Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nej jag ser det bara som ett svepskäl för att slippa svara för sig. Ingenstans har du kommit upp med något rimligt argument för dina påståenden. Du kanske ska börja där? Åtminstone för dig själv.
Jag svarar ju, vad är ditt problem?
Citat:
Nej, jag påstår mer att den moral som människor diktat ihop som varandes en Guds moral, rätt ofta har varit till fördel för vissa, män och patriarkat ex. och gravt negativa för andra; kvinnor och barn ex.
Vidare så diskuterar jag heller inte enligt premissen: Gud finns, eller hur?
Och då sitter jag heller inte med problematiken i knät som du gör, att om han finns så måste ju allt han påstås ha"sagt" vara sanningen med stort S och helt utan mänsklig "subjektivitet".
Du förstår fortfarande inte argumentet, helt hopplös är du! Jag har redogjort tydligt vad argumentet är och du klarar ändå inte av att ta till dig det. Jag säger inte att guds ord nödvändigtvis måste vara ”sanningen med stort S”. Jag pratar specifikt om konceptet gud och dess påverkan på människans moral. Alltså att människans moral har fasta punkter som den inte rationaliserar och objekt med inneboende värden som de själva inte har satt och som inte är förhandlingsbara.
Det är objektiv fakta att denna mekanism har påverkat människans moral. Du förstår inte ens denna mekanism konceptuellt.
Citat:
fast de är det ju knappast. Är Gud ett påhitt av människan så är ju det han "sagt" också påhittat av människan.
gudskonceptets objektiva påverkan på människans moral är inte beroende av att det objektivt finns en gud, hur svårt kan det vara? Du är helt lost och totalförvirrad över var objektiviteten finns i detta sammanhang.
Citat:
Fast detta är knappast vad olika patriarkala Gudar har sagt hit och dit, eller hur?
Där har man ex satt mannen över kvinnan.
Mannen är mer värd än kvinnan.
Sen har människan satt sin moral efter denna "fasta punkt" och behandlat kvinnor som skit och män som överhögheter, med "rätt" att ex våldta, tvinga och äga kvinnor.
Det finns även ateistiska påståenden att mannen är överlägsen kvinnan, snälla förklara skillnaden utan att bevisa min poäng! Slingra inte dig nu!
Citat:
Människan bestämmer sina "värden". Alltså är de alltid mänskligt subjektiva.
Om en människa tror att ett visst värde är satt av gud. Förhåller sig människan sig då till det värdet på ett annat sätt än om människan tror att det är ett värde som grannen har satt, oberoende av vem som i själva verket har satt värdet? Om gud verkligen finns eller inte är helt oväsentligt för konceptets påverkan på människans moral.
Citat:
Och jag påstår att det gör de tju uppenbart visst. Ett embryo har inte allt det som en vuxen människa besitter i form av förmågor, kroppslig utveckling.
Att sitta och förneka att där inte skulle vara skillnad på
https://static.metro.se/35e/74d/Embryowebb-LARGE.jpg detta och
https://www.apg29.nu/bild/manniskan-ar-en-manniska-och-ingenting-annat-an-en-manniska-1534411170.jpg detta, är ju idioti.
Att det är en fysisk skillnad är ju uppenbart. Det du skulle göra är att argumentera, på ett icke godtyckligt vis, varför det är skillnad i värde mellan dem! Än en gång, slingra dig inte!
Citat:
Du förstår inte att konsekvenserna av att ett flockdjur inte känner tillit till sin flock , är objektivt dåligt?
utan du tycker detta lik väl kan vara objektivt något bra?
I see.
Nej inte om någon först övertygar mig om varför flockdjurens överlevnad spelar roll. Om jag utgår från noll finns det absolut inget logiskt resonemang som säger det. Du måste ge djuren ett värde. Var kommer värdet ifrån?
Citat:
Därför att om denne någon inte tillåts att springa runt mörda andras släktingar, så kommrr heller ingen tillåta någon annan att mörda hans egna släktingar.
Ja men det är väl bra att folk dör, det är väl det du argumenterar för? Du har fortfarande inte lyckats säga varför det är fel att döda. Detta är fortfarande bara konsekvenserna, inget om varför det är fel eller dåligt.[/quote]
Citat:
Tja varför vill gener föröka sig? Läs lite Dawkins.. ex: den själviska genen.
Har läst.
Citat:
jepp öst och syd har stannat religiösa. väst och norr har inte gjort det...titta vilka som tagit sig längst i utvecklingen. Åt vilket håll som folk flyr, och dra nån slutsats dä
Det resonemanget talar mer för kristendomen än ateism. Kristna har varit majoritet i väst under denna positiva utveckling, inte ateister.
Citat:
Att det är bra att mina gener som jag just kämpat 9 månader och en smärtfull födsel för att få till att inte dö, behöver jag inte ens tänka på, detta sitter redan som en biologisk "moral" i mina nedärvda känslor.
Bra för dig ja men varför är det generellt bra för alla och varför är det bra för barnet? Hänger barnets värde på vad som är bra för dig?
Citat:
ja ni religiösa brukar ta till detta då ni inte längre kan svara på kritik av varierande slag.
Snälla läs mina svar och jämför dem med dina egna.
Citat:
jepp. och tror du dessa ateister har kommit fram till dina åsikter att moral itne kan finnas utan en Gud, eller att alla världens gudars olika moraler är de enda sanna och "objektiva" moralerna?
Nej men de förnekar inte mekanismen som du gör.