2019-05-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Om man har en hög lön så blir naturligtvis underhållet för barn högre. Det säger sig väl självt?

I övrigt så undrar jag vad underhållsbidrag överhuvudtaget har med saken att göra. Att kvinnor kan äta gift är helt okej. De får göra som de vill.

Nä det blir det inte, underhållsbidraget utgör din andel av kostnaden ditt barn ”har” , det finns dock ett minimumbelopp som staten hanterar om du helt enkelt inte vill betala/kan betala.

Underhållsbidraget visar hur ojämställt barnaskapandets/sexets skyldighter är i förhållande till fri abortlagstiftningen. Sex = rättighet . Barn = skyldighet
Citera
2019-05-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Det är inte en syn jag delar. Jag tycker det är värre att döda något som har känslor och tankar NU, än det är att döda något som en dag i framtiden skulle kunna utveckla tankar och känslor. Det senare stämmer nämligen även på egg och spermier, även de skulle kunna utveckla tankar och känslor i framtiden under rätt förutsättningar.

Stamceller kommer nog också att passa på denna beskrivning tids nog.

Jag tycker du missar poängen här. Vi har inte enligt mig en moralisk skyldighet att säkerställa att nytt liv uppstår vid alla möjliga tillfällen då de kan uppstå. Det skulle vara en skyldighet att skydda potentialen av att liv uppstår. Jag pratar om vår moraliska plikt gentemot människoliv som redan har uppstått och hänsyn till dess potential. Det är en stor skillnad och du argumenterar som att det är samma sak.

Citat:
Då det enda alternativet är dogmatisk fanatism, något jag betraktar som långt värre, väsentligt mer irrationellt och som otvetydigt och nödvändigtvis leder till mycket värre konsekvenser för riktiga människor så nej. Godtycklighet är bättre än det.
Nu tycker jag förvisso inte att min position är speciellt godtycklig, då det är grundat i fostrets utveckling, men ändå.
Vad betraktar du ett människoliv att vara i denna kontext, och varför?

Nu råkar jag tycka att fostrets utveckling är godtyckligt eftersom utveckling per definition är en beskrivning av tid som livet existerat, alltså inte från start till mål.

Anledningen till min dogmatiska hållning;

Döden (som är det vi diskuterar här) innebär att ett liv slutar existera. Livet är därför skyddsobjektet när man vill stoppa döden. Om vi vill stoppa människor från att döda måste vi därför övertyga dem att värdesätta andras liv.

I religiös moral har gud gett människan ett externt inneboende värde som är objektivt för människan i sina moraliska resonemang. Tillskriver du dig en tro på gud måste du därför acceptera människans värde. Det har inte stoppat alla som tror på gud att mörda men det har alltid gått att göra ett objektivt påstående att det dödandet var fel.

I en ateistisk moral finns inget externt eller objektivt värde för människoliv. Det är vi själva som filosofiskt bestämmer det. Allt är bara åsikter och förhandling. Att inte ha ett externt objektivt värde för ett människoliv är ett extremt nytt fenomen för vår moral och det oroar mig att vi redan kommit så långt i vår devalvering att vi det på riktigt föreslås fri abort fram till födsel. Det är legitima åsikter som framförs inom våra finaste institutioner. Det är därför extremt viktigt att vara dogmatisk i sin filosofi kring detta. Just nu ser jag bara nihlistiska resonemang för att rättfärdiga det vi känner i ryggmärgen är fel. Om vi behöver nihlism för att fungera kommer vi förgöra oss själva.

Citat:
Det är flummigt, då det aldrig fanns en person. Även om jag skulle acceptera att det var ett människoliv så hade jag inte accepterat att det var en person, det sker i bästa fall först efter födseln. Detsamma gäller inte när någon 'dör ung'.
I bästa fall efter födsel är för mig en skrämmande definition av när livet förtjänar skydd och ges rättigheter.

Citat:
Ja, och istället kommer det kanske att tillkomma ett ANNAT liv, som annars inte hade kommit till. Om den där singelkvinnan som blev gravid genomförde en abort så kanske hon hittar en partner hon skaffar barn med om något år (som inte ville träffa en småbarnsmamma och således ej hade parat ihop sig), som annars inte hade tillkommit.
Har du lika mycket känslor för denna potentiella varelse som nu inte blev av, eller är det en förutsättning för dig att en befruktning har skett, är det först då vi talar om ett 'potentiellt liv' med tankar om 'vad som skulle kunna ha skett'?

Åter igen, det är skillnad på potential för att liv uppstår och potential för att redan uppstått liv får utvecklas till sin fulla skepnad.

Det är dessutom skillnad på att acceptera slumpen och att acceptera människors medvetna handlingar och de förutsägbara konsekvenserna av det handlandet. Att något kan ske av slumpen innebär inte att det är moraliskt rätt att själv orsaka det.

Citat:
Det triggas inte några känslor, vad som är fel är att man stoppar en redan tänkande och kännande varelses framtida känslor och tankar. Denna argumentation applicerar jag endast på varelser som just nu redan har känslor och tankar, inte på någonting som potentiellt kan utveckla det i framtiden.
Om en hönas ägg krossas, så tycker jag om något synd om hönan - inte ägget.
Jag tycker du borde presentera ett logiskt resonemang för varför ens nuvarande status ökar värdet på framtida känslor.

Citat:
Det vore inte lämpligt att ENDAST avgöra det på den grunden, men att ha det som en faktor bland andra tycker jag inte är fel. Ett spädbarn, vars hela familj precis har avlidit i en bilolycka eller något, och barnet sedan dör - det må vara något som känns väldigt otrevligt och sorgligt rent känslomässigt, men ett spädbarn (som redan är fött alltså) och inte har någon familj kvar att bry sig om den, tycker jag heller inte är lika hemskt som dödsfallet av någon äldre (om så barn eller vuxen) som har ett faktiskt liv annat än att äta, bajsa och skrika, som har erfarenheter, tankar och känslor i långt mer avancerad form. Någon som faktiskt hann uppleva livet i någon form innan det togs ifrån dem, snarare än någon som ännu ej har fått någonting att sakna, oberoende om de faktiskt hinner känna saknad eller inte (i form av vetskapen att de snart dör, om de har typ cancer eller något, eller som i ditt exempel att någon mördas inom en millisekund).
Inget av detta förklarar varför nyvärdet av framtida känslor sätts till noll för foster i din beräkning men inte för andra. Allt du bevisar här är att du har förmågan att relatera till abstrakta koncept om ett livs värde som inte kan kokas ner till en ögonblicksbild.

Citat:
Betraktar du icke-mänskligt liv som likvärdigt också, eller gör du likt mig en analys av deras förmåga att tänka och känna, och att den moraliska dimension de bör omfattas av är relativt detta?
Att ha ihjäl en hund och att ha ihjäl en fluga, är detta 'bara liv' på samma nivå, eller finns det en rationellt försvarbar distinktion att göra mellan dessa former av liv, och vilka faktorer använder du dig i så fall av i denna bedömning?

Om jag ska föra ett sekulärt resonemang; Värdet av ett människoliv sätts av vår unika förmåga att uppfatta oss själva och livet. Alltså det totala upplevelsen ett människoliv. Den totala upplevelsen av ett människoliv är alltså värdet som varje människoliv tilldelas, oavsett vilken status det befinner sig i vid ett specifikt tillfälle.

Alla resonemang som avviker från detta anser jag leder till en nihlistisk hållning där man till slut kommer sätta värdet av människoliv till noll. Det behövs därför starka väktare av denna princip och dogmatisk hållning till frågan.

Citat:
Jag utgår ifrån att du anser att dödandet av hunden är klart värre än flugan. Anser du att detta är en godtycklig distinktion?
Ja absolut, jag excerperar att vi är extremt godtyckliga när det kommer till vår subjektiva värdering av djurs liv. Det är också därför jag är skeptiskt till att överföra detta till människans liv.
Citera
2019-05-21, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Upprepar återigen att det inte är det jag tycker är bäst.
Jag vill ha fri abort och inget underhållsbidrag.

Om detta inte är möjligt är det det näst bästa, ja.
Det är bättre än fri abort och underhållsbidrag.
Men med fri abort kan du ju slippa underhållsbidrag om kvinnan gör abort.
Ditt förslag är alltså sämre både för den som vill göra abort och den som vill slippa underhållsbidrag.

Så vem är förslaget till för?
Citera
2019-05-21, 14:47
Medlem
Citat:
Upprepar återigen att det inte är det jag tycker är bäst.
Jag vill ha fri abort och inget underhållsbidrag.

Om detta inte är möjligt är det det näst bästa, ja.
Det är bättre än fri abort och underhållsbidrag.

Så? staten ska alltså hoppa in och hjälpa till med försörjningen för dessa barn?
För det är nämligen vad staten gör då ex. en fader avlider, då infaller något som heter barnpension.
Så att barn garanteras ek. trygghet.

Blir ju superbra! för vissa män, de kan skaffa sig hur många ungar som helst, knulla utan kondom dagarna i ända, allt! kommer ändå alltid vara kvinnans eller statens ansvar.

Toppen!

Vidare kan man ju spekulera över vad skillnaden blir för dig som individ, antigen betala underhållsbidrag för dina oönskade ungar då råkat dra på dig pga att du itne använde kondom ex.
eller höjda skatter för att alla män där ute ska få slippa stötta sina födda barn ekonomiskt.

För som sagt, du kan glömma din dröm om att barn ska svälta till straff för att de fötts mot farsans vilja.

Citera
2019-05-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? staten ska alltså hoppa in och hjälpa till med försörjningen för dessa barn?
För det är nämligen vad staten gör då ex. en fader avlider, då infaller något som heter barnpension.
Så att barn garanteras ek. trygghet.

Blir ju superbra! för vissa män, de kan skaffa sig hur många ungar som helst, knulla utan kondom dagarna i ända, allt! kommer ändå alltid vara kvinnans eller statens ansvar.

Toppen!

Vidare kan man ju spekulera över vad skillnaden blir för dig som individ, antigen betala underhållsbidrag för dina oönskade ungar då råkat dra på dig pga att du itne använde kondom ex.
eller höjda skatter för att alla män där ute ska få slippa stötta sina födda barn ekonomiskt.

För som sagt, du kan glömma din dröm om att barn ska svälta till straff för att de fötts mot farsans vilja.

Så mycket annat skit staten försörjer så absolut borde staten kliva in om en kvinna väljer att behålla ett barn hon inte har råd med mot mannens vilja. Vi försörjer halva världen så att försörja vårt eget folks barn hade varit fullt rimligt.

Det är inte kvinnans ansvar, hon har fortfarande rätt att göra abort om olyckan är framme eller kan se till att skydda sig - samma argument som du använder för underhållsbidraget.

I nuläget kan kvinnor knulla runt dagarna i ända och blir hon gravid är det bara att söka underhållsbidrag så mannen måste betala! Fantastiskt!

Att barn ska svälta till straff för att de fött mot faderns vilja? Du är inte lite dramatisk du! Du som är för att ta livet av dem borde inte ha några problem med svältande barn!
Citera
2019-05-21, 15:34
Medlem
Citat:
Varför har vi inte 10.000 i månaden i underhållsbidrag då? Det blir ännu bättre för barnen. 100.000 i månaden?
Du anser det vara ett straff mot barnen att modern inte får underhållsbidrag men att ta deras liv anser du är helt okej. Helt sjukt.

Varför hon ska tänka på en man? För att det är lika mycket hans barn naturligtvis!
Banka in i din skalle att allt inte handlar om kvinnor och deras vilja.
Om hon ”för helvete kan tänka själv” bör hon även ”för helvete ta ansvar för sina handlingar och de konsekvenser som följer”. Inte tvinga män att betala för de val hon tar.

Jag bryr mig inte om mäns valmöjligheter gällande reproduktion. Läser du ens vad jag skriver?
Om kvinnor i efterhand kan ångra sig vid en graviditet är det helt orimligt att detta straffar mannen kommande 18 år med 350.000kr.
Detta får hon isåfall ansvara för själv om hon väljer att behålla barnet mot mannens vilja.
Simple as that.

Därför att barn inte behöver 20 000 eller 200 000 i månaden.
Ja, men det är inte hans kropp som detta barn ska växa i, inte heller är det hans kropp som ska klämma ur sig denna unge, och den kroppen bestämmer alltså kvinnan över, helt enkelt för att det är hennes. Och hon har rätt till SITT val, som just då ska vara HENNES enbart och inte behöva ta en man i beaktan.
Ett underhållsbidrag är inte ett straff, och inte därför som en kvinna väljer att ett barn ska födas, för att då minsann ska mannen tvingas betala underhåll, det är en naturlig följd av att ett barn föds och behöver äta i 18 år.
Mannen får bestämma och ta sina val utefter de saker han kan göra detta kring, dvs sin kropp.
vad som straffar mannen är hans oförmåga att skydda sig.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-21 kl. 15:39.
Citera
2019-05-21, 15:38
Medlem
Inlaggs avatar
Det borde vara straffbart för en man att överhuvudtaget uttrycka en åsikt om vad en kvinna gör med sin kropp. Abort eller inte abort är en kvinnlig angelägenhet som bara den gravida kvinnan själv har rätt att besluta om. Män ska enbart hålla käften när det gäller det gäller abortfrågan. Den man som inte klarar av att hålla sin käft borde få en osäkrad handgranat inslängd i den.
Citera
2019-05-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Principen är att var och en är själv ansvarig för att vidta åtgärder för att slippa oönskade barn.

Mmm, och vissa skall tydligen ha möjligheter till mer åtgärder än andra. Cuz jämställdhet.

Tankeexperimentet jag framförde inkluderade ett fall där åtgärder hade vidtagits. Graviditeter kan nämligen uppstå trots detta. Hade du under sådana omständigheter accepterat att ingen försörjningsskyldighet bör föreligga?

Citat:
En man är själv ansvarig för att han inte inte skyddade sig tillräckligt om han inte ville ha barn.

En kvinna är själv ansvarig för att hon varken skyddade sig själv eller gjorde abort om om inte ville ha barn.

Det vill säga, kvinnor skall efter graviditet kunna säga nej om det inte passade deras omständigheter att ta hand om och betala för ett barn, medan män som inte har förmågan eller viljan att bekosta ett barns uppväxt ändå skall tvingas till detta helt utifrån kvinnans val.

Du tycker inte att både män och kvinnor bör ha ett visst ansvar att endast skaffa barn om den andra parten OCKSÅ vill detta?

Citat:
Är det logiskt av en man som inte vill hs barn att befrukta en kvinna?

Är det logiskt av en kvinna som inte vill ha barn att bli befruktad av en man?

Alltså måste ni fullfölja graviditeten då, varför skulle ni annars låtit er bli befruktade om ni inte ville ha barn?
Märker du ens själv att så länge det handlar om män, då tycker du att Alabama-argumenten plötsligt är rationella och bör beaktas?

Du förstår att detta är exakt vad dem vill skall gälla för kvinnor, att om ni har haft oskyddat samlag så innebär det ett samtycke till ett barn. Du vill alltså skydda kvinnor från exakt detta argument, men män däremot, vi har BARA skyldigheter, INGA rättigheter?

Är detta vad du kallar rättvisa, eller skiter du bara i vilket och bara vill skydda dina egna privilegium?

Citat:
Är det logiskt av en gravid kvinna att avstå abort om hon inte vill ha barn?

Nej?

Citat:
Kan någon av dem skylla på den andra när ingen av dem vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra att barnet föddes?

Kvinnan kan inte skylla på något, för till skillnad ifrån mannen tilldelas hon ett val efter befruktning huruvida hon vill initiera detta extremt kostsamma och extremt långvariga projekt eller inte. Ett beslut jag anser att hon bör ha. Men hon bör inte ha rätt att kräva att en man, som uttryckligen aldrig ville få en unge att han skall bekosta hela (eller halva) kalaset för att hon valde att trycka ut ungen mot hans vilja.
Det är som du säger, man får ta sitt ansvar - för SINA EGNA beslut. Väljer hon att behålla ungen i strid mot faderns önskemål så bör hon få ta konsekvenserna av det beslutet hon valt att fatta.

Om det gäller för män att oskyddat samlag innebär samtycke till ett barn, så skall detsamma gälla även för kvinnor. Det kallas "jämställdhet". Då blir det inga aborter, och har ni oskyddat samlag så har ni ju gett samtycke till ett barn, ett samtycke som inte kan återkallas.

Jag förstår att ditt svar kort och gott är "ha inte sex utan preventivmedel" och mitt motsvar är kort och gott skaffa inte barn med någon som inte vill ha barn med dig. Gör du ändå det, så får du ta konsekvenserna av att du ensamt ville ha ett barn, genom att ensamt ta hand om det.

Någonting som saknas ur detta tänket är att sexuell upphetsning i praktiken är väldigt likt ett drogberusande tillstånd. Det är inte direkt ett tillstånd där de mest rationella valen alltid fattas, och det är inte alltid att preventivmedel finns att godo när två personer är i detta berusande tillstånd. Vad som ofta sker under de omständigheterna är att man ignorerar preventivmedlet och har samlag ändå, det är bara så människor ofta fungerar. En simpel observation.

Du menar att mannens 18 år långa miljonkontrakt, för total förändring av dennes liv, det sker under detta berusande tillstånd, om han så är 15 år gammal, inte ens juridisk förmögen att skriva ett normalt kontrakt, och som mest "brunstig" och minst rationell berörande sexualitet så gäller detta beslut fattat under ett upphetsat tillstånd även som minderårig.
För kvinnan däremot, då skall hon lugnt och sansat i efterhand, i förståndigt och nyktert tillstånd kunna välja under hela 18 veckor vad hon vill göra, ett val som INTE kräver att avstå sex utan endast huruvida hon vill ha barnet eller inte - ett beslut som kan komma att förändra denna 15-åriga mans liv till oigenkännligt för alltid.

Varför tycker du att du bör ha denna makt att förändra någon annan människas liv så extremt, utan dennes samtycke? Om ett oskyddat samlag innebär ett samtycke till ett barn, så skall det gälla oberoende av kön. Equality is a bitch.

Jag säger ju bara, det finns inte en tillstymmelse till chans att den 15-åriga versionen av mig skulle välja att avstå sex pga avsaknad av preventivmedel... Han skulle aldrig klara av att fatta det beslutet. Jag är inte ens säker på om dagens version av mig hade klarat av det, men jag är helt säker på att tonårs-jag definitivt inte hade klarat det. Någonting som lär stämma på nästan 100% av män i den åldern. Det är så vi är programmerade helt enkelt.

Notera att jag inte argumenterar för att någon som skaffar barn i ett par, lever som sambos i två år och sedan väljer mannen att lämna förhållandet, att han kan uppsäga sin försörjningsskyldighet för barnet.
Jag menar kort och gott att mannen bör ha precis samma rätt, under x antal veckor under graviditetens inledning att välja om han är redo och villig att bli förälder eller inte, med det ansvar och de kostnader detta innebär, precis som kvinnor kan tänka igenom och fatta exakt det beslutet efter behag. När beslutet väl är fattat bör det ej gå att återkalla.

Jag vet förvisso inte om du definierar dig själv som feminist, men det hade verkligen varit bra för detta landet om de som utger sig vara feminister och hävdar att feminism är jämställdhet, faktiskt någon gång hade funderat över hur jämställda de lagar de själva stödjer egentligen är.
Inte alltför sällan, som i det här fallet, handlar det bara om att skydda sina egna privilegium på andra 'gruppers' bekostnad, mer rättigheter för sig själva och mer skyldigheter för alla andra, exakt det dem så ohederligt utger sig för att stå upp mot. Det hade blivit lite lättare att ta er på allvar om ni inte agerar som den exakta motpolen av vad ni hävdar att ni är.

Som sagt, ingen aning om du kallar dig själv feminist, men jag skulle väl säga att det är en lågoddsare att hävda att en överväldigande majoritet av feminister hade tänkt precis som du i denna fråga, det vill säga män har ingenting att säga till om överhuvudtaget, inga rättigheter alls - bara skyldigheter som gäller...
Det är verkligen definitionen av lagstadgad sexism
Citera
2019-05-21, 16:00
Avslutad
Citat:
Mmm, och vissa skall tydligen ha möjligheter till mer åtgärder än andra. Cuz jämställdhet.

Tankeexperimentet jag framförde inkluderade ett fall där åtgärder hade vidtagits. Graviditeter kan nämligen uppstå trots detta. Hade du under sådana omständigheter accepterat att ingen försörjningsskyldighet bör föreligga?

Det vill säga, kvinnor skall efter graviditet kunna säga nej om det inte passade deras omständigheter att ta hand om och betala för ett barn, medan män som inte har förmågan eller viljan att bekosta ett barns uppväxt ändå skall tvingas till detta helt utifrån kvinnans val.

Du tycker inte att både män och kvinnor bör ha ett visst ansvar att endast skaffa barn om den andra parten OCKSÅ vill detta?

Är det logiskt av en kvinna som inte vill ha barn att bli befruktad av en man?

Alltså måste ni fullfölja graviditeten då, varför skulle ni annars låtit er bli befruktade om ni inte ville ha barn?
Märker du ens själv att så länge det handlar om män, då tycker du att Alabama-argumenten plötsligt är rationella och bör beaktas?

Du förstår att detta är exakt vad dem vill skall gälla för kvinnor, att om ni har haft oskyddat samlag så innebär det ett samtycke till ett barn. Du vill alltså skydda kvinnor från exakt detta argument, men män däremot, vi har BARA skyldigheter, INGA rättigheter?

Är detta vad du kallar rättvisa, eller skiter du bara i vilket och bara vill skydda dina egna privilegium?

Nej?

Kvinnan kan inte skylla på något, för till skillnad ifrån mannen tilldelas hon ett val efter befruktning huruvida hon vill initiera detta extremt kostsamma och extremt långvariga projekt eller inte. Ett beslut jag anser att hon bör ha. Men hon bör inte ha rätt att kräva att en man, som uttryckligen aldrig ville få en unge att han skall bekosta hela (eller halva) kalaset för att hon valde att trycka ut ungen mot hans vilja.
Det är som du säger, man får ta sitt ansvar - för SINA EGNA beslut. Väljer hon att behålla ungen i strid mot faderns önskemål så bör hon få ta konsekvenserna av det beslutet hon valt att fatta.

Om det gäller för män att oskyddat samlag innebär samtycke till ett barn, så skall detsamma gälla även för kvinnor. Det kallas "jämställdhet". Då blir det inga aborter, och har ni oskyddat samlag så har ni ju gett samtycke till ett barn, ett samtycke som inte kan återkallas.

Jag förstår att ditt svar kort och gott är "ha inte sex utan preventivmedel" och mitt motsvar är kort och gott skaffa inte barn med någon som inte vill ha barn med dig. Gör du ändå det, så får du ta konsekvenserna av att du ensamt ville ha ett barn, genom att ensamt ta hand om det.

Någonting som saknas ur detta tänket är att sexuell upphetsning i praktiken är väldigt likt ett drogberusande tillstånd. Det är inte direkt ett tillstånd där de mest rationella valen alltid fattas, och det är inte alltid att preventivmedel finns att godo när två personer är i detta berusande tillstånd. Vad som ofta sker under de omständigheterna är att man ignorerar preventivmedlet och har samlag ändå, det är bara så människor ofta fungerar. En simpel observation.

Du menar att mannens 18 år långa miljonkontrakt, för total förändring av dennes liv, det sker under detta berusande tillstånd, om han så är 15 år gammal, inte ens juridisk förmögen att skriva ett normalt kontrakt, och som mest "brunstig" och minst rationell berörande sexualitet så gäller detta beslut fattat under ett upphetsat tillstånd även som minderårig.
För kvinnan däremot, då skall hon lugnt och sansat i efterhand, i förståndigt och nyktert tillstånd kunna välja under hela 18 veckor vad hon vill göra, ett val som INTE kräver att avstå sex utan endast huruvida hon vill ha barnet eller inte - ett beslut som kan komma att förändra denna 15-åriga mans liv till oigenkännligt för alltid.

Varför tycker du att du bör ha denna makt att förändra någon annan människas liv så extremt, utan dennes samtycke? Om ett oskyddat samlag innebär ett samtycke till ett barn, så skall det gälla oberoende av kön. Equality is a bitch.

Jag säger ju bara, det finns inte en tillstymmelse till chans att den 15-åriga versionen av mig skulle välja att avstå sex pga avsaknad av preventivmedel... Han skulle aldrig klara av att fatta det beslutet. Jag är inte ens säker på om dagens version av mig hade klarat av det, men jag är helt säker på att tonårs-jag definitivt inte hade klarat det. Någonting som lär stämma på nästan 100% av män i den åldern. Det är så vi är programmerade helt enkelt.

Notera att jag inte argumenterar för att någon som skaffar barn i ett par, lever som sambos i två år och sedan väljer mannen att lämna förhållandet, att han kan uppsäga sin försörjningsskyldighet för barnet.
Jag menar kort och gott att mannen bör ha precis samma rätt, under x antal veckor under graviditetens inledning att välja om han är redo och villig att bli förälder eller inte, med det ansvar och de kostnader detta innebär, precis som kvinnor kan tänka igenom och fatta exakt det beslutet efter behag. När beslutet väl är fattat bör det ej gå att återkalla.

Jag vet förvisso inte om du definierar dig själv som feminist, men det hade verkligen varit bra för detta landet om de som utger sig vara feminister och hävdar att feminism är jämställdhet, faktiskt någon gång hade funderat över hur jämställda de lagar de själva stödjer egentligen är.
Inte alltför sällan, som i det här fallet, handlar det bara om att skydda sina egna privilegium på andra 'gruppers' bekostnad, mer rättigheter för sig själva och mer skyldigheter för alla andra, exakt det dem så ohederligt utger sig för att stå upp mot. Det hade blivit lite lättare att ta er på allvar om ni inte agerar som den exakta motpolen av vad ni hävdar att ni är.

Som sagt, ingen aning om du kallar dig själv feminist, men jag skulle väl säga att det är en lågoddsare att hävda att en överväldigande majoritet av feminister hade tänkt precis som du i denna fråga, det vill säga män har ingenting att säga till om överhuvudtaget, inga rättigheter alls - bara skyldigheter som gäller...
Det är verkligen definitionen av lagstadgad sexism
Men vad då ska ha fler möjligheter?

Hon HAR fler möjligheter och om var och en som inte vill ha barn själva att skyldig att vidta de åtgärder som krävs så får hon vackert göra abort om hon inte vill ha det liksom han vackert får skydda sig tillräckligt eller så får båda stå sitt kast.

Om hon själv väljer att varken skydda sig tillräckligt ieller göra abort, är det inte hennes fel att hon får barn då?

Om han väljer att inte skydda sig tillräckligt, är det inte hans fel att hon får barn då?
Citera
2019-05-21, 16:07
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Jag betraktar inte foster som 'liv', med rättigheter. Har man inga fungerande hjärnfunktioner har man heller inga individuella rättigheter. De rättigheter man bör ha är endast som en förgrening av föräldrarnas önskemål och vilja.

Det handlar inte om fostrets "rätt till liv", utan om fostrets "rätt att leva som parasit på någon annan människas kropp". Precis som DU måste ha en annan persons GODKÄNNANDE för att leva på deras kropp behöver ett foster detsamma.

Skulle en främling ha ihjäl någons foster (mot moderns vilja) så skulle jag betrakta det som ett brott mot modern, inte mot fostret.

Precis som jag applicerar större moralisk vikt gentemot andra levande varelser efter dess förmåga att känna och tänka, och därmed tycker det är extremt stor skillnad mellan att ha ihjäl en hund och att ha ihjäl en myra (och inte bara "de är ju båda LIV"), så tänker jag precis likadant vad gäller människor, eller i ditt fall föreställda människor.
Oförmögen att varken tänka och känna - Ja, då har du inte rättigheter som alla andra heller, i synnerhet inte om du ALDRIG har kunnat varken tänka eller känna.

Att du tror att denna abort-syn kan överföras på dödsstraff visar hur dogmatiskt tomtetroende du tänker kring 'människoliv'... Jag hade gärna sett mycket hårdare straff generellt relativt till svensk norm, och är inte HELT mot dödsstraff som koncept, men min ovilja att tilldela staten makten att ta liv är större än min vilja att ett fåtal personer varje år, som faktiskt förtjänar att dö, istället blir inlåsta under många år. Enbart stöld och inget annat lär dock aldrig hamna i denna kategorin.
Så du menar att graden av parasiterande och graden av tänkande avgör hur mycket ett liv värderas. Med din moraliska kompass blir det förr eller senare rätt att avliva lågutbildade arbetslösa. Det är ett sluttande plan vars slutvision prövats i Nazi-tyskland, Sovjetunionen, Kambodja, Kina, Nord Korea mfl.
Som din moraliska kompass snurrar så måste det vara ett ständigt vinande i din skalle. Är du möjligen ordförande i LUF?
Citera
2019-05-21, 16:11
Medlem
Inlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Så klart alla som inte håller med lilla vänsterfjanten om fostermord är ”jättedymma”.

Abort är inte mord och eftersom ett foster inte är en människa.

Ja, de som inte förstår att alla levande människor har full rätt att bestämma över sina egna kroppar är milt sagt dumma.

Oberoende av vilka lagar som stiftats kommer i och för sig kvinnor att ta hand om saken själva och hjälpa varandra, precis som de gjort i alla tider. Det går nog att utveckla säkra självhjälpsmetoder.
Citera
2019-05-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Om hon själv väljer att varken skydda sig tillräckligt ieller göra abort, är det inte hennes fel att hon får barn då?
Någon man måste ändå till för att det bli något. Hon kan inte bli gravid på egen hand.

(Det kan hon ju förstås ordna på någon klinik men då får man anta att hon är med på det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in