Citat:
Ursprungligen postat av
Krengt
Ber om ursäkt för stavfel, skriver från telefonen.
Säg att en kvinna vill skaffa barn vid 25, vilket är en låg ålder i det moderna Sverige. Hon börjar jöka regelbundet redan vid 15. Vid 25 kan vi anta att hon har jökat i genomsnitt en gång i veckan. Majoriteten av dessa kommer att ske runt ägglossning, för det är då hormonerna lever rövare.
En gång i veckan är 52 ggr per år. 52x10=520 gånger. Det är 5% risk enligt dig. 520*0.05=26 oönskade graviditeter i genomsnitt. En som inte vill skaffa sig barn innan 30 närmar sig 40 oönskade graviditeter.
Jag tror att du missar att dina siffror bara gäller för ett enda samlag. Normala människor har sex fler än en gång.
Alltså, preventivmedel fungerar, och de är effektiva till minst 95% i genomsnitt, per typ. I regel mycket högre, samt att många samlag inte leder till befruktning oavsett p-medel.
P-medel är effektiva och kvinnor gör inte så många aborter som i din uträkning. Jag är givmild och menar att 10% aborter från oönskad graviditet ger mycket svängrum, mer än vad som behövs.
Citat:
Jag är förvånad att vi inte har ännu högre andel aborter.
Vi ligger högst i världen. Finland t.ex. ligger mycket lägre. Ganska pinsamt.
Citat:
Personligen har jag inget emot om antalet oönskade graviditeter överstiger antalet önskade. De som gör abort gör det för allas trevnad.
Nej det är ren egoism. Varje graviditet utöver våldtäkt var möjlig att förebygga. Att döda sin avkomma är en groteskt inhuman lösning som är rent av ondskefull.
Citat:
Kvinnan inser att hon skulle vara en dålig förälder just nu, som antagligen skulle uppfostra ett problembarn.
Praktiskt taget ingen mamma som har fött barn ångrar sig. Det finns nästan INGA oönskade barn, bara oplanerade graviditeter. Ditt resonemang vittnar om låg ålder och stor naivitet.
Många kvinnor ångrar abort. Och mår dåligt av det.
Citat:
Om det är så hemskt att döda barn kan ni väl erbjuda er att ta hand om alla oönskade mirakel.
Du är ju helt efterbliven.
Graviditeterna går att förhindra. Då slipper man göra abort.
Finnarna kan, varför är vi sämre?