2019-05-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Effektförlusterna är obetydliga. De är i storleksordningen 10% per 200 mil och självklart oberoende av hur elen produceras. Om det varken blåser eller är tillräckligt soligt tappar man av vattenkraften som lagras i vattenmagasin. Det är så Sveriges elförsörjning funkar idag. Vattenmagasinen fylls på under höst och vår för att tappas av vintertid när det är som kallast och elförbrukningen som störst.
Givetvis måste en opålitlig kraftkälla som vind ha reglerkraft. 10 % är inte lite, det är ett stort bortfall. Vattenkraftverken ligger långt bort och den går inte att bygga ut i någon omfattning. Kvar blir kärnkraft och biobränslen.
Redan idag har vi effektbrist vid vissa tider och vissa områden.
Den kommer att förvärras pga sossarnas och miljöpartiets monumentala inkompetens.
Citera
2019-05-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Kommunisten förstår inte att svensken använder 2,5 ggr mer el per capita, i ett europeiskt perspektiv finns ett överskott, detta kan avsättas på kontinenten där man är beredd att betala mer. Implikation: industrin kvider men politikerna står lottlösa, utbyggnad av vattenkraft och/eller kärnkraft kommer att säljas till Europa d.v.s. ingen förbättring för industrin.

Effektbrist? Svensken kommer att effektivisera för att möta nya förhållanden.

Slutligen, industrin är olönsam, den betalar inte sina fulla kostnader, om så vore fallet hade de för länge sedan löst sina problem med "dyr" el.
Varför ordnar inter industrin sin elförsörjning själva? Den är som kommunisten själv sade "lönsam".
Du verkar ha svårt att förstå vad ordet lönsam betyder. Det sker ingen effektivisering, elanvändandet ökar med stigande befolkning och mer prylar. Om fordonsflottan elektrifieras så ökar behovet än mer.
Kvar blir avstängningar och prishöjningar för medborgaren. Industrin slipper nya pålagor.
Citera
2019-05-18, 13:43
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Varför säger Moderaterna och Kristdemokraterna att Sverige ska satsa på kärnkraft när Sverige är en nettoexportör av elektricitet??

Eh
Därför att el inte kan lagras i stor skala.

Har du fler frågor?
Citera
2019-05-18, 13:58
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Statligt ägda företag är inte synonymt med marknadsekonomi utanför Sveriges gränser.
Vad vill du ha sagt? Vi har en marknad med flera aktörer, inte bara Vattenfall. Men jag är inte emot en vidare privatisering här, det är jättebra.
Citera
2019-05-18, 15:07
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det kostar att transportera el, effekt förloras och el som produceras när den inte behövs kan inte sparas. Det enkla sambandet är tydligen omöjligt för vänstern och gröntomtarna att förstå.
Men du kommer att få lära dig den hårda vägen.

Hmm, är det möjligt i Sverige att producera el lokalt och regionalt? Låt oss se, skog finns, många vattendrag, goda vindförhållanden, god solinstrålning på sommaren, lägg till möjligheter till biogas så ser vi att möjligheterna för ett decentraliserat energisystem är synnerliga goda.

Med lokalt och regionalt förankrade energisystem är kontinenten som svarte Petter bortspelad, fast det är storindustrin också, de får bygga egna kraftwerk. Bäste kommunist, vi löser inte klimat- och miljöproblematiken genom att bygga ut ett hiskligt ineffektivt energisystem för att industrin, som inte kan stå för sina kostnader, förväntar sig billig el när som helst, det är samhällsplanering på sovjetiskt vis.
I den värld vi lever i råder knapphet, resusurna är begränsade, en sovjetisk utbyggnad kan inte fösvaras ekonomiskt, ekologiskt eller energitekniskt, det är hög tid att bli vuxen och inse allvaret.

För egen del betalar jag 1,53 kr/kWh d.v.s. ca tre gånger medelpris, vill man ha bort kärnkraften bör leva som man lär anser jag.

Att vi mer eller mindre har ett oligopol är ett problem, men så blir det när staten går in för att subventionera storföretagandet, den centraliserad produktionsapparaten kräver alltid en uppbackande stat. Skall sedan företagandet bli globalt byggs ett förtäckt välfärdssystem för att kunna plundra arbetaren på hennes arbetes resultat, där är vi, motorvägar, järnvägar, hamnar, flygplatser och(!) kraftnät, allt betalt av arbetaren.
Det är inte så att stölden i löneslaveriet är tillräckligt för att göda härskarklassen, nej, industrins olönsamma drift läggs ut på skattesedeln, på så sätt är det möjligt med nationella energisystem.

Den mörkblåa smurfen Kristoffersson är ute efter skattepengar att fördela till industrin, det vet alla, ändå smyger han omkring under föreställningen att det miljön som kräver det. Hade M haft ett uns av marknadsekonomi i sin agenda hade skällan låtit annorlunda, då hade alla kostnader allokerats till rätt kostnadsställe, inte på andras bekostnad.
Dessutom kan inte det lilla företaget e.x. skomakaren åtnjuta samma fina subventioner som industrin, de konstlade mekanismer politrukerna skapat har satt marknadsmekanismen ur spel, alla har inte lika rätt till marknaden.
Bäste kommunist, vi ser att högern är den nya vänstern, att de anammat sosseriet för att kunna strö pengar över härskarklassen.
Citera
2019-05-18, 15:15
Medlem
Citat:
Varför säger Moderaterna och Kristdemokraterna att Sverige ska satsa på kärnkraft när Sverige är en nettoexportör av elektricitet? Det frågar sig två debattörer i följande debattartikel i DN:

Deras siffror styrks av många andra källor. Ex:

Så varför menar Moderaterna att kärnkraften behöver byggas ut? Sverige har ett enormt överskott av el och så kommer det att vara inom överskådlig framtid. Har partiet mutats av kärnkraftslobbyn?

ja lite konstigt är det då att använda kol i miljöpartiets huvudstad?

"Koldioxidutsläppten från Stockholms el- och fjärrvärmeverk ökade förra året. Värtaverket i Ropsten stod för störst del av utsläppen enligt en sammanställning från Naturvårdsverket."

"Utsläppen av koldioxid från el- och fjärrvärmeanläggningar i Stockholms län ökade med nio procent förra året, rapporterar SVT Nyheter Stockholm."

"Vi tvingades använda mer olja och kol än vi hade planerat "

https://mitti.se/nyheter/varmeverkens-koldioxidutslapp-okar/

uttrycket "sopa framför egen dörr" är inte något som stockholmarna tänker på när man samtidigt straffbeskattar bilismen i norrland?
Citera
2019-05-18, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Vad vill du ha sagt? Vi har en marknad med flera aktörer, inte bara Vattenfall. Men jag är inte emot en vidare privatisering här, det är jättebra.

Det jag vill ha sagt är att Sverige inte är en marknadsekonomi. Beviset är att samtliga större marknader i Sverige regleras och styrs helt eller delvis av staten.
Citera
2019-05-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Hmm, är det möjligt i Sverige att producera el lokalt och regionalt? Låt oss se, skog finns, många vattendrag, goda vindförhållanden, god solinstrålning på sommaren, lägg till möjligheter till biogas så ser vi att möjligheterna för ett decentraliserat energisystem är synnerliga goda.

Med lokalt och regionalt förankrade energisystem är kontinenten som svarte Petter bortspelad, fast det är storindustrin också, de får bygga egna kraftwerk. Bäste kommunist, vi löser inte klimat- och miljöproblematiken genom att bygga ut ett hiskligt ineffektivt energisystem för att industrin, som inte kan stå för sina kostnader, förväntar sig billig el när som helst, det är samhällsplanering på sovjetiskt vis.
I den värld vi lever i råder knapphet, resusurna är begränsade, en sovjetisk utbyggnad kan inte fösvaras ekonomiskt, ekologiskt eller energitekniskt, det är hög tid att bli vuxen och inse allvaret.

För egen del betalar jag 1,53 kr/kWh d.v.s. ca tre gånger medelpris, vill man ha bort kärnkraften bör leva som man lär anser jag.

Att vi mer eller mindre har ett oligopol är ett problem, men så blir det när staten går in för att subventionera storföretagandet, den centraliserad produktionsapparaten kräver alltid en uppbackande stat. Skall sedan företagandet bli globalt byggs ett förtäckt välfärdssystem för att kunna plundra arbetaren på hennes arbetes resultat, där är vi, motorvägar, järnvägar, hamnar, flygplatser och(!) kraftnät, allt betalt av arbetaren.
Det är inte så att stölden i löneslaveriet är tillräckligt för att göda härskarklassen, nej, industrins olönsamma drift läggs ut på skattesedeln, på så sätt är det möjligt med nationella energisystem.

Den mörkblåa smurfen Kristoffersson är ute efter skattepengar att fördela till industrin, det vet alla, ändå smyger han omkring under föreställningen att det miljön som kräver det. Hade M haft ett uns av marknadsekonomi i sin agenda hade skällan låtit annorlunda, då hade alla kostnader allokerats till rätt kostnadsställe, inte på andras bekostnad.
Dessutom kan inte det lilla företaget e.x. skomakaren åtnjuta samma fina subventioner som industrin, de konstlade mekanismer politrukerna skapat har satt marknadsmekanismen ur spel, alla har inte lika rätt till marknaden.
Bäste kommunist, vi ser att högern är den nya vänstern, att de anammat sosseriet för att kunna strö pengar över härskarklassen.
Du ordbajsar så man tror att du jobbar inom mediavänstern.
Du är säkerligen en av de klimatkatastroftroende, då borde kärnkraft vara något för dig.
En ren, effektiv, säker och pålitlig källa till elkraft, vinter,vår, sommar och höst.
Citera
2019-05-18, 16:44
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Det jag vill ha sagt är att Sverige inte är en marknadsekonomi. Beviset är att samtliga större marknader i Sverige regleras och styrs helt eller delvis av staten.
Vill du med detta säga att vi har ett elöverskottet och att det beror på planekonomi? Jag vet inte om jag skulle vilja kalla kalla elmarknaden planekonomisk, även om den inte är helt avreglerad. Vi har en blandning av offentliga och privata elleverantörer och det hindrar kontroll av produktion och pris. Dock skulle jag inte vilja kalla det för en fri marknad.
Citera
2019-05-18, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Vill du med detta säga att vi har ett elöverskottet och att det beror på planekonomi? Jag vet inte om jag skulle vilja kalla kalla elmarknaden planekonomisk, även om den inte är helt avreglerad. Vi har en blandning av offentliga och privata elleverantörer och det hindrar kontroll av produktion och pris. Dock skulle jag inte vilja kalla det för en fri marknad.

Jag vet inte varför det finns ett överskott eller orsaken till det, kan kan vara ändra att det produceras för mycket el eller att svensken inte längre har råd att använda så mycket han vill. Det ena är positivt medan det andra är negativt. Vi får se framöver.
Citera
2019-05-18, 16:51
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Såklart är det lobbyister bakom. Det jag läst om "elbristen" är att den beror på låg kapacitet i kraftnätet:

Du är gravt oärlig när du som vanligt själv inte ser några problem med att länka till lobbyisters "debattartiklar":

Citat:
Göran Sidén och Jonny Hylander framställer sig gärna själva som oberoende forskare vid Högskolan i Halmstad. Båda är dessvärre djupt rotade i vindkraftsindustrin. Göran Sidén är till exempel tung aktieägare och styrelseledamot i Eolus vind.

Åsikterna som framförs i "debattartikeln" konstaterades redan år 2012 vara ren desinfomation:

Citat:
Desinformation från vindkraftindustrin

Kärnkraften är inte subventionerad och har aldrig varit. Att staten engagerar sig i en lönsam och skattegrundande verksamhet är inte en subvention.

Sidén och Hylander påstår också att kärnkraften inte har fullt försäkringsansvar vid en olycka. Detta påstående är felaktigt. ... o,sv...

https://www.gp.se/desinformation-fr%C3%A5n-vindkraftindustrin-1.718347

Det räcker med att skrapa lätt på ytan, och upp dyker både stalinister, maoister och andra obehagliga extremister/våldsverkare när det gäller dina minst sagt tvivelaktiga källor.

Sluta upp med att sprida lögner tack!
Citera
2019-05-18, 17:02
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Jag vet inte varför det finns ett överskott eller orsaken till det, kan kan vara ändra att det produceras för mycket el eller att svensken inte längre har råd att använda så mycket han vill. Det ena är positivt medan det andra är negativt. Vi får se framöver.
"Elöverskottet" är ett politiskt ord. Det är el som går på export till länder som huvudsakligen använder kolkraft. Det är därför jag tycker att det är fel att kalla det elöverskott. Det vore bra att uttöka detta "elöverskott". Vi har "elöverskott" för att grannländerna köper in el från oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in