2019-05-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Känner du inte sympati med de kvinnor som kommer få sina liv förstörda pga dessa sydstatsäckel?
Känner du inte sympati med alla oskyldiga offer i Syrien och Palestina som har fått och får sina liv förstörda pga radikala IS missfoster?
Känner du inte sympati för alla oskyldiga här i världen som hamnar i trubbel pga att psykopater får inflytande och makt?

Kvinnor får inte sina liv förstörda pga att de inte får göra abort. De väljer själva att utsätta sig för risk. Var kvinnors liv före abort som fenomen förstörda för att de inte hade tillgång till teknik? De hade inte ens p piller eller kondomer. Och de klarade sig alldeles utmärkt.
Citera
2019-05-16, 21:28
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pille.de.Snopp
Antagligen följde dina föräldrar en annan moralisk kompassriktning än din och många andras låt-gå-gör-vad-du-vill attityd som även innefattar mord på helt försvarslöst barn.

"Mord på barn". Det är inget barn. Tror du det bör du inte ens har rösträtt. Pappskalle.
Citera
2019-05-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Känner du inte sympati med de kvinnor som kommer få sina liv förstörda pga dessa sydstatsäcke?
Nej.
Citat:
Känner du inte sympati med alla oskyldiga offer i Syrien och Palestina som har fått och får sina liv förstörda pga radikala IS missfoster?
Du menar kroknäsorna?
Citat:
Känner du inte sympati för alla oskyldiga här i världen som hamnar i trubbel pga att psykopater får inflytande och makt?
Givetvis. Du missade nog min poäng, kvinnor kan fortfarande gör abort i 50 andra delstater.
Citera
Medlem
En märklig grej med att hävda att man betraktar foster och embryon som fullvärdiga människor är att det inte verkar finnas något som helst intresse för deras liv eller hälsa förutom i de fall de bärs av en ovillig mamma.

Upp emot en tredjedel av alla graviditeter slutar i missfall. Skulle vi definiera foster och embryon som människor så skulle missfall vara den absolut vanligaste dödsorsaken. Alltså inte inducerad abort, utan när kvinnans kropp alldeles på egen hand stöter bort fostret eller embryot.

Men ser man någonsin en abortmotståndare argumentera för att vården borde spendera mer resurser på att förebygga missfall?

Det enda abortförespråkare argumenterar för är att kvinnor vars graviditeter inte leder till att ett friskt barn föds ska straffas på olika sätt. Det finns länder idag där kvinnor kastas i fängelse för helt vanliga missfall. Abortdebatten handlar inte om sympati för de ofödda utan om kvinnohat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Jag var bara celler, ingen hjärna ingen känsel. Att döda ett foster i det stadiet är som att t ex hugga ner ett träd - det känner ingenting.

Är det OK att ta död på en 18 månader gammal bebis då? De har heller inte utvecklat självmedvetande ännu. Hundar får det aldrig. OK att döda hundar?

Ett foster är en människa. Du vet inte om den "känner" eller inte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Tycker det är rent utav äckligt att det främst var män som bestämde detta!

"The land of the free", yeah right...

Om man är rik är nog USA ett bra land att leva i, går att köpa förbi det mesta.
Citera
2019-05-16, 21:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Oväntat många abortmotståndare i tråden för att vara i Sverige. Tycker ni att vi är för få människor på jorden, eller vad är det frågan om?

Ni multikultivurmare kanske borde tänka på pensionerna...
Citera
Medlem
happilappis avatar
På tok för hård lag mot abort, även för mig som är mycket skeptisk mot abortförsvarare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Jag har skrivit det i tråden men jag kan ta det en gång till.

https://twitter.com/lyman_brian/status/1128413792801521664

Om man har embryon på labbet så har de inget människovärde.

Jag tycker att de borde, i konsekvensens namn, då förbjuda IVF eftersom liv spills regelbundet där.

Han länkar inte till någon källa eller kontext. Kan vara en skrivelse i lagen som specifikt omnämner ett befruktat ägg i en kvinna, utan att de tänkt på befruktade ägg i provrör. En miss alltså. Eller att de värderar liv olika beroende på tillvägagångsätt, vilket isf motsäger deras argument. Omöjligt att säga från ett twitterinlägg.
Citera
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Är det OK att ta död på en 18 månader gammal bebis då? De har heller inte utvecklat självmedvetande ännu. Hundar får det aldrig. OK att döda hundar?

Ett foster är en människa. Du vet inte om den "känner" eller inte.

Nej, frågar du mig tycker jag abortgränsen ska vara v.12. Ett foster är inte mer människa än ett träd. Det är bara levande celler utan kapacitet till känsel. Det kan man inte säga om hundar eller en bäbis.
Citera
2019-05-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Nej.

Du menar kroknäsorna?

Givetvis. Du missade nog min poäng, kvinnor kan fortfarande gör abort i 50 andra delstater.

s ö k h j ä l p
Citera
2019-05-16, 21:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jepp men en man kan inte tvinga sin vilja på en kvinna, och hon sitter på den direkta makten här eftersom jo det gäller hennes livmoder, hade fostret suttit i mannen så hade omvänt gällt, han hade suiit med det slutvalet.
Sorry, men inte kvinnors fel att det ser ut så.
han får försöka resonera med henne, that's it.

Sen är det inte jag här som sitter och försöker skjuta allt ansvar över oönskade graviditeter på den andre parten, eller försöker ta bort mäns rättigheter i dessa saker, det är mina debattmotståndare.
jag tycker män som blir oönskat gravida så att säga ska ha all rätt avsäga sig praktiskt ansvar för detta barn.

Ansvarslöst och egoistiskt är de som ägnar sig åt våldtäkt, och div. beteende där man medvetet lurar på andra graviditeter och ofrivilliga barn ex.

men jag kan lova dig att den ligan leder inte direkt kvinnor i i världen.

Precis. Eftersom det är helt och hållet hennes val bör män kunna avsäga sig alla skyldigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in