2019-05-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Du vet, vissa av oss har växt ifrån ökenstadiet.
Vi låter inte en "gud" bestämma.
Vi tänker själva, du borde prova det någon gång.

Jag skrev inte ett ord om någon gud, din lilla skitkorv. Lär dig läsa.
Det är väl snarare du som är kvar i det primitiva stadiet där man utan tvivel dödar sitt eget barn.
Citera
Medlem
Varför bryr sig inte Alabama om att stifta lagar så att de inte har så hög spädbarnsdödlighet?

Och sen att de tillåter att avliva vissa befruktade embryon är hyckleri också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningKristina
Barn som blir till via incest har ökad risk att inte bli friska. Varför vill du sätta eventuellt skadade barn till världen till varje pris? Hur mår en människa i vuxen ålder som vet att den skapats via incest?

Du måste ha gillat nazisternas avlivande att förståndshandikappade, för det är var ditt argument i slutändan landar. "Det är lika bra att ta livet av dem, för de kan inte leva ett bra liv ändå". Jag ser ingen skillnad på argumenten i grunden.

Om det är ditt argument för att ta bort ett foster, varför inte ta samma argument för att avliva en levande produkt av incest?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej män är exakt lika ansvariga att inte skapa ofrivilliga graviditeter, eftersom denna ofrivilliga graviditet även riskerar drabba honom.

Sköt ditt, och ta ansvar över ditt, och skit i vad kvinnor gör i sina positioner.

den dagen kvinnor ev. inte längre har fri aborträtt så kommer ni män få ökade skyldigheter, får ni deala även med detta, eller skita i att ha sex med fertila kvinnor.

Fast något som är ofrivilligt hos en kvinna är inte per definition ofrivilligt hos mannen. Om en kvinna inte vill bli gravid är 100% av ansvaret att inte bli gravid hennes. Om en man inte vill bli far är ansvaret helt hans eget. Om en man och kvinna inte vill ha barn tillsammans så är båda ansvariga över sina egna handlingar, men inte över varandras. Detta är inte svårt att förstå om man har en normalt fungerande mänsklig hjärna.

Den dagen kvinnor inte väljer att mörda barn framför att ta eget ansvar över sina liv kan jag skita i "ert". Men med tanke på den ansvarslösa och egoistiska retoriken från abortförespråkare ser det dystert ut.
Citera
Medlem
Citat:
jag är för aborträtt, och abort är inte dödande av barn.

Du behöver inte vara för aborträtt ifall du vet hur barn blir till och har konsekvenstänk och tar ditt ansvar.
Citera
2019-05-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Men min undran är varför Alabama tillåter vissa embryon att avlivas?

Ska de inte anse att alla ska kunna få behålla livet?

Den frågan lär du nog inte få något svar på här. Ingen här förespråkar Alabama. Mest abortens vara eller icke vara.
Citera
2019-05-16, 20:48
Medlem
Oväntat många abortmotståndare i tråden för att vara i Sverige. Tycker ni att vi är för få människor på jorden, eller vad är det frågan om?
Citera
2019-05-16, 20:49
Medlem
Citat:
jag är för aborträtt, och abort är inte dödande av barn.

Fast abort är de facto dödande av barn, sen kan du tycka det är ok att döda barn, det är helt upp till dig.
Citera
2019-05-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Tycker ni att vi är för få människor på jorden, eller vad är det frågan om?
Varför börjar du inte med att ta ditt egna liv om du är så bekymrad över miljön?
Citera
2019-05-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Hur räknar du då? Ingen kritik bara undrar. Beror väl på hur mycket folk knullar?
Citera
2019-05-16, 20:50
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Fast det blir ju väldigt enkelt att säga att man är våldtagen och så får man sin abort även i Alabama. Det är väl därför de menat att man inte ska få göra abort om man är våldtagen och inte heller utsatt för incest.

Det kan ju vara en anledning, men jag tror att det även är den typiska patriarkala synen. Samt den insnöade religionen.

Om det var för att hindra kvinnor att bluffa så är det väl ofta bevisat att en våldtäkt eller incest inträffat?

Jag tror inte att kvinnor vill använda abort som preventivmedel. Det är ofta psykiskt betungande och inget som görs för skoj skull.
Senast redigerad av Android2000 2019-05-16 kl. 21:13.
Citera
2019-05-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Nyfiken fråga: Hur långt fram i graviditeten stödjer du abort?

(du har kanske nämnt detta i tidigare inlägg)

jag anser att experter, medicinare, biologer etc etc, ska avgöra detta.
jag anser att saker som ex ett fosters utveckling av fungerande nervsystem och hjärna så att funktioner som ex medvetande, sinnesintryck och smärtkänsel är igång ska vara det som avgör.

I princip samma tänk som kring hjändödhet alltså. När en mänkslig hjärna inte längre fungerar, så betraktas man som död, juridiskt, samma med ett embryos/ tidigt fosters hjärna, när den inte är tillräckligt utvecklad än så kan man göra abort och då avstannar man en utveckling mot människa men man "dödar inget barn" för nej man kan inte döda något som ännu ej finns, det är en logisk totalt ohållbar kullerbytta som vissa kör med, helt oreflekterat verkar det som.

Nu har dessa experter sagt runt vecka 22, då böjer jag mig för detta.
Vecka 18 är lite innan för att vara helt säker. och tiden däremellan är för att speciella omständigheter ska kunna beaktas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in