2019-05-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Hur vet du att färre än 1% av aborter beror på våldtäkt?
Källa på den uppgiften tack.

Sen är det verkligen enbart kvinnor som "slarvar" Hmm? Män har ingenting att göra med att oönskade graviditeter uppkommer eller?

Sen om vi använder dina egna nuffror om preventivmedel är 95% effektiva så betyder det att det är 5% risk att använda dem. Dvs om ett par som skyddar sig ansvarsfullt, har sex 2 ggr i veckan i ett år. dvs drygt 100 ggr på ett år. så är drygt 5 av dessa helt oskyddade.
Det räcker att endast ett av dessa "oskyddade" samlag sker när hon har ägglossning.

men så klart! bara HON som ska ta ansvaret för detta, bara HON som ska ta smällarna, Bara HON som ska åläggas massa begränsningar hit och dit och bara HON som ska skällas ut för att preventivmedel bara är säkra till 95%.

Säkert alla arter vi har i världen så dör X% av avkomman, pga att föräldrarna inte vill, kan etc. ta hand om den. Detta är "naturen".
Den enda art som kan avstyra denna plåga för sin avkomma, är just människan som har möjligheten göra abort i god tid, så ingen som äger medvetande om sin existens, förmåga känna smärta etc etc behöver lida.

Kan du tacka mänsklig innovation och sunt förnuft för.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-16 kl. 10:12.
Citera
2019-05-16, 10:03
Medlem
Muwltipliers avatar
Mycket bra av Alabama! Varför skall fostret straffas för vad våldtäktsmannen gjort? Det är två liv det handlar om.
Citera
2019-05-16, 10:06
Medlem
sistadroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Tycker det är rent utav äckligt att det främst var män som bestämde detta!

"The land of the free", yeah right...
du e ju fan hjärntvättad av sverige och kommunsmen som förs i det här landet! att en delstat kan instifta en sådan här lag är en indikation på demokrati och frihet. i USA bestämmer folket, och passar det inte kan man flytta till en annan delstat. I sverige låter vi fasciststaten bestämma över oss
Citera
2019-05-16, 10:58
Medlem
Verkar vara två typer av människor i denna tråd:
  • Fula köttberg till oskulder som häver ut sig "kvinnans ansvar att inte bli gravid"
  • Normala, utbildade män med förhållande och aktivt sexliv som respekterar sin flickväns rätt till abort
Citera
2019-05-16, 11:17
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hur vet du att färre än 1% av aborter beror på våldtäkt?
Källa på den uppgiften tack.

Sen är det verkligen enbart kvinnor som "slarvar" Hmm? Män har ingenting att göra med att oönskade graviditeter uppkommer eller?

Sen om vi använder dina egna nuffror om preventivmedel är 95% effektiva så betyder det att det är 5% risk att använda dem. Dvs om ett par som skyddar sig ansvarsfullt, har sex 2 ggr i veckan i ett år. dvs drygt 100 ggr på ett år. så är drygt 5 av dessa helt oskyddade.
Det räcker att endast ett av dessa "oskyddade" samlag sker när hon har ägglossning.

men så klart! bara HON som ska ta ansvaret för detta, bara HON som ska ta smällarna, Bara HON som ska åläggas massa begränsningar hit och dit och bara HON som ska skällas ut för att preventivmedel bara är säkra till 95%.

Säkert alla arter vi har i världen så dör X% av avkomman, pga att föräldrarna inte vill, kan etc. ta hand om den. Detta är "naturen".
Den enda art som kan avstyra denna plåga för sin avkomma, är just människan som har möjligheten göra abort i god tid, så ingen som äger medvetande om sin existens, förmåga känna smärta etc etc behöver lida.

Kan du tacka mänsklig innovation och sunt förnuft för.
Så du dödar alltså hellre en oskyldig människa, än att vara förnuftig och inte ha sex under ägglossning? Det låter som en sund inställning.

Har man sex så har man gjort ett aktivt val att potentiellt skapa ett liv. Personen har alltså redan gjort ett medvetet val. Det är inte när livet har skapats som man i efterhand kan säga "äh, nämen vänta eh, jag vill inte ha det här barnet, låt oss döda det istället". Nej, du var vuxen nog att ha sex - så nu ska du vara vuxen nog att ta ansvar för barnet du har varit med och skapa.

Den här debatten är ett perfekt sätt för att urskilja vilka människor som saknar intellekt och empati. Man rättfärdigar att ha ihjäl sitt eget barn, bara för att den troligtvis inte "känner nåt" och för att man bara vill ha lite kul i sängen för ett par minuter. Det visar hur lite man bryr sig om andra människor, till och med sitt eget kött och blod.

Därmed inte sagt att jag tycker att lagen är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Verkar vara två typer av människor i denna tråd:
  • Fula köttberg till oskulder som häver ut sig "kvinnans ansvar att inte bli gravid"
  • Normala, utbildade män med förhållande och aktivt sexliv som respekterar sin flickväns rätt till abort
Vilket moget argument. Alla som inte vill döda barn är fula, tjocka och oskulder. Ja, du har helt klart vunnit den debatten.
Senast redigerad av Yxherren 2019-05-16 kl. 11:20.
Citera
2019-05-16, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Läste också att det tar 6 månader för lagen att faktiskta träda i kraft. Majoriteten av dommarna är konservativa nu tack vare trump. Det kan ske. Dock är det bara ca 23 % som är mot abort tydligen. Enligt vad dem sa på svt nyheter. Men att abortmotståndarna är en stark grupp.. oroväckande. Den fredliga majoriteten är som vanligt ovesäntlig.

6 månader?? Känns orimligt, men säkert helt korrek..
Citera
2019-05-16, 11:32
Medlem
sistadroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Så du dödar alltså hellre en oskyldig människa, än att vara förnuftig och inte ha sex under ägglossning? Det låter som en sund inställning.

Har man sex så har man gjort ett aktivt val att potentiellt skapa ett liv. Personen har alltså redan gjort ett medvetet val. Det är inte när livet har skapats som man i efterhand kan säga "äh, nämen vänta eh, jag vill inte ha det här barnet, låt oss döda det istället". Nej, du var vuxen nog att ha sex - så nu ska du vara vuxen nog att ta ansvar för barnet du har varit med och skapa.

Den här debatten är ett perfekt sätt för att urskilja vilka människor som saknar intellekt och empati. Man rättfärdigar att ha ihjäl sitt eget barn, bara för att den troligtvis inte "känner nåt" och för att man bara vill ha lite kul i sängen för ett par minuter. Det visar hur lite man bryr sig om andra människor, till och med sitt eget kött och blod.

Vilket moget argument. Alla som inte vill döda barn är fula, tjocka och oskulder. Ja, du har helt klart vunnit den debatten.
haha jag visste att din dumhet skulle lysa igenom förr eller senare. du har dock rätt i att man kan säga att livet börjar i stamcellen. abortförespråkare saknar ju inte empati, de har inte lika väl utvecklad empati som exempelvis du. empati är inget man föds med. och dessutom, vad fan har intellekt med saken att göra? är alla abortförespråkare dyslektiker med F i alla ämnen?
Citera
2019-05-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren

1) Jag anser inte att abort är att likställa med att döda människor.
2) Däremot anser jag att abortförbud uppenbart ger ofrånkomliga konsekvenser av att just människor (kvinnor och födda oönskade barn) dör, skadas eller lider.
3) ska dessa lagar gälla kvinnor i världen pga mänsklig reproduktion så bör de ju även gälla män, eller hur? Dvs alla oönskade barn där ute som i dagsläget är faderslösa därför att pappan vägrar ställa upp
där bör dessa män släpas till domstol, och på olika sätt tvingas, eller .......
sluta ha sex, ÖVERHUVUDTAGET, 24/7 efter att de nått puberteten, för som du vet, det är så länge som fertila män just är fertila och därför omedelbart ska åka på oönskade spädbarn de sätter till världen efter sex. för "Nej, du var vuxen nog att ha sex - så nu ska du vara vuxen nog att ta ansvar för barnet du har varit med och skapa." Bra deal? För ex våldtäktsmän, sexköpare, pedofiler etc etc och deras barn? Eller tycker du att män samt de samhällen de nu lever i bör ha en praktisk och värdig möjlighet förhindra de negativa konsekvenserna som oönskade barn efter sex nu ger dem?

Antingen tar hela samhället ansvar för vad mänsklig reproduktion och mänsklig sexualitet ofrånkomligen leder till.....nämligen både önskade och oönskade graviditeter.

Och då får vi avsäga oss att ha sex av andra skäl än att just skaffa barn.
Varsågod alla incels där ute.

Eller så styr vi upp så att vi får värdiga villkor, liv och konsekvenser för alla parter i detta.
Dvs vi accepterar att kvinnor ges fri aborträtt och män slipper att praktiskt ta ansvar för barn de inte önskat ex.

Alternativet att skjuta allt ansvarsbärande kring mänsklig reproduktion på enkom kvinnor och barn så att män kan få lov få både kakan och äta upp den, accpeteras inte längre.

Your choice.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-16 kl. 11:47.
Citera
2019-05-16, 11:36
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistadroppen
haha jag visste att din dumhet skulle lysa igenom förr eller senare. du har dock rätt i att man kan säga att livet börjar i stamcellen. abortförespråkare saknar ju inte empati, de har inte lika väl utvecklad empati som exempelvis du. empati är inget man föds med. och dessutom, vad fan har intellekt med saken att göra? är alla abortförespråkare dyslektiker med F i alla ämnen?
Har du citerat fel person nu?
Citat:
haha jag visste att din dumhet skulle lysa igenom förr eller senare
Vi har aldrig diskuterat förr och jag har aldrig diskuterat abort på Flashback.
Citat:
empati är inget man föds med
Hur vet du det?
Citat:
är alla abortförespråkare dyslektiker med F i alla ämnen?
Jag är inte en "abortförespråkare". Jag är emot aborter.

Sedan så är det stor skillnad på hur du och jag skriver. Du verkar ha stora problem med de mest fundamentala sakerna, så som stor bokstav efter punkt, användande av kommatecken etc.
Citera
2019-05-16, 11:42
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

1) Jag anser inte att abort är att likställa med att döda människor.
2) ska dessa lagar gälla kvinnor i världen pga mänsklig reproduktion så bör de ju även gälla män, eller hur? Dvs alla oönskade barn där ute som i dagsläget är faderslösa därför att pappan vägrar ställa upp
där bör dessa män släpas till domstol, och på olika sätt tvingas, eller .......
sluta ha sex, ÖVERHUVUDTAGET, 24/7 efter att de nått puberteten, för som du vet, det är så länge som fertila män just är fertila och därför omedelbart ska åka på oönskade spädbarn de sätter till världen efter sex. för "Nej, du var vuxen nog att ha sex - så nu ska du vara vuxen nog att ta ansvar för barnet du har varit med och skapa." Bra deal? För ex våldtäktsmän, sexköpare, pedofiler etc etc och deras barn? Eller tycker du att män samt de samhällen de nu lever i bör ha en praktisk och värdig möjlighet förhindra de negativa konsekvenserna som oönskade barn efter sex nu ger dem?

Antingen tar hela samhället ansvar för vad mänsklig reproduktion och mänsklig sexualitet ofrånkomligen leder till.....nämligen både önskade och oönskade graviditeter.

Och då får vi avsäga oss att ha sex av andra skäl än att just skaffa barn.
Varsågod alla incels där ute.

Eller så styr vi upp så att vi får värdiga villkor, liv och konsekvenser för alla parter i detta.
Dvs vi accepterar att kvinnor ges fri aborträtt och män slipper att praktiskt ta ansvar för barn de inte önskat ex.

Alternativet att skjuta allt på kvinnor och barn accpeteras inte längre.

Your choice.
Det verkar som att du har ett problem med män.

Inte någonstans har jag nämnt eller sagt att jag accepterar att män inte tar ansvar för saker och ting. Dina känslostormar gör dig rabiat och irrationell. Lär dig hantera dina känslor och problem innan du börjar skrika på forumet, är du snäll. Vi pratar om aborter och du börjar gagga om manliga pedofiler, våldtäktsmän, sexköpare och män som drar från sina barn. Sen börjar du gapa om "incels".

Ta dig samman, för i helvete.
Citera
2019-05-16, 11:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOMjzX/guvernoren-godkanner-alabamas-abortforbud

Ja vafan ska man säga? Helt vansinnigt. Med tanke på att amnesty var på Sverige nyligen pga för få uppklarade våldtäktsfall (för många våldtäker kanske) så borde väl amnesty snart ryta ifrån här med? Hur funkar det med att riva upp lagar? Är det kört för Alabama kvinnorna eller vad ska dem göra?
Ber on ursäkt om tråden redan finns men hittade inte något.

Det kommer bli som det alltid blir när en delstat eller ett land förbjuder abort - EXAKT lika många aborter kommer utföras men många kommer att ske med stora risker av amatörer i skuggorna. De som har möjlighet kommer åka till grannstater och göra det.

Så urbota dumt men vad kan man förvänta sig av ett land där en pingströrelse byggt upp ”arken” i naturlig storlek dit man kan åka som kristen turist med sina barn?
Citera
2019-05-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Jag är beredd att hålla med dig. Kan nog stämma mycket väl att av alla graviditeter är förmodligen mindre än 1 % genom våldtäkt, så det händer med andra ord nästan aldrig (även om tyvärr såklart händer). Om vi bortser från dessa unika fall så låter det väldigt högt att hela 25 % av alla graviditeter slutar i abort för kvinnor i Sverige, jag anser att den siffran bör ligga på närmre 0 % - för som du säger anser jag också att om man verkligen inte vill ha barn så har man som kvinna en skyldighet att se till att man inte blir gravid till att börja med. Män har såklart lika stor skyldighet de också att se till att man inte gör en kvinna gravid. Alldeles för många har för "slapp" syn på abort, och tänker ungefär att det spelar inte så jättestor roll om man blir gravid även fast man inte vill ha barn, för man kan ju alltid göra abort liksom. Ungefär som att göra mulligan när man spelar golf, ingen big deal liksom, ingen fara på taket.

Jag tror att om alla kvinnor var tvungna att gå till läkare och tvingas titta på ett foto på hur ens foster faktiskt ligger i ens mage och växer hade många fått sig en rejäl tankeställare. Redan i tolfte veckan kan man se hur en liten bebis verkligen har börjat utvecklas i magen. Vad man faktiskt gör om man gör en abort (tillsammans med läkaren) är att man dräper sitt eget barn. Verkligen ingen mor hade dräpt sitt barn om det väl har fötts, men varför är det så pass accepterat att dräpa det bara för att det inte har fötts än? "Egentligen" är det faktikst nästan ännu värre att göra abort än att döda en vuxen människa - för om vi antar att varje människa har en medellivsslängd på ca 80 år, och du dödar en 50-åring, så berövar du honom på bara 30 år. Men om du dödar ett foster berövar du honom/henne på hela 80 års liv på jorden. Bara teoretiskt såklart, givetvis ska man inte döda någon alls, men intressant perspektiv ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in