2019-05-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det är inte godtyckligt alls. Det handlar om att det är föräldrarnas längtan efter ett barn man behandlar innan man behandlar barnet för dess egen skull. Vissa barnläkare har hävdat att det är omoraliskt att rädda livet på barn som föds innan vecka 27, eftersom de själva inte är medvetna eller har något intresse av att bli räddade. Men de åtgärderna sätta inte in för barnens skull, utan för föräldrarna. Precis som en infertilitetsbehandling inte görs för barnets skull, utan för de vuxna som längtar efter att få ett barn.

Visst kan man tycka att det är ironiskt att vissa känner att livet går under om de tvingas vara gravida, och andra att livet går under om de inte kan bli gravida. Men än så länge har vi ingen metod för att flytta foster mellan olika livmödrar.

Du ljuger och är oärlig rakt upp och ner. Och argumenterar som att du visste precis. Du behöver inte svara mig eftersom jag inte har intresse att prata vidare med dig.
Citera
Medlem
Inzaits avatar
Varför bryr sig folk om vad andra gör? Vad spelar det för roll om en tjej vill göra abort?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det finns inget land som förbjuder abort om moderns liv är i fara.

Vatikanstaten gör det.
Citera
2019-05-16, 23:57
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Belastar sjukvården? Seriöst?

Abortpiller kostat typ 20 kr.
Det behövs kanske 2-3 besök hos en barnmorska.

Vet du hur många besök hos en barnmorska man går på när man är gravid?
Vet du hur mycket en förlossning kostar? Minst 20000 kr, om den är okomplicerad. Uppemot den fyrdubbla om det slutar i snitt.

Hur mycket kostnader för socialbidrag tror du det allmänna får för en tonårsmamma som inte gått ut gymnasiet och inte lyckas skaffa sig något jobb?

Men för all del. Låt tonåringarna betala de där 20 kronorna själva. Med tanke på att vårdens egenavgifter är betydligt högre än så betalar de bog redan för sig.

Det handlar ju om symbolvärde. Använder man abort som preventivmedel så kan man gott betala kostnaderna själv, och då menar jag även fulla kostnaden för barnmorskebesöken. Då blir det säkert ett par tusen kronor.
Citera
2019-05-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Att om en individs rätt till liv övertrumfar en annan individs rätt till sin kropp, då ska det tillämpas konsekvent. Då räddar vi livet till varje pris.

Det är inte ett generellt resonemang utan specifikt gällande en mors åtagande gentemot sitt barn under graviditeten.

Men vi leker lite med ditt resonemang. Anser du att modern har rätt att lägga beslag på sitt barn efter födsel? Eller kan vem som helst lägga beslag på barnet? Tänk nu på att du måste vara konsekvent.
Citera
2019-05-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp.

Börja med artikel 1: Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Det funkar jättebra på befruktade ägg.

Du verkar sakna både förnuft och samvete men jag vill inte ta ifrån dig dina mänskliga rättigheter.
Citera
2019-05-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Du ljuger och är oärlig rakt upp och ner. Och argumenterar som att du visste precis. Du behöver inte svara mig eftersom jag inte har intresse att prata vidare med dig.

Det gör ont när någon annan har rätt och du har fel. Förstår det. Du behöver inte svara mig mer heller. Det du skrev ovan säger väl egentligen allt. Fin vit flagg du har där.
Citera
2019-05-17, 00:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Ja men det är ju ett pris man får betala för att upprätthålla livet åt någon annan. Livet går först.

Nja, det är väl ingen som föreslår obligatoriska donationer av organ. Jag förstår din poäng men anser som sagt att jämförelsen haltar eftersom graviditet inte gärna kan jämföras med den ovillkorliga förlusten av ett organ.
Citera
2019-05-17, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Varför opererar man då barn i livmodern när de blir sjuka eller ger medicin via mamman om de behöver det för att få dem fullgångna och friska? Eller sjukskriver mamman och beordrar sängläge för att inte framkalla tidig förlossning. Ge dig nu.

Det är modern som har dessa rättigheter. Vill hon inte utnyttja dem så är det helt upp till henne.
Citera
2019-05-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det handlar ju om symbolvärde. Använder man abort som preventivmedel så kan man gott betala kostnaderna själv, och då menar jag även fulla kostnaden för barnmorskebesöken. Då blir det säkert ett par tusen kronor.

Eller så kan vi bara göra som Mexico och sälja cytotec receptfritt på apoteket. Det blir smidigare och billigare för alla parter.

Fast du var inte intresserad av landstingens ekonomi, eller hur? Du vill bara straffa dem som gör val du ogillar. Med så höga böter som möjligt. Helst fängelse.
Citera
2019-05-17, 00:03
Medlem
En lag som bevisar att det görs för lite aborter här i världen. Kay Ivey bör ju ha blivit en abort för 74 år sedan. Eller en blöt fläck på hennes föräldrars lakan.

Eller varför inte rent av våldtagen av sin egen farsa och sedan fött det barnet. Då skulle jag firat.

Äckel.
Citera
2019-05-17, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Du verkar sakna både förnuft och samvete men jag vill inte ta ifrån dig dina mänskliga rättigheter.
Nä, det var väl befruktade ägg som du ville ge såna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in