Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Nej. Man ”visste” inte att det var en fantastisk investering. Definitivt inte.
Jag köpte själv min första Br för 9 år sen i Gbg, och många vänner med mig.
Att det var en god investering i efterhand är en annan sak, men i skeendet när man köper om det så var för 10, 15 eller 25 år sen var det knappast någon som Visste att det var en ”fantastisk” investering.
Precis lika lite som man vet hur det ser ut om 15 år från nu. Jag bor i villa nu, och hur priset på den ser ut 2034 hade jag mer än gärna velat se. Men det går ju inte. Ser därför till att amortera ner lånet så mycket det bara är möjligt, så snabbt som möjligt.
Poängen i det hela är att ingen vet. Det är lätt att vara smart i efterhand och säga att ”på den tiden var det si och så”. Nej så var det inte. Varför köpte inte precis Alla bostäder för 10 år sen om det var en uttalad väg till rikedom? Lite kontantinsats kunde väl alla lånat till om det ändå betalade sig.
Svaret på din sista fråga är väl att alla gjorde just det, eller försökte. Det är ju den köphetsen och fear-of-missing-out som har drivit budgivningarna.
I övrigt håller jag med dig. Vet gör man inte.
Men det går att göra bedömningar av sannolikhet för olika scenarier:
- Det är inte sannolikt att räntorna är lägre än idag, åtminstone inte mer än ytterst marginellt.
- Vi vet av demografin att andelen unga som är i åldern då man flyttar hemifrån har börjat minska medan gruppen äldre som behöver sälja villor ha ökat. Den processen kommer att fortsätta i ett årtionde.
- Givet den rekordhöga skuldsättningen i vår befolkning så är det inte sannolikt att den kan öka i någon signifikant utsträckning. Man kan absolut i teorin tänka sig det, men i praktiken är det mycket tveksamt. This time is not different.
- Det inte sannolikt att bostadsbristen kommer att vara större än idag. Förr eller senare kommer opinionen och missnöje göra att politiken reagerar och väljarna kommer att lägga sin röst på den som ser till att det byggs.
- Det är inte sannolikt att vi får en till närmelsevis lika stor befolkningstillväxt framöver. Även där finns det en politisk riktning mot mer restriktiv invandringspolitik. Även om invandring i sig inte kan driva upp priserna mer än ytterst marginellt. Det saknas köpkraft i gruppen.
Finns det något i fundamenta som talar för att priserna är högre än idag 2034?