2019-03-22, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Tidrapport och aktivitersrapport är två helt olika saker. Aktivitetsrapporten skickar du in till Arbetsförmedlingen så de kan se vad du gjort för att lösa din arbetslöshet. Det enda meddelande som skickas till A-kassan i samband med det är ifall du missar att lämna in den i tid.

Tidrapporten är för att få ersättning från A-kassan och den fyller du antingen i på din a-kassas hemsida eller på en pappersblankett som sen skickas till A-kassan.

Så A-kassan tittar inte på min aktivitetsrapport överhuvudtaget sålänge jag bara skickar in den i tid?

När jag var hos Arbetsförmedlingen så var dom väldigt otydliga med hur många jobb man ska söka men att man MINST har en aktivitet per dag.
Citera
2019-03-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Så A-kassan tittar inte på min aktivitetsrapport överhuvudtaget sålänge jag bara skickar in den i tid?

När jag var hos Arbetsförmedlingen så var dom väldigt otydliga med hur många jobb man ska söka men att man MINST har en aktivitet per dag.

Om Arbetsförmedlingen granskar rapporten och underkänner den kan din a-kassa göra en bedömning att du inte söker arbete aktivt.

Är du osäker på hur mycket du ska redovisa i din aktivitetsrapport och vill vara på den säkra sidan kan du alltid prata med Arbetsförmedlingen. Vad som sen förväntas kan dokumenteras i din planering.
Citera
2019-03-27, 16:08
Medlem
Hej. Har en fråga gällande a kassa efter 3 månader.

Har varit arbetslös (arbetssökande som det så fint kallas) sedan årsskiftet och fick idag ett samtal från arbetsförmedlingen som informerade om ”jobbgarantin”. Tydligen ska jag nu sluta tidsrapportera hos a kassan och då istället vända mig till försäkringskassan och deras aktivitetsstöd? Värt att tillägga är att jag genom detta program inte får pengar förens 1 hel månad i efterhand, något som påverkar min ekonomi väldigt mycket.
Läser jag på a kassans hemsida står det tydligt att ersättningen är 300 dagar, vilka jag bara använt ca 60 av.

Är detta något jag måste göra eller kan jag helt enkelt fortsätta med a kassan och skita i jobbgarantin?
Jag söker jobb till den mån jag kan och har haft ett antal intervjuer, det har bara inte gått hela vägen ännu.
Citera
2019-03-27, 23:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murrefras14
Hej. Har en fråga gällande a kassa efter 3 månader.

Har varit arbetslös (arbetssökande som det så fint kallas) sedan årsskiftet och fick idag ett samtal från arbetsförmedlingen som informerade om ”jobbgarantin”. Tydligen ska jag nu sluta tidsrapportera hos a kassan och då istället vända mig till försäkringskassan och deras aktivitetsstöd? Värt att tillägga är att jag genom detta program inte får pengar förens 1 hel månad i efterhand, något som påverkar min ekonomi väldigt mycket.
Läser jag på a kassans hemsida står det tydligt att ersättningen är 300 dagar, vilka jag bara använt ca 60 av.

Är detta något jag måste göra eller kan jag helt enkelt fortsätta med a kassan och skita i jobbgarantin?
Jag söker jobb till den mån jag kan och har haft ett antal intervjuer, det har bara inte gått hela vägen ännu.
Regelverk för jobbgarantin för ungdomar finns främst i förordningen nedan:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2007813-om-jobbgaranti-for_sfs-2007-813

Här hittar du info på Af:s hemsida:
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/att-delta-i-program/jobbgarantin-for-ungdomar

Vad gäller din fråga om datum för utbetalning av aktivitetsstöd, finns info på FK:s hemsida:
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/om-du-deltar-i-ett-program-hos-arbetsformedlingen

Om det verkar oklart, ring FK:s kundtjänst på 0771-524 524

Vill du prata med någon på Af om jobbgarantin för ungdomar, ring deras kundtjänst på 0771-416 416
Citera
2019-04-12, 07:01
Medlem
Hur ofta måste man rapportera till a-kassa?
Läser att det står veckovis, men jag brukar göra det en gång i månaden då jag fortfarande är avstängd.

Finns några risker?
Citera
2019-04-16, 20:23
Medlem
Hej någon som har koll på detta med deltidsarbete? Jag har haft 100% akassa ett tag sen fick jag ett "deltdisjobb/vikariat" på 24 tim per vecka, jobbade dock nästan 100% första månaden sen blivit ca 24 tim per vecka. Nu har jag sagt upp mig själv för jag fått ett annat deltidsjobb som är ca 30 tim per vecka, måndag till fredag (slipper jobba helger) jag har ju rätt till att stämpla de dagar jag inte jobbar, tills jag hittar ett heltidsjobb men nu när jag sa upp mig själv så kan jag bli avstängd, och inte rätt till någon akassa alls? eller kan de godta att min förklaring är att jag tagit ett deltidsjobb som är mer timmar än vad jag hade innan och därför bytt? inte roligt att bli återbetalningsskyldig, men ska be min nuvarande arbetsgivare om arbetsgivareintyg sen kan man själv skicka in varför man sagt upp sig, men kanske räcker med att skicka in arbetsgivareintyg + det nya anställningsavtalet?

MvH
Citera
2019-04-16, 20:23
Medlem
a-kassa och byta deltidsjobb?

Hej någon som har koll på detta med deltidsarbete? Jag har haft 100% akassa ett tag sen fick jag ett "deltdisjobb/vikariat" på 24 tim per vecka, jobbade dock nästan 100% första månaden sen blivit ca 24 tim per vecka. Nu har jag sagt upp mig själv för jag fått ett annat deltidsjobb som är ca 30 tim per vecka, måndag till fredag (slipper jobba helger) jag har ju rätt till att stämpla de dagar jag inte jobbar, tills jag hittar ett heltidsjobb men nu när jag sa upp mig själv så kan jag bli avstängd, och inte rätt till någon akassa alls? eller kan de godta att min förklaring är att jag tagit ett deltidsjobb som är mer timmar än vad jag hade innan och därför bytt? inte roligt att bli återbetalningsskyldig, men ska be min nuvarande arbetsgivare om arbetsgivareintyg sen kan man själv skicka in varför man sagt upp sig, men kanske räcker med att skicka in arbetsgivareintyg + det nya anställningsavtalet?

MvH
Citera
2019-04-17, 15:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderaren
Hur ofta måste man rapportera till a-kassa?
Läser att det står veckovis, men jag brukar göra det en gång i månaden då jag fortfarande är avstängd.

Finns några risker?
Risker med vad? Du skickar in din aktivitetsrapport en gång i månaden som alla andra...
Citera
2019-04-19, 13:30
Medlem
A-kassa på sommaren efter studier?

Hallå!

Jag pluggar för tillfället fristående kurser vilket innebär att jag söker kurser för varje termin. Nu när vårterminen snart är slut så undrar jag helt enkelt om jag kan få A-kassa under sommaren?

Jag har sökt kurser till höstterminen men jag har ingen aning om jag blir antagen, så därför tänkte jag skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka A-kassa efter vårterminens slut. Om jag hade varit antagen till ett program så hade det ju varit lite skillnad, för då hade jag vetat om jag skulle studera nästa termin också och då hade jag inte kunnat stämpla, men nu vet jag inte om jag ens blir antagen.

Enligt a-kassan får man ersättning om man har avslutat sina studier, så min fråga är helt enkelt om det räknas som att mina studier är avslutade nu efter vårterminen och om jag har rätt till ersättning? Även om jag har dom mål att fortsätta studera till höstterminen?

Arbetsvilkoret och allt är uppfyllt så det är inga problem
Citera
2019-04-19, 16:02
Medlem
du får väl inte a-kassa för att du studerat?
Citera
2019-04-19, 21:51
Medlem
killawifes avatar
Om arbetsvillkoret är uppfyllt så ska det inte var något problem. Hur du nu har lyckats med det om du studerat?

Du behöver heller inte berätta för arbetsförmedlingen att du planerar att studera i höst.
Citera
2019-04-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om arbetsvillkoret är uppfyllt så ska det inte var något problem. Hur du nu har lyckats med det om du studerat?

Du behöver heller inte berätta för arbetsförmedlingen att du planerar att studera i höst.

Studier är överhoppningsbar tid, oftast iaf, och det är i fem år som man kan studera utan att ens a-kassa går bort, tror dock att man måste ta CSN-bidrag för att det skall räknas, men är inte hundra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in