2019-05-18, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Efter 3 minuters googling av dessa damers insats så kan jag bara konstatera att de inget gjort, att du inte vet något om upplysningen, och ditt ordval antyder att du är extremt känslostyrd i detta ämne. Alltid något. Kvinnor är mer känslostyrda än män. Och inte bara det, ni skäms även för att ni är det. För ni anser att det inte är fint att vara känslostyrd. För kvinnor tycker inte om sig själva, och särskilt feminister vill gärna vara som män.
Här har du problemet. En man/kvinna läser något negativt om sitt kön, fastnar psykologiskt med offerkoftan fastspänd och vägrar lämna sin bubbla av tragedi.

2019 i Sverige behövs inte offerkofta för att det inte finns några offer. Kvinnor och män är så nära vi realistiskt kan komma, kvinnor har inga nackdelar varken juridiskt eller i form av möjligheter på arbetsmarknaden som inte män har. Snarare tvärt om. Kvinnor tar examen från högskola i större utsträckning än män, får lägre straff när dom begår brott och har större ekonomisk hjälp när livet skiter sig. Titta bara på fördelningen mellan könen bland hemlösa.

Det finns några få som kämpar för mäns rätt i samhället men dessa är svartlistade i nästan all media och gjorda till samhällets svarta får. Motsatsen däremot hyllas och ges medaljer för. Att män skulle vara mer känslosamma än kvinnor är det största skitsnacket jag har hört, någonsin tror jag. Kolla bara i denna tråd, ingen av kvinnorna här kan debattera utan att blanda in känslor.
Citera
2019-05-18, 13:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Att män skulle vara mer känslosamma än kvinnor är det största skitsnacket jag har hört, någonsin tror jag. Kolla bara i denna tråd, ingen av kvinnorna här kan debattera utan att blanda in känslor.
Jo, det är alltid kul när en tråd på FB kan bevisa eller motbevisa en tes, bara genom att man analyserar svaren. Det är fullt med gråt och ilska i den här tråden, gissa hos vem. FBs lilla insats inom forskningen, där vi alla är gratis försökskaniner.
Citera
2019-05-18, 13:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Dock gäller motsatsen också, finns ingen anledning att trycka ned kvinnor. Merparten är även de lugna och sansade. Problemet är att media ger plats åt extremisterna, men endast åt ena hållet.
Kvinnor och män är väldigt olika, men båda behövs lika mycket. Dock inte överallt som historien visar, t.ex inte inom vetenskap och musik.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-18 kl. 13:32.
Citera
2019-05-18, 13:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och inte har du förmågan att utvärdera deras insatser heller. Dessutom blandar du ihop genialitet med att ha gjort upptäckter. Somliga kallar John Lennon ett geni vet du.
John Lennon och Paul McCartney var lika stora genier som någonsin Darwin. I normalfallet bryr jag mig inte om att de var män. Men eftersom det är just du som jag kommenterar så ber jag dig lista kvinnliga genier som skrivit musik som lika många människor blivit inspirerade av. Särskilt spännande vore en lista på genialisk-musik-grupper där samtliga är kvinnor.
Citera
2019-05-18, 13:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så? Du anser alltså att ex Robespierre "gjort något" som stod inför parlamentet och deklarerade sina ståndpunkter gällande jämlikhet ex.

medan Olympe de Gouges, som gjorde exakt samma sak, och även inkluderade kvinnors jämlikhet med män i sina punkter, vilket hon var rejält före sin tid med, inte "gjort något"
Om hon gjorde det EFTER att han gjort det så var hon en simpel copycat. Att skriva en Beatles-låt ett år efter att Beatles skrivit den gör dig inte till ett geni.

Notera att Robespierre blev avrättad. Så någonting extra kraftfullt gjorde han. Jag tror ärligt talat du inte vet någonting om hans insatser, men det finns på wikin. Han är en av världens mer betydelsefulla män, förlåt människor, och väl värd att studera. Han har f.ö. ingenting med Upplysningstidens genier att göra, han var politiker, så hans/hennes exempel faller direkt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-18 kl. 13:39.
Citera
2019-05-18, 13:39
Medlem
Citat:
Om hon gjorde det EFTER att han gjort det så var hon en simpel copycat. Att skriva en Beatles-låt ett år efter att Beatles skrivit den gör dig inte till ett geni.

men alla män som gjorde det efter den förste som nu gjorde detta, vilket jag inte vet vem det var....
är inte "simpla copy.-cats"?

OdG variant var inte densamma som ex Robespierre, så nej hon var unik. Eftersom, vad jag vet, HON var den enda som tog upp och argumenterade för kvinnan också i de mänskliga rättigheterna inför det franska parlamentet.
Citera
2019-05-18, 13:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
men alla män som gjorde det efter den förste som nu gjorde detta, vilket jag inte vet vem det var....
är inte "simpla copy.-cats"?

OdG variant var inte densamma som ex Robespierre, så nej hon var unik. Eftersom, vad jag vet, HON var den enda som tog upp och argumenterade för kvinnan också i de mänskliga rättigheterna inför det franska parlamentet.
Alla manliga uppfinnare och vetenskapsmän bygger på andra mäns upptäckter. Men det är manligt att dra en linje och utkora en segrare. Segraren i forskningen om arternas uppkomst är därför Darwin, även om det fanns män före honom. Men han sammanställde allt i sin bok, och blev hånad för det av kyrkan och allmänheten som inte kunde fatta att människan och apan är kusiner. Jag förstår av din argumentation att du är totalt ointresserad av segrare. Därför kan vi aldrig nå konsensus om detta. Men Darwin är en av många manliga segrare. Darwin är min idol för sina upptäckter, för sitt geni.

En kvinna som talar för kvinnor? Ja, det kan jag förstå, var och en är sig själv närmast. Vari det genialiska finns i det politiska talet kan jag inte förstå. Berätta gärna om hennes forskning t.ex om män och kvinnor... Skämtar bara. Hon forskade inte en timme av sitt liv, upptäckte ingenting, uppfann ingenting. Hon är din idol bara för att hon är kvinna. Det gör dig till sexist.
Citera
2019-05-18, 14:06
Medlem
skotittares avatar
Citat:
John Lennon och Paul McCartney var lika stora genier som någonsin Darwin. I normalfallet bryr jag mig inte om att de var män. Men eftersom det är just du som jag kommenterar så ber jag dig lista kvinnliga genier som skrivit musik som lika många människor blivit inspirerade av. Särskilt spännande vore en lista på genialisk-musik-grupper där samtliga är kvinnor.

För det första så är musik något subjektivt. Sedan så handlar musikalisk framgång lika mycket om kapitalism, öde och ren tur som genialitet och kreativitet.

Sedan att musikbranschen har varit "killars lilla lekplats" gör även sitt till.

Dock börjar det ju ändras rätt kraftigt då mycket av den mest intressanta musiken (speciellt här i Sverige) görs av just kvinnor.

Dock finns det ju en del kvinnliga musikaliska pionjärer som helt enkelt har glömts bort; förmodligen mest för att dom var just kvinnor.

Se t.ex dessa två artiklar: https://www.theguardian.com/music/2016/jun/17/daphne-oram-synthesizer-deep-minimalism

http://www.vintagesynth.com/articles/female-synthesizer-pioneers
Citera
2019-05-18, 14:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Dock börjar det ju ändras rätt kraftigt då mycket av den mest intressanta musiken (speciellt här i Sverige) görs av just kvinnor.

Dock finns det ju en del kvinnliga musikaliska pionjärer som helt enkelt har glömts bort; förmodligen mest för att dom var just kvinnor.

Se t.ex denna artikel: https://www.theguardian.com/music/2016/jun/17/daphne-oram-synthesizer-deep-minimalism
Jag vädrar "ideolog" när jag läser detta. Särskilt alla som länkar till en artikel "oj titta vad bra kvinnor kan" är värdelösa eftersom de bygger på cherry picking. Som kontrast finns det inga artiklar "titta var många hitlåtar män skriver", det behövs inte.

Dina argument kan lätt styrkas av dig, och jag tvingas göra en pinsam pudel, om du listar vilka som sålde mest skivor/låtar i världen förra året, om du nu är intresserad av nutid, och sätter ett kryss på de grupper och låtar som helt gjordes av kvinnor. Så ser vi med lite mer vetenskapliga ögon på musiken, utan ideologi.

Noterar att en låt i årets svenska melodifestival var helt skriven och framför av kvinnor. Det var så sensationellt att det nämnde att den var först någonsin, alla 1000-tals andra har gjorts helt eller delvis av män. Den kom sist.

Jag behöver inte lista de mest säljande pop-grupperna på 1960-talet. 99% av topp 100-grupper är män, 99% av topp-100-låtarna är skrivna av män.

Ni kvinnor väljer verkligen att debattera i frågor som ni aldrig kan vinna. Det är något lite gulligt över det, och samtidigt stendumt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-18 kl. 14:17.
Citera
2019-05-18, 14:19
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jag vädrar "ideolog" när jag läser detta. Särskilt alla som länkar till en artikel "oj titta vad bra kvinnor kan" är värdelösa eftersom de bygger på cherry picking. Som kontrast finns det inga artiklar "titta var många hitlåtar män skriver", det behövs inte.

Dina argument kan lätt styrkas av dig, och jag tvingas göra en pinsam pudel, om du listar vilka som sålde mest skivor/låtar i världen förra året, om du nu är intresserad av nutid, och sätter ett kryss på de grupper och låtar som helt gjordes av kvinnor. Så ser vi med lite mer vetenskapliga ögon på musiken, utan ideologi.

Noterar att en låt i årets svenska melodifestival var helt skriven och framför av kvinnor. Det var så sensationellt att det nämnde att den var först någonsin, alla 1000-tals andra har gjorts helt eller delvis av män. Den kom sist.

Jag behöver inte lista de mest säljande pop-grupperna på 1960-talet. 99% av topp 100-grupper är män, 99% av topp-100-låtarna är skrivna av män.

Ni kvinnor väljer verkligen att debattera i frågor som ni aldrig kan vinna. Det är något lite gulligt över det.

Fast du pratade ju om pionjärer och genialitet. Det är inte samma sak som försäljningsframgångar.

Pionjärer är sällan dom som säljer mest. Det är inte dom innovativa som spelas på radio.

När du nämner Mello så är det ju bra att nämna att den kanske mest framgångsrika låtskrivarna är en duo som består av en man och en kvinna; nämligen paret Deb.

60-talet med alla Girl groups? Jo, dom flesta skrevs av män. Men det var kvinnor som sjöng. Det var kvinnor som var superstjärnor. Jag misstänker att du inte är så påläst.

Och att helt blunda för att kvinnor har diskriminerats i musikbranschen är ju bara naivt.

BTW, jag är man.
Senast redigerad av skotittare 2019-05-18 kl. 14:23.
Citera
2019-05-18, 14:32
Avslutad
Citat:
Kvinnor och män är väldigt olika, men båda behövs lika mycket. Dock inte överallt som historien visar, t.ex inte inom vetenskap och musik.
Jag tror inte man ska titta för mycket på historiska resultat i denna debatt eftersom kvinnor och män inte hade samma möjligheter eller rättigheter då. Men idag råder helt andra förhållanden. Det är något feminister inte tar hänsyn till. DOM kollar bakåt och applicerar den bilden på dagens sammhälle.
Citera
2019-05-18, 14:45
Medlem
Citat:
Jag tror inte man ska titta för mycket på historiska resultat i denna debatt eftersom kvinnor och män inte hade samma möjligheter eller rättigheter då. Men idag råder helt andra förhållanden. Det är något feminister inte tar hänsyn till. DOM kollar bakåt och applicerar den bilden på dagens sammhälle.

Även förhållanden i Afganistan kryper in i inrikes debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in