2019-05-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
I det nybyggda området i Åby i Gbg (30 min från centrum) så ligger hyrorna på ca 7-8 tusen för en 2:a (ej inkluderat el och vatten), och ca 10-11 för en 3:a. En motsvarande bostadsrätt (2:a) i området går på ca 2,5 miljoner, så runt 5 000 kr i månaden (exklusive amortering). Definitivt billigare, så länge räntan fortsätter vara låg, och om man bortser från lånen i bostadsrättsföreningen.

Bostadrätt kräver en stor insats av kapital. Med dessa kapital kan man få kapital vinst värde flera lägenheten om man satsa i rätt investering, t.ex. bitcoin eller ethereum, både ökade mer än 50X i några år

Visa sa att köpa bostadsrätt är en bra investering, men det är det inte om du jämför med andra bra investering som IT/bank aktie eller kryptovaluta. Det bästa sätt för unga är att investera i hög avkastnings produkt och hyra bostäder samtidigt. Boende är bara en kostnad oavsett formen
2019-05-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Även hyran påverkas av ränteläget, höjs räntan påverkas hyreshöjningarna vid nästa tillfälle.

Ja ökar värdens kostnader lär detta märkas av för slutkonsument. Men personligen skulle jag tycka att det är rätt mycket skönare situation att sitta i hyresrätt om räntan dra iväg, särskilt om man köpt senaste åren och/eller behöver flytta. En hyresrätt slipper man iaf sälja med förlust.
2019-05-19, 20:15
Avslutad
Självklart har de varit en förlustaffär att bo i hyresrätt dom senaste 10-20 åren. Men sen finns de, vi lite smartare som bott i brf 10 år, tagit ut vinstpengen och flyttat till hyresrätt. Boom
Så hyres är inte rakt av idiotiskt som vissa försöker överbevisa.
2019-05-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Självklart har de varit en förlustaffär att bo i hyresrätt dom senaste 10-20 åren. Men sen finns de, vi lite smartare som bott i brf 10 år, tagit ut vinstpengen och flyttat till hyresrätt. Boom
Så hyres är inte rakt av idiotiskt som vissa försöker överbevisa.
Det beror inte på att du är lite smartare, det beror enbart på att du har haft tur som alla andra som köpt i en uppåtgående marknad. En historiens nyck där du råkade vara i rätt ålder för att köpa ett boende. Att påstå, som vissa nötter här inne, att äga en BR i stället för att hyra alltid är ett ekonomiskt bättre alternativ är direkt korkat.
2019-05-19, 20:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att påstå, som vissa nötter här inne, att äga en BR i stället för att hyra alltid är ett ekonomiskt bättre alternativ är direkt korkat.
Har du något exempel på en tid där det varit bättre att hyra än att ha en bostadsrätt?

Låt säga i alla fall under en tioårsperiod. Kanske om man köpte 1985 och sålde 1995, men har du något belägg för att det någonsin varit en sämre affär?
2019-05-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du något exempel på en tid där det varit bättre att hyra än att ha en bostadsrätt?

Låt säga i alla fall under en tioårsperiod. Kanske om man köpte 1985 och sålde 1995, men har du något belägg för att det någonsin varit en sämre affär?
Säg att du köpte 1982 och tio år senare kunde du inte sälja din BR för en krona. Du kunde inte ens ge bort den, ingen ville ha den. Då hade du nog varit nöjd om du hyrt isället för att skulderna, med ränta, idag stigit med miljoner.https://www.svd.se/tusentals-skuldsatta-for-livet För alla i USA som köpte år 2000 och åtta år senare såg sin bostad falla med värde till nära noll var det en usel affär. Där pratar vi om miljoner människor. För alla som genomlevt en bostadskrasch gäller samma sak.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-05-19 kl. 20:37.
2019-05-19, 20:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Säg att du köpte 1982 och tio år senare kunde du inte sälja din BR för en krona. Du kunde inte ens ge bort den, ingen ville ha den. Då hade du nog varit nöjd om du hyrt isället för att skulderna, med ränta, idag stigit med miljoner.https://www.svd.se/tusentals-skuldsatta-for-livet
Om det stämmer var det illa. Men var det verkligen så?

Jag köpte en ny bostadsrätt 1983 och sålde den 1990 för fem gånger insatsen. För det (plus lån) köpte jag ett hus som jag (då vi) sålde för mer än det dubbla femton år senare.
2019-05-19, 20:43
Medlem
Citat:
Om det stämmer var det illa. Men var det verkligen så?

Jag köpte en ny bostadsrätt 1983 och sålde den 1990 för fem gånger insatsen. För det (plus lån) köpte jag ett hus som jag (då vi) sålde för mer än det dubbla femton år senare.
Om du sålde 1990 så klarade du dig i så fall med några månader bokstavligt talat men dessa saker går aldrig att förutspå. Ja att bubblor spricker går att förutspå, det gör de alltid, frågan är när.
2019-05-19, 20:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du sålde 1990 så klarade du dig i så fall med några månader bokstavligt talat men dessa saker går aldrig att förutspå. Ja att bubblor spricker går att förutspå, det gör de alltid, frågan är när.
Just då sålde jag och köpte nytt och betydligt dyrare, men det gick ändå plus.

Räknar jag i dag, efter separation och försäljning typ 2007, så har jag bott gratis i min bostadsrätt. Även om jag räknar med att jag lånat allt.

Jag bad dig visa på en tid där man under en tioårsperiod levt billigare i en hyresrätt...

Såklart vi inte vet vad som kommer hända med bostadsmarknaden, men du kan inte säga att det är rätt att hyra. Historian visar annat.
2019-05-19, 21:05
Medlem
Nu är det inte bara SBAB som kampanjar för att få "stackars" ungdomar att köpa bostad. Skandia eldar på också. Storyn är att föräldrarna går in och hjälper till. Hahah. Old news. Innan kreditgivningen blev fri var det stört omöjligt för unga par med utbildning och fasta jobb att få lån till bostad utan föräldrarnas hjälp i någon form. Antingen lånade de en del till insatsen eller så gick de i borgen. En annan möjlighet var att säljaren av huset (om det inte var nybyggt) lånade ut pengarna som man betalade både ränta och amortering på. Bankernas notariat hjälpte till. Mycket vanligt förfarande och ingenting att förfasa sig över. Talar av egen erfarenhet.

Sedan kan jag berätta att många unga i vårt BR-hus har en förälder som delägare. Så har det varit sedan 80-talet och det fortsätter så även idag. Så det är inga nyheter där trots att det under 90-talet och stora delar av 2000-talet var rätt så generösa lånevillkor tills Finansinspektionen började strama åt. Bankerna ställde krav redan innan FI satte ned foten. Det har funnits olika konstruktioner där föräldrarna gett en viss procent motsvarande det man fick ge skattefritt per år till ungen. När gåvoskatten slopades var det några som passade på att skänka sin andel helt till ungen. Vissa föräldrar äger största delen av lägenheten medan ungen har bara så mycket att han har rätt att bo där. Då är det föräldrarna som har tagit hela lånet för lägenheten.

Jag misstänker att ökningen av unga som köper med föräldrar som delägare handlar om att folks tänkesätt har förändrats fullständigt. Förr skulle man i princip äga ett hus men hyra en lägenhet. Men tyvärr har man ökat andelen bostadsrätter och vill även att folk ute i periferin ska äga BR-lägenheter. Och så är det inte "fint" att hyra i andra hand. Nu ska folk äga vilka skrubb som helst.

Ungarna tänker att de vill stå fria från föräldrarna, men de tänker inte att de blir beroende av banken i stället. Ur samhällsperspektiv är det inte vettigt att utsätta unga människor för alltför stora ekonomiska risker som bostadsköp på dessa nivåer innebär. Har man tillgång till mamma-pappa-banken så ska man utnyttja det i stället för att kasta sig i famnen på en skoningslös bank. Familjen är alltid mer resonabel än banken om man drabbas av ekonomisk kris.

Att bankerna nu försöker få FI att lätta på långivningen handlar om att ungdomar är de som har realt behov av ny bostad. Mycket pengar att hämta. Vi äldre bor redan och för oss gäller det att antingen skala upp eller ner, köpa en sommarstuga eller liknande så det är inte så mycket pengar att hämta. Men att binda en ung människa i flera decennier framåt det är mumma för bankerna. Att DN inte skäms för att okritiskt springa bankernas ärenden.

Artikeln här.

https://www.dn.se/ekonomi/fler-unga-behover-hjalp-av-foraldrar-vid-bostadskop/
2019-05-19, 21:50
Avslutad
Citat:
Det beror inte på att du är lite smartare, det beror enbart på att du har haft tur som alla andra som köpt i en uppåtgående marknad. En historiens nyck där du råkade vara i rätt ålder för att köpa ett boende. Att påstå, som vissa nötter här inne, att äga en BR i stället för att hyra alltid är ett ekonomiskt bättre alternativ är direkt korkat.

Jodå, jag lyckades på ett smart sätt få en hyres i sthlm som sedan blev ombildad, sedan följde jag under väldigt många år marknaden och förstod ganska väl vad som försiggick, saker som är självklara med facit i hand idag men som inte alls var uppenbara då. I samband med det jobbade jag hårt för att få en förbaskat fin hyres för att komma bort från brf.. Jag tajmade nedgången med ungefär 4 månader, sålde på absoluta toppen då hjulet fortfarande rullade. Så jo jag har definitivt varit smartare. Idag diskuterar väldigt många att göra samma resa men finns inte riktigt lika bra förutsättningar med nedåtgående priser.

Du verkar förövrigt oerhört bitter, bor i du hyresrätt eller är du bara sådan som person?
2019-05-19, 22:01
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Här har du Stockholms bostadspriser inflationsjusterat från 1875-2017.

https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6WuJY/Wdx2_dDEumI/AAAAAAAAuMw/4ArowCd_bjc1ZMdjDtDsZETSm64Bhv5uwCLcBGAs/s1600/stockholm_reala_huspriser_1875-2017p.png

Ser du trenden? Under 100 år går det sidledes. Det är enbart senaste 25 åren som fastigheter varit okej investering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in