2019-05-22, 12:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Kanske att du även listade låtskrivarna? Jag kollade igenom topp 10 och 20% av låtskrivarna var kvinnor.
Ja men lista dem då om du redan har dem? Gå gärna igenom hela topp-30 så får vi se.

Jag är särskilt intresserad av vilka sånger som skrivits enbart av kvinnor, vilket argumentationen gällde.
Citera
2019-05-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja men lista dem då om du redan har dem? Gå gärna igenom hela topp-30 så får vi se.
Jag har gått igenom topp tio men flera låtar har 10+ låtskrivare och jag tänker inte göra det jobbet när det är du som kom med påståenden om könen på låtskrivarna utan att länka informationen. Jag tvivlar på att du suttit och googlat varenda låt på den där listan.

Citat:
Jag är särskilt intresserad av vilka sånger som skrivits enbart av kvinnor, vilket argumentationen gällde.
Du är matematiker, vad tror du chansen är att låtar med 5-15 låtskrivare är skrivna enbart av kvinnor om antal kvinnliga låtskrivare som gör musik åt stora musikbolag gissningsvis är nånstans mellan 10-30%? Jag frågar igen, vad är det du försöker bevisa med din argumentation? Att fler män sysslar med att skriva musik eller att kvinnor inte skriver musik alls eller att kvinnor saknar förmågan? Det du säger nu är att kvinnliga låtskrivare bara räknas om de inte samarbetar med manliga låtskrivare eftersom du då kommer utgå från att männen egentligen skrivit låten. Alltså argumenterar du nu att kvinnor inte kan skriva låtar. Men jag har nyss listat flera kvinnliga låtskrivare. Då anklagar du mig för "cherry-picking" och hoppar till att argumentera att män skriver flest låtar, "95%" och när jag ifrågasätter det hoppar du tillbaka till att argumentera att kvinnor inte kan skriva musik och att kvinnliga låtskrivare p0 listan bara gills om inga manliga låtskrivare är listade på samma låt. Då får jag hänvisa till min tidigare lista med framgångsrika kvinnliga låtskrivare och producenter och lägga till Grimes, Bebe Rexha och Lana Del Rey, fotfarande bara på rak arm. Vi går i meningslösa cirklar och det är ditt fel.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-05-22 kl. 12:56.
Citera
2019-05-22, 13:14
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jag har gått igenom topp tio men flera låtar har 10+ låtskrivare och jag tänker inte göra det jobbet när det är du som kom med påståenden om könen på låtskrivarna utan att länka informationen. Jag tvivlar på att du suttit och googlat varenda låt på den där listan.

Du är matematiker, vad tror du chansen är att låtar med 5-15 låtskrivare är skrivna enbart av kvinnor om antal kvinnliga låtskrivare som gör musik åt stora musikbolag gissningsvis är nånstans mellan 10-30%? Jag frågar igen, vad är det du försöker bevisa med din argumentation? Att fler män sysslar med att skriva musik eller att kvinnor inte skriver musik alls eller att kvinnor saknar förmågan? Det du säger nu är att kvinnliga låtskrivare bara räknas om de inte samarbetar med manliga låtskrivare eftersom du då kommer utgå från att männen egentligen skrivit låten. Alltså argumenterar du nu att kvinnor inte kan skriva låtar. Men jag har nyss listat flera kvinnliga låtskrivare. Då anklagar du mig för "cherry-picking" och hoppar till att argumentera att män skriver flest låtar, "95%" och när jag ifrågasätter det hoppar du tillbaka till att argumentera att kvinnor inte kan skriva musik och att kvinnliga låtskrivare p0 listan bara gills om inga manliga låtskrivare är listade på samma låt. Då får jag hänvisa till min tidigare lista med framgångsrika kvinnliga låtskrivare och producenter och lägga till Grimes, Bebe Rexha och Lana Del Rey, fotfarande bara på rak arm. Vi går i meningslösa cirklar och det är ditt fel.

och när jag länkade till Billboardlistor där flera kvinnliga låtskrivare var representerade så skrev han att det bara var "tyckarlistor". När jag då försklarade att Billboard är världens största lista som bygger på sålda och streamade skivor så blev han plötsligt helt tyst.
Citera
2019-05-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
och när jag länkade till Billboardlistor där flera kvinnliga låtskrivare var representerade så skrev han att det bara var "tyckarlistor". När jag då försklarade att Billboard är världens största lista som bygger på sålda och streamade skivor så blev han plötsligt helt tyst.
Ja det är inte så meningsfullt, eller hur? Men jag lyckas övertyga mig själv iallafall. Min tilltro till kvinnlig förmåga har ökat genom att bemöta de här typerna för jag har ett liknande internaliserat tvivel. Det var väldigt upplyftande att lista alla kvinnliga låtskrivare jag känner till och inse att det är rätt hög nivå där.
Citera
2019-05-22, 13:43
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ja det är inte så meningsfullt, eller hur? Men jag lyckas övertyga mig själv iallafall. Min tilltro till kvinnlig förmåga har ökat genom att bemöta de här typerna för jag har ett liknande internaliserat tvivel. Det var väldigt upplyftande att lista alla kvinnliga låtskrivare jag känner till och inse att det är rätt hög nivå där.

Det är ju bara att se vilka våra Svenska stora musikexporter är just nu för att se att "snubbens" tes inte håller.

Robyn, Tove Lo, Zara Larsson, First Aid Kit, Lykke Li och säkert någon mer som jag inte kommer på på rak arm.
Citera
2019-05-22, 15:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du är matematiker, vad tror du chansen är att låtar med 5-15 låtskrivare är skrivna enbart av kvinnor om antal kvinnliga låtskrivare som gör musik åt stora musikbolag gissningsvis är nånstans mellan 10-30%?
Så bra. Då kan vet jag att du håller med om formuleringen "de flesta kända låtskrivarna är män". Tydligen 70-90% enligt dig. Så då kan vi droppa just den debatten. Konstigt, för jag kunde slå vad om att du argumenterade MOT formuleringen alldeles nyss. T.o.m. aggressivt.
Citera
2019-05-22, 15:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Det är ju bara att se vilka våra Svenska stora musikexporter är just nu för att se att "snubbens" tes inte håller.

Robyn, Tove Lo, Zara Larsson, First Aid Kit, Lykke Li och säkert någon mer som jag inte kommer på på rak arm.
Bra kvinnliga sångerskor, finns massor, vem har bestridit det? Men hur många låtar har de du nämner skrivit? Bara Robyn skriver låtar vad jag vet. Max Martin har ensam haft 22 ettor på USA-listan. Han har ensam troligen skrivit fler topplåtar än alla världens kvinnor tillsammans. Fascinerande när man tänker på det.
Citera
2019-05-22, 15:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

1 ONE KISS CALVIN HARRIS & DUA LIPA
2 GOD'S PLAN DRAKE
3 SHOTGUN GEORGE EZRA
4 THIS IS ME SETTLE/GREATEST SHOWMAN ENS
5 THESE DAYS RUDIMENTAL/GLYNNE/MACKLEMORE
6 PERFECT ED SHEERAN
7 NICE FOR WHAT DRAKE
8 PARADISE GEORGE EZRA
9 NO TEARS LEFT TO CRY ARIANA GRANDE
10 FEEL IT STILL PORTUGAL THE MAN

Samtliga 10 sånger är skrivna av män. Dua Lipa har skrivit texten till nr 1 och Ariana Grande texten till nr 9. Dvs alla topp-låtar är skrivna av män, 2 st med hjälp av kvinnor.

Kvinnor skriver oftare texter än musik. Det är väl känt.
Citera
2019-05-22, 17:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Bra kvinnliga sångerskor, finns massor, vem har bestridit det? Men hur många låtar har de du nämner skrivit? Bara Robyn skriver låtar vad jag vet. Max Martin har ensam haft 22 ettor på USA-listan. Han har ensam troligen skrivit fler topplåtar än alla världens kvinnor tillsammans. Fascinerande när man tänker på det.

Samtliga förrutom Zara Larsson (där jag inte är helt säker) skriver sin musik. Dom flesta av dom är även med och producerar.
Och spelar.
Extremt förminskande att kalla First Aid Kit och Lykke Li som sångerskor.
Är rätt säker att samtliga kategoriserar sig som musiker.

Men vad är din poäng? Att kvinnor inte kan skriva musik? Det har vi motbevisat. Att kvinnor inte kan producera musik? Det har vi motbevisat. Att det inte finns kvinnor som ses som genier och/eller är pionjärer? Det har vi också motbevisat. Att kvinnor inte kan skriva och producera hittar? Även det har vi motbevisat.

Det stora problemet är att du har väldigt dålig koll på musikbranschen.
Senast redigerad av skotittare 2019-05-22 kl. 18:29.
Citera
2019-05-22, 18:11
Medlem
skotittares avatar
Citat:
2 GOD'S PLAN DRAKE
3 SHOTGUN GEORGE EZRA
6 PERFECT ED SHEERAN
7 NICE FOR WHAT DRAKE
8 PARADISE GEORGE EZRA

Samtliga 10 sånger är skrivna av män. Dua Lipa har skrivit texten till nr 1 och Ariana Grande texten till nr 9. Dvs alla topp-låtar är skrivna av män, 2 st med hjälp av kvinnor.

Men varför ignorerade du mina Billboard-listor kan man ju undra?
Citera
2019-05-22, 19:37
Medlem
Citat:
2 GOD'S PLAN DRAKE
3 SHOTGUN GEORGE EZRA
6 PERFECT ED SHEERAN
7 NICE FOR WHAT DRAKE
8 PARADISE GEORGE EZRA

Jag har ju kollat upp alla låtar själv, det var betydligt fler kvinnor inblandade än två. Till exempel var Lauren Hill listad som en av låtskrivarna på ena Drakelåten och New Rules är skriven av Ian Kirkpatrick, Caroline Ailin och Emily Warren.
Citera
2019-05-22, 19:43
Medlem
Citat:
Så bra. Då kan vet jag att du håller med om formuleringen "de flesta kända låtskrivarna är män". Tydligen 70-90% enligt dig. Så då kan vi droppa just den debatten. Konstigt, för jag kunde slå vad om att du argumenterade MOT formuleringen alldeles nyss. T.o.m. aggressivt.
70-90 är en gissning baserat på andel kvinnor på topp tio av listan du länkade. Ja jag håller med om att de flesta kända låtskrivarna är män, vi har inte haft någon sådan debatt, du blandar ihop olika påståenden och argumentationer som om de vore utbytbara. Att de flesta kända låtskrivarna är män är inte detsamma som att kvinnor inte kan skriva musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in