Citat:
Det är som alltid ett sidospår ifall JA är "arrogant och sluskig, ja äcklig", då det inte borde påverka hur någon ser på hur hans olika fall har behandlats och behandlas av myndigheter, media och andra. Men det kan ändå vara intressant om du kan ge några exempel på sådana uttalanden eller f.d. vänner. (Det är väl inte Domscheit-Berg som har utgett sig för att vara en f.d. vän?) Du kanske syftar på verkliga uttalanden, men det har pågått en mångårig märklig smutskastningskampanj som tydligt har påverkat i alla fall många andra att tro att han sagt och gjort saker han inte har sagt eller gjort. Just i år har propagandan om att han är en ohygienisk slusk intensifierats, med många konstiga påståenden som fick t.ex. hans vän Cassandra att skratta: "That guy is so OCD. It's the most ridiculous story ever".
Det här med den påstådda bristfälliga hygienen och andra kufiska beteenden är nåt jag läste om för längesen, en artikel av en person som beskrev sig som vän - det kan ju ha varit en fiende förstås - ska se om jag inte lyckas leta reda på den, det borde inte vara omöjligt med lite tid.
Som du skriver ska det inte ha någon betydelse för bedömning av diverse skuld- och ansvarsfrågor. Det vet jag mycket väl, borde kanske inte ha nämnt att jag tycker att han är lite... ja, inte helt fräsch.
För USA måste det ha varit irriterande att han fortsatte med Wikileaks från ambassaden, jag menar kom igen, jag gillar inte heller USA men tacka fan för att de betraktar Assange och Manning som landsförrädare. Vad skulle de göra? Applådera?
Nu är det ju två olika anklagelser det handlar om, och för Sveriges del kan det vara så att man inte ville låta honom diktera villkoren för förhören. Jag hade intrycket att han obstruerade, men kanske är det så att Sverige hade kunnat genomföra förhören på ambassaden, om de gått med på Assanges narrativ och att han skulle ha rätt att bestämma var och när och hur. Jag tycker inte att en stat ska vika sig för nåt som lika gärna kan handla om divalater.
Sen är ju England med i NATO så när det gäller den andra anklagelsen kan nog de vara närmare USA och mer benägna att utlämna honom.
Han riskerar nog inte lika mycket som om han varit ryss.