2019-05-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Oväntat många abortmotståndare i tråden för att vara i Sverige. Tycker ni att vi är för få människor på jorden, eller vad är det frågan om?

Och du är massinvandringsförespråkare också?
Citera
2019-05-16, 20:55
Medlem
Citat:
Oväntat många abortmotståndare i tråden för att vara i Sverige. Tycker ni att vi är för få människor på jorden, eller vad är det frågan om?

Personligen tycker jag inte ansvarslöshet, tillfällig njutning och valet att ha sex med personer för nöjes skull står över barns rätt till liv. Att det på något sätt skulle göra det acceptabelt att döda ett litet barn.

Jordens överbefolkning i sig är ett annat ämne, om än intressant. Det är dock inte länder med liberala abortlagar som står för överbefolkningen, och har heller aldrig gjort.
Citera
2019-05-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Varför börjar du inte med att ta ditt egna liv om du är så bekymrad över miljön?
För att det är en jävla skillnad på en människa och ett embryo som inte kan tänka, inte kan känna smärta och inte ens har blivit människa ännu.

Jag gråter heller inte över alla miljoner spermier som inte hittar fram till ägget utan dör efter en stund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag anser att experter, medicinare, biologer etc etc, ska avgöra detta.
jag anser att saker som ex ett fosters utveckling av fungerande nervsystem och hjärna så att funktioner som ex medvetande, sinnesintryck och smärtkänsel är igång ska vara det som avgör.

I princip samma tänk som kring hjändödhet alltså. När en mänkslig hjärna inte längre fungerar, så betraktas man som död, juridiskt, samma med ett embryos/ tidigt fosters hjärna, när den inte är tillräckligt utvecklad än så kan man göra abort och då avstannar man en utveckling mot människa men man "dödar inget barn" för nej man kan inte döda något som ännu ej finns, det är en logisk totalt ohållbar kullerbytta som vissa kör med, helt oreflekterat verkar det som.

Nu har dessa experter sagt runt vecka 22, då böjer jag mig för detta.
Vecka 18 är lite innan för att vara helt säker. och tiden däremellan är för att speciella omständigheter ska kunna beaktas.

Det är att döda ett barn, oavsett hur du vrider och vänder på det.
Citera
Medlem
Citat:
Män har full tillgång till sina kroppar. Ingen påtvingar er ex. kirurgi eller 9 månaders bärande av annan människa i fosterform som man inte vill ha.

vad ska sånna som du säga den dagen vi får fram praktiska och medicinska möjligheter att operera in foster i mäns kroppar? hmm? Ska "ansvaret" skyldigheten" etc etc att prompt bära de oönskade konsekvenserna av sex även gälla då? hmm?

Eller är allt detta rapande kring"ansvar" bla bla då det gäller just kvinnors kroppar något väldigt bekvämt sitta och gasta om, när man är man?

Det ligger något i det du skriver. Jag är för aborter av den enkla anledningen att jorden redan är överbefolkad, vi behöver inte mer oönskade puckon vandrandes på den här planeten.
Citera
2019-05-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Och du är massinvandringsförespråkare också?
Det är jag absolut inte, men jag förstår inte riktigt kopplingen till mitt inlägg? Vänligen förklara.
Citera
2019-05-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Fast något som är ofrivilligt hos en kvinna är inte per definition ofrivilligt hos mannen. Om en kvinna inte vill bli gravid är 100% av ansvaret att inte bli gravid hennes. Om en man inte vill bli far är ansvaret helt hans eget. Om en man och kvinna inte vill ha barn tillsammans så är båda ansvariga över sina egna handlingar, men inte över varandras. Detta är inte svårt att förstå om man har en normalt fungerande mänsklig hjärna.

Den dagen kvinnor inte väljer att mörda barn framför att ta eget ansvar över sina liv kan jag skita i "ert". Men med tanke på den ansvarslösa och egoistiska retoriken från abortförespråkare ser det dystert ut.

jepp men en man kan inte tvinga sin vilja på en kvinna, och hon sitter på den direkta makten här eftersom jo det gäller hennes livmoder, hade fostret suttit i mannen så hade omvänt gällt, han hade suiit med det slutvalet.
Sorry, men inte kvinnors fel att det ser ut så.
han får försöka resonera med henne, that's it.

Sen är det inte jag här som sitter och försöker skjuta allt ansvar över oönskade graviditeter på den andre parten, eller försöker ta bort mäns rättigheter i dessa saker, det är mina debattmotståndare.
jag tycker män som blir oönskat gravida så att säga ska ha all rätt avsäga sig praktiskt ansvar för detta barn.

Ansvarslöst och egoistiskt är de som ägnar sig åt våldtäkt, och div. beteende där man medvetet lurar på andra graviditeter och ofrivilliga barn ex.

men jag kan lova dig att den ligan leder inte direkt kvinnor i i världen.
Citera
2019-05-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Fast abort är de facto dödande av barn, sen kan du tycka det är ok att döda barn, det är helt upp till dig.
nej de är de facto avslutande av ett embryos/ fosters utveckling mot barn.
I sveriges fall mest embryon eftersom en absolut majoritet av alla aborter sker förre vecka 7.
Citera
Medlem
Citat:
För att det är en jävla skillnad på en människa och ett embryo som inte kan tänka, inte kan känna smärta och inte ens har blivit människa ännu.
Vad är essensen av att vara en människa? Bör det vara okej att döda handikappade människor som inte kan tänka eller känna smärta ? Vid vilket stadie i graviditeten blir embryot en människa?
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

SJW's kommer i alla former och färger. Idag är det abortfrågan som ligger dem varmt om hjärtat.
Citera
2019-05-16, 21:01
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pille.de.Snopp
Det är att döda ett barn, oavsett hur du vrider och vänder på det.

Inte förrän typ v.22 (minns inte exakt vecka). Innan dess är det inget jävla barn. Det har lika mycket hjärnkapacitet som ett äpple du plockar från ett träd...
Citera
2019-05-16, 21:01
Medlem
Citat:
1) Jag anser inte att abort är att likställa med att döda människor.
2) Däremot anser jag att abortförbud uppenbart ger ofrånkomliga konsekvenser av att just människor (kvinnor och födda oönskade barn) dör, skadas eller lider.
3) ska dessa lagar gälla kvinnor i världen pga mänsklig reproduktion så bör de ju även gälla män, eller hur? Dvs alla oönskade barn där ute som i dagsläget är faderslösa därför att pappan vägrar ställa upp
där bör dessa män släpas till domstol, och på olika sätt tvingas, eller .......
sluta ha sex, ÖVERHUVUDTAGET, 24/7 efter att de nått puberteten, för som du vet, det är så länge som fertila män just är fertila och därför omedelbart ska åka på oönskade spädbarn de sätter till världen efter sex. för "Nej, du var vuxen nog att ha sex - så nu ska du vara vuxen nog att ta ansvar för barnet du har varit med och skapa." Bra deal? För ex våldtäktsmän, sexköpare, pedofiler etc etc och deras barn? Eller tycker du att män samt de samhällen de nu lever i bör ha en praktisk och värdig möjlighet förhindra de negativa konsekvenserna som oönskade barn efter sex nu ger dem?

Antingen tar hela samhället ansvar för vad mänsklig reproduktion och mänsklig sexualitet ofrånkomligen leder till.....nämligen både önskade och oönskade graviditeter.

Och då får vi avsäga oss att ha sex av andra skäl än att just skaffa barn.
Varsågod alla incels där ute.

Eller så styr vi upp så att vi får värdiga villkor, liv och konsekvenser för alla parter i detta.
Dvs vi accepterar att kvinnor ges fri aborträtt och män slipper att praktiskt ta ansvar för barn de inte önskat ex.

Alternativet att skjuta allt ansvarsbärande kring mänsklig reproduktion på enkom kvinnor och barn så att män kan få lov få både kakan och äta upp den, accpeteras inte längre.

Your choice.

Men du tycker underhållsbidraget är bra? Då ska mannen ta sitt ansvar? I det läget är det helt ok att de där 5% då kondomen inte skyddat finns. Mannen ska minsann betala ändå. Men när samma argument används i en diskussion som är negativ för kvinnor så gäller inte detta längre?

Ni folk är ju för fan helt rubbade i huvudet.

För att förtydliga: jag är emot BÅDE underhållsbidraget och denna nya lag. Är man för det ena men inte det andra är man totalt jävla slut i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in