2019-05-20, 10:17
Medlem
Mjälls avatar
Män har mer negativa känslor för fienden, kvinnor har mer positiva känslor för barnen. Basically.
Citera
2019-05-20, 10:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Män har mer negativa känslor för fienden, kvinnor har mer positiva känslor för barnen. Basically.
Man kan väl utöka det till "kvinnor har mer känslor för att ta hand om andra/alla" och "män har mer känslor för att ta hand om sig/sin familj". På så sätt har båda starka känslor. Men det räknas inte som känslosamt att tänka på sig själv, medans det räknas som känslosamt att tänka på en flykting. Så den här debatten kommer alltid att få en förskjutning åt "kvinnor är känslosamma" eftersom definitionen av känslosam är "som kvinnor gör". Medans allt män gör anses kallt och faktabaserat.

I överlevnadssynpunkt, den mest fakta-baserade kontrollpunkt man kan ha, så är det nog lika bra för överlevnaden med manligt "tänk på dig själv" och kvinnligt "tänk på dina barn". Så i det exemplet är båda lika faktastyrda, fast det är känslor.
Citera
2019-05-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det bygger på din fördom att alla kvinnor är känslostyrda. Men även kvinnor är individer. I min värld.

Så? du är alltså en kvinna, I see.
men då kan du ju inte tänka? eller starta företag, göra musik eller forska ex.
Stackars liten.
Citera
2019-05-20, 10:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? du är alltså en kvinna, I see.
men då kan du ju inte tänka? eller starta företag, göra musik eller forska ex.
Stackars liten.
Nu fick du ett känslomässigt utbrott igen. Ditt sätt att debattera med falska citat, guilt by association, och ologiska kullerbyttor gör det omöjligt att diskutera. Jag är man, kan skapa företag, forska, skapa musik. Det kan även kvinnor. Men inte lika många blir ansedda genier. Prova att debattera med fakta istället för känslor. Kvinna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-20 kl. 10:29.
Citera
2019-05-20, 10:59
Medlem
Citat:
Jag kan ge massor av exempel i Sverige på saker som anses "bra" men som jag vetenskapligt kan bevisa är dåliga. Det dör tre gånger fler människor av dubbdäck (partiklar i luften) än av att bilar krockar, så dubbdäck borde vi vara rädda för. Men vi är rädda för hala vägar. Den känslan dödar alltså människor, det är ren dumhet.
Intressant exempel förresten. Det fungerar bra att använda för att illustrera hur fakta som rör politik ofta är komplicerad och motsägelsefull. Debattören i den här artikeln påpekar hur man överdrivit faran med dubbdäck i ett pressmeddelande om en ny studie från Umeå universitet om faran med partiklar i luften.
https://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

"I pressmeddelandet står det att 5 500 svenskar dör varje år på grund av partiklar och att ”Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck”.

Man får intrycket av stor fara trots att man i själva studien kommer fram till att partiklar från dubbdäck står för 200 av dödsfallen.

Debattören antyder att statliga källor sprider myter och överdriver faran med dubbdäck eftersom de sliter på vägen och det är dyrt att asfaltera om. Kanske politiker i Stockholm tycker det känns trist att budgetera så mycket pengar till vägreparationer i norrland? (Jag undrar uppriktigt men undrar kanske till hälften känslostyrt). Jag undrar var pengarna kom ifrån som bekostade studien om hur många levnadsår som däbbdäck kostar där man räknade med dödsfall i koboltgruvor (kobolt används i tillverkningen av dubbdäck) i Afrika och även liv spillda i konfliker relaterade till gruvnäringen:
https://www.forskning.se/2018/10/01/dubbdack-tar-fler-liv-an-de-raddar/

Hur kan det vara ren dumhet att vara mer rädd för hala vägar som utan bra däck har en betydlig potential att skada och döda dina barn, lämna dem utan sin mamma/pappa i åren de är som mest beroende av föräldrarna, jämfört med dubbdäck som kanske tar fler levnadsår men snarare på det sättet att tusentals människor lever några veckor eller månder kortare än de hade gjort annars. Konsekvenserna i lidande är inte jämförelsebara. Det är fullt logiskt att vara mer rädd för hala vägar.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-05-20 kl. 11:23.
Citera
2019-05-20, 11:43
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Så det enda namn du kunde nämna på en kvinna som nyskapat musik lyssnar du inte ens på. Då vet jag.

Jag lyssnar på en jäkla massa kvinnliga nyskapande musiker. Dom är dock nutida så lite för tidigt att kalla dom för pionjärer.

Typ Kelly Lee Owens, Peggy Gou, Hanna Järver, Anna Von Hausswolff, Jlin, Lauren Halo, Robyn med många fler.

Citat:
Här är topp 30 för 2018. Äldre årgångar har rimligen ännu färre kvinnliga sångskrivare.

Samtliga är skrivna av bara män utom 3 st där den kvinnliga artisten skrivit en del, Ariana och AnneMarie, Så det var tydligen 100% för 2018.

60-75%? Jisses du är spritt språngande galen, var tredje sång skriven av bara kvinnor. Det är meningslöst att diskutera med dig.

Orkar inte kolla in hela den där listan och gå igenom låtskrivarna en och en.

Men strongt av dig att gå igenom alla låtar, en och en. Fastän du har skrivit i tråden att du har så dyrbar tid att du bara strökollar Flashback samtidigt som du går igenom dina aktier...

Men här är en lista på betydelsefulla nya låtskrivare.

https://www.laweekly.com/music/the-20-best-pop-songwriters-in-2017-8763662

sex stycken av 20 så en övervägande majoritet män, men knappast alla.

Och egentligen är det fel att kolla på topplistan då det knappast är där det mest intressanta sker när det kommer till musik. Men jag får en känsla av att du inte är speciellt kunnig musikmässigt faktiskt.

Men visst, om man kollar på Billboard just nu så ser jag att det är långt ifrån bara män som är låtskrivare.

https://www.billboard.com/charts/hot-100

Och var tvungen att kolla Billboard för 2018. Och ser man på. Inte 100% män där heller. Inte ens på top 30.

https://www.billboard.com/articles/events/year-in-music-2018/8489483/best-songs-2018-staff-picks
Senast redigerad av skotittare 2019-05-20 kl. 11:48.
Citera
2019-05-20, 12:19
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Nu fick du ett känslomässigt utbrott igen. Ditt sätt att debattera med falska citat, guilt by association, och ologiska kullerbyttor gör det omöjligt att diskutera. Jag är man, kan skapa företag, forska, skapa musik. Det kan även kvinnor. Men inte lika många blir ansedda genier. Prova att debattera med fakta istället för känslor. Kvinna.

Och varför är det så?

Du hävdar säkert att det har med biologi att göra. Jag och Merapi tror att strukturer och sociala konstruktioner har ett stort finger med i spelet.

Ingen kan med 100% säkerhet säga att den faktiskt har rätt. Problemet är att din sida, dom fundamentalistiska biologisterna, gör just det.
Vilket strider rätt hårt mot all forskaretik som finns.

Det finns fler män som skriver hitlåtar. Det finns även fler män som blir utnämnda till musikaliska genier (detta är extremt sällan samma män, vilket du inte helt verkar ha förstått när vi diskuterat detta).

Dock finns även dessa kvinnor, och dom har även blivit fler. Just för att musikbranschen har börjat (extremt långsamt) ändras.

Så varför är det på detta viset?
Handlar det om biologi eller om strukturer?
Jag tror på det ena, och du på det andra. Fast skillnaden är att du agerar som att du vet. Och det är där du gör ditt stora misstag.
Citera
2019-05-20, 13:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Intressant exempel förresten. Det fungerar bra att använda för att illustrera hur fakta som rör politik ofta är komplicerad och motsägelsefull. Debattören i den här artikeln påpekar hur man överdrivit faran med dubbdäck i ett pressmeddelande om en ny studie från Umeå universitet om faran med partiklar i luften.
https://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack
...
Hur kan det vara ren dumhet att vara mer rädd för hala vägar som utan bra däck har en betydlig potential att skada och döda dina barn, lämna dem utan sin mamma/pappa i åren de är som mest beroende av föräldrarna, jämfört med dubbdäck som kanske tar fler levnadsår men snarare på det sättet att tusentals människor lever några veckor eller månder kortare än de hade gjort annars. Konsekvenserna i lidande är inte jämförelsebara. Det är fullt logiskt att vara mer rädd för hala vägar.
Nu är du så OT som du kan vara. Och du vet ingenting om dubbdäck annat än vad du googlat fram, så det finns inget du kan tillägga debatten där, som jag själv följt i några år. Egentligen är dubbdäcks-debatten riktad mot MP som infört dubbdäcksförbud på vissa innerstadsgator i Stockholm. Det är alltså ett infekterat område, bilar, så man måste ha bredare koll än att göra en googling för att veta vem som har rätt och vem som ljuger.

Men jag behöver inte veta det för att mitt argument ska gälla. Människor som går på rädd-känsla i dagens komplicerade värld kommer antagligen att vara rädda resten av sitt liv. Känslor säljer klick på tidningar så de kommer ständigt att ta fram nya områden. Så mycket bättre för oss fakta-baserade människor som inte är rädda hela tiden. Därför passar fakta-människor bättre i dagens värld.
Citera
2019-05-20, 13:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Jag lyssnar på en jäkla massa kvinnliga nyskapande musiker. Dom är dock nutida så lite för tidigt att kalla dom för pionjärer.

Typ Kelly Lee Owens, Peggy Gou, Hanna Järver, Anna Von Hausswolff, Jlin, Lauren Halo, Robyn med många fler.

Orkar inte kolla in hela den där listan och gå igenom låtskrivarna en och en.

Men strongt av dig att gå igenom alla låtar, en och en. Fastän du har skrivit i tråden att du har så dyrbar tid att du bara strökollar Flashback samtidigt som du går igenom dina aktier...

Men här är en lista på betydelsefulla nya låtskrivare.

https://www.laweekly.com/music/the-20-best-pop-songwriters-in-2017-8763662

sex stycken av 20 så en övervägande majoritet män, men knappast alla.

Och egentligen är det fel att kolla på topplistan då det knappast är där det mest intressanta sker när det kommer till musik. Men jag får en känsla av att du inte är speciellt kunnig musikmässigt faktiskt.

Men visst, om man kollar på Billboard just nu så ser jag att det är långt ifrån bara män som är låtskrivare.

https://www.billboard.com/charts/hot-100

Och var tvungen att kolla Billboard för 2018. Och ser man på. Inte 100% män där heller. Inte ens på top 30.

https://www.billboard.com/articles/events/year-in-music-2018/8489483/best-songs-2018-staff-picks
Du redovisar enbart åsikter, åsiktslistor, fram-goolade speciallistor. Jag har "de mest säljade låtarna 2018" som faktabas. Jag kan googla fram 100 hemsidor som säger att kvinnor dominerar musiken. Det är ändå inte sant, och bara bevis för internets bredd. Finns även hemsidor som inte tror på gaskamrar och att vi aldrig varit på månen. Dessa skulle du gärna länka till om det var aktuellt. Jag gör inte det.

Att argumentera mot det självklara faktumet "män har skrivit det mesta av känd musik" är så korkat att jag undrar vad din bakgrund är. Utom troll.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-20 kl. 13:30.
Citera
2019-05-20, 13:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Och varför är det så?

Du hävdar säkert att det har med biologi att göra. Jag och Merapi tror att strukturer och sociala konstruktioner har ett stort finger med i spelet.

Ingen kan med 100% säkerhet säga att den faktiskt har rätt. Problemet är att din sida, dom fundamentalistiska biologisterna, gör just det.
Vilket strider rätt hårt mot all forskaretik som finns.

Det finns fler män som skriver hitlåtar. Det finns även fler män som blir utnämnda till musikaliska genier (detta är extremt sällan samma män, vilket du inte helt verkar ha förstått när vi diskuterat detta).

Dock finns även dessa kvinnor, och dom har även blivit fler. Just för att musikbranschen har börjat (extremt långsamt) ändras.

Så varför är det på detta viset?
Handlar det om biologi eller om strukturer?
Jag tror på det ena, och du på det andra. Fast skillnaden är att du agerar som att du vet. Och det är där du gör ditt stora misstag.
Du agerar ju själv som om det är "strukturer" som gör att kvinnor inte skriver musik. Självklart agerar men efter den världsbild man har.

Jag har inte noterat någon "långsam förändring". Musik fungerar identiskt som förut, bara män. Fotboll fungerar exakt som förut. Företag. Politik. Jag är bra på film, det fanns oerhört mycket mer filmer efter kvinnors böcker på 1920 30 40-talet än nu. Tillbakagången är total.

Att skriva en låt är det absolut enklaste man kan göra i världen, man köper en gitarr, sätter sig på sitt tonårsrum och skriver den. Att kvinnor inte kan det, är det "strukturers" fel? Har du funderat på att du faktiskt tycker kvinnor är mähän? Så lättpåverkade av totalt osynliga strukturer. Min förklaring är betydligt bättre. Skriva musik gillar och gör män, kvinnor gillar och gör annat.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-20 kl. 13:40.
Citera
2019-05-20, 16:06
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Du redovisar enbart åsikter, åsiktslistor, fram-goolade speciallistor. Jag har "de mest säljade låtarna 2018" som faktabas. Jag kan googla fram 100 hemsidor som säger att kvinnor dominerar musiken. Det är ändå inte sant, och bara bevis för internets bredd. Finns även hemsidor som inte tror på gaskamrar och att vi aldrig varit på månen. Dessa skulle du gärna länka till om det var aktuellt. Jag gör inte det.

Att argumentera mot det självklara faktumet "män har skrivit det mesta av känd musik" är så korkat att jag undrar vad din bakgrund är. Utom troll.

Citat:
Du agerar ju själv som om det är "strukturer" som gör att kvinnor inte skriver musik. Självklart agerar men efter den världsbild man har.

Jag har inte noterat någon "långsam förändring". Musik fungerar identiskt som förut, bara män. Fotboll fungerar exakt som förut. Företag. Politik. Jag är bra på film, det fanns oerhört mycket mer filmer efter kvinnors böcker på 1920 30 40-talet än nu. Tillbakagången är total.

Att skriva en låt är det absolut enklaste man kan göra i världen, man köper en gitarr, sätter sig på sitt tonårsrum och skriver den. Att kvinnor inte kan det, är det "strukturers" fel? Har du funderat på att du faktiskt tycker kvinnor är mähän? Så lättpåverkade av totalt osynliga strukturer. Min förklaring är betydligt bättre. Skriva musik gillar och gör män, kvinnor gillar och gör annat.

Nu är du faktiskt lite pinsam.

Billboard är världens kändaste musiklista som bygger på spelningar och försäljning.

Sedan får du faktiskt bestämma dig. Vill du diskutera musikaliska genier eller kommersiella framgångar?
Det är nämligen två helt olika ämnen.

Men varför gillar män oftare att göra musik än kvinnor?
Har det med biologi att göra eller är det för att pojkar och flickor uppfostras olika och uppmuntras till olika saker?

Du har inte uppfattat någon förändring för att du helt enkelt inte är särskilt påläst på musik och musikbranschen; vilket märks väldigt tydligt när du diskuterar detta.
Senast redigerad av skotittare 2019-05-20 kl. 16:09.
Citera
2019-05-20, 16:07
Medlem
Citat:
Nu är du så OT som du kan vara. Och du vet ingenting om dubbdäck annat än vad du googlat fram, så det finns inget du kan tillägga debatten där, som jag själv följt i några år. Egentligen är dubbdäcks-debatten riktad mot MP som infört dubbdäcksförbud på vissa innerstadsgator i Stockholm. Det är alltså ett infekterat område, bilar, så man måste ha bredare koll än att göra en googling för att veta vem som har rätt och vem som ljuger.
Jag kan tillägga att informationen är motsägelsefull och att faktan vinklas på olika sätt och att det är inte så himla lätt att både ha en stark övertygelse (till exempel deklarera att de som tänker annorlunda gör de av ren dumhet) och vara faktastyrd i frågan då det finns olika infallsvinklar att ta hänsyn till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in