Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
VI måste förstå följande fakta
• val av mordplats. Det sker inte utefter ett givet mönster som veckors/månaders spaning kan ge att OP kommer att vara vid, vid någon förutsägbar tidpunkt.
Den väljs utefter LOPs väl av väg att gå hem, vilket ger ett val av den platsen till max 4 minuter, från Grand.
• val av flyktväg. GM väljer en väg med begränsad framkomlighet, varvid den mest kritiska delen, trappan, endast ger plats för en person, i bredd, vid tillfället.
•flyktvägen. GM har mycket begränsad sikt över sin flyktväg. Han måste avverka 2/3 av den innan han ens ser toppen av trappan, han har ingen aning om någon kommer att vara i den, förrän han själv är i den.
• skjutsätt. GM sätter ett i ryggen på Palme, drar av nästa innan han siktar klart.
• val av vapen, och hantering av det. GM tar med sig vapnet, det är den erfarna expertisen på det klara med avviker från statistiken.
Att GM tar med det, betyder mest logiskt att det finns en tydlig koppling mellan vapen och GM.
Det tyder inte på ett väl planerat dåd med planerad flykt.
Mordet utfördes på en plats som beslutades mycket sent i skeendet, styrt av Palmes rörelser. Detsamma gäller val av flyktväg. Sena beslut. GM gjorde en snabb riskanalys när paret Palme gick över till östra trottoaren. Nu fanns chansen.
Det som många glömmer när de studerar detta sista steg i utvecklingen är att mordet trots det kan ha varit planerat.
Min tro är att Palme så att säga "överlämnades" till GM sedan andra följt Palmes väg bostaden-GS tunnelbanestation-Rådmansgatan-Grand. Det var GM:s uppdrag att avgöra exakt hur själva mordet skulle gå till. Han var exekutorn om man så vill.
Ölvebro m fl drog, enligt min uppfattning, en alldeles för rask slutsats när de utgick ifrån att "ingen visste att Palme skulle åka till Grand och därför utfördes mordet av en spontant agerande gärningsman".
Det är med andra ord inte alls självklart. Palmes telefon kan ha varit avlyssnad - jag är personligen övertygad om att den var det- och WT-männen följde Palmes rörelser uifrån vad de fått info om från avlyssningen.
Promenaden hem var den gåva GM behövde. Tror jag.
Särskilt försvårande för Ölvebro m fl är de båda WT-männen vid GS tunnelbana. Ej identifierade trots polisens många försök att bortförklara dem med lögner. Nej, nej. De var där när paret Palme kom till stationen och de har inte givit sig tillkänna.
Säpos övervaknings-PM talar också det starkt för övervakning före och under mordkvällen.
På samma sätt behöver Grandmannen förklaras, dvs han som MP, MS, AK, LEK, MD (och ev HF) såg.
Gav sig ej tillkänna trots polisens många stora efterlysningar.
Karln stod och stirrade in i ett nedsläckt skyltfönster ca kl 23.15 endast några steg från familjen Palme och han hade - exakt då andra föreställningen av Bröderna Mozart tog slut - stått och stirrat in i en tom biograffoajé.