 2018, samtliga skrivna av män. Vad mer behöver du som bevis?
Kanske att du även listade låtskrivarna? Jag kollade igenom topp 10 och 20% av låtskrivarna var kvinnor.

Citat:
Du listar enstaka kvinnor som Kate Bush. Cherry picking bevisar ingenting. 95% av kända låtar är fortfarande skrivna av män.

Kate Bush är den enda kvinna jag själv respekterar som kompositör, jag köpte hennes Wutering Heights 1977 den är fantastisk. Otrolig begåvning som sedan stannade i sitt hem i 30 år utan att turnera och visa upp sin begåvning. Hon tyckte det var jobbigt och föredrog att satsa på sin familj. Så kvinnligt. Och en liten ledtråd.
Kan du bestämma dig för vad du argumenterar? Är det att färre kvinnor skriver låtar, att kvinnor inte kan skriva låtar eller att kvinnor inte skriver låtar? För jag besvarade att kvinnor inte kan och inte gör, du svarar med att kvinnor har något andra intressen och att 95% av låtar skrivs av män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in