2019-05-19, 22:04
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om det stämmer var det illa. Men var det verkligen så?
Köpte BR 1990. Sålde den 1996. Tappade 85%. Frågor på det?
2019-05-20, 03:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Här har du Stockholms bostadspriser inflationsjusterat från 1875-2017.

Ser du trenden? Under 100 år går det sidledes. Det är enbart senaste 25 åren som fastigheter varit okej investering.
Det verkar handla om huspriser, men hur som. Bostadsrätter kan mycket väl ha hängt med där. Men för att göra siffrorna rättvisa så bör man få med kostnaden för att bo där också.

Jag betalar för närvarande hälften av vad motsvarande hyresrätt kostar i månadsavgift.
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag köpte hus ungefär samtidigt, inte en chans att värdet var så lågt en tid, men om du gjorde så stämmer det säkert.
2019-05-20, 05:59
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6WuJY/Wdx2_dDEumI/AAAAAAAAuMw/4ArowCd_bjc1ZMdjDtDsZETSm64Bhv5uwCLcBGAs/s1600/stockholm_reala_huspriser_1875-2017p.png

Ser du trenden? Under 100 år går det sidledes. Det är enbart senaste 25 åren som fastigheter varit okej investering.

Fastigheter har långsiktigt varit en bra investering de senaste hundra åren.

Man måste räkna med "utdelningen" också om man vill jämföra med börsen t ex.

Äger man en hyresfastighet så får man in hyror. En BR avkastar "ett boende". I ekonomiska termer får man väl räkna differensen mellan hyra för en likvärdig HR och avgiften för BR.
2019-05-20, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Jodå, jag lyckades på ett smart sätt få en hyres i sthlm som sedan blev ombildad, sedan följde jag under väldigt många år marknaden och förstod ganska väl vad som försiggick, saker som är självklara med facit i hand idag men som inte alls var uppenbara då. I samband med det jobbade jag hårt för att få en förbaskat fin hyres för att komma bort från brf.. Jag tajmade nedgången med ungefär 4 månader, sålde på absoluta toppen då hjulet fortfarande rullade. Så jo jag har definitivt varit smartare. Idag diskuterar väldigt många att göra samma resa men finns inte riktigt lika bra förutsättningar med nedåtgående priser.

Du verkar förövrigt oerhört bitter, bor i du hyresrätt eller är du bara sådan som person?
Nej då är inte det minsta bitter. Ja jag bor i Hyresrätt av eget fritt val. Precis som du uppenbarligen. Har det gjort dig bitter? Du förutsåg alltså nedgången 4 månader innan och sålde i precis i rätt tid för att du var smartast i hela Sverige och kände på dig vad som skulle hända när ingen annan gjorde det. Mitt i uppgångens eufori när champagnekorkarna smällde insåg du, den ende i hela landet, vad som höll på att hända. Skitsnack så klart, att köpa eller sälja i rätt tid handlar som alltid om ren flax.
2019-05-20, 07:02
Medlem
Citat:
Just då sålde jag och köpte nytt och betydligt dyrare, men det gick ändå plus.

Räknar jag i dag, efter separation och försäljning typ 2007, så har jag bott gratis i min bostadsrätt. Även om jag räknar med att jag lånat allt.

Jag bad dig visa på en tid där man under en tioårsperiod levt billigare i en hyresrätt...

Såklart vi inte vet vad som kommer hända med bostadsmarknaden, men du kan inte säga att det är rätt att hyra. Historian visar annat.
Vad visar historien menar du? Detta är naturligtvis komplicerat att räkna på och det handlar delvis om personliga preferenser men kostnaderna för att äga sitt boende är fler och mer komplicerade än för att bo i en hyresrätt, vilket gör det svårt att räkna på. Att du personligen har lyckats göra en bra affär bara genom att bo är väl bara att gratulera då.
2019-05-20, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Jepp. Jag köpte 91 och sålde 2001. 56% tapp på den.
Största tappat var ju såklart i början. Sedan segade sig priset uppåt så värdeminskningen bara blev 56%.
Gammal stabil förening och låg hyra ska tilläggas.

Kan nog tänka mig att värdeminskningen runt 1996 var 80%.
Annorlunda förutsättningar den gången men det var nog ingen som trodde att det skulle gå så illa.

En annan sak jag tänkte på var hur mycket man byggde. Vilka ska bo i allt man bygger kommer jag ihåg att jag tänkte då.

Så tänker jag nu också.
2019-05-20, 07:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad visar historien menar du? Detta är naturligtvis komplicerat att räkna på och det handlar delvis om personliga preferenser men kostnaderna för att äga sitt boende är fler och mer komplicerade än för att bo i en hyresrätt, vilket gör det svårt att räkna på. Att du personligen har lyckats göra en bra affär bara genom att bo är väl bara att gratulera då.
Visst förekommer det de som gjort dåliga affärer med sina bostäder, men generellt har vi med bostadsrätter bott billigare än de med hyresrätt.
2019-05-20, 08:20
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Visst förekommer det de som gjort dåliga affärer med sina bostäder, men generellt har vi med bostadsrätter bott billigare än de med hyresrätt.

Fetat. Sant men det har möjliggjorts av en extrem lågräntepolitik som saknar motstycke historiskt sätt. Hade vi inte haft den ränteutveckling vi haft det senaste decenniet hade läget varit annorlunda.

Frågan är om det hade byggts så mycket om räntan varit högre. Troligen hade bostadsbristen varit på en extrem nivå idag tillsammans med en betydligt högre arbetslöshet.

// CC
2019-05-20, 08:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fetat. Sant men det har möjliggjorts av en extrem lågräntepolitik som saknar motstycke historiskt sätt. Hade vi inte haft den ränteutveckling vi haft det senaste decenniet hade läget varit annorlunda.

Frågan är om det hade byggts så mycket om räntan varit högre. Troligen hade bostadsbristen varit på en extrem nivå idag tillsammans med en betydligt högre arbetslöshet.

// CC
Vad det beror på är oviktigt. Vi har bott billligt.
2019-05-20, 09:11
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6WuJY/Wdx2_dDEumI/AAAAAAAAuMw/4ArowCd_bjc1ZMdjDtDsZETSm64Bhv5uwCLcBGAs/s1600/stockholm_reala_huspriser_1875-2017p.png

Inte bara går det sidledes, trenden är ju nedåt från sekelskiftet och framåt i 90 år eller så. Vilket den också borde vara. Teknisk utveckling ska leda till lägre priser, inte högre.
2019-05-20, 09:30
Medlem
Citat:
Vad det beror på är oviktigt. Vi har bott billligt.
Det viktiga är väl snarare att det har sina orsaker. Det är inte ett bevis för att vi kommer att bo lika billigt de kommande 20 åren.
2019-05-20, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej då är inte det minsta bitter. Ja jag bor i Hyresrätt av eget fritt val. Precis som du uppenbarligen. Har det gjort dig bitter? Du förutsåg alltså nedgången 4 månader innan och sålde i precis i rätt tid för att du var smartast i hela Sverige och kände på dig vad som skulle hända när ingen annan gjorde det. Mitt i uppgångens eufori när champagnekorkarna smällde insåg du, den ende i hela landet, vad som höll på att hända. Skitsnack så klart, att köpa eller sälja i rätt tid handlar som alltid om ren flax.

Om jag är bitter för jag bor i hyres? Sanningen är, hade jag spenderat senaste 10-15 åren i hyres hade jag varit så jäkla bitter. Hyresbeståndet sjunker och det blir allt svårare att "byta upp sig".
Men med 7 siffrigt på banken så är jag så innihelvete nöjd med min bostadsresa. Jag är smartare än många andra, för jag har mina pengar på banken inte låst i ett sjunkande skepp.
Vad har du bott i senaste 10-15 åren kompis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in