2019-04-26, 13:53
Medlem
Finns det någon större skillnad på att jobba 38 timmar i veckan istället för 40 timmar, annat än det självklara, att det är två timmars mindre arbete.

Har jobbat 20 timmar i veckan på ett stort företag men blev nyligen frågad om jag ville hoppa upp till heltid istället. Jag tackade ja, och idag skrev jag på kontraktet men chefen la mig fortfarande på deltid (38 timmar). Hans förklaring till detta var märklig och han mumlade nånting om att det blir "krångligt med lönen osv, eftersom jag bara är anställd där tills September."

Jobbar inom handels och följer det avtalet. Är det något som skiljer de åt? Fick bara konstiga vibbar när han gav sin förklaring till varför. Vad är det han tjänar på att bara ha mig på deltid istället för heltid?
2019-05-01, 15:23
Medlem
Vilka regler och omständigheter gäller för psykiatrikers anställnings- och licenseringsvillkor gentemot individens egna psykiska sjukdomshistorik?

Hur förhåller sig arbetsgivare och Socialstyrelsen till läkare med tidigare psykotiska episoder och diagnoser, på individuell basis samt regelmässigt, är tidsrymder ifrån sista sjukdomstillfället relevant?

Gärna detaljerad insikt, eller referensmaterial.
2019-05-09, 08:46
Medlem
Sista_Bossens avatar
En fråga som någon av er säkerligen kan svara på.
Där jag arbetar har vi en två veckors utbildning innan man kan hantera arbetsuppgifterna.

Denna utbildning är självklart betald.
Problemet är att overkligt många går utbildningen och sen slutar dyka upp.
Extra stort problem när vi tar in 18 - 20-åringar.
Direkt när utbildningen är klar får de "privata problem" eller bara slutar höra av sig.

Min fråga:
Går det styra något inom lagens ramar som gör att utbildningen inte är betald om man inte jobbar X antal månader efter avslutad utbildning, eller att man kan bli återbetalningsskyldig.
Eller om någon känner till en annan lösning på detta problem?
2019-05-09, 09:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Där jag arbetar har vi en två veckors utbildning innan man kan hantera arbetsuppgifterna.

Direkt när utbildningen är klar får de "privata problem" eller bara slutar höra av sig.

Min fråga:
Går det styra något inom lagens ramar som gör att utbildningen inte är betald om man inte jobbar X antal månader efter avslutad utbildning, eller att man kan bli återbetalningsskyldig.
Mycket intressant fråga. Jag ska grotta lite i den.
2019-05-09, 09:44
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Mycket intressant fråga. Jag ska grotta lite i den.

Grymt.
Jag försöker själv googla men hittar inte någon som beskriver samma situation,
2019-05-22, 06:54
Medlem
Lowlyfes avatar
Arbetar kommunalt. Jag har varit sjuk i en vecka
Under denna vecka har jag bara haft två pass som jag var tvungen att sjukanmäla mig för.

Min chef kräver läkarintyg, behövs det?
2019-05-22, 07:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Arbetar kommunalt. Jag har varit sjuk i en vecka
Under denna vecka har jag bara haft två pass som jag var tvungen att sjukanmäla mig för.

Min chef kräver läkarintyg, behövs det?

Det beror på:

Arbetsgivaren har rätt att kräva efter 8 sjukdagen så om du inte jobbat alls på 8 dagar oavsett vilket schema du har så kan han begära ett intyg.

Dessutom kan han även begära det när som under förutsättning att det finns särskilda skäl.
Ett särskilt skäl kan vara om han misstänker att det rör sig om någon typ av missbruk från din sida vilket man som arbetsgivare kan tro om man har onormalt mycket sjukfrånvaro eller till exempel alltid sjuk en viss dag eller vid en speciell händelse.
2019-05-22, 08:52
Medlem
Citat:

Min fråga:

I min bransch är det vanligt att man avtalar om återbetalningsskyldighet i en sådan här situation. Om en nyanställd får sin utbildning bekostad av arbetsgivaren, åläggs man att betala tillbaka utbildningskostnaden om man lämnar sin anställning inom X månader. Kostnaderna för utbildning (inkl egen lönekostnad) kan variera rätt ordentligt men är oftast över 150 000 kronor och kan vara minst dubbelt så hög. Normala bindningstider varierar mellan 18 månader och upp till 5 år. Ibland med rak avskrivning av skulden varje månad, ibland med avskrivning av halva beloppet efter halva tiden osv.

Det finns ett antal rättsfall på området och förra året kom en ny dom från AD, som förstärker en arbetsgivares möjlighet att avtala om återbetalning av utbildningskostnader (AD 2018/77 ). Även om arbetstagaren i den domen faktiskt inte bedöms vara skyldig att betala åter, beror det på att arbetsgivaren inte lyckats bevisa att det funnits ett avtal. Däremot skriver AD:

Citat:
Arbetsdomstolen har uttalat att avtal om skyldighet för en arbetstagare att stanna kvar i anställningen viss tid som motprestation för att arbetsgivaren bekostar arbetstagarens utbildning, bör kunna godtas under vissa förutsättningar och att ett sådant avtal synes kunna förenas med viss skyldighet för arbetstagaren att återbetala kostnaden om han eller hon lämnar anställningen i förtid (se AD 1991 nr 38 och även AD 1992 nr 67 och AD 2002 nr 15). Den typ av avtal det här är fråga om är inte helt okomplicerad.Parterna behöver komma överens i flera olika frågor, såsom hur länge arbetstagaren ska stanna kvar i anställningen, vilka kostnader som återbetalningen ska avse (avgift till utbildaren, resor, logi, lön under utbildningstid etc.) samt hur stor del av kostnaden som ska återbetalas om arbetstagaren lämnar anställningen i förtid. Det råder ingen tvekan om att det är fråga om villkor av väsentlig betydelse för anställningsvillkoren(jfr6c§ och 6e§ anställningsskyddslagen). Bland annat mot den bakgrunden får det antas att avtal om att en arbetstagare på visst sätt ska återbetala utbildningskostnader om han eller hon lämnar anställningen inom viss tid efter utbildningen regelmässigt träffas genom skriftliga överenskommelser.Det sagda utesluter i och för sig inte att sådana avtal kan ingås muntligen.

Ni bör alltså ha en möjlighet att avtala med de nyanställda om återbetalningsskyldighet i händelse av att de säger upp sig själva efter avslutad utbildning. Men det kräver förstås också att de som utbildas blir anställda, tillsvidare eller visstid men med fastställd sysselsättningsgrad. Är det fallet? Om det skulle röra sig om "behovsanställning" eller vad som egentligen är många på varandra följande visstidsanställningar, har jag svårt att se hur man ska avtala för att få till återbetalningsskyldighet.
2019-05-22, 16:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
I min bransch är det vanligt att man avtalar om återbetalningsskyldighet i en sådan här situation. Om en nyanställd får sin utbildning bekostad av arbetsgivaren, åläggs man att betala tillbaka utbildningskostnaden om man lämnar sin anställning inom X månader. Kostnaderna för utbildning (inkl egen lönekostnad) kan variera rätt ordentligt men är oftast över 150 000 kronor och kan vara minst dubbelt så hög. Normala bindningstider varierar mellan 18 månader och upp till 5 år. Ibland med rak avskrivning av skulden varje månad, ibland med avskrivning av halva beloppet efter halva tiden osv.

Det finns ett antal rättsfall på området och förra året kom en ny dom från AD, som förstärker en arbetsgivares möjlighet att avtala om återbetalning av utbildningskostnader (AD 2018/77 ). Även om arbetstagaren i den domen faktiskt inte bedöms vara skyldig att betala åter, beror det på att arbetsgivaren inte lyckats bevisa att det funnits ett avtal. Däremot skriver AD:

Ni bör alltså ha en möjlighet att avtala med de nyanställda om återbetalningsskyldighet i händelse av att de säger upp sig själva efter avslutad utbildning. Men det kräver förstås också att de som utbildas blir anställda, tillsvidare eller visstid men med fastställd sysselsättningsgrad. Är det fallet? Om det skulle röra sig om "behovsanställning" eller vad som egentligen är många på varandra följande visstidsanställningar, har jag svårt att se hur man ska avtala för att få till återbetalningsskyldighet.
Tack, jag har inte haft tid att kolla men det där var rena skolboksexemplet på när fb är som det ska!
2019-05-22, 17:42
Medlem
Citat:

Min fråga:

Vet inte om det är enligt lagen men det finns fall där man via anställningsavtalet "binder upp" folk på en viss tidsperiod om man går på en utbildning bekostad av AG.
2019-06-13, 18:50
Medlem
Hur är det med semester? Medlem i If metall och har ej fått reda på. Min semester än.

Vad säger lagen om detta? Vill sätta ditt min chef.
2019-06-13, 19:41
Medlem
Triremers avatar
Har man rätt till restidsersättning även om man inte har betald övertid?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in