2019-05-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Grundproblemet är supa och knulla-kulturen där man har sex med personer man inte kan tänka sig att bilda familj med etc, detta ska inte drabba ett oskyldigt foster.

Men de anser ju att vissa barn kan avlivas. Vad tycker du om det? Är inte det hyckleri på hög nivå?
Citera
2019-05-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och de tär mannen som släpper in sin dolme i en kivnna....

menigslöst ping-pong som sagt....

Hur många ggr du än påpekar kivnnors ansvar/ skyldigheter så kommer du ifrån att män har sitt ansvar och skyldigheter.

jag förnekar ingestans att kvinnor itne har ansvar skydda sig ex.
men! skillnaden är at tkivnnor får betala sitt pris via automatik, hon kan inte undslippa, som män kan, för det händer just i hennes kropp.

mäns möjlighet att undslippa ansvar ska INTE vara skäl bakom ett samhälles juridiska lagar kring mänsklig reproduktion.

Fast nu är det ju faktsiskt så att män och kvinnor är biologiskt olika, och då är förutsättningarna olika. Kvinnor ska inte undkomma egenansvar över vad de gör med sina kroppar bara för att situationen runt graviditet ser ut som den gör.

Om du nu på allvar menar att män har ansvar över vad som händer med kvinnans kropp, så borde även mannen ha ansvar över beslutet att göra abort. Men så är det ju inte, det är enbart kvinnan själv som kan bestämma, mannens vilja och ansvar är helt plötsligt oviktigt. Det ligger 100% i kvinnans händer om hon ska ta livet av det eller inte. Hur rimmar det med delat ansvar för en graviditet?
Citera
2019-05-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Vadå ska bära? Enligt naturen är det så. Det är inte en fråga om vad som är rättvist eller inte. Vill en kvinna bli gravid är det detta hon måste ta ställning till, innan hon väljer att bli befruktad av en man som hon väljer ut. Att ha sex är ett aktivt val som kan resuktera i en befruktning. Om en kvinna inte vill ha ett barn med en man som är ansvarslös så är det ju upp till henne att välja någon annan, eller att avstå sex.

En majoritet av alla män som blir fädrar gör stora uppoffringar för sina familjer, att du tror att enbart kvinnor gör uppoffringar visar på en tydlig sexism från din sida.

Jag har inte påstått att många män som blir fäder inte gör stora uppoffringar för sin familj. Det är nog just för att de är sådana män som är redo att hugga i som kvinnorna de befruktat inte väljer att ta lite misoprostol och avsluta graviditeten.

Men om man nu som kvinna just insett att drömprinsen man dejtat i ett par månader inte alls kommer att laga mat och massera ens fötter under graviditeten, utan planerar att dra till Västindien och bli dykinstruktör, då kan det kännas rimligt att ta lite cytotec. Samma sak om den man man redan har två barn med, och regelbundet ligger med för att hålla ihop äktenskapet, plötsligt blir utbränd och inte alls kommer att kunna stötta en under en tredje graviditet. Eller med att ta hand om familjens ekonomi eller om de två barn man redan har. Då kan lite misoprostol också kännas som ett väldigt naturligt alternativ.
Citera
2019-05-16, 20:04
Medlem
Är även tidiga , medicinska aborter förbjudna, före v12?
Citera
2019-05-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Ber om ursäkt för stavfel, skriver från telefonen.

Säg att en kvinna vill skaffa barn vid 25, vilket är en låg ålder i det moderna Sverige. Hon börjar jöka regelbundet redan vid 15. Vid 25 kan vi anta att hon har jökat i genomsnitt en gång i veckan. Majoriteten av dessa kommer att ske runt ägglossning, för det är då hormonerna lever rövare.

En gång i veckan är 52 ggr per år. 52x10=520 gånger. Det är 5% risk enligt dig. 520*0.05=26 oönskade graviditeter i genomsnitt. En som inte vill skaffa sig barn innan 30 närmar sig 40 oönskade graviditeter.
Jag tror att du missar att dina siffror bara gäller för ett enda samlag. Normala människor har sex fler än en gång.

Alltså, preventivmedel fungerar, och de är effektiva till minst 95% i genomsnitt, per typ. I regel mycket högre, samt att många samlag inte leder till befruktning oavsett p-medel.

P-medel är effektiva och kvinnor gör inte så många aborter som i din uträkning. Jag är givmild och menar att 10% aborter från oönskad graviditet ger mycket svängrum, mer än vad som behövs.
Citat:
Jag är förvånad att vi inte har ännu högre andel aborter.

Vi ligger högst i världen. Finland t.ex. ligger mycket lägre. Ganska pinsamt.

Citat:
Personligen har jag inget emot om antalet oönskade graviditeter överstiger antalet önskade. De som gör abort gör det för allas trevnad.

Nej det är ren egoism. Varje graviditet utöver våldtäkt var möjlig att förebygga. Att döda sin avkomma är en groteskt inhuman lösning som är rent av ondskefull.

Citat:
Kvinnan inser att hon skulle vara en dålig förälder just nu, som antagligen skulle uppfostra ett problembarn.

Praktiskt taget ingen mamma som har fött barn ångrar sig. Det finns nästan INGA oönskade barn, bara oplanerade graviditeter. Ditt resonemang vittnar om låg ålder och stor naivitet.

Många kvinnor ångrar abort. Och mår dåligt av det.

Citat:
Om det är så hemskt att döda barn kan ni väl erbjuda er att ta hand om alla oönskade mirakel.

Du är ju helt efterbliven. Graviditeterna går att förhindra. Då slipper man göra abort.

Finnarna kan, varför är vi sämre?
Senast redigerad av hbphys 2019-05-16 kl. 20:07.
Citera
2019-05-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Tycker det är bra att det finns en motvikt till den extremt abortliberala rörelsen som finns och verkar höras mycket. Självklart kan inte abort accepteras hur som helst, även om jag är tveksam till ett totalförbud. En individ blir till långt innan den lämnar livmodern, och det är en individ som bör ha samma individuella rättigheter som vi övriga. Överger vi den principen befinner vi oss på ett moraliskt sluttande plan.

Sen tycker jag feministernas "Kvinnor har rätt till sin egen kropp!" är ett av de mest hjärndöda floskler som det slängs med i debatten. För det första så ja, man har rätt till sin egen kropp. Det var ingen som tvingade dig att få ett nytt människoliv börja växa inom dig, har du hamnat i den sitsen är det ditt eget ansvar*. Har du blivit gravid för du ta ditt ansvar, inom vilket en annans människas rätt till liv står över moderns rätt till sin egen kropp.

Men det ligger i linje med socialliberala andan i övrigt, bara rättigheter och aldrig något ansvar. Jag tycker det är motbjudande.

*Förutom om kvinnan blivit våldtagen naturligtvis, då kan jag hålla med om att hon borde få göra abort (inom en viss tid naturligtvis)

Man är två om att göra en kvinna gravid.

Vidare så anser de att det är okej att döda vissa barn. https://twitter.com/lyman_brian/status/1128413792801521664
Citera
2019-05-16, 20:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det var inte jag som började yra om att ”dela lika”. Vissa saker går inte att dela. Jag tycker att det är rimligt att kvinnor kan ta ett piller och få mens om de inte vill utsätta sina kroppar för den påfrestning en graviditet och förlossning innebär.

Jag håller med om det. Abort fram till vecka 6-8 kan jag nog stå bakom. Efter det är det tveksamt förutom i väldigt speciella fall.
Citera
2019-05-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Är även tidiga , medicinska aborter förbjudna, före v12?

I alla stadier är det förbjudet, både i Alabama och i andra stater och i andra länder. Undantaget om fara för modersn liv föreligger.
Citera
2019-05-16, 20:09
Medlem
Darwins avatar
Amerika är ett afrikanskt U-land, fast med kärnvapen och motorvägar. Och Trump är den stora negerkungen som sitter i sin leopardpäls i sitt negerslott.
Citera
2019-05-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Finnarna kan, varför är vi sämre?

Som jag har förstått det så är kondomanvändningen mycket högre i Finland. Dubbelt skydd är mycket mer effektivt en enkelt skydd.

Folk som du, som tror att p-piller är säkrare än de faktiskt är, det är bog huvudorsaken till att Sverige har större andel aborter än exempelvis Finland.
Citera
2019-05-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Man är två om att göra en kvinna gravid.

Vidare så anser de att det är okej att döda vissa barn. https://twitter.com/lyman_brian/status/1128413792801521664

Mannen gör inte abort, mannen blir inte gravid. Mannen måste skydda sig om han inte vill bli far. Det är dags att ställa samma krav på kvinnan.

Varför använder kvinnor inte skydd när de inte vill bli gravida? Varför väljer kvinnor i hög utsträckning att inte ta ansvar för sig själva?

När en kvinna blir oönskat gravid så är det ENBART hennes ansvar. Mannen är endast ansvarig för att inte bli pappa när han inte vill det.

Män ska inte behöva ta ansvar för kvinnors bristande omdöme OCKSÅ. Kvinnor har ansvar för sina egna kroppar.
Citera
2019-05-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag har inte påstått att många män som blir fäder inte gör stora uppoffringar för sin familj. Det är nog just för att de är sådana män som är redo att hugga i som kvinnorna de befruktat inte väljer att ta lite misoprostol och avsluta graviditeten.

Men om man nu som kvinna just insett att drömprinsen man dejtat i ett par månader inte alls kommer att laga mat och massera ens fötter under graviditeten, utan planerar att dra till Västindien och bli dykinstruktör, då kan det kännas rimligt att ta lite cytotec. Samma sak om den man man redan har två barn med, och regelbundet ligger med för att hålla ihop äktenskapet, plötsligt blir utbränd och inte alls kommer att kunna stötta en under en tredje graviditet. Eller med att ta hand om familjens ekonomi eller om de två barn man redan har. Då kan lite misoprostol också kännas som ett väldigt naturligt alternativ.

Så bli inte gravid efter ett par månader med en ny snubbe, enkelt. Och skulle det bli så att ett barn föds under dessa omständigheter så finns det inget som säger att detta barnet inte har rätt att leva. Eller att detta barnet skulle ha ett så pass ovärdigt liv att det är bättre med döden.

Märkligt att inte fler barn och mammor i tredje världen tar sina liv, eftersom det målas upp en bild av att fattiga mödrar får sånna fruktansvärda liv med ett oplanerat barn. Tvärtom är det fler personer som tar sina liv i vårt "liberala" samhälle. Abort pga icke-optimala förhållanden är således inget argument, en majoritet av alla barn i världen föds utanför våran lyxtillvaro och de väljer ändå livet framför döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in