2019-05-20, 11:16
Medlem
du kan ha sex med någon utan att smitta personen.
om de har bra immunsystem kommer de aldrig nånsin få symptom
Senast redigerad av mnish 2019-05-20 kl. 11:19.
Citera
2019-05-20, 11:21
Medlem
det går säkert flera människor här på jorden som har hsv2 men som aldrig fått symptom så de vet inte ens om att de har det.

sen kanske 10 år efter när de går genom behandling för sjukdom/ grov depression/stress där kroppen bara inte orkar fungera normalt så bryter helvetet ut och dom 'insjuknar' genom att få symptom
Citera
2019-05-20, 11:48
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Sextekniker och sexhjälpmedel --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2019-05-20, 12:20
Medlem
Infogad tråd/mod
Citera
2019-05-20, 16:44
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPhean
Hej.
Jag skulle vilja prata med någon som lever med könsherpes, eller någon med erfarenhet av en partner med det.

Jag smittades för ett år sedan (med kondom) och lider fortfarande av utslag och den psykiska stressen av att aldrig våga ha sex igen. Jag har pratat med läkare och personer på mottagning för unga män, men ingen har definitiva svar på något eller lyckas lugna mig.

Jag vet att det kan ta 18-24(!!!) månader tills utslagen lägger sig, och att det finns mediciner som hämmar viruset före utbrott, men hur ska jag någonsin våga ha sex med någon då det alltid kommer finnas en risk (trots skydd) att smitta någon och förstöra deras sexliv?

Därför jag skulle vilja prata med någon som levt med detta och höra hur det funkar för dem.
Tack
Du får helt enkelt berätta att du har herpes så får den personen fatta beslut om det gör den något eller inte. Eftersom de flesta människor som infekteras av herpes inte får några besvär så är det inte så ovanligt att människor inte bryr sig om att bli smittade. Om du har tur så har din potentiella partner redan samma typ av könsherpes (vilket är ganska vanligt) och ni behöver då inte oroa er.
Citera
2019-05-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Du får helt enkelt berätta att du har herpes så får den personen fatta beslut om det gör den något eller inte. Eftersom de flesta människor som infekteras av herpes inte får några besvär så är det inte så ovanligt att människor inte bryr sig om att bli smittade. Om du har tur så har din potentiella partner redan samma typ av könsherpes (vilket är ganska vanligt) och ni behöver då inte oroa er.

Jag har berättat det för 3 olika partners och varken dem eller jag ville riskera något. Därför jag vill prata med någon som lever med det för att få bättre inblick. Om jag skulle råka smitta någon, och det blir lika illa för personen som det är för mig(och den jag blev smittad av), så skulle jag inte ens vilja ge min värsta fiende detta.
Senast redigerad av MPhean 2019-05-20 kl. 16:54.
Citera
2019-05-20, 17:03
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Jag har berättat det för 3 olika partners och varken dem eller jag ville riskera något. Därför jag vill prata med någon som lever med det för att få bättre inblick i det. Om det blir lika illa för personen som det är för mig och den jag blev smittad av, så skulle jag inte ens vilja ge min värsta fiende detta.
Vad är det för inblick du vill ha? Du säger att du inte vill riskera något genom att ha sex med någon annan eftersom det kan potentiellt bli lika dåligt som för dig. Om du nu redan har bestämt dig om det vad är det då du vill uppnå med dina frågor?
Citera
2019-05-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Vad är det för inblick du vill ha? Du säger att du inte vill riskera något genom att ha sex med någon annan eftersom det kan potentiellt bli lika dåligt som för dig. Om du nu redan har bestämt dig om det vad är det då du vill uppnå med dina frågor?

Om andra också hade utslag i mer än ett år. Hur deras sexliv sig ut då och efter. Hur de överkom den psykiska stressen. Om de har tips på vad som minskar risken. Det är så enkelt för någon som inte har HV2 att borsta bort det som något att inte oroa sig över. Men jag uppskattar ändå all support
Citera
2019-05-20, 18:00
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Om andra också hade utslag i mer än ett år. Hur deras sexliv sig ut då och efter. Hur de överkom den psykiska stressen. Om de har tips på vad som minskar risken. Det är så enkelt för någon som inte har HV2 att borsta bort det som något att inte oroa sig över. Men jag uppskattar ändå all support
Menar du att du har haft konstant utslag i längre än 1 år? Får du inte någon behandling mot det?

Jag förstår inte riktigt varför du specifikt vill ha svar av de som är drabbade då det går att ge svar utan att behöva ha haft det själv.

Herpes är kvar i din kropp livet ut vilket innebär att det finns en risk att du får utbrott resten av ditt liv. Så det finns många människor som har haft problem längre än 1 år. Det går att minska risken att det sprids vidare genom att använda kondom och genom att ta antivirala medel. Båda minskar risken med ca 50 %. Men risken att du smittar någon annan och att den sen får samma problem som dig kommer aldrig 100 % att försvinna. De flesta som har herpes upplever däremot inga besvär och deras sexliv fortsätter som vanligt. Men om man inte vill riskera att det sprids vidare så får man antingen undvika sex helt och hållet eller hitta en partner som har samma typ av herpes. Eftersom ca 30 % av sexuellt aktiva vuxna har någon genital herpes så är det inte så svårt att hitta, dock så vet de flesta inte om att de är infekterade.
Citera
2019-06-13, 20:27
Medlem
Har fått finnar runt munnen, nojjig över att det är herpes. Ser man skillnad på herpes blåsor och vanliga finnar? Har haft finnar i ansiktet förr men nu är det nästa bara runt käften
Citera
2019-06-13, 20:45
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Har fått finnar runt munnen, nojjig över att det är herpes. Ser man skillnad på herpes blåsor och vanliga finnar? Har haft finnar i ansiktet förr men nu är det nästa bara runt käften

Kan du lägga upp en bild?
Citera
2019-06-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Kan du lägga upp en bild?

Dom är borta för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto