2019-05-19, 16:50
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
En hjärndöd sjukhuspatient som med all säkerhet hade återfått medvetandet inom några veckor är inte hjärndöd. Vad är poängen med denna fråga?

Det är ett teoretiskt scenario där en hjärndöd sjukhuspatient likställs med en bebis. Argumentet från abortförespråkarna är att hjärndödhet i många jurisdiktioner klassificeras som att vara juridiskt död, och eftersom bebisen (i vissa fall) saknar hjärnaktivitet så är de att anse som ej levande. Men om vi föreställer oss att den hjärndöda sjukhuspatienten hade återfått sitt medvetande inom några veckor, precis som bebisar utan utvecklad hjärna, hade man då insisterat på att fortfarande klassificera dessa patienter som juridiskt döda och stoppa alla livsuppehållande processer? Självklart inte. Således är argumentet om brist på hjärnaktivitet bara ett svepskäl för att få döda sitt eget barn.
Citera
2019-05-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det är ett teoretiskt scenario där en hjärndöd sjukhuspatient likställs med en bebis. Argumentet från abortförespråkarna är att hjärndödhet i många jurisdiktioner klassificeras som att vara juridiskt död, och eftersom bebisen (i vissa fall) saknar hjärnaktivitet så är de att anse som ej levande. Men om vi föreställer oss att den hjärndöda sjukhuspatienten hade återfått sitt medvetande inom några veckor, precis som bebisar utan utvecklad hjärna, hade man då insisterat på att fortfarande klassificera dessa patienter som juridiskt döda och stoppa alla livsuppehållande processer? Självklart inte. Således är argumentet om brist på hjärnaktivitet bara ett svepskäl för att få döda sitt eget barn.
En hjärndöd människa är en hjärndöd människa, varken mer eller mindre. Och de återuppstår inte...om de inte heter Jesus förstås. Vilket jag gissar att du tror på.
Citera
2019-05-19, 17:03
Medlem
Citat:

Nej, det gör vi inte alls. Ett lik på bårhuset är inte levande enligt någon definition av begreppet; en komapatient är fullt levande trots mer eller mindre icke-existerande hjärnaktivitet. Därtill vill jag tillägga att majoriteten av de bebisar som aborteras har en nivå av hjärnaktivitet, men då hjärnaktivitet inte ingår i definitionen av vad som utgör en levande människa är detta kontextuellt irrelevant. Jag återupprepar också en fråga jag ställde tidigare till trådens abortförespråkare, utan att få något svar: om en hjärndöd sjukhuspatient med all säkerhet hade återfått medvetandet inom några veckor, hade ni fortfarande insisterat på att avsluta alla livsuppehållande processer?

En uteliggare som avrättas i djupsömn har ingen meningsfull hjärnaktivitet som kan registrera omkringliggande händelser; de upphör helt enkelt att existera vid avrättningsögonblicket. Sen kan man fråga vadan denna närmast religiösa fixering vid "medvetande" och "hjärnor". Har potentialiteten för hjärnaktivitet och medvetande något inneboende egenvärde som måste slås vakt om? Om så är fallet, varifrån härleder ni detta värde och varför låter ni liv vara sekundärt till denna egenskap? Jag vill åter igen poängtera att majoriteten av de bebisar som aborteras har en nivå av hjärnaktivitet, men även i de fall där hjärnan inte utvecklats i tillräckligt hög grad så kommer hjärnaktivitet med säkerhet att utvecklas inom några få veckor, så även om vi låtsas att ni kunnat filosofiskt upprätthålla hjärnaktivitet som en gångbar standard för livets okränkbarhet, så håller argumentet om att bristen på hjärnaktivitet skulle rättfärdiga mord liksom inte i längden.

Bra inlägg.

En sovande människa har en fullt fungerande hjärna.
Citera
2019-05-19, 17:07
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
En hjärndöd människa är en hjärndöd människa, varken mer eller mindre. Och de återuppstår inte...om de inte heter Jesus förstås. Vilket jag gissar att du tror på.

Förstod du liknelsen? Jag kan ta den igen om du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En sovande människa har en fullt fungerande hjärna.

En "fullt fungerande hjärna" ingår inte i definitionen av vad som utgör en människa. Bebisar har för övrigt hjärnaktivitet.
Citera
2019-05-19, 17:13
Medlem
Citat:
.
Det finns ingen liknelse, men ta det en gång till om det känns bättre. Under tiden kan jag än en gång konstatera att hjärndöda männniskor bara är just döda.
Senast redigerad av HalHandyman 2019-05-19 kl. 17:15.
Citera
2019-05-19, 17:15
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Det finns ingen liknelse, men ta det en gång till om det känns bättre. Under tiden kan jag än en konstatera att hjärndöda männniskor bara är just döda.

Allt du gör med ditt inlägg är att ogiltigförklara liknelsen mellan foster och hjärndöda. Tack!
Citera
2019-05-19, 17:16
Medlem
Citat:

En "fullt fungerande hjärna" ingår inte i definitionen av vad som utgör en människa. Bebisar har för övrigt hjärnaktivitet.

Jo, de gör det, exakt så vi definerar en död ex. Hört talas om hjärndöd?

De tär när hjärnan inte längre ger "utslag" som vi fäller avgörandet att nu är där inte längre en levande människa.
Citera
2019-05-19, 17:23
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jo, de gör det, exakt så vi definerar en död ex. Hört talas om hjärndöd?

De tär när hjärnan inte längre ger "utslag" som vi fäller avgörandet att nu är där inte längre en levande människa.

1) Hjärndöda hade inte klassificerats som döda om deras hjärnor med säkerhet hade återfått medvetande inom några veckor.

2) En bebis hjärna kan inte konstateras "inte längre ge utslag" då den ännu inte är utvecklad för att "ge utslag".

3) De mätinstrument som används för att mäta hjärnaktivitet har inte den precision som krävs för att mäta den minimala nivå av hjärnaktivitet som ofta uppnås i små bebisars hjärnor.

4) Majoriteten av aborterade bebisar har mätbar hjärnaktivitet.

5) Nej, mänskligt liv definieras inte på basis av hjärnaktivitet. Inte heller någon annan form av liv. Den biologiska definitionen av vad som utgör en levande människa inkluderar inte "mätbar hjärnaktivitet". En zygot är med alla objektivt mätbara mått mätt en levande människa.
Citera
2019-05-19, 17:26
Medlem
Citat:
1) Hjärndöda hade inte klassificerats som döda om deras hjärnor med säkerhet hade återfått medvetande inom några veckor.

2) En bebis hjärna kan inte konstateras "inte längre ge utslag" då den ännu inte är utvecklad för att "ge utslag".

3) De mätinstrument som används för att mäta hjärnaktivitet har inte den precision som krävs för att mäta den minimala nivå av hjärnaktivitet som ofta uppnås i små bebisars hjärnor.

4) Majoriteten av aborterade bebisar har mätbar hjärnaktivitet.

5) Nej, mänskligt liv definieras inte på basis av hjärnaktivitet. Inte heller någon annan form av liv. Den biologiska definitionen av vad som utgör en levande människa inkluderar inte "mätbar hjärnaktivitet". En zygot är med alla objektivt mätbara mått mätt en levande människa.

Nej ett embrys hjärna finns inte än, och just därför så är detta embryo ännu ej i det stadiet att det går kallas för människa, och därför kan vi abortera det.
Citera
2019-05-19, 17:32
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Nej ett embrys hjärna finns inte än, och just därför så är detta embryo ännu ej i det stadiet att det går kallas för människa, och därför kan vi abortera det.

Märkligt. Den medicinvetenskapliga litteraturen står otvetydigt i min ringhalva.
“Human life begins at fertilization, the process during which a male gamete or sperm (spermatozoo development) unites with a female gamete or oocyte (ovum) to form a single cell called a zygote. This highly specialized, totipotent cell marked the beginning of each of us as a unique individual. The zygote is the beginning of a new human being (i.e., an embryo).”
–Keith Moore, Clinically Oriented Embryology
“Although life is a continuous process, fertilization is a critical landmark because, under ordinary circumstances, a new genetically distinct human organism is formed when the chromosomes of the male and female pronuclei blend in the oocyte.”
–Ronan O’Rahilly och Fabiola Miller, Human Embryology and Teratology
“The first cell of a new and unique human life begins existence at the moment of conception (fertilization) when one living sperm from the father joins with one living ovum from the mother. It is in this manner that human life passes from one generation to another. Given the appropriate environment and genetic composition, the single cell subsequently gives rise to trillions of specialized and integrated cells that compose the structures and functions of each individual human body. Every human being alive today and, as far as is known scientifically, every human being that ever existed, began his or her unique existence in this manner, i.e., as one cell. If this first cell or any subsequent configuration of cells perishes, the individual dies, ceasing to exist in matter as a living being. There are no known exceptions to this rule in the field of human biology.”
–James Bopp, ed., Human Life and Health Care Ethics
“….it is scientifically correct to say that human life begins at conception.”
–Dr. Micheline Matthews-Roth, Harvard Medical School
“Biologically speaking, human development begins at fertilization.”
The Biology of Prenatal Develpment, National Geographic
Each human begins life as a combination of two cells, a female ovum and a much smaller male sperm.
–Clark, J. ed., The Nervous System: Circuits of Communication in the Human Body
“A zygote (a single fertilized egg cell) represents the onset of pregnancy and the genesis of new life.”
–Turner, J.S., och Helms, D.B., Lifespan Developmental
“Almost all higher animals start their lives from a single cell, the fertilized ovum (zygote). The time of fertilization represents the starting point in the life history, or ontogeny, of the individual.
–Carlson, Bruce M., Patten’s Foundations of Embryology
Citera
2019-05-19, 17:34
Medlem
Citat:
Märkligt. Den medicinvetenskapliga litteraturen står otvetydigt i min ringhalva.
“Human life begins at fertilization, the process during which a male gamete or sperm (spermatozoo development) unites with a female gamete or oocyte (ovum) to form a single cell called a zygote. This highly specialized, totipotent cell marked the beginning of each of us as a unique individual. The zygote is the beginning of a new human being (i.e., an embryo).”
–Keith Moore, Clinically Oriented Embryology
“Although life is a continuous process, fertilization is a critical landmark because, under ordinary circumstances, a new genetically distinct human organism is formed when the chromosomes of the male and female pronuclei blend in the oocyte.”
–Ronan O’Rahilly och Fabiola Miller, Human Embryology and Teratology
“The first cell of a new and unique human life begins existence at the moment of conception (fertilization) when one living sperm from the father joins with one living ovum from the mother. It is in this manner that human life passes from one generation to another. Given the appropriate environment and genetic composition, the single cell subsequently gives rise to trillions of specialized and integrated cells that compose the structures and functions of each individual human body. Every human being alive today and, as far as is known scientifically, every human being that ever existed, began his or her unique existence in this manner, i.e., as one cell. If this first cell or any subsequent configuration of cells perishes, the individual dies, ceasing to exist in matter as a living being. There are no known exceptions to this rule in the field of human biology.”
–James Bopp, ed., Human Life and Health Care Ethics
“….it is scientifically correct to say that human life begins at conception.”
–Dr. Micheline Matthews-Roth, Harvard Medical School
“Biologically speaking, human development begins at fertilization.”
The Biology of Prenatal Develpment, National Geographic
Each human begins life as a combination of two cells, a female ovum and a much smaller male sperm.
–Clark, J. ed., The Nervous System: Circuits of Communication in the Human Body
“A zygote (a single fertilized egg cell) represents the onset of pregnancy and the genesis of new life.”
–Turner, J.S., och Helms, D.B., Lifespan Developmental
“Almost all higher animals start their lives from a single cell, the fertilized ovum (zygote). The time of fertilization represents the starting point in the life history, or ontogeny, of the individual.
–Carlson, Bruce M., Patten’s Foundations of Embryology

Ingen förnekar att ett embryo är början på en människa sliv, men det gör fortfarande inte att "början" är samma som "färdig".
Citera
2019-05-19, 17:37
Medlem
Citat:
Nej jag ser det bara som ett svepskäl för att slippa svara för sig. Ingenstans har du kommit upp med något rimligt argument för dina påståenden. Du kanske ska börja där? Åtminstone för dig själv.

Jag svarar ju, vad är ditt problem?

Citat:
Nej, jag påstår mer att den moral som människor diktat ihop som varandes en Guds moral, rätt ofta har varit till fördel för vissa, män och patriarkat ex. och gravt negativa för andra; kvinnor och barn ex.

Vidare så diskuterar jag heller inte enligt premissen: Gud finns, eller hur?
Och då sitter jag heller inte med problematiken i knät som du gör, att om han finns så måste ju allt han påstås ha"sagt" vara sanningen med stort S och helt utan mänsklig "subjektivitet".

Du förstår fortfarande inte argumentet, helt hopplös är du! Jag har redogjort tydligt vad argumentet är och du klarar ändå inte av att ta till dig det. Jag säger inte att guds ord nödvändigtvis måste vara ”sanningen med stort S”. Jag pratar specifikt om konceptet gud och dess påverkan på människans moral. Alltså att människans moral har fasta punkter som den inte rationaliserar och objekt med inneboende värden som de själva inte har satt och som inte är förhandlingsbara.

Det är objektiv fakta att denna mekanism har påverkat människans moral. Du förstår inte ens denna mekanism konceptuellt.

Citat:
fast de är det ju knappast. Är Gud ett påhitt av människan så är ju det han "sagt" också påhittat av människan.
gudskonceptets objektiva påverkan på människans moral är inte beroende av att det objektivt finns en gud, hur svårt kan det vara? Du är helt lost och totalförvirrad över var objektiviteten finns i detta sammanhang.

Citat:
Fast detta är knappast vad olika patriarkala Gudar har sagt hit och dit, eller hur?
Där har man ex satt mannen över kvinnan.
Mannen är mer värd än kvinnan.
Sen har människan satt sin moral efter denna "fasta punkt" och behandlat kvinnor som skit och män som överhögheter, med "rätt" att ex våldta, tvinga och äga kvinnor.
Det finns även ateistiska påståenden att mannen är överlägsen kvinnan, snälla förklara skillnaden utan att bevisa min poäng! Slingra inte dig nu!

Citat:
Människan bestämmer sina "värden". Alltså är de alltid mänskligt subjektiva.
Om en människa tror att ett visst värde är satt av gud. Förhåller sig människan sig då till det värdet på ett annat sätt än om människan tror att det är ett värde som grannen har satt, oberoende av vem som i själva verket har satt värdet? Om gud verkligen finns eller inte är helt oväsentligt för konceptets påverkan på människans moral.

Citat:
Och jag påstår att det gör de tju uppenbart visst. Ett embryo har inte allt det som en vuxen människa besitter i form av förmågor, kroppslig utveckling.
Att sitta och förneka att där inte skulle vara skillnad på https://static.metro.se/35e/74d/Embryowebb-LARGE.jpg detta och https://www.apg29.nu/bild/manniskan-ar-en-manniska-och-ingenting-annat-an-en-manniska-1534411170.jpg detta, är ju idioti.

Att det är en fysisk skillnad är ju uppenbart. Det du skulle göra är att argumentera, på ett icke godtyckligt vis, varför det är skillnad i värde mellan dem! Än en gång, slingra dig inte!

Citat:
Du förstår inte att konsekvenserna av att ett flockdjur inte känner tillit till sin flock , är objektivt dåligt?
utan du tycker detta lik väl kan vara objektivt något bra?
I see.
Nej inte om någon först övertygar mig om varför flockdjurens överlevnad spelar roll. Om jag utgår från noll finns det absolut inget logiskt resonemang som säger det. Du måste ge djuren ett värde. Var kommer värdet ifrån?

Citat:
Därför att om denne någon inte tillåts att springa runt mörda andras släktingar, så kommrr heller ingen tillåta någon annan att mörda hans egna släktingar.
Ja men det är väl bra att folk dör, det är väl det du argumenterar för? Du har fortfarande inte lyckats säga varför det är fel att döda. Detta är fortfarande bara konsekvenserna, inget om varför det är fel eller dåligt.[/quote]

Citat:
Tja varför vill gener föröka sig? Läs lite Dawkins.. ex: den själviska genen.
Har läst.

Citat:
jepp öst och syd har stannat religiösa. väst och norr har inte gjort det...titta vilka som tagit sig längst i utvecklingen. Åt vilket håll som folk flyr, och dra nån slutsats dä

Det resonemanget talar mer för kristendomen än ateism. Kristna har varit majoritet i väst under denna positiva utveckling, inte ateister.

Citat:
Att det är bra att mina gener som jag just kämpat 9 månader och en smärtfull födsel för att få till att inte dö, behöver jag inte ens tänka på, detta sitter redan som en biologisk "moral" i mina nedärvda känslor.
Bra för dig ja men varför är det generellt bra för alla och varför är det bra för barnet? Hänger barnets värde på vad som är bra för dig?

Citat:
ja ni religiösa brukar ta till detta då ni inte längre kan svara på kritik av varierande slag.
Snälla läs mina svar och jämför dem med dina egna.

Citat:
jepp. och tror du dessa ateister har kommit fram till dina åsikter att moral itne kan finnas utan en Gud, eller att alla världens gudars olika moraler är de enda sanna och "objektiva" moralerna?
Nej men de förnekar inte mekanismen som du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in