Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-05-18, 23:53
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Assange kan inte vara landsförrädare från USA s synvinkel sett, han är från Australien.
Sverige har också krigat i AfghanistanAlmedalen och Irak och är lika intresserat att stoppa Wikileaks som USA, därför är det inget konstigt att han var rädd för utlämning.
Men det känns som en pr-fiasko att söka asyl i Ryssland och Wikileaks anklagas väl för att stå nära Putin, även Snowden stöke asyl i Ryssland.

Var det inte så att brudarna ville dra tillbaka sin anmälan men inte fick det?
Varför öppnas förundersökningen igen nu, han är väl redan förhörd och case closed?
Källa på att Assange sökt asyl i Ryssland? Det tror jag inte stämmer?
Citera
2019-05-19, 00:02
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Intressant. Nej det tror jag inte, att det förekommit i svenska medier alltså. Hur löd det?

Politiska hänsyn som hade med Sveriges relation till USA att göra?

Tråden är väldigt lång, ber om ursäkt för att jag inte har koll på vad som skrivits...
https://www.theguardian.com/media/2018/feb/11/sweden-tried-to-drop-assange-extradition-in-2013-cps-emails-show
Här står om historien med Paul Close, såvitt jag vet orapporterat i svenska media.
Du skrev också nåt om att Assange svek Manning. Jag har aldrig förstått vad exakt förebråelsen är i denna ofta upprepade kritik. Manning anförtrodde sig för en Adrian Lamo som angav honom. Assange hade noll makt att stoppa det.
Här är länken jag tänkte på (den andra är också relevant).
https://www.theguardian.com/media/2017/nov/10/uk-prosecutors-admit-destroying-key-emails-from-julian-assange-case
Senast redigerad av Creatur 2019-05-19 kl. 00:07.
Citera
2019-05-19, 00:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Fast det här är ju återigen spegelvänt mot hur du resonerat i jca fallet. Det är troligtvis en överdrift att jca ska ha pressat ner kuken så länge som MÄ säger. Det var en oral våldtäkt, absolut, det är jag inte en av alla som vill ifrågasätta. Men enligt dig får man inte ens diskutera om tiden är överdriven.
Om hon sov djupt eller lätt ska inte ha någon större betydelse.
Men som sagt jag tänker släppa det här, det är mest det att jag blev förvånad.

myglar, maskar, ljuger bedrar och kränker enligt FN - vet inte vad det syftar på?
Men SW verkar inte ha sovit alls. Det avgörande verkar dessutom vara om hennes sängkompis uppfattade det som om hon sov, vilket han inte gjorde. I ljuset av andra domar i liknande fall verkar chansen att fälla honom liten, om rättsväsendet ska vara konsistent.

Så varför insisterade Marianne i åratal på utlämning för förhör? Hur försvarar man så extrema kostnader för att jaga en misstänkt som knappast kan bli fälld, om ens åtalad?

Marianne själv verkar vid något tillfälle ha oroat sig för de oproportionerliga kostnaderna, men ända fortsatt, påhejad av Paul Close. Hon verkar ha varit helt styrd av brittiska åklagare.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-05-19 kl. 00:22.
Citera
2019-05-19, 00:38
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Källa på att Assange sökt asyl i Ryssland? Det tror jag inte stämmer?

Gjorde han inte? Var det bara Snowden?
Sorry i så fall, var så gott som säker?
Råkade visst skriva att Sverige krigade i Almedalen. För trött.
Citera
2019-05-19, 08:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Gjorde han inte? Var det bara Snowden?
Sorry i så fall, var så gott som säker?
Råkade visst skriva att Sverige krigade i Almedalen. För trött.

Det är fel att skriva att Snowden sökte asyl i Ryssland som om det vore hans aktiva val av land.
Han befann sig i Ryssland när USA drog in hans pass.
Det var alltså USA som tyckte det var lämpligt att dra in passet just när han var i Ryssland vilket gjorde att han inte kunde välja något annat land.
Citera
2019-05-19, 08:59
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Det här med den påstådda bristfälliga hygienen och andra kufiska beteenden är nåt jag läste om för längesen, en artikel av en person som beskrev sig som vän - det kan ju ha varit en fiende förstås - ska se om jag inte lyckas leta reda på den, det borde inte vara omöjligt med lite tid.
Som du skriver ska det inte ha någon betydelse för bedömning av diverse skuld- och ansvarsfrågor. Det vet jag mycket väl, borde kanske inte ha nämnt att jag tycker att han är lite... ja, inte helt fräsch.

För USA måste det ha varit irriterande att han fortsatte med Wikileaks från ambassaden, jag menar kom igen, jag gillar inte heller USA men tacka fan för att de betraktar Assange och Manning som landsförrädare. Vad skulle de göra? Applådera?
Nu är det ju två olika anklagelser det handlar om, och för Sveriges del kan det vara så att man inte ville låta honom diktera villkoren för förhören. Jag hade intrycket att han obstruerade, men kanske är det så att Sverige hade kunnat genomföra förhören på ambassaden, om de gått med på Assanges narrativ och att han skulle ha rätt att bestämma var och när och hur. Jag tycker inte att en stat ska vika sig för nåt som lika gärna kan handla om divalater.

Sen är ju England med i NATO så när det gäller den andra anklagelsen kan nog de vara närmare USA och mer benägna att utlämna honom.
Han riskerar nog inte lika mycket som om han varit ryss.

Har någon som helst källa när du arbetar på dina små noveller?
Citera
2019-05-19, 10:03
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är fel att skriva att Snowden sökte asyl i Ryssland som om det vore hans aktiva val av land.
Det var alltså USA som tyckte det var lämpligt att dra in passet just när han var i Ryssland vilket gjorde att han inte kunde välja något annat land.
Mmm ok men de kan ju ha dragit in passet för att de upptäckte att han hade skumma kontakter i Ryssland. Jag säger inte att det måste vara så men det KAN vara så. Har Wikileaks inte stöd från officiellt ryskt håll? Osmart åka dit, tycker lilla jag. Men Assange har inte sökt asyl i Ryssland. Duktig pojke.
Citera
2019-05-19, 10:08
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Varför öppnas förundersökningen igen nu, han är väl redan förhörd och case closed?

Nej, det var inte case closed. I samband med förhöret på ambassaden ville Sverige delge formell misstanke om våldtäkt, en förutsättning för att sedan gå vidare med slutdelgivning av förundersökningen och delgivning av åtal. JA sa nej till delgivning och då sa Ecuador nej mot Sverige. Resultatet blev, enligt svensk delgivningslag, att delgivning inte var möjlig. Man kunde inte ens se den som genomförd via "försök". Efter förhöret och dess översättning till svenska, samt försök att få Ecuador att ändra sig vad gäller delgivningen, tvingades åklagaren lägga ner förundersökningen. Trots att misstankar om våldtäkt fanns kvar oförändrat.

I och med att Ecuador till slut ändrade sig och bad brittisk polis släpa ut JA från deras ambassad och in till brittiskt häkte/fängelse så ändrades läget omedelbart. Ecuador kan inte längre obstruera och hindra delgivning, inte heller kan de hindra åtal eller rättegång. UK lär inte hindra delgivning/åtal, det enda problemet där om JA kan lämnas ut till Sverige för rättegång och ev. straff givet att USA också vill ha honom överlämnad.

Nya åklagaren gjorde i alla fall bedömningen att idag finns det förutsättningar för att driva förundersökningen vidare, därför återupptogs den. JA:s svenska advokat PES sa att det gått 10 år men åklagaren har bättre koll på fakta och vet att det gått mindre än 9 år, dvs preskription för våldtäkt har ännu inte inträffat och därför är det viktigt att nu ge SW möjlighet till upprättelse efter att hon varit rättslös i 7 år under den tid Ecuador i praktiken gav JA asyl mot svenska rättsprocessen.
Citera
2019-05-19, 10:09
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Och att han befann sig i Ryssland då var givetvis en slump?
Citera
2019-05-19, 10:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Mmm ok men de kan ju ha dragit in passet för att de upptäckte att han hade skumma kontakter i Ryssland. Jag säger inte att det måste vara så men det KAN vara så. Har Wikileaks inte stöd från officiellt ryskt håll? Osmart åka dit, tycker lilla jag. Men Assange har inte sökt asyl i Ryssland. Duktig pojke.

Om JA sökt asyl i Ryssland kan man diskutera. Det är nämligen känt att han planerade att ta sig till ryska ambassaden efter att på något sätt ha lyckats lämna Ecuadors ambassad utan att gripas av brittisk polis. Antingen via klassisk rymning eller via det där skogstokiga försöket att ge honom fejkmedborgarskap i Ecuador och utnämna honom till diplomat. Vi kan nog utgå ifrån att man redan synkat med ryssen som säkert var särdeles intresserad av att nu även få JA som info-källa fullt ut, som komplement till Snowden som nog redan sagt allt han vet om USA:s operationer och metoder.

Det fanns laner på att smuggla ut JA till ryssen. Givetvis skulle han då få asyl i Ryssland.

https://www.theguardian.com/world/2018/sep/21/julian-assange-russia-ecuador-embassy-london-secret-escape-plan
Senast redigerad av Anonymare 2019-05-19 kl. 10:21.
Citera
2019-05-19, 10:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Och att han befann sig i Ryssland då var givetvis en slump?
Han befann sig i olika länder på sin väg från USA.
Det var inte han som valde tidpunkten när hans pass skulle dras in.
Citera
2019-05-19, 11:35
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Assange kan inte vara landsförrädare från USA s synvinkel sett, han är från Australien.
Sverige har också krigat i AfghanistanAlmedalen och Irak och är lika intresserat att stoppa Wikileaks som USA, därför är det inget konstigt att han var rädd för utlämning.
Men det känns som en pr-fiasko att söka asyl i Ryssland och Wikileaks anklagas väl för att stå nära Putin, även Snowden stöke asyl i Ryssland.

Var det inte så att brudarna ville dra tillbaka sin anmälan men inte fick det?

Sant, rent slarv. Obs jag tycker Wikileaks är bra som finne i röven på alla som tror att USA (och Sverige!) är snälla världspoliser. Med mera. Samtidigt kan jag tycka en del av fansen är lite naiva åt andra hållet. Inte för att det finns bevis för putininflytande utan mer för att ensidiga läckor är just det. Ensidiga. För de har väl inte läckt så mycket om Ryssland, eller har jag missat det?
Men jag hoppas Wikileaks fortsätter, t.ex avslöjar utomrättsliga avrättningar av civila som felaktigt misstänktes vara IS anhängare, tortyr, nya abu graibs och Guantanamobaser, ljusskygga överenskommelser mellan Assad och Trump - det finns säkert massor att avslöja och jag håller tummarna för att Assangeaffären inte sabbar Wikileaks.

MEN det är inte konstigt om USA hate their guts. En del verkar tycka att USA borde lämna Wikileaks ifred.
Senast redigerad av sillynamnam 2019-05-19 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in