2019-05-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning inför EU-valet utförd mellan 10-15/5 och den jämförs med förra mätningen gjord mellan 2-9/5

S 21,9% (-1,2)
V 9,5% (+2,1)
MP 9,6% (-2,0)
C 7,6% (+-0)
L 4,1% (+0,8)
SD 19,9% (+3,0)
M 13,5% (-2,0)
KD 11,2% (-1,2)
FI 1,2% (+0,2)
Övriga 1,6% (+0,2)
https://www.svd.se/svd-sifo-m-mot-historiskt-daligt-val--sd-kan-bli-storst/i/senaste
S och M tickar så sakteliga nedåt ju fler OU som kommer.

Tror ändå att S hamnar en bit över 20 procent. När det gäller M så ser det mörkt ut. Finns det någon botten.
2019-05-17, 06:41
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus har släppt en förtroendemätning för respektive partiledare där 1037 personer tillfrågades via webpanel

Ebba Buch Thor 36% (+5)
Stefan Löfven 30% (-4)
Jonas Sjöstedt 27% (+1)
Jimmie Åkesson 26% (+3)
Ulf Kristersson 22% (-4)
Annie Lööf 21% (+-0)
Jan Björklund 15% (+-0)
Isabella Lövin 10% (-2)
Per Bolund 8%

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor-kd-i-fortroendetopp
Senast redigerad av v50 2019-05-17 kl. 06:55.
2019-05-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Minus för MP för det är inte många som tycker Bah är kompetent. Att MP ändå når kanske 9-10% beror på att dom raggiga, orakade, och i håret mångfärgiga miljöfanatikerna är dom mest motiverade att gå och rösta i ett EU-val.

SD:s Peter Lundgren ser ut som tagen direkt från lastbilen, förr var det Sossarna som kunde få fram jordnära personer. Men det är slut med det nu.....arbetare och lastbilschaufförer går aldrig mer till Sossarna eftersom man inte får fram representanter som det hårt arbetande folket kan identifiera sig med.
Jag tror ändå att SD:s Peter Lundgrens stil går hem i rutan, i vilket fall som helst fyller han ut rutan i dubbel bemärkelse.

Peter Lundgren gjorde väl i från sig i SVT:s utfrågning som jag såg i går. De kunde inte få honom ur balans. Han gör ett bra intryck som en hederlig svensk arbetare. Klart poängövertag som kan ge vinster bland gråsossar.
2019-05-17, 11:49
Medlem
Citat:
SVD/Sifos senaste mätning inför EU-valet utförd mellan 10-15/5 och den jämförs med förra mätningen gjord mellan 2-9/5

S 21,9% (-1,2)
V 9,5% (+2,1)
MP 9,6% (-2,0)
C 7,6% (+-0)
L 4,1% (+0,8)
SD 19,9% (+3,0)
M 13,5% (-2,0)
KD 11,2% (-1,2)
FI 1,2% (+0,2)
Övriga 1,6% (+0,2)
https://www.svd.se/svd-sifo-m-mot-historiskt-daligt-val--sd-kan-bli-storst/i/senaste

Stora skillnader på kort tid tyder på att instituten har svårt att hitta personer med stabila åsikter eller så svajar det mycket i väljarkåren, man vet inte vad man vill.

S 4 mandat Om L kommer under spärren 4% får sossarna ett 5;e mandat
Sd 4 mandat
M 3 mandat
V 2 mandat
Mp 2 mandat
C 2 mandat får det sista 20;e mandatet
Kd 2 mandat
L 1 mandat tack vara att de precis kom över 4%
2019-05-17, 12:06
Medlem
Citat:

S 21,9% (-1,2)
V 9,5% (+2,1)
MP 9,6% (-2,0)
C 7,6% (+-0)
L 4,1% (+0,8)
SD 19,9% (+3,0)
M 13,5% (-2,0)
KD 11,2% (-1,2)
FI 1,2% (+0,2)
Övriga 1,6% (+0,2)

Det går dåligt för S och M. För Löfvens del så sitter han säkert i och med att han är statsminister men för Ulf Kristersson så närmar det sig nog gränsen innan tålamodet är slut inom Moderaterna.

Nu hade väl M liknande resultat i förra EU-valet men det är ändå anmärkningsvärt låga siffror och det får nog betraktas som ett stort misslyckande om det skulle landa på denna nivån i valet.
2019-05-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det går dåligt för S och M. För Löfvens del så sitter han säkert i och med att han är statsminister men för Ulf Kristersson så närmar det sig nog gränsen innan tålamodet är slut inom Moderaterna.

Nu hade väl M liknande resultat i förra EU-valet men det är ändå anmärkningsvärt låga siffror och det får nog betraktas som ett stort misslyckande om det skulle landa på denna nivån i valet.
Stämmer det. M fick 13,65 procent 2014.
2019-05-17, 14:10
Medlem
Det är en 4 procentspärr i EU-valet också eller hur?

Risken för SD är att folk som opinionsinstituten ringer till uppger SD, men kommer ligga på soffan vilket leder till en överskattning av dem i undersökningarna. Jag tippar snarare på 15 procent än 20. Men de får gärna bli stora för min del, även om de är riktiga svikare.

Skulle glädja mig om M hamnade en bra bit under 15, och S strax under 20, tror dock mer på att det förstnämnda händer. Sossarna behöver sig dock en käftsmäll, så vore synd om de fick över 20.

Är PP fortfarande relevanta i EU-valen, någon som har bättre koll?
2019-05-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Peter Lundgren gjorde väl i från sig i SVT:s utfrågning som jag såg i går. De kunde inte få honom ur balans. Han gör ett bra intryck som en hederlig svensk arbetare. Klart poängövertag som kan ge vinster bland gråsossar.

Just detta, det är bland vanligt folk SD kan nå framgång och jag ser att SD har många nya politiker från arbetslivet. Inga onödiga 3 D klitorisar utan stabila människor som ser samhällsproblemen ur den vanlige medborgarens synvinkel. Och det är fortfarande hos dom som slentrianmässigt röstat på Sossarna som man kan ta över nya röster. M är nog uttömda nu,
2019-05-17, 17:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Det är en 4 procentspärr i EU-valet också eller hur?

Risken för SD är att folk som opinionsinstituten ringer till uppger SD, men kommer ligga på soffan vilket leder till en överskattning av dem i undersökningarna. Jag tippar snarare på 15 procent än 20. Men de får gärna bli stora för min del, även om de är riktiga svikare.

Skulle glädja mig om M hamnade en bra bit under 15, och S strax under 20, tror dock mer på att det förstnämnda händer. Sossarna behöver sig dock en käftsmäll, så vore synd om de fick över 20.

Är PP fortfarande relevanta i EU-valen, någon som har bättre koll?
Piratpartiet ställer upp, och har ju fortfarande sina frågor att driva, men ingen tycks bry sig numera, vilket egentligen är synd.
2019-05-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Piratpartiet ställer upp, och har ju fortfarande sina frågor att driva, men ingen tycks bry sig numera, vilket egentligen är synd.
Beror nog mycket på att de påminner om MP och FI när det gäller invandringspolitik osv, som gör att folk mindre sugna på att rösta på dem. Dock bara min lösa teori.
2019-05-17, 18:57
Medlem
OliverCromwells avatar
Vad säger ni om min teori?

Teori: Mätningsinstituten försöker medvetet blåsa upp SD:s siffror inför EU-valet.

Syftet är dels att få SD:s väldigt små framsteg att verka som ett enormt misslyckande samtidigt som man skapar samma osäkerhet som vid valet 2018 där SD fick ett betydligt sämre resultat än som man förväntade i mätningarna.

Detta märks tydligt då flera undersökningar visar att SD-väljarna är de absolut minst entusiastiska till att rösta på EU-val. 9 av 10 av 7-klöverns partier röstar i EU-val, medan endast 5 av 10 SD:are tar sig till vallokalen.

Alltså: Stor risk för katastrofval för SD där de hamnar på fjärde plats bakom KD, M och S.
2019-05-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad säger ni om min teori?

Teori: Mätningsinstituten försöker medvetet blåsa upp SD:s siffror inför EU-valet.

Syftet är dels att få SD:s väldigt små framsteg att verka som ett enormt misslyckande samtidigt som man skapar samma osäkerhet som vid valet 2018 där SD fick ett betydligt sämre resultat än som man förväntade i mätningarna.

Detta märks tydligt då flera undersökningar visar att SD-väljarna är de absolut minst entusiastiska till att rösta på EU-val. 9 av 10 av 7-klöverns partier röstar i EU-val, medan endast 5 av 10 SD:are tar sig till vallokalen.

Alltså: Stor risk för katastrofval för SD där de hamnar på fjärde plats bakom KD, M och S.

Jag tror inte på Din teori, det ser inte ut som om man blåser upp SD:s siffror. Problemet är istället att det är omöjligt att veta vilka som kommer att GÅ och rösta. Så pessimistisk är inte jag att endast 50% av SD-sympatisörerna orkar lägga sin röst.
Nu tror jag istället att det blir M och S som får problem med dels plånboksfolket och dels utanförskapsfolket. Vad har egentligen Muslimerna för skäl att rösta, inga alls. Däremot tror jag NU att SD-folket är lite uppretade och för lättare att ge sin missnöjesröst mot hela skiten, fast man själv är med i skiten så att säga......
Men det skall naturligtvis bli intressant att se vad som blir utfallet den 26 maj, jag tror inte Du får rätt här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in