2019-01-13, 11:24
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demoskop/Expressen:

Demoskops förtroendemätning för januari
Fråga: ”Hur stort förtroende har du för...?”
Urval: Minst 1 000 intervjuer, slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel
Enhet: Procent ganska/mycket stort förtroende (förändring i procentenheter, jämfört med föregående månad)
Ebba Busch Thor: 40 (+4)
Stefan Löfven: 40 (0)
Ulf Kristersson: 35 (+1)
Jonas Sjöstedt: 31 (-2)
Jimmie Åkesson: 27 (0)
Annie Lööf: 23 (-7)
Jan Björklund: 20 (0)
Isabella Lövin: 18 (+4)
Gustav Fridolin: 12 (-1)

Så länge partiledaren har större förtroende än partiet kan man ju räkna med att partiet inte tar skada. Den här typen av undersökningar är bara en "skönhetstävling" utan värde för en valutgång.

23% har stort förtroende för Annie Lööf alla hennes egna och en hel del som har henne som näst bäst.
2019-01-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Så länge partiledaren har större förtroende än partiet kan man ju räkna med att partiet inte tar skada. Den här typen av undersökningar är bara en "skönhetstävling" utan värde för en valutgång.

23% har stort förtroende för Annie Lööf alla hennes egna och en hel del som har henne som näst bäst.
Nja, summan är betydligt mer än 100%. Folk får ju svara för varje partiledare.

Normerar man detta till 100% får man kanske en mer rättvis bild.
Då har Ebba och Löfven 16.3%
UK 14%
Jonas 12.6%
Åkesson 11%
Lööf 9.4%
Björklund 8.1%
Lövin/Fridolin 6%

De mindre partierna har viss potential. Men de större har i stället för mycket. Men detta ger inte heller en riktig bild.
2019-01-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demoskop/Expressen:

Demoskops förtroendemätning för januari
Fråga: ”Hur stort förtroende har du för...?”
Urval: Minst 1 000 intervjuer, slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel
Enhet: Procent ganska/mycket stort förtroende (förändring i procentenheter, jämfört med föregående månad)

Ebba Busch Thor: 40 (+4)

Stefan Löfven: 40 (0)
Ulf Kristersson: 35 (+1)
Jonas Sjöstedt: 31 (-2)

Jimmie Åkesson: 27 (0)
Annie Lööf: 23 (-7)
Jan Björklund: 20 (0)
Isabella Lövin: 18 (+4)
Gustav Fridolin: 12 (-1)

https://www.expressen.se/nyheter/storre-fortroende-for-jimmie-akesson-an-for-annie-loof/

Nu är JÅ förbi AL med god marginal men jag är kvar här i mitt hörn med mina bryderier:

- Voffo gör hon på detta viset...? Har sönder partiet! Voffo då?

Ang Lööf så har detta att göra med att många inom M&KD har stort förtroende för Lööf. Nu när det spetsat till sig ang Regeringsbildning så drar de ner sina röster på Lööf. Det handlar inte om att förstöra partiet. Bara att folk i andra partier reagerar emotionellt.
Samma sak ang Ebba. Många inom SD lär höja henne till skyarna just pga Regeringsfrågan. Det är ju inte så att KD har så många väljare.

Vi får väl se om ett år om rösterna består.
2019-01-13, 15:56
Moderator
Ancistruss avatar
Enl TT så förefaller det i stort sätt klart att V kommer rösta nej till Löfvén! Samt att L kommer rösta ja. C finner jag ej inf om, men jag förmodar att det lutar starkt mot ett ja.

Stämmer detta kommer alltså C och L ha röstat nej till Kristersson, men röstat ja till Löfvén. Och V röstat nej till Löfvén.

Då har vi sannolikt ett extra val att se fram emot. Debatterna kommer nog bli riktigt irriterade, jag förmodar att många är riktigt sura på varandra nu.

Vad tror ni om nedanstående gissning?
Vinnare: KD, V och SD
Förlorare: C, L och MP
Oförändrat: M och S

Länkar:
https://www.expressen.se/nyheter/val...stefan-lofven/
https://www.expressen.se/nyheter/mis...ta-ner-lofven/
2019-01-13, 18:14
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Enl TT så förefaller det i stort sätt klart att V kommer rösta nej till Löfvén! Samt att L kommer rösta ja. C finner jag ej inf om, men jag förmodar att det lutar starkt mot ett ja.

Stämmer detta kommer alltså C och L ha röstat nej till Kristersson, men röstat ja till Löfvén. Och V röstat nej till Löfvén.

Då har vi sannolikt ett extra val att se fram emot. Debatterna kommer nog bli riktigt irriterade, jag förmodar att många är riktigt sura på varandra nu.

Länkar:
Blir det nyval så ser det ut som en vettig gissning. Eventuellt litet tapp för S, men deras väljare är.mer trögrörliga än man tror.
2019-01-13, 18:43
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Jag tycker inte hellar att siffrorna verkar stämma, de går bara inte ihop.

KD och S ökar med nästan 2% vardera. M, C och SD minskar med nästan lika mycket. Alla dessa är partier KD kan ha erövrat väljare ifrån, det är fullt möjligt.

Men var kommer S alla nya väljare ifrån? Jag finner det inte troligt att så pass många missnöjda moderater, centerpartister eller sverigedemokrater bytt till S. Är de missnöjda byter de sannolikt till ett parti i närheten, inte till ett parti i helt motsatt del av det politiska landskapet. Att så många väljare på en enda månad helt bytt ideologi är inte sannolikt.

Jag tror att detta är mätfel.
Nya medborgarskap?

Edit: ser nu att liknande förslag redan lyfts till diskussion.
Senast redigerad av RogerRoger 2019-01-13 kl. 18:47.
2019-01-13, 18:56
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:

Länkar:
Jag tror även att M kommer vinna på extra val, en del från C och L lär nog gå över dit. Jag tror inte att MP kommer förlora nämnvärt, däremot. Deras väljare kan nog ha blivit rätt nöjda med överenskommelsen.

Jag håller med om att debatterna inför ett extra val hade blivit något utöver det vanliga! Svekanklagelser kommer att hagla från alla håll och kanter.
2019-01-13, 19:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Blir det nyval så ser det ut som en vettig gissning. Eventuellt litet tapp för S, men deras väljare är.mer trögrörliga än man tror.

Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Jag tror även att M kommer vinna på extra val, en del från C och L lär nog gå över dit. Jag tror inte att MP kommer förlora nämnvärt, däremot. Deras väljare kan nog ha blivit rätt nöjda med överenskommelsen.

Jag håller med om att debatterna inför ett extra val hade blivit något utöver det vanliga! Svekanklagelser kommer att hagla från alla håll och kanter.

Jag vet inte heller, utan spånar bara som alla andra.

S kanske sjunker något, men samtidigt tenderar deras väljare att vara extremt lojala. Dessutom gjorde de redan ett rekordsvagt val. De mest tveksamma lämnade kanske redan då? Dessutom vad skall de byta till? Alliansen har spruckit och är inget alternativ för dem som vill se en stark regering. Var de missnöjda med överenskommelsen med C och L byter de nog inte till just L eller C. M och KD ligger väldigt långt ifrån S och är nog ett alltför stort steg för flertalet. Många sossar ogillar dessutom både V och MP. Kanske några byter till SD?

Det är möjligt att M kanske ökar något? Många missnöjda väljare från C och L kanske byter till M? Jag förmodar att flertalet av dem som under de senaste månaderna lämnade C och L bytt till M och KD. KD har förvisso ökat, men inte M. Jag tror det beror på att M läcker väljare till SD lika fort som nya tillkommer från L och C. Detta lekage till SD har pågått i åratal, jag tror att det kommer att fortsätta ett tag till.

Jag tror att många i MP gillade överenskommelsen med L och C, men andra ogillade den nog, det är dessa som kan lämna. Dessutom var de ju nära att åka ur riksdagen redan i valet men räddades av sommarens värmebölja. Halva Sverige brann ju upp, jag tror inte något liknande lär ske de närmsta månaderna.

Men det är ju bara mina gissningar, jag kan mycket väl ha helt fel.
2019-01-13, 20:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Länkar:
Nja, om scenariot är att vänstern sänker Löfvet, och det går till nyval, och väljarna är någorlunda logiska:
V förlorare (stödröstande sossar blir förbannade)
S vinnare (folk i angränsande partier som vill ha en regering går dit)
MP oförändrat kritiskt
L förlorar (vankelmod imponerar inte)
C Förlorar (dito)
M förlorar (kristerssons svaga ledarskap)
KD vinner (Buchs starka ledarskap)
SD vinner (etablisemangspartierna är patetiska)
2019-01-13, 20:24
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, om scenariot är att vänstern sänker Löfvet, och det går till nyval, och väljarna är någorlunda logiska:
S vinnare (folk i angränsande partier som vill ha en regering går dit)
MP oförändrat kritiskt
L förlorar (vankelmod imponerar inte)
C Förlorar (dito)
M förlorar (kristerssons svaga ledarskap)
KD vinner (Buchs starka ledarskap)
SD vinner (etablisemangspartierna är patetiska)
Ett V som låg på närmare 10% i opinionen inför valet hade inte många stödröstande sossar bland sina röster.
2019-01-13, 20:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

V fick typ 8% i valet och har numera inga stödröstare. Det behövs inte längre.
Mer troligt är att V blir vinnare i ett extraval eftersom vänster-sossar som inte gillar veckans ny-liberala uppgörelse vill ha med klassisk vänster-vänster.
2019-01-13, 21:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
V fick typ 8% i valet och har numera inga stödröstare. Det behövs inte längre.
Mer troligt är att V blir vinnare i ett extraval eftersom vänster-sossar som inte gillar veckans ny-liberala uppgörelse vill ha med klassisk vänster-vänster.
OK, "stödröstare "är nog fel ord, men vad jag menar är v-väljare som är vänstersossar snarare än kommunister. De kommer inte att bli imponerade av om v fäller en sosseregering!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in