Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Blir det nyval så ser det ut som en vettig gissning. Eventuellt litet tapp för S, men deras väljare är.mer trögrörliga än man tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
RogerRoger
Jag tror även att M kommer vinna på extra val, en del från C och L lär nog gå över dit. Jag tror inte att MP kommer förlora nämnvärt, däremot. Deras väljare kan nog ha blivit rätt nöjda med överenskommelsen.
Jag håller med om att debatterna inför ett extra val hade blivit något utöver det vanliga!

Svekanklagelser kommer att hagla från alla håll och kanter.
Jag vet inte heller, utan spånar bara som alla andra.
S kanske sjunker något, men samtidigt tenderar deras väljare att vara extremt lojala. Dessutom gjorde de redan ett rekordsvagt val. De mest tveksamma lämnade kanske redan då? Dessutom vad skall de byta till? Alliansen har spruckit och är inget alternativ för dem som vill se en stark regering. Var de missnöjda med överenskommelsen med C och L byter de nog inte till just L eller C. M och KD ligger väldigt långt ifrån S och är nog ett alltför stort steg för flertalet. Många sossar ogillar dessutom både V och MP. Kanske några byter till SD?
Det är möjligt att M kanske ökar något? Många missnöjda väljare från C och L kanske byter till M? Jag förmodar att flertalet av dem som under de senaste månaderna lämnade C och L bytt till M och KD. KD har förvisso ökat, men inte M. Jag tror det beror på att M läcker väljare till SD lika fort som nya tillkommer från L och C. Detta lekage till SD har pågått i åratal, jag tror att det kommer att fortsätta ett tag till.
Jag tror att många i MP gillade överenskommelsen med L och C, men andra ogillade den nog, det är dessa som kan lämna. Dessutom var de ju nära att åka ur riksdagen redan i valet men räddades av sommarens värmebölja. Halva Sverige brann ju upp, jag tror inte något liknande lär ske de närmsta månaderna.
Men det är ju bara mina gissningar, jag kan mycket väl ha helt fel.