2019-04-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Om egenbehandling inte fungerar så är nästa steg att gå till läkaren om du inte vill vänta ut infektionsfasen.

Hur lång tid tar infektionsfasen då? Gått en månad nu.

Ska jag vänta ytterligare en månad innan jag ringer vårdcentralen?
Citera
2019-04-22, 20:06
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday

En månad låter väldigt länge. Ungefär en vecka är mer normalt. Däremot så brukar problemen vara som värst vid första infektionstillfället. Men om jag var dig så skulle jag ta kontakt med en vårdcentral.
Citera
2019-04-22, 20:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Du kan få tabletter utskrivna mot herpes. En månad låter ovanligt länge. Ring och beställ tid VC!
Kanske inte är herpes.
Citera
2019-04-22, 21:44
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Jag har dom fortfarande.

Vad ska jag göra? Både Anti, och kokosolja funkar inte.
Att smörja med något fett som tex olja förvärrar snarare. Blåsorna och såren ska torkas ut istället. Alsolgel/lösning använder jag samt denna https://www.apotea.se/salva-vid-munsar-20-gr som innehåller röd solhatt. Använder jag denna vid första symtom brukar ett skov gå tillbaka och jag behöver då inte ens använda alsol eftersom det inte hinner bli blåsor ens.
Citera
2019-05-03, 03:01
Medlem
Läst på lite om gen herpes, och fått uppfattningen av att den inte alltid visar sig i symptom, utan kan ligga latent. Hur vanligt är det att herpes inte visar sig överhuvudtaget den första månaden?
Citera
2019-05-03, 14:53
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Läst på lite om gen herpes, och fått uppfattningen av att den inte alltid visar sig i symptom, utan kan ligga latent. Hur vanligt är det att herpes inte visar sig överhuvudtaget den första månaden?
Det är först efter det första infektionstillfället(primärinfektionen) som viruset lägger sig latent i kroppen för att sedan kunna reaktivera sig i framtiden. Under primärinfektionen så är det vare sig vanligt eller ovanligt att få några besvär. Med det sagt så kan man få viruset utan att märka det under den perioden. Sannolikheten att viruset sedan ska hinna reaktiveras under den första månaden från primärinfektionen är väldigt låg.
Senast redigerad av Perhaps-Probably 2019-05-03 kl. 14:58.
Citera
2019-05-03, 16:34
Medlem
Citat:
Det är först efter det första infektionstillfället(primärinfektionen) som viruset lägger sig latent i kroppen för att sedan kunna reaktivera sig i framtiden. Under primärinfektionen så är det vare sig vanligt eller ovanligt att få några besvär. Med det sagt så kan man få viruset utan att märka det under den perioden. Sannolikheten att viruset sedan ska hinna reaktiveras under den första månaden från primärinfektionen är väldigt låg.

Ajdå, så man kan dvs. inte slappna av och tro att man är någorlunda säker efter att inte ha fått något utslag eller något på en månad?
Tack för svaret!
Citera
2019-05-03, 17:14
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ajdå, så man kan dvs. inte slappna av och tro att man är någorlunda säker efter att inte ha fått något utslag eller något på en månad?
Tack för svaret!
Precis, det är dumt att slappna av och tro att man är säker men det är samtidigt ännu sämre att gå runt och oroa sig i onödan. De flesta människor får trots allt Herpes och de flesta upplever inga stora besvär. Det är en infektion som man snarare borde förvänta sig att få under sin livstid därför borde oron först uppkomma om man upplever stora besvär under en längre period.
Senast redigerad av Perhaps-Probably 2019-05-03 kl. 17:16.
Citera
2019-05-03, 20:25
Medlem
Citat:
Precis, det är dumt att slappna av och tro att man är säker men det är samtidigt ännu sämre att gå runt och oroa sig i onödan. De flesta människor får trots allt Herpes och de flesta upplever inga stora besvär. Det är en infektion som man snarare borde förvänta sig att få under sin livstid därför borde oron först uppkomma om man upplever stora besvär under en längre period.

Ah okej!
Sista frågan då: ungefär hur stor är risken att få den om man ligger med en tjej oskyddat, som inte haf några utslag/blåsor etc överhuvudtaget?
Tror inte tjejen hade herpes, men nojar som fan då vi trots allt låg oskyddat och hon kändes lite lössläppt
Citera
2019-05-04, 01:53
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ah okej!
Sista frågan då: ungefär hur stor är risken att få den om man ligger med en tjej oskyddat, som inte haf några utslag/blåsor etc överhuvudtaget?
Tror inte tjejen hade herpes, men nojar som fan då vi trots allt låg oskyddat och hon kändes lite lössläppt
Jag kan inte uttrycka mig procentuellt hur stor chansen är men det krävs att hon har någon form av utbrott för att det ska smitta vidare. Om hon har det så är det dock väldigt lätt att det sprids vidare.

Notera att det kan spridas lätt oralt också!
Senast redigerad av Perhaps-Probably 2019-05-04 kl. 01:57.
Citera
2019-05-04, 02:09
Medlem
Citat:
Jag kan inte uttrycka mig procentuellt hur stor chansen är men det krävs att hon har någon form av utbrott för att det ska smitta vidare. Om hon har det så är det dock väldigt lätt att det sprids vidare.

Notera att det kan spridas lätt oralt också!

Okej, känns som att det är en väldigt liten risk då. Tack för alla bra svar, uppskattas!
Citera
2019-05-20, 10:41
Medlem
Att leva med könsherpes?

Hej.
Jag skulle vilja prata med någon som lever med könsherpes, eller någon med erfarenhet av en partner med det.

Jag smittades för ett år sedan (med kondom) och lider fortfarande av utslag och den psykiska stressen av att aldrig våga ha sex igen. Jag har pratat med läkare och personer på mottagning för unga män, men ingen har definitiva svar på något eller lyckas lugna mig.

Jag vet att det kan ta 18-24(!!!) månader tills utslagen lägger sig, och att det finns mediciner som hämmar viruset före utbrott, men hur ska jag någonsin våga ha sex med någon då det alltid kommer finnas en risk (trots skydd) att smitta någon och förstöra deras sexliv?

Därför jag skulle vilja prata med någon som levt med detta och höra hur det funkar för dem.
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in