Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Principen är att var och en är själv ansvarig för att vidta åtgärder för att slippa oönskade barn.
Mmm, och vissa skall tydligen ha möjligheter till mer åtgärder än andra. Cuz jämställdhet.
Tankeexperimentet jag framförde inkluderade ett fall där åtgärder
hade vidtagits. Graviditeter kan nämligen uppstå
trots detta. Hade du under
sådana omständigheter accepterat att ingen försörjningsskyldighet bör föreligga?
Citat:
En man är själv ansvarig för att han inte inte skyddade sig tillräckligt om han inte ville ha barn.
En kvinna är själv ansvarig för att hon varken skyddade sig själv eller gjorde abort om om inte ville ha barn.
Det vill säga, kvinnor skall
efter graviditet kunna säga nej om det inte passade deras omständigheter att ta hand om och betala för ett barn, medan män som inte har förmågan eller viljan att bekosta ett barns uppväxt ändå skall tvingas till detta helt utifrån
kvinnans val.
Du tycker inte att
både män och kvinnor bör ha ett visst ansvar att endast skaffa barn om den andra parten OCKSÅ vill detta?
Citat:
Är det logiskt av en man som inte vill hs barn att befrukta en kvinna?
Är det logiskt av en kvinna som inte vill ha barn att bli befruktad av en man?
Alltså måste ni fullfölja graviditeten då, varför skulle ni annars låtit er bli befruktade om ni inte ville ha barn?
Märker du ens själv att så länge det handlar om män, då tycker du att Alabama-argumenten plötsligt är rationella och bör beaktas?
Du förstår att detta är
exakt vad dem vill skall gälla för kvinnor, att om ni har haft oskyddat samlag så innebär det ett samtycke till ett barn. Du vill alltså skydda kvinnor från
exakt detta argument, men män däremot, vi har
BARA skyldigheter,
INGA rättigheter?
Är detta vad du kallar
rättvisa, eller skiter du bara i vilket och bara vill skydda dina egna
privilegium?
Citat:
Är det logiskt av en gravid kvinna att avstå abort om hon inte vill ha barn?
Nej?
Citat:
Kan någon av dem skylla på den andra när ingen av dem vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra att barnet föddes?
Kvinnan kan inte skylla på något, för till skillnad ifrån mannen tilldelas hon ett
val efter befruktning huruvida hon vill initiera detta extremt kostsamma och extremt långvariga projekt eller inte. Ett beslut jag anser att hon bör ha. Men hon bör inte ha rätt att kräva att en man, som uttryckligen aldrig ville få en unge att han skall bekosta hela (eller halva) kalaset för att
hon valde att trycka ut ungen
mot hans vilja.
Det är som du säger, man får ta sitt ansvar - för
SINA EGNA beslut. Väljer hon att behålla ungen i strid mot faderns önskemål så bör hon få ta konsekvenserna av det
beslutet hon valt att fatta.
Om det gäller för män att oskyddat samlag innebär samtycke till ett barn, så skall detsamma gälla även för kvinnor. Det kallas "jämställdhet". Då blir det inga aborter, och har ni oskyddat samlag så har ni ju gett
samtycke till ett barn, ett samtycke som inte kan återkallas.
Jag förstår att ditt svar kort och gott är "ha inte sex utan preventivmedel" och mitt motsvar är kort och gott
skaffa inte barn med någon som inte vill ha barn med dig. Gör du
ändå det, så får du ta
konsekvenserna av att du
ensamt ville ha ett barn, genom att ensamt ta hand om det.
Någonting som saknas ur detta tänket är att sexuell upphetsning i praktiken är väldigt likt ett drogberusande tillstånd. Det är inte direkt ett tillstånd där de mest
rationella valen alltid fattas, och det är inte alltid att preventivmedel finns att godo när två personer är i detta berusande tillstånd. Vad som ofta sker under de omständigheterna är att man ignorerar preventivmedlet och har samlag ändå, det är bara så människor ofta fungerar. En simpel observation.
Du menar att mannens 18 år långa miljonkontrakt, för total förändring av dennes liv, det sker under detta
berusande tillstånd, om han så är 15 år gammal, inte ens juridisk förmögen att skriva ett normalt kontrakt, och som mest "brunstig" och minst rationell berörande sexualitet så gäller detta beslut fattat under ett upphetsat tillstånd även som minderårig.
För kvinnan däremot, då skall hon lugnt och sansat i efterhand, i förståndigt och nyktert tillstånd kunna välja under hela 18 veckor vad hon vill göra, ett val som
INTE kräver att avstå sex utan
endast huruvida hon vill ha barnet eller inte - ett beslut som kan komma att förändra denna 15-åriga mans liv till
oigenkännligt för alltid.
Varför tycker du att du bör ha denna makt att förändra någon annan människas liv så extremt, utan dennes
samtycke? Om ett oskyddat samlag innebär ett samtycke till ett
barn, så skall det gälla oberoende av kön. Equality is a bitch.
Jag säger ju bara, det finns inte en tillstymmelse till chans att den 15-åriga versionen av mig skulle välja att avstå sex pga avsaknad av preventivmedel... Han skulle aldrig klara av att fatta det beslutet. Jag är inte ens säker på om dagens version av mig hade klarat av det, men jag är helt säker på att tonårs-jag definitivt inte hade klarat det. Någonting som lär stämma på nästan 100% av män i den åldern. Det är så vi är programmerade helt enkelt.
Notera att jag
inte argumenterar för att någon som skaffar barn i ett par, lever som sambos i två år och sedan väljer mannen att lämna förhållandet, att han
DÅ kan uppsäga sin försörjningsskyldighet för barnet.
Jag menar kort och gott att mannen bör ha
precis samma rätt, under x antal veckor under graviditetens inledning att
välja om han är redo och villig att bli förälder eller inte, med det ansvar och de kostnader detta innebär, precis som kvinnor kan
tänka igenom och fatta exakt det beslutet efter behag. När beslutet väl är fattat bör det ej gå att återkalla.
Jag vet förvisso inte om du definierar dig själv som feminist, men det hade verkligen varit bra för detta landet om de som utger sig vara feminister och hävdar att feminism är jämställdhet, faktiskt någon gång hade funderat över hur jämställda de lagar de själva stödjer egentligen är.
Inte alltför sällan, som i det här fallet, handlar det bara om att skydda sina egna privilegium på andra 'gruppers' bekostnad, mer rättigheter för sig själva och mer skyldigheter för alla andra, exakt det dem så ohederligt utger sig för att stå upp mot. Det hade blivit lite lättare att ta er på allvar om ni inte agerar som den
exakta motpolen av vad ni
hävdar att ni är.
Som sagt, ingen aning om du kallar dig själv feminist, men jag skulle väl säga att det är en
lågoddsare att hävda att en överväldigande majoritet av feminister hade tänkt precis som du i denna fråga, det vill säga män har ingenting att säga till om överhuvudtaget, inga rättigheter alls - bara skyldigheter som gäller...
Det är verkligen definitionen av lagstadgad
sexism…