Citat:
Klart man kan ha utvecklingsstörning och ändå ha borderline. Man är väl ba lite för dum så det kanske uttrycker sig lite. Då typ ingen annan utvecklingsstörd (lr väldigt få) beter sin som T kan det ju inte i huvudsak bero på utvecklingsstörning?
Att kategorisera T som attention whore stämmer nog inte. Hon blev ju mer attention whoreig efter det att hon blev av med barnen och kunde se personer "svart". Att hon, enligt kimpa, har anklagat nån f d lärare för våldtäkt, liksom att hon går fram och tillbaka med anklagelser mot JK, signalerar också borderline. Att gå från att avguda till att mordhota personer är väldigt borderline. Att söka uppmärksamhet pga tomhetskänslor är väldigt borderline. Ville hon ha uppmärksamhet hade hon kunnat göra annat. Hade hon varit psykopat hade hon haft bättre temperament.
Jag skiter faktiskt i vad hon har så länge hon låses in men då borderline verkar vara väldigt känsligt för T kör jag med det. Dessutom är ju psykopati/borderline/narcissism samma familj.
Att kategorisera T som attention whore stämmer nog inte. Hon blev ju mer attention whoreig efter det att hon blev av med barnen och kunde se personer "svart". Att hon, enligt kimpa, har anklagat nån f d lärare för våldtäkt, liksom att hon går fram och tillbaka med anklagelser mot JK, signalerar också borderline. Att gå från att avguda till att mordhota personer är väldigt borderline. Att söka uppmärksamhet pga tomhetskänslor är väldigt borderline. Ville hon ha uppmärksamhet hade hon kunnat göra annat. Hade hon varit psykopat hade hon haft bättre temperament.
Jag skiter faktiskt i vad hon har så länge hon låses in men då borderline verkar vara väldigt känsligt för T kör jag med det. Dessutom är ju psykopati/borderline/narcissism samma familj.
Fast denna typ av utåtagerande och att ge sig på andra, som T gör, ibland helt random personer som inte gjort T något är INTE borderline. Det som skiljer borderline från de andra diagnoserna i klustret är just att borderlinepersonligheter skadar SIG SJÄLVA, särskilt för att hantera tomhetskänslor. Missbruk, självmord och att exempelvis skära sig är typiskt för diagnosen. Narcissister och psykopater och även histrioniska skadar andra människor, och skiter i att de gör det. De har även grandiosa självbilder, vilket borderlines, präglade av otrygghet och rädsla för att inte vara omtyckta/älskade, inte heller har. De hot som borderlinepersoner är kända för är även de hot om självskadande, typ "lämnar du mig tar jag livet av mig". T uppvisar inga sådana tendenser. Sen verkar hela det där gänget vara sanvänner ena dagen och bittra fiender den andra, och de kan ju knappast ha personlighetsstörningar hela bunten. Är det månne nått i vattnet i norrland? Man börjar ju undra. Det finns antagligen många olika skäl till varför den här tråden fascinerar. För mig personligen är det just att försöka förstå vilka komponenter som tillsammans bildar en T. Därför blir korrekta diagnoser intressanta för just mig. Har full förståelse för att inte alla delar detta mitt intresse, men OM någon härinne vet vilken/vilka diagnoser hon har så tar jag gärna emot denna info då det skulle kunna vara till nytta för mig i mina studier.