2019-05-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Om diskmaskinen ingår i avtalet betalar värden reparationen fast den kostnaden ingår i hyran, annars får man pynta själv.
Är man lat och inte orkar rå om sina vitvaror så är det bra med hyresrätt, men då betalar man även värdens lön vilket enligt mig är korkat.
Man betalar för en sorts service, att inte behöva oroa sig. Typ samma service som man betalar för när man leasar en bil.
2019-05-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Man betalar för en sorts service, att inte behöva oroa sig. Typ samma service som man betalar för när man leasar en bil.
Absolut, jag förstår att en del tycker det är tryggt med HR, jag föredrar BR.
2019-05-19, 09:35
Medlem
Citat:
Om diskmaskinen ingår i avtalet betalar värden reparationen fast den kostnaden ingår i hyran, annars får man pynta själv.
Är man lat och inte orkar rå om sina vitvaror så är det bra med hyresrätt, men då betalar man även värdens lön vilket enligt mig är korkat.

Edit, det är förövrigt inte mer jobb att ringa en reparatör än en hyresvärd.

Detsamma gäller ju all ekonomisk aktivitet nästan. Handlar man maten på ICA betalar man böndernas löner istället för att odla själv. Det skulle ju också kunna vara korkat?

Skillnaden är bara att historiskt har man blivit rik på att bo. Det beror inte på att det är dyrare att ta vitvarorna på hyran än att ringa reparatören själv. Det har heller inte att göra med att hyresvärden vill tjäna lite pengar på att äga och ta hand om huse. Det har varit lönsamt att ta lån för att köpa hus. Att inte hoppa på Bolåneexpressen har varit korkat.

Det har väl varit på det sättet åtminstone sedan tidigt 70-tal? Mina föräldrar byggde flera hus på 70-talet och vad jag förstod så var det enda chansen att få livet att gå runt om man huvudsakligen var löneanställd. Visst var det poänglöst med lön på ett sätt när marginalskatterna var som de var men din lön bestämde hur mycket du fick låna till att bygga villa. Så rullade det väl på i 20 år minst ända till början på 90-talet. Att man satt i en villa med ränteavdrag gjorde att marginalskatten blev lite mindre grotesk och det blev pengar över till semesterresor.

Det som är smart med att bo i belånat hus är alltså helt enkelt att man genomskådat systemet och utnyttjat det till max. Korkade människor förstår inte att utnyttja systemet.

Får vi en 20 års period nu med stagnerande priser utan ränteavdrag som sänker marginalskatten så kan det snabbt bli förmånligare att hyra. Det är ju korrekt att man enkelt kan flytta om man hyr. Särskilt om man inte är särskilt duktig på att ta hand om hus.

Hur lätt är det att flytta om man sitter på ett hus man köpte hösten 2018 och bekostat renoveringar på men där pengarna är slut då man upptäcker att förra ägaren anlitande en firma som fuskade med det nya taket och nu syns det tydligt i besiktningsprotokollet att huset de behöver få 3.7 miljoner för kommer att kosta rejält för nästa ägare?

Se: https://www.booli.se/bostad/3105101
2019-05-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Detsamma gäller ju all ekonomisk aktivitet nästan. Handlar man maten på ICA betalar man böndernas löner istället för att odla själv. Det skulle ju också kunna vara korkat?
Det är ingen hållbar parallell, boende och att köpa produkter är olika saker, en villaägare skulle sällan komma på tanken att låta annan part äga villan och ha det som inkomst för att han kontaktar servicefirmor, tjänsteleverantörer och myndigheter.

Citat:
Skillnaden är bara att historiskt har man blivit rik på att bo. Det beror inte på att det är dyrare att ta vitvarorna på hyran än att ringa reparatören själv. Det har heller inte att göra med att hyresvärden vill tjäna lite pengar på att äga och ta hand om huse. Det har varit lönsamt att ta lån för att köpa hus. Att inte hoppa på Bolåneexpressen har varit korkat.

Det har väl varit på det sättet åtminstone sedan tidigt 70-tal? Mina föräldrar byggde flera hus på 70-talet och vad jag förstod så var det enda chansen att få livet att gå runt om man huvudsakligen var löneanställd. Visst var det poänglöst med lön på ett sätt när marginalskatterna var som de var men din lön bestämde hur mycket du fick låna till att bygga villa. Så rullade det väl på i 20 år minst ända till början på 90-talet. Att man satt i en villa med ränteavdrag gjorde att marginalskatten blev lite mindre grotesk och det blev pengar över till semesterresor.

Det som är smart med att bo i belånat hus är alltså helt enkelt att man genomskådat systemet och utnyttjat det till max. Korkade människor förstår inte att utnyttja systemet.

Får vi en 20 års period nu med stagnerande priser utan ränteavdrag som sänker marginalskatten så kan det snabbt bli förmånligare att hyra. Det är ju korrekt att man enkelt kan flytta om man hyr. Särskilt om man inte är särskilt duktig på att ta hand om hus.

Hur lätt är det att flytta om man sitter på ett hus man köpte hösten 2018 och bekostat renoveringar på men där pengarna är slut då man upptäcker att förra ägaren anlitande en firma som fuskade med det nya taket och nu syns det tydligt i besiktningsprotokollet att huset de behöver få 3.7 miljoner för kommer att kosta rejält för nästa ägare?

[/quote]
Att man tjänat på BR beror inte främst på att priserna gått upp utan på att man i dom flesta fall fått lägre månadskostnader.
När man flyttar från en HR har man också gått back, fast det är en summa som inte syns på samma sätt.
Men sen finns det dom som inte får lån eller har råd med BR och där ju HR det end alternativet.
Senast redigerad av kroppskultur 2019-05-19 kl. 09:51.
2019-05-19, 10:04
Medlem
Citat:

Fråga japanerna. De trodde att 90-talskrisen skulle lösas med nollränta. Nu har fastighetspriserna fallit i 30 år och det föds inga japaner och jobben har exporterats till Kina. På 90-talet fram till 00-talet hade de en kul kille som var borgmästare i Tokyo, han heter Shintaro Ishihara. Googla honom, han får Trump och Tea Partyrörelsen i pårökt tillstånd att verka sansade. Så går det när man tror att man kan trolla fram pengar i tomma intet.

By the way, Japan som är ungefär halva Sverige i storlek har ungefär 126 miljoner invånare. Man hoppas att 2050 skall det fortfarande finnas över 100 miljoner japaner

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-29/japan-s-shrinking-population-leaves-record-8-million-homes-empty

Man har 8.5 miljoner övergivna hus, dvs 1 bostad av 7, dessa kan du köpa för en nominell summa genom så kallade Akiya Banks

https://therealdeal.com/la/2019/04/29/no-one-home-japans-dwindling-population-means-a-housing-oversupply/

Så Sverige har Japan att se framemot så får vi gott om lediga bostäder för miljontals nya svenskar. Kan behövas nu när Afrika skall gå med i EU om man får tro Guy Verhofstadt.
2019-05-19, 10:32
Medlem
Tillbakablickens avatar
Det intressanta med hyresrätter i Sverige är ju det inflytande som Hyresgästföreningen historiskt sett har haft över hyrorna. "Onaturligt" låga hyror och höga kötider gör ju att hyresrätter med all rätt kan vara lönsammare än en motsvarande bostadsrätt i större städer idag.

Jag kan tänka mig att många köpare av BR idag helt enkelt tar ett bolån med rådande ränteläge för att genom "brute-force" ta sig in i en stad/arbetsmarknad. Inte för att man nödvändigtvis vill äga din bostad eller spekulerar i långsiktig vinst.

Jag tror personligen att läget kommer bli en ännu större faktor för bostäder framöver. Priserna i utsatta områden stagnerar och "bubblan" i storstäderna som denna tråd benämner den kommer bara att växa.
2019-05-19, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Japan som är ungefär halva Sverige i storlek har ungefär 126 miljoner invånare.

Nja. 378,000 km2. Sverige: 449,000 km2. Jag kan räkna så det blir 84% av Sveriges yta. I stort alltså lika stort som Sverige tilll ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Så Sverige har Japan att se framemot så får vi gott om lediga bostäder för miljontals nya svenskar. Kan behövas nu när Afrika skall gå med i EU om man får tro Guy Verhofstadt.

Fy fan, bland annat för att det inte kommer få Sveriges ekonomi att växa det minsta. Det blir inte mer av industri bara för att man har massinvandring och kolonisering utifrån. Det blir ju bara en fattig massa människor som ogillar varandra utefter de etniska skiljelinjerna. Rashat kommer grassera med ständigt våld till följd. Främst svenskarna kommer våldföras på.
Senast redigerad av Mertillen 2019-05-19 kl. 10:38.
2019-05-19, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
På lång sikt är det ju ingenting, eller hur? Och hur tänker du? Vill du flytta har ju övriga beståndet också sjunkit i pris.

Hur kan du förresten sitta där med en skuld på 1,1 när du amorterat ned till 950? Du skrev väl fel, antar jag.

Blev lite fel där, poängen var lite att nu har jag ännu en bit till 75% av värdet Men ja i längden så lär jag inte ångra mitt köp.
2019-05-19, 12:00
Medlem
Citat:
...
Skillnaden är bara att historiskt har man blivit rik på att bo.
...
Inte generellt. Då måste vi titta bara på perioden efter ca 1998.

Du kan ju själv så hur specifika toppar man måste pricka in för att "bli rik på att bo" och hur lång den senaste toppen varat.

https://i.imgur.com/6nDEwPY.png
https://lnu.se/globalassets/feh/edvinsson-rodney.pdf
2019-05-19, 12:44
Medlem
Imnshos avatar
Nu ska man inte bara bedöma HR vs BR när det gäller kostnader.

Jag har inte direkt "valt" HR, utan det har kommit naturligt med det liv jag levt. För mig har HR varit ett sätt att öka inkomsterna. Det har varit en förutsättning för att kunna flytta mellan olika orter i landet och ta välbetalda jobb. Jobb som också inneburit långa arbetsdagar där man inte riktigt orkar med att rusta och underhålla bostaden.

Nu sitter jag fortfarande i HR men letar efter något mer permanent, med ägande. Med tanke på de bubbliga priserna tar jag det väldigt lugnt i den processen.

HR och BR fyller båda bra funktioner i olika skeenden av livet!
2019-05-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Inte generellt. Då måste vi titta bara på perioden efter ca 1998.

Du kan ju själv så hur specifika toppar man måste pricka in för att "bli rik på att bo" och hur lång den senaste toppen varat.

https://i.imgur.com/6nDEwPY.png
https://lnu.se/globalassets/feh/edvinsson-rodney.pdf

Det finns andra sätt att bli rik på boende än att huset stiger snabbt i värde. Rätt säker på att föräldrarna skulle hävda att de "blev rika" på att bygga villor på 70-talet.

Tanken är väl ungefär att 10% inflation och 10% ränta att betala är ekvivalent med 0% inflation och 10% amortering när man ser till hur snabbt lånet försvinner och tillgången man lånat till blir din egen. På 70- och 80-talen var inflationen hög...

Dessutom levde vi ju i Palmes drömsamhälle med groteska marginalskatter och fulla ränteavdrag. I det läget så är det stor skillnad på 10% amortering och 10% ränta eftersom amorteringen måste betalas med skattade pengar medans räntan faktiskt sänker skatten. Blir marginalskatten tillräckligt grotesk blir hushållens ränteutgifter i princip ett sätt att snuva staten på skatt.

Det kan ju vara värt att räkna på vad som händer om någon som är löneanställd, kanske som mellanchef med riktigt bra lön, tjänar på att byta ut den billiga hyresreglerade hyresrätten som kostar någon tusenlapp till en nybyggd villa där ränteavdraget sänker lönen och därmed slipper betala den mest absurda marginalskatt som världen skådat. Det var väl Bert Karlsson som betalade 104% marginalskatt något år?

Även om man ligger lägre ner på skalan med mer modesta 70% marginalskatt är det nog lätt att hitta scenarier där villan betalar sig själv och pengar som annars skulle skattas bort istället nu används till att bygga upp ens nettoförmögenhet i form av huset i takt med att inflationen gröper ur lånet.

Det kräver inte ens att huset stiger i värde för att man skall bli rik men storleken på ränteutgifterna måste hållas uppe så det underlättar nog om man bygger ny villa, eller åtminstone köper en större, var tredje år eller så.

Detta mönster bröts ju dock på 90-talet när inflationen knäcktes (jämfört med 80-talet) och både ränteavdrag och marginalskatter sjönk. Istället började huspriserna stiga kontinuerligt så den gamla "sanningen" att det lönar sig att äga sitt boende fortsatte att vara giltig. Bara nu med ny motivering..

Övertygad att det varit en "sanning" så länge nu att det är smart att äga sitt eget boende att folk faktiskt inte tänker på att det lika gärna skulle kunna vara hyresrätt som vore smart med annan politik. Även om man köpt dyrt nu så tröstar man sig nog med att man åtminstone kommer att få lägre kostnader "långsiktigt" men i praktiken är det en förhoppning om att politikerna inte kommer att ändra på sina egna korkade regler någon gång i framtiden; och då införa något ännu dummare...
2019-05-19, 13:12
Medlem
Citat:

Edit, det är förövrigt inte mer jobb att ringa en reparatör än en hyresvärd.
Är man dum i huvudet så betalar man idioterna på OPs lön. För att inte tala om Birgitte Bonnesens fallskärm på 21 miljoner hon fick som avskedspresent för att vara usel på sitt jobb. Du kanske har en annan bank? Tror du etiken är annorlunda där? Tänk om i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in