2019-05-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du skrev att de inte hade någon plan b vilket antyder att de skulle haft tunnelseende gentemot SD. Detta vore såklart en slarvigt utförd utredning i så fall enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men att ha plan A, plan B, plan C osv är väl inte hur en utredning ska jobba?
Den ska jobba brett, förutsättningslöst och objektivt, samla in bevis som inte bara pekar på en skyldig. Den ska även leta efter bevis som inte bara är till en misstänkts nackdel utan även till hans fördel.

Man har ju sagt att man även utrett andra spår.

Att jobba efter att man har en plan A, att man utgår från en som man misstänker är skyldig (t ex SD) och sedan går vidare till plan B (då tar vi XX istället), är inte att arbeta objektiv och brett.

Det finns naturligtvis en brytpunkt någonstans, där man måste bestämma sig för vilken väg man ska ta, men den brytpunkten kan inte börja från minut ett.

Har du ingen tillit till vårt rättssystem alls?

Plan B?
Vilken skulle den vara då menar du?

Eftersom ni hakade upp er på "plan b" så ok, slarvigt uttryckt.

En person anhölls endast några timmar efter att polisen fått reda på försvinnandet.
Man fick senare samma person häktad en vecka på skälig misstanke, ingen kan få mig
å tro att dom sökte brett då, tvärtom så är det ganska självklart att dom
slet så in i helvete för att få upp misstankegraden för att få till en häktningsförlängning,
hur bra det gick vet vi ju.

Utredningen har sedan dess hävdat att det bara finns en misstänkt, är det då troligt att dom
lägger någon större energi på å hitta en alternativ GM, jag tvivlar.

I och med att utredningen satte kikarsiktet på SD så gott som omgående så känner
jag tvivel för att utredningen har bedrivits med sådan bred och objektivitet som önskvärt är.

Vad gäller min tilltro till rättssystemet så vet både du å jag att det fallerar ibland, jag
står definitivt inte å säger ja å amen till allt som påstås.
Citera
2019-05-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Åklagaren har väl börjat tröttna på journalister som ringer och frågar hur fallet fortlöper. Tidningen Dagen.se verkar ha varit ganska enträgna:
Samtalet med åklagaren följer ett invant mönster. Åtminstone en gång varje månad det senaste året har Dagen pratat med henne. Varje gång är budskapet detsamma: Det finns ingenting nytt att säga. Utredningen pågår för fullt.
https://www.dagen.se/nyheter/ett-ar-senare-ingen-domd-for-mordet-pa-pastor-lena-wesstrom-1.1496690?paywall=true

Om de nu jobbar så intensivt med fallet, så borde de väl ha kommit fram till åtminstone någonting nytt vid det här laget. Och om de inte kommit fram till något borde de väl börja ta hjälp av allmänheten? Vad består den omtalade "komplexiteten" av?

Någonting är riktigt märkligt med hela utredningen.

Misstänker att man inte kommer å släppa skälig misstanke på frivillig basis.
Gör man det så kommer expertpolis med mordutredning som specialitet å knackar på.
Har en känsla av att man inte är så där överförtjust i det scenariot.
Citera
2019-05-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eftersom ni hakade upp er på "plan b" så ok, slarvigt uttryckt.

En person anhölls endast några timmar efter att polisen fått reda på försvinnandet.
Man fick senare samma person häktad en vecka på skälig misstanke, ingen kan få mig
å tro att dom sökte brett då, tvärtom så är det ganska självklart att dom
slet så in i helvete för att få upp misstankegraden för att få till en häktningsförlängning,
hur bra det gick vet vi ju.

Utredningen har sedan dess hävdat att det bara finns en misstänkt, är det då troligt att dom
lägger någon större energi på å hitta en alternativ GM, jag tvivlar.

I och med att utredningen satte kikarsiktet på SD så gott som omgående så känner
jag tvivel för att utredningen har bedrivits med sådan bred och objektivitet som önskvärt är.

Vad gäller min tilltro till rättssystemet så vet både du å jag att det fallerar ibland, jag
står definitivt inte å säger ja å amen till allt som påstås.

Ja att du TYCKER detta har redan framgått. Jag undrade bara om du haft någon inblick i utredningen som stöder din tes? Jag undrar eftersom allt jag tagit del utav pekar åt att de varit mycket noggranna.

Det är väl ganska självklart också att SD är ett givet första spår om man inte hittar något grovt på brottsplatsen som pekar åt något annat håll.
Citera
2019-05-21, 13:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Den ska jobba brett, förutsättningslöst och objektivt, samla in bevis som inte bara pekar på en skyldig. Den ska även leta efter bevis som inte bara är till en misstänkts nackdel utan även till hans fördel.
/.../
Du har tidigare radat upp argument som du menar talar för att SD skulle vara oskyldig, och jag menar att det här är helt fel väg att gå. Man bör väl i första hand försöka hitta något som talar för att en person är gärningsmannen, och inte tvärtom.

Vi får väl hoppas att dröjsmålet i den åklagarledda mordutredningen inte beror på att man nu försöker bevisa att SD är oskyldig, för dit lär man aldrig kunna nå. Detsamma torde för övrigt gälla för huvuddelen av de potentiella gärningsmän som diskuteras här i tråden.
Citera
2019-05-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ja att du TYCKER detta har redan framgått. Jag undrade bara om du haft någon inblick i utredningen som stöder din tes? Jag undrar eftersom allt jag tagit del utav pekar åt att de varit mycket noggranna.

Det är väl ganska självklart också att SD är ett givet första spår om man inte hittar något grovt på brottsplatsen som pekar åt något annat håll.

Då tycker jag att du ska berätta om allt det som du tagit del av, åtminstone
det som stöder att dom varit "mycket noggranna".

Om jag inte har helt fel brukar exmaken ligga illa till.

Känner du till många fall där en gift man dödar älskarinnan.
Citera
2019-05-21, 13:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Saxat från frikyrkotidningen Sändaren:
Lena Wesström hade många vänner och ett stort kontaktnät både i kyrka och i samhälle. Flera kyrkor i Örebro höll öppet för förbönsgudstjänst och ljuständning och på Equmeniakyrkans Facebooksida strömmade böner och hälsningar in. Frågan som alla ställde sig var varför? Vem kunde vilja denna omtyckta person något illa?
och
Helen Friberg, regional kyrkoledare i Equmeniakyrkan, säger att det kanske inte pratas lika mycket om mordet idag som för ett år sedan, men att många personer fortfarande känner obehag och oro med tanke på att ingen gärningsman ännu har gripits.

– Det har kommit så nära oss att en av de 22 kvinnor i Sverige som mördades 2018 var en vän och en av oss, säger hon
.
https://www.sandaren.se/nyhet/fallet-annu-olost-trots-intensivt-arbete

Btw. Nedanstående meddelande har visserligen ingen direkt koppling till ovanstående artikel, men ändå intressant att "pausen" införs i nära anslutning till publiceringen av LW-artikeln:
Sändaren pausar nätkommentarer.

Nyhet. Kommentarsfunktionen på sandaren.se pausas tills vidare. En av anledningarna är att diskussionerna i hög grad hittat sin naturliga plats i sociala medier.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-21 kl. 14:01.
Citera
2019-05-21, 14:01
Medlem
Citat:

Vad jag förstår och vad det verkar så hade LW en mycket väl fungerande relation med sin ex-man. Men man lär ha kollat upp honom också såklart.
Citera
2019-05-21, 14:04
Medlem
Citat:

Man måste naturligtvis hitta handfasta bevis men såklart så ligger en svartsjuk, nyligen frånskild man som hotat och trakasserat offret samt saknar alibi illa till.
Citera
2019-05-21, 14:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Man måste naturligtvis hitta handfasta bevis men såklart så ligger en svartsjuk, nyligen frånskild man som hotat och trakasserat offret samt saknar alibi illa till.

Om du syftar på SD var han ej frånskild vid tidpunkten för mordet.
Citera
2019-05-21, 14:11
Medlem
Citat:

Precis. Och ovanstående är nog fullt tillräckligt i sig för att uppnå skälig misstanke.
Citera
2019-05-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om du syftar på SD var han ej frånskild vid tidpunkten för mordet.

Korrekt. Hans fru hade tagit av sig ringen, de hade delat upp sitt Geocaching-konto och låg i skilsmässa.
Citera
2019-05-21, 14:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Precis. Och ovanstående är nog fullt tillräckligt i sig för att uppnå skälig misstanke.

Ja, det är därför en avskrivning kan bli svår innan man hittat en annan misstänkt. SD kan ju aldrig ta bort historiken med offret eller producera fram ett alibi nu i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in