2019-04-19, 23:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Hallå!

Jag pluggar för tillfället fristående kurser vilket innebär att jag söker kurser för varje termin. Nu när vårterminen snart är slut så undrar jag helt enkelt om jag kan få A-kassa under sommaren?

Jag har sökt kurser till höstterminen men jag har ingen aning om jag blir antagen, så därför tänkte jag skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka A-kassa efter vårterminens slut. Om jag hade varit antagen till ett program så hade det ju varit lite skillnad, för då hade jag vetat om jag skulle studera nästa termin också och då hade jag inte kunnat stämpla, men nu vet jag inte om jag ens blir antagen.

Enligt a-kassan får man ersättning om man har avslutat sina studier, så min fråga är helt enkelt om det räknas som att mina studier är avslutade nu efter vårterminen och om jag har rätt till ersättning? Även om jag har dom mål att fortsätta studera till höstterminen?

Arbetsvilkoret och allt är uppfyllt så det är inga problem
Studierna ska vara, som det heter, avslutade eller definitivt avbrutna. Anmäl dig på Arbetsförmedlingen och ansök till a-kassan, skicka in de uppgifter de efterfrågar...så märker du vad de säger, hur bedömningen ser ut.
Citera
2019-04-23, 18:42
Medlem
Fick brev från akassa att jag har 40 dagar kvar sedan uppfyller inte jag vilkor till nya.
Det står att efter dom 40 dagar får jag ansöka om jobb- och utvecklingsgaranti på arbetsfönedringen och få fortsatt ersättning från försäkringskassan.

Hur funkar det? Hur mycket kommer jag att få från försäkringskassan?

Tacksam för svar!
Citera
2019-04-23, 20:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bragoden
Fick brev från akassa att jag har 40 dagar kvar sedan uppfyller inte jag vilkor till nya.
Det står att efter dom 40 dagar får jag ansöka om jobb- och utvecklingsgaranti på arbetsfönedringen och få fortsatt ersättning från försäkringskassan.

Hur funkar det? Hur mycket kommer jag att få från försäkringskassan?

Tacksam för svar!
Exakt lika mycket som du får idag från a-kassan bara det att utbetalningen kommer från f-kassan.

Du måste i fortsättningen aktivitetsrapportera till af senast den 14'e i varje månad och till fk den 7'e missar du det får du vänta en månad på din ersättning, så missa inte det vid övergången... AF kommer att kalla dig till ett informationsmöte om hur det går till (om inte ditt af kontor lagts ned innan dess)
Citera
2019-04-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Exakt lika mycket som du får idag från a-kassan bara det att utbetalningen kommer från f-kassan.

Du måste i fortsättningen aktivitetsrapportera till af senast den 14'e i varje månad och till fk den 7'e missar du det får du vänta en månad på din ersättning, så missa inte det vid övergången... AF kommer att kalla dig till ett informationsmöte om hur det går till (om inte ditt af kontor lagts ned innan dess)

Tack! Snällt av dig!
Citera
2019-04-24, 02:50
Medlem
8711s avatar
Det beror på om du uppfyllt ett arbetsvillkor eller är berättigad aktivitetsstöd. Alltså om du arbetat eller varit arbetslös i närtid innan studierna och haft rätt till detta då. Studier i sig ger ingen rätt till a-kassa överhuvudtaget. Du skriver att arbetsvillkoret är uppfyllt, om det är så bör du kunna få a-kassa.

A-kassan vet ju inte om att du tänker studera och gå kurser i höst också. Du har ju avslutat kurserna som är slut som jag förstod det. Så studierna är ju avslutade. Sök a-kassa om du vill det, annars kanske du kan söka och gå en sommarkurs som du kan gå i sommar Kan ju vara ett alternativ.
Senast redigerad av 8711 2019-04-24 kl. 02:53.
Citera
2019-04-24, 02:54
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om arbetsvillkoret är uppfyllt så ska det inte var något problem. Hur du nu har lyckats med det om du studerat?

Om man studerar några månader, eller en termin och liknande så är det ju fullt möjligt.
Citera
2019-05-18, 04:39
Medlem
Jag har studerat på högskola i tre år nu och tar examen i Juni. Innan dess har jag arbetat i många år inom handels och betalat akassa därefter.

Jag har nu fått ett jobb efter studierna som påbörjas i slutet av augusti.
Nu är min fråga, är det möjligt för mig att stämpla från dagens jag slutar skolan till jag påbörjar min nya anställning?
Kommer jag behöva aktivt söka jobb under sommaren, eller kan jag meddela att jag fått ett jobb redan?
Citera
2019-05-19, 18:59
Medlem
A-kassa på halvtid

Jag har på grund av en neuropsykiatrisknedsättning varit tvungen att gå ner i tid på arbetet. När jag fick sparken förklarade jag detta för A-kassan och sade att jag inte kommer kunna arbeta mer än ungefär 50%. De satte därför A-kassan på 50%, men på grund av min nedsättning kommer jag ju kunna bli sjukskriven resterande 50% när jag väl hittar jobb igen.

Det jag undrar nu är, är det verkligen 50% av A-kassan jag ska ha eller borde jag få A-kassa för heltid? Det är så otroligt lite pengar att jag klarar mig knappt. Jag har svårt att förstå detta med A-kassa då det är första gången jag får det. Jag är helt osäker på hur det ska gå till.

Kan förklara att jag arbetstränar just nu på halvtid, men poängen och målet är att komma upp till heltid. Målet är alltså att bli anställd på heltid och INTE behöva bli sjukskriven över huvud taget med hjälp av anpassningar och hjälpmedel.

EDIT: Kan lägga till att jag kommer att ringa upp A-kassan imorgon, men tänkte redan nu kolla om det finns någon med svar.
Senast redigerad av Any1CanDream 2019-05-19 kl. 19:07.
Citera
2019-05-19, 20:10
Medlem
Det finns alltså inget jobb som du kan utföra till 100%?
Citera
2019-05-19, 20:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Jag har på grund av en neuropsykiatrisknedsättning varit tvungen att gå ner i tid på arbetet. När jag fick sparken förklarade jag detta för A-kassan och sade att jag inte kommer kunna arbeta mer än ungefär 50%. De satte därför A-kassan på 50%, men på grund av min nedsättning kommer jag ju kunna bli sjukskriven resterande 50% när jag väl hittar jobb igen.

Det jag undrar nu är, är det verkligen 50% av A-kassan jag ska ha eller borde jag få A-kassa för heltid? Det är så otroligt lite pengar att jag klarar mig knappt. Jag har svårt att förstå detta med A-kassa då det är första gången jag får det. Jag är helt osäker på hur det ska gå till.

Kan förklara att jag arbetstränar just nu på halvtid, men poängen och målet är att komma upp till heltid. Målet är alltså att bli anställd på heltid och INTE behöva bli sjukskriven över huvud taget med hjälp av anpassningar och hjälpmedel.

EDIT: Kan lägga till att jag kommer att ringa upp A-kassan imorgon, men tänkte redan nu kolla om det finns någon med svar.

Så länge du inte har något läkarintyg på sjukskrivning eller ett beslut som bekräftar nedsatt arbetsförmåga till viss del så ska du vara inskriven som heltidsarbetslös.
Citera
2019-05-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det finns alltså inget jobb som du kan utföra till 100%?

Det är just det vi prövar fram under arbetsträningen just nu. Poängen är att kunna arbeta 100%.
Citera
2019-05-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Så länge du inte har något läkarintyg på sjukskrivning eller ett beslut som bekräftar nedsatt arbetsförmåga till viss del så ska du vara inskriven som heltidsarbetslös.

Det är ju detta jag var orolig över. Alltså, jag har fått halvtids a-kassa nu under ett tag.....när jag egentligen skulle ha det dubbla. Vet du om det är möjligt att få dem pengar som jag har missat att få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in