2025-02-19, 07:00
Medlem
Onanikrems avatar
Vill man vara kvar undviker man att bita den hand som föder en.
Visst, jag har skrivit under sådana avtal också, och allt var inte sol, blommor och blonda småbarn som leker. Passar det inte säger man upp sig.
2025-02-19, 08:00
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
skrivit under sådana papper från arbetsgivaren att jag inte får prata om det som sker till ex Media.
Klausuler som begränsar kontakt med media är ogiltiga och tas varken upp av arbetsdomstol eller annat rättsväsende. Skulle arbetsgivaren försöka med repressalier då är denne i "olagligt vatten". Media har eget ansvar att inte förfara vårdslöst med uppgifter.
Citat:
Har också för mig att jag har läst om det i lagen att man kan få sparken om man inte är lojal mot arbetsgivaren.
Det brukar handla om att samtidigt arbeta för en konkurrent, ha egen "hemlig" firma i samma bransch vid sidan om, ta egendom från arbetsstället osv.
2025-02-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Klausuler som begränsar kontakt med media är ogiltiga och tas varken upp av arbetsdomstol eller annat rättsväsende. Skulle arbetsgivaren försöka med repressalier då är denne i "olagligt vatten". Media har eget ansvar att inte förfara vårdslöst med uppgifter.Det brukar handla om att samtidigt arbeta för en konkurrent, ha egen "hemlig" firma i samma bransch vid sidan om, ta egendom från arbetsstället osv.

Det där är väldigt intressant som sagt. Hade ingen aning om att det var olagligt. Har skrivit på sådana papper i över 25 år på mängder av jobb.
2025-02-19, 08:42
Medlem
Citat:
Har också för mig att jag har läst om det i lagen att man kan få sparken om man inte är lojal mot arbetsgivaren.
Ja, det stämmer. Men det gäller inte det anställningen har upphört och brott mot lojalitets plikten innebär bara att arbetsgivaren kan avsluta anställningen.

MAX avtal påstods ju gälla "för alltid" och då sannolikt något form av vite eller liknande som ska betalas om man bryter mot det. Det är inte giltigt under normala förhållanden.
2025-02-19, 09:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2025-02-19, 09:33
Medlem
Inte arbetsgivare dock kunder som jag har uppdrag åt ställt det som krav innan man får access.
2025-02-20, 15:22
Medlem
tomyhockeys avatar
2 dagar som kommun städare

hej har jobbat i 2 dagar som kommun städare får jag pengar för det nästa vecka eller nästa månad och hur mycket kan det bli på kontot??
2025-02-20, 15:31
Medlem
sebastian66s avatar
Varför frågar du inte din arbetsgivare om detta. Hur ska vi kunna svara på detta på Flashback när vi inte har någon information.
2025-02-20, 15:38
Medlem
Det beror på om du är timavlönad eller månadsavlönad, som månadsavlönad brukar man få innevarande månad och som timavlönad får man månaden efter man arbetat.
2025-02-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hej har jobbat i 2 dagar som kommun städare får jag pengar för det nästa vecka eller nästa månad och hur mycket kan det bli på kontot??

Ursäkta mig men...

Du har tidigare klagat på att din "jobbcoach" inte kunde svenska.
(FB) Min jobbcoach som är nyanländ kan inte svenska

Och så blev du själv "kommun städare"

Hur städar man en kommun. Du motarbetar korruption? Du åker och kring och samlar skräp längs med vägarna? Förklara gärna.
2025-02-20, 15:57
Avstängd
Citat:
Det beror på vad ni kommit överens om. Har du lönen samma månad du börjat eller släpande lön, som man oftast har på timanställningar?
2025-02-20, 16:02
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Borde väl stå i anställningsavtal 😆
Hur mycket vet jag ej, svårt att gissa

Men tro väl typ du borde få ut 45 000kr efter skatt 😆
Vad har du skrivit på egentligen, verkar ha noll koll

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in