2019-05-19, 14:37
Medlem
ieshos avatar
De flesta länder har gjort upp med stay-behind-hemligheten i någon mån, men i Sverige har det varit tyst och officiellt tabu. Jag tror inte bara att det beror på att svenska politiker är fega. Eller att det är extra pinsamt därför att Sverige var neutralt, för vi erkänner det nära samarbetet med NATO i övrigt.

Jag tror att det handlar om kungahusets inblandning. Kungens far och farfars far var personliga vänner till Hitler och andra ledande nazister. (Vilket sannolikt stoppade Tyskland från att anfalla Sverige). Jag kan inte förstå annat än att kungahusets engagemang i Nazityskland främst handlade om antikommunism och ganska lite om antisemitism. Vid krigsslutet, när Röda armén tågade in i Europa, satte de sitt hopp till USA, CIA och förmodligen stay behind. (I vars uppgifter det ingick att vid behov evakuera kungahuset).

Gissningsvis var kungen en viktig symbol för de hemliga paramilitära grupper (även Barbrogruppen) som hade uppgifter inom stay behind. Kanske är det omöjligt att släppa dokument utan att äventyra denna hemlighet?
Senast redigerad av iesho 2019-05-19 kl. 14:40.
Citera
2019-05-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den kampanj Sven Aner bedrev mot Anti Avsan var förfärlig, även för att tillhöra MOPs undervegetation . Hade varit bra om AA hade dragit det till domstol. Sedan hade Aner förtjänster med att gräva fram fakta. Men det ursäktar inte attackerna mot Avsan.

Jag har ibland funderat om någon lurat honom till att ge sig på AA, eller om han helt enkelt blev så ivrig över att han trodde att han var något stort på spåren så att han tappade greppet.
Citera
2019-05-19, 15:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har ibland funderat om någon lurat honom till att ge sig på AA, eller om han helt enkelt blev så ivrig över att han trodde att han var något stort på spåren så att han tappade greppet.

Kan nog vara flera orsaker.

Dock tappade han den journalistiska etiken, att faktagranska.

Kan vara så att Anér blev desperat och ville provocera fram en motaktion. Det slog dock tillbaka på honom själv.
Senast redigerad av PeoFallmo 2019-05-19 kl. 15:11.
Citera
2019-05-19, 15:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I mitt scenario är det troligt, där de visste att de var lejda av den svenska finanseliten, som hade polis och militär på sin sida. Plus CIA.

Det är teoribildning av indicier.

Var är fakta som styrker att det här har med MOP att göra?
Citera
2019-05-19, 15:56
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den kampanj Sven Aner bedrev mot Anti Avsan var förfärlig, även för att tillhöra MOPs undervegetation . Hade varit bra om AA hade dragit det till domstol. Sedan hade Aner förtjänster med att gräva fram fakta. Men det ursäktar inte attackerna mot Avsan.

Den ”förfärliga kampanjen” var väl som högst begränsad till kedjemail, kursiverad text på hans skrivmaskinsskapelse ”Palmenytt” och några böcker som som mest var exponerad till Viking Line-konspiratörerna?

Hur vet vi att Avsan är oskyldig förresten?
Citera
2019-05-19, 16:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Nej då återstår andra statsanställda individer som rekar inför en tillfällig övning eller liknande. Essens i det jag säger är att man känner att man ej behöver dölja något. Annars beter man sig inte så.

Sant,
det kan var personer på "on-the-need-to-know-basis" dvs man visste inte vad man egentligen deltog i.

Kan tom vara så att televerkets säkerhetschef sagt till några underhuggare: "åk ut till skandiahuset och testa mottagning på dessa nya WT".
Citera
2019-05-19, 16:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Kan nog vara flera orsaker.

Dock tappade han den journalistiska etiken, att faktagranska.

Kan vara så att Anér blev desperat och ville provocera fram en motaktion. Det slog dock tillbaka på honom själv.

Man skall komma ihåg att gubben redan då hade en aktningsvärd ålder, då kan vad som helst hända i huvudet, tyvärr.

över 80=frikort, tyvärr.
Senast redigerad av heheho 2019-05-19 kl. 17:06.
Citera
2019-05-19, 17:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De flesta länder har gjort upp med stay-behind-hemligheten i någon mån, men i Sverige har det varit tyst och officiellt tabu. Jag tror inte bara att det beror på att svenska politiker är fega. Eller att det är extra pinsamt därför att Sverige var neutralt, för vi erkänner det nära samarbetet med NATO i övrigt.

Jag tror att det handlar om kungahusets inblandning. Kungens far och farfars far var personliga vänner till Hitler och andra ledande nazister. (Vilket sannolikt stoppade Tyskland från att anfalla Sverige). Jag kan inte förstå annat än att kungahusets engagemang i Nazityskland främst handlade om antikommunism och ganska lite om antisemitism. Vid krigsslutet, när Röda armén tågade in i Europa, satte de sitt hopp till USA, CIA och förmodligen stay behind. (I vars uppgifter det ingick att vid behov evakuera kungahuset).

Gissningsvis var kungen en viktig symbol för de hemliga paramilitära grupper (även Barbrogruppen) som hade uppgifter inom stay behind. Kanske är det omöjligt att släppa dokument utan att äventyra denna hemlighet?

Kungen är adelns "idol" vilket vara svårt att inse för utomstående. Allt handlar om hur man står i förhållande till konungen, gäller även idag på ett märkligt sätt. Adliga officerare smittade andra med liknande tankar och det var ett ideal i brun-blå höger, även brun höger i allmänhet.

(vad utmärker en adelsman? artighet och aktning för konungen...)
Citera
2019-05-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nu har jag, tillsammans med några kollegor, granskat den här händelsen, och jag som är amatör i sammanhanget behövde inte leta länge förrän man inser att allt är en bluff från Anér. Eller så blev han lurad, dock måste man som seriös journalist TA ansvaret att kolla fakta.
Och så här rullar det på.

Poängen är att, om man gör så här en gång, är sannolikheten att man gör det igen stor.
Till slut går det inte tro på det som uppges av en sådan, även om just en händelse skulle vara sann.
Förtroendet är förbrukat, läsaren kan inte acceptera att författaren selektivt berättar fakta, och särskilt inte när läsaren själv måste gissa vad som är rätt fakta eller Anèrs egna fantasier.

Det måste vara konsekvent!
Jag håller med om att Anér begått vissa anmärkningsvärda misstag, t ex Kappaffären och tron
på Avsan som GM. Men innebär detta att vi kan förkasta allt som han har lagt fram!? Jag tror
inte att han förvanskat sina samtal med Roland Öhrn om vattenläckan, med tunnelbaneföraren
som körde LOP, med smugglaren "Lennart", med taxiföraren om polisbilarna vid Alexandra, med
butikspersonalen om förbindelseproven osv, osv.
Gunnar Wall har efter Anérs död på sin blogg i en lång text skrivit en hyllning till Anérs insatser.
Men folk i tråden sågar ju även Wall och andra sågar Borgnäs. Allt till mörkläggarnas odelbara
förtjusning.
Citera
2019-05-19, 17:21
Medlem
Basfaktas avatar
https://www.theguardian.com/news/2019/may/16/olof-palme-sweden-prime-minister-unsolved-murder-new-evidence?utm_content=92012929&utm_medium=social&ut m_source=facebook&hss_channel=fbp-41902986550

Här en mycket lång artikel i The Guardian om Palmemordet.

Det enda jag kan se som är av intresse är att polisen, enligt artikeln, nu beställt en DNA-undersökning av den WT som hittades i Jutas backe. Kanske redan känt, vet ej.

Annars handlar det om en genomgång av hela utredningen och om de många privatspanarna, journalisterna, förståsigpåarna etc som rotar med mordet.

PKK, CP, SE, högerpoliser, sydafrikaner och andra kända figurer skildras givetvis.
Citera
2019-05-19, 18:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag håller med om att Anér begått vissa anmärkningsvärda misstag, t ex Kappaffären och tron
på Avsan som GM. Men innebär detta att vi kan förkasta allt som han har lagt fram!? Jag tror
inte att han förvanskat sina samtal med Roland Öhrn om vattenläckan, med tunnelbaneföraren
som körde LOP, med smugglaren "Lennart", med taxiföraren om polisbilarna vid Alexandra, med
butikspersonalen om förbindelseproven osv, osv.
Gunnar Wall har efter Anérs död på sin blogg i en lång text skrivit en hyllning till Anérs insatser.
Men folk i tråden sågar ju även Wall och andra sågar Borgnäs. Allt till mörkläggarnas odelbara
förtjusning.

Man måste nog försöka se på Anér på olika punkter.
Som grävare fick han fram mycket intressant.
Men hans slutsatser av materialet är minst sagt tveksamma.
Citera
2019-05-19, 18:48
Medlem
hehehos avatar
Hur var mannen som OP hade sitt sista högprofilmöte med:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in