Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Sant, rent slarv. Obs jag tycker Wikileaks är bra som finne i röven på alla som tror att USA (och Sverige!) är snälla världspoliser. Med mera. Samtidigt kan jag tycka en del av fansen är lite naiva åt andra hållet. Inte för att det finns bevis för putininflytande utan mer för att ensidiga läckor är just det. Ensidiga. För de har väl inte läckt så mycket om Ryssland, eller har jag missat det?
Det är ett vanligt och konstigt klagomål. Blev avslöjandena kring Watergate mindre värda för att Washington Post och andra som publicerade då inte även publicerade ryska läckor om några samtida skandaler där? Nej, naturligtvis inte, och ingen förvånar sig över att t.ex. Washington Post tar emot läckor oftare från inhemska visselblåsare. Wikileaks är förvisso en internationell mediaorganisation, men ändå med klar hemvist i västvärlden, inte minst språkligt, med personal som lättare kan granska engelskspråkigt material än t.ex. ryskt.
Liksom andra som publicerar läckor kan Wikileaks inte publicera material de inte har, och dessutom måste det vara material de klarar att verifiera. Att Wikileaks fortfarande inte en enda gång åkt dig och publicerat ett falskt material är anmärkningsvärt, med tanke på att det länge har varit en uttalad strategi från deras motståndare att försöka få dem att publicera något felaktigt. Verifieringen fungerar tydligen utmärkt.
Om du tittar på
https://wikileaks.org/ så ser du att det trots detta finns ett särskilt Ryssland-material, om än inte särskilt omfattande.
Citat:
Men jag hoppas Wikileaks fortsätter, t.ex avslöjar utomrättsliga avrättningar av civila som felaktigt misstänktes vara IS anhängare, tortyr, nya abu graibs och Guantanamobaser, ljusskygga överenskommelser mellan Assad och Trump - det finns säkert massor att avslöja och jag håller tummarna för att Assangeaffären inte sabbar Wikileaks.
Helt klart har förutsättningarna för Wikileaks försvårats mycket från 2010 och framåt. Ett sätt är ekonomiskt, då åtminstone Bank of America, VISA, MasterCard, PayPal började vägra hantera donationer till Wikileaks.
Det är inte en specifik "Assangeaffär" som "sabbar", utan det är Wikileaks kärnverksamhet som förföljs. Det finns många som hävdar att de tyckte om Wikileaks "förr", men att det skulle ha förändrats i negativ riktning. Men det där "förr" brukar väl handla om de stora avslöjandena 2010, dvs. precis det som USA åtalar Assange för.
Sen fungerar förstås den totala förföljelsen av Manning och Assange som synliga varningar till andra. Detta är vad som händer om ni läcker våra viktigaste hemligheter eller publicerar dessa läckor. Det får förstås även den som inte går på smutskastningen att tänka efter extra.