2019-05-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sluta ljug om mig, tack. Jag har inte sagt detta om svarta hål. Jag har däremot sagt att jag inte vet någonting om svarta hål.

Vad är det jag har ljugit om?

Om du påstår att Gud måste bevisas för att skapelseteorin ska vara giltig, så säger du samtidigt att svarta hål måste bevisas för att teorin om svarta hål ska vara giltigt.
2019-05-19, 14:11
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ett bättre alternativ är ju att universum alltid har funnits i en form eller annan, vilket stöds av termodynamikens första huvudsats (att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan).
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det påståendet är lika ofattbart som att Gud alltid har funnits. Så varför skulle det vara ett bättre alternativ?
Citat:
Det är ett bättre alternativ för att vi har belägg för att energi existerar.
Citat:
Ja vi har bevis för att energi existerar just nu, men vad har du för bevis att energi alltid har existerat?
Citat:
Jag har inga bevis för att energi alltid existerat, och har inte påstått så heller.

Smeso menade att universum alltid existerat, alltså att energin alltid existerat, eftersom " energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan".

Du hakade på och sade att Smesos alternativ är ett bättre alternativ, eftersom "vi har belägg för att energi existerar". Alltså påstod du i början att energi alltid har existerat, nu vänder du kappan.

Citat:
Men då står det 1-0 till energi mot Gud alltså?

Du är helt ute och cyklar och vet inte vad du pratar om.
2019-05-19, 14:14
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför då?

Ring svenska kennelklubben och fråga varför det är viktigt att bevara hundraser rena.

Men jag kan tänka mig att olika raser har olika egenskaper och färdigheter och utseende.
Precis som vi människor.
2019-05-19, 14:14
Medlem
Citat:
Detta får stå för dig. Jag gör väldigt sällan absoluta uttalanden på det viset.

Det är för att du inte förstår dig på frågan. För mig är det lika självklart som 1+1=2.
2019-05-19, 14:21
Medlem
Citat:
Det är väldigt lätt att hitta på en teori som stämmer, om man bara tittar sig omkring och skriver ner vad man ser. Sedan hittar man på en ”agent” som kan i stort sett allt och påstår att den skapat allt, samt att den inte går att bevisa. Människor har gjort detta tusentals ggr i tusentals år.
När man inte behöver bevisa något så är det väldigt lätt att få allt att gå ihop.

Den som tittar sig omkring och skriver ner det man ser, är det Charles Darwin?
Charles Darwin erkände att han inte kunde bevisa detta, och fortfarande kan man inte bevisa. Och agenten låter misstänkt lik Richard Dawkins som "kan i stort sett allt", Charles Darwin var i alla fall ödmjuk i jämförelse.
2019-05-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ingen aning hur jag skulle förklara en sådan sak. Det finns tusentals sådana påståenden, i tusentals kulturer genom tiderna. Är alla alltså sann? Eller favoriserar du en viss myt?

Jag pratar om dig, om du med egna ögon såg åska och du med egna ögon såg att ett hav delade sig så att folk kunde gå torrskodda över havet. Jämställer du båda fenomenen som naturfenomen?
2019-05-19, 14:34
Medlem
Skulle alla förhistoriska människoarter, från Homo habilis till Homo neanderthalensis, då vara Guds misslyckade försök att skapa människor innan han till slut fick till oss? Eller hur förklarar ni evolutionsförnekare dessa?
2019-05-19, 14:34
Medlem
Citat:
Vad är det jag har ljugit om?

Om du påstår att Gud måste bevisas för att skapelseteorin ska vara giltig, så säger du samtidigt att svarta hål måste bevisas för att teorin om svarta hål ska vara giltigt.
Ja, svarta hål måste bevisas. Du sade att jag inte krävde det, vilket jag inte gjort.
2019-05-19, 14:36
Medlem
Citat:
Smeso menade att universum alltid existerat, alltså att energin alltid existerat, eftersom " energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan".

Du hakade på och sade att Smesos alternativ är ett bättre alternativ, eftersom "vi har belägg för att energi existerar". Alltså påstod du i början att energi alltid har existerat, nu vänder du kappan.

Du är helt ute och cyklar och vet inte vad du pratar om.
Jag sade att den teorin är bättre då energi i alla fall bevisligen existerar. Varken mer eller mindre.
Att det alltid existerat har jag inte påstått.
2019-05-19, 14:37
Medlem
Citat:
Det är för att du inte förstår dig på frågan. För mig är det lika självklart som 1+1=2.
Vilken fråga?
2019-05-19, 14:39
Medlem
Citat:
Den som tittar sig omkring och skriver ner det man ser, är det Charles Darwin?
Charles Darwin erkände att han inte kunde bevisa detta, och fortfarande kan man inte bevisa. Och agenten låter misstänkt lik Richard Dawkins som "kan i stort sett allt", Charles Darwin var i alla fall ödmjuk i jämförelse.
Nej, jag tror aldrig Richard Dawkins påstått att han själv ligger bakom universums uppkomst.
2019-05-19, 14:45
Medlem
Citat:
Jag pratar om dig, om du med egna ögon såg åska och du med egna ögon såg att ett hav delade sig så att folk kunde gå torrskodda över havet. Jämställer du båda fenomenen som naturfenomen?
Det ena är ett naturfenomen, det andra vet jag inte hur jag skulle reagera på.
Skillnaden är väl att det finna bevis för att åska existerar. Hav som delar sig finns inte dokumenterat, så vitt jag vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in